С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 8 юни 2012, 14:02, 8743 прочитания

Наръчник на начинаещия пешеходец

Какви препятствия крият софийските тротоари и как да ги избегнем

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Скъпи Джон и Вики,

питахте ни за съвети за София. Първо, да се разберем - София не-е-град-за-пешеходци. Разходката ви пеша ще бъде тест за вашата ловкост, гъвкавост и съобразителност.


Не се заблуждавайте, че тротоарите са предназначени за безопасно и удобно движение на граждани. Те са преди всичко паркинги, части от заведения или пространства за дребна търговия. В краен случай може да се използват за преминаване, но набързо. 
Някои столични заведения спазват стриктно изискванията на общината да маркират за колко маси на открито са си платили

Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Препоръчителната позиция на тялото за пешеходен обход на столицата е леко приведен гръб, поглед, забит в земята, и широк разкрач. Наблюдавайте местните и се учете от тях. Те владеят до съвършенство зигзагообразния танц между муцуните на автомобилите, чиниите с шопска салата и сергиите с чорапогащници. Една стъпка напред, две настрани и подскок. Цената на неуспеха е висока: неправилно изпълнено съчетание или приземяване върху погрешната плочка може да ви струва от измокрен панталон и счупен ток до изкълчен глезен. 

Разминаването между двама души на улицата се случва по няколко начина: с търпеливо изчакване (препоръчително), леко извъртане и приплъзване (подходящо за опитни софиянци) или използване на лакти за маркиране на личното пространство. Последното е най-често използваният метод. Можете да го практикувате, ако не ви възпира доброто ви възпитание или мускулите на съперника. 

Сега се запознайте с класическия софийски тротоар. Той предлага три типа препятствия. И трите са преодолими, ако следвате внимателно инструкциите:

Препятствие номер 1. Всеки тротоар - паркинг

В туристическите пътеводители, там където пише площад ("Св. Александър Невски", "Народно събрание", "Васил Левски" и т.н.), трябва да замените с паркинг. Софийските площади в същността си са гъмжило от автомобили. Също както и тротоарите, парковете, задните дворове, входовете на жилищните блокове, заведенията и магазините... Тайното мото на столичани е: всяко празно място - паркомясто. Това е въпрос на чест със сицилиански измерения: най-големият провал за един шофьор е да не остави колата си максимално близо до целта на придвижване.



Ако питате някого, който се е интересувал от тази особеност, като например архитект Мартин Ангелов, автор на блога provocad и част от екипа на студио Funkt, той ще ви каже, че "автомобилното движение в София е хипетрофирало, всеки ходи до супермаркета с автомобила си. Прогресът се дефинира като магистрали, а личният - през това да имаш кола и пари за бензин и да обикаляш навсякъде с колата си".

Общината, тази втора майка за столичани, се бори с тези техни прилепчиви и вредни нрави. Брани тротоарите от автомобилите с помощта на антипаркинг колчета. Разбира се, подобно на всяка майка, тя подценява упоритостта и изобретателността на децата си. Софийският шофьор вярва (или невинаги познава габаритите) на здравата си кола и решително бута колчето така, че да се вмести в безценното тротоарно място (как се прави - вижте отсечката на ул. "Гурко" между "Раковски" и "6-ти септември")

Архитект Влади Калинов, директор на дирекция "Контрол по строителството" в Столична община, има лесно обяснение. Трайното решение да се освободят тротоарите за пешеходците е като се намери къде да се паркират автомобилите - обществени паркинги и строги, лесно събираеми санкции за тези, които са убедени, че тротоарите са тяхното паркомясто. Според арх. Калинов обществените паркинги ще са основание за вдигане на глобите. В момента те, съгласете се, са все пак ниски - 10 лв. при поставена скоба и 30 лв. при вдигане от "паяк" (без да се броят всички допълнителни разходи, като наказателен паркинг например).

"Няма град, който да е решил проблемите си с колите, улеснявайки движението им. Концепцията да правим паркинги в центъра е тотално сбъркана", категоричен е обаче арх. Делчо Делчев от "Трансформатори". Според него много по-разумно би било общината да определи за свой приоритет развитието на градския транспорт - да повиши средната му скорост, да развие връзките с публичната инфраструктура, да го направи по-гъвкав на реакция към културния живот на столицата.

"Общината по-скоро трябва да мисли в посока как да свали хората от колите в центъра", ще се съгласи и Мартин Ангелов. Според него жителите на районите могат да имат привилегии да паркират, а за останалите трябва да има или високи такси, или цели зони със специален статут. Той ще помечтае и как би могъл да изглежда районът около ул. "Шишман" - "споделено място" - тротоарите да се махнат, да се сложи една и съща настилка от сграда до сграда, да могат да се движат и пешеходци и коли (без право на паркиране), но с приоритет да са пешеходците.

Скъпа Вики, със сигурност ще ти се случи да се възмутиш от невъзпитан шофьор, заел тротоара от единия чак до другия му край. Въоръжи се с търпение. Първо, нека разплетем загадката на кого да сигнализирате. Контролът в Столична община обикновено е "Параграф 22". От Столичната и районните общини ще ви препратят към Столичния инспекторат. Директорът му инж. Веска Георгиева ще ви увери, че инспекторатът упражнява контрол всекидневно, но ангажиментът не е само техен - приоритетно за това отговаряли и служителите на отдел "Пътна полиция" - СДВР. От пресцентъра на МВР ще ви заявят обаче, че контролът върху паркиралите автомобили попада в ангажиментите на "Център за градска мобилност", като към техните екипи се включва и човек от КАТ. От центъра ще ви върнат обратно към КАТ и Столичния инспекторат. Ако сте особено любопитни, ще научите от тях, че общите приходи за 2011 г. от принудително преместени автомобили е над 1.3 млн. лв. (без ДДС). Искате да излезете от този лабиринт? 

Приплъзнете се елегантно покрай паркиралия на тротоара автомобил. И внимавайте да не минавате твърде близо - колите в София не са от най-чистите. На места ще ви се наложи да използвате за придвижване уличното платно - слезте на него само след като се уверите, че наблизо няма засилил се към вас автомобил и удобно разположена локва.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1757 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2344 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
dOCUMENTA 2012: Изцеление

Над 150 творци от всички континенти участват в една от най-значимите изложби за съвременно изкуство dOCUMENTA в Касел, Германия. На мястото, където Йозеф Бойс засади 7000 дъба и където Ай Вейвей доведе 1001 китайци, 13-ото издание беше открито на 9 юни под мотото "Срив и възстановяване". Както винаги, експозицията ще продължи точно 100 дни - до 16 септември.

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Истерията за Стратегия за детето: С нами и Бог, и руската пропаганда

Интересите на ултраконсервативни "християнски" организации, руски хибридчици, "патриоти" и политически опортюнисти са прикрити зад огромния шум в социалните мрежи

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10