Наръчник на начинаещия пешеходец
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наръчник на начинаещия пешеходец

Класически софийски тротоар. Разминаването - невъзможно

Наръчник на начинаещия пешеходец

Какви препятствия крият софийските тротоари и как да ги избегнем

Люба Йорданова, Зорница Стоилова
9228 прочитания

Класически софийски тротоар. Разминаването - невъзможно

© Цветелина Белутова


Скъпи Джон и Вики,

питахте ни за съвети за София. Първо, да се разберем - София не-е-град-за-пешеходци. Разходката ви пеша ще бъде тест за вашата ловкост, гъвкавост и съобразителност.

Не се заблуждавайте, че тротоарите са предназначени за безопасно и удобно движение на граждани. Те са преди всичко паркинги, части от заведения или пространства за дребна търговия. В краен случай може да се използват за преминаване, но набързо. 

Някои столични заведения спазват стриктно изискванията на общината да маркират за колко маси на открито са си платили
Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Препоръчителната позиция на тялото за пешеходен обход на столицата е леко приведен гръб, поглед, забит в земята, и широк разкрач. Наблюдавайте местните и се учете от тях. Те владеят до съвършенство зигзагообразния танц между муцуните на автомобилите, чиниите с шопска салата и сергиите с чорапогащници. Една стъпка напред, две настрани и подскок. Цената на неуспеха е висока: неправилно изпълнено съчетание или приземяване върху погрешната плочка може да ви струва от измокрен панталон и счупен ток до изкълчен глезен. 

Разминаването между двама души на улицата се случва по няколко начина: с търпеливо изчакване (препоръчително), леко извъртане и приплъзване (подходящо за опитни софиянци) или използване на лакти за маркиране на личното пространство. Последното е най-често използваният метод. Можете да го практикувате, ако не ви възпира доброто ви възпитание или мускулите на съперника. 

Сега се запознайте с класическия софийски тротоар. Той предлага три типа препятствия. И трите са преодолими, ако следвате внимателно инструкциите:

Препятствие номер 1. Всеки тротоар - паркинг

В туристическите пътеводители, там където пише площад ("Св. Александър Невски", "Народно събрание", "Васил Левски" и т.н.), трябва да замените с паркинг. Софийските площади в същността си са гъмжило от автомобили. Също както и тротоарите, парковете, задните дворове, входовете на жилищните блокове, заведенията и магазините... Тайното мото на столичани е: всяко празно място - паркомясто. Това е въпрос на чест със сицилиански измерения: най-големият провал за един шофьор е да не остави колата си максимално близо до целта на придвижване.

Ако питате някого, който се е интересувал от тази особеност, като например архитект Мартин Ангелов, автор на блога provocad и част от екипа на студио Funkt, той ще ви каже, че "автомобилното движение в София е хипетрофирало, всеки ходи до супермаркета с автомобила си. Прогресът се дефинира като магистрали, а личният - през това да имаш кола и пари за бензин и да обикаляш навсякъде с колата си".

Общината, тази втора майка за столичани, се бори с тези техни прилепчиви и вредни нрави. Брани тротоарите от автомобилите с помощта на антипаркинг колчета. Разбира се, подобно на всяка майка, тя подценява упоритостта и изобретателността на децата си. Софийският шофьор вярва (или невинаги познава габаритите) на здравата си кола и решително бута колчето така, че да се вмести в безценното тротоарно място (как се прави - вижте отсечката на ул. "Гурко" между "Раковски" и "6-ти септември")

Архитект Влади Калинов, директор на дирекция "Контрол по строителството" в Столична община, има лесно обяснение. Трайното решение да се освободят тротоарите за пешеходците е като се намери къде да се паркират автомобилите - обществени паркинги и строги, лесно събираеми санкции за тези, които са убедени, че тротоарите са тяхното паркомясто. Според арх. Калинов обществените паркинги ще са основание за вдигане на глобите. В момента те, съгласете се, са все пак ниски - 10 лв. при поставена скоба и 30 лв. при вдигане от "паяк" (без да се броят всички допълнителни разходи, като наказателен паркинг например).

"Няма град, който да е решил проблемите си с колите, улеснявайки движението им. Концепцията да правим паркинги в центъра е тотално сбъркана", категоричен е обаче арх. Делчо Делчев от "Трансформатори". Според него много по-разумно би било общината да определи за свой приоритет развитието на градския транспорт - да повиши средната му скорост, да развие връзките с публичната инфраструктура, да го направи по-гъвкав на реакция към културния живот на столицата.

"Общината по-скоро трябва да мисли в посока как да свали хората от колите в центъра", ще се съгласи и Мартин Ангелов. Според него жителите на районите могат да имат привилегии да паркират, а за останалите трябва да има или високи такси, или цели зони със специален статут. Той ще помечтае и как би могъл да изглежда районът около ул. "Шишман" - "споделено място" - тротоарите да се махнат, да се сложи една и съща настилка от сграда до сграда, да могат да се движат и пешеходци и коли (без право на паркиране), но с приоритет да са пешеходците.

@@galwidg:[email protected]@

Скъпа Вики, със сигурност ще ти се случи да се възмутиш от невъзпитан шофьор, заел тротоара от единия чак до другия му край. Въоръжи се с търпение. Първо, нека разплетем загадката на кого да сигнализирате. Контролът в Столична община обикновено е "Параграф 22". От Столичната и районните общини ще ви препратят към Столичния инспекторат. Директорът му инж. Веска Георгиева ще ви увери, че инспекторатът упражнява контрол всекидневно, но ангажиментът не е само техен - приоритетно за това отговаряли и служителите на отдел "Пътна полиция" - СДВР. От пресцентъра на МВР ще ви заявят обаче, че контролът върху паркиралите автомобили попада в ангажиментите на "Център за градска мобилност", като към техните екипи се включва и човек от КАТ. От центъра ще ви върнат обратно към КАТ и Столичния инспекторат. Ако сте особено любопитни, ще научите от тях, че общите приходи за 2011 г. от принудително преместени автомобили е над 1.3 млн. лв. (без ДДС). Искате да излезете от този лабиринт? 

Приплъзнете се елегантно покрай паркиралия на тротоара автомобил. И внимавайте да не минавате твърде близо - колите в София не са от най-чистите. На места ще ви се наложи да използвате за придвижване уличното платно - слезте на него само след като се уверите, че наблизо няма засилил се към вас автомобил и удобно разположена локва.

Препятствие номер 2. Кърпеж от плочки и павета

Софийските тротоари се правят с плочки. Преди да попитате защо, ще ви изпреварим: не знаем. И никой не знае. Може би е заради извратеното чувство за хумор на общината. Най-веселото време за репетиции по основи на придвижването по софийските тротоари е след дъжд. Първият принцип е, че невинаги под най-надигнатата плочка се крие най-голямото количество вода. Иска се мислене и по-внимателно наблюдение. Преди време любезни графити артисти бяха означили най-подлите плочки с надписи "water bomb". Уви, времето заличи тази полезна маркировка.

Този мокър шах между хората и града има скрит трети играч. Архитектите го наричат дъното на стандартите за изпълнение при полагането на настилки. Той представлява следното: ръси се пясък, трамбова се, нареждат се плочките (най-евтините по подразбиране) и фугите се запълват с цимент. "Срок на годност: две седмици или до следващия дъжд", както ще ви каже архитект Мартин Ангелов. В страните, където стандартите за издръжливост надвишават година, се постъпва по друг начин: основата е бетон, а настилката е гранит.

Столична община дори не може да сметне колко пари е изхарчила за закърпване на нескопосаните ремонти през годините. Вкусна комбинация от наследена инерция, ниски стандарти, лошо изпълнение и нулев контрол. Много е несправедливо, че този забележителен кърпеж от плочки и павета от различни времена и управи отсъства от туристическите гайдове.

Препятствие номер 3. Сергии, маси и други дребни пречки

Пътеводителят ще ви каже да не пропуснете да минете през книжния пазар на открито на площад "Славейков". Сега, той не е съвсем нито едното, нито другото. Има книги, да (в кашони от банани), има и McDonalds със стъклена ограда, отново паркирани автомобили и небрежно разхвърляни празни гранитени саксии и кашпи с иначе благородната мисия да попречат на колите да се качват на тротоара.

Така изглежда горе-долу всеки площад или свободно пешеходно пространство в града - налазен от павилиони за хотдог, витрини за сладолед, дребни търговци, надуваеми атракциони или маси на открито. Още повече след ограниченията за пушене на закрити обществени места, заради които заведенията ще се стремят, някак естествено, да си присвояват все повече от улицата.

Разбира се, на хартия всичко е наред - разрешителни се дават само когато наречените на административен език преместваеми обекти не "затрудняват достъпността и проходимостта на градската среда", оставят минимум два метра пешеходно място, по оста на една улица са и са оградени с предпазни елементи. Разходката из централните улички обаче ще ви принуди да минете през чиниите на разни граждани поради липса на друга възможност.

Причината за произвола е ясна - липсва контрол. Районните администрации нямат капацитет да правят проверки и правомощията да налагат глоби. А Столичният инспекторат очевидно или не смогва да покрие всички части на града или не се справя. "За съжаление контролът не ни е добър в тази посока", ще ви признае и арх. Влади Калинов от "Контрол по строителството". Проблем според него е и "човешкият фактор" - един инспектор може да установи, че се събират пет маси, друг да каже, че са десет. Човешкият фактор, както сами се сещате, е уязвим на влияния, различни от природните.

"Задължително трябва да има повече проверки", ще се съгласи Вергиния Стоянова, кмет на район "Средец". През май тя е издала заповед за инспекция на всички заведения в района. Те трябва да означат ъглите на външната си площ с жълта маркировка, за да се види дали заеманото пространство отговаря на първоначалната им схема. Преглътнете чувството си за естетика - в София приоритетите са други. Все пак преместваемите обекти са един от сериозните източници на финансиране за общината. Само за юни планираните постъпления в район "Средец" от мобилни съоръжения (колички и маси за хотдог, сладолед, ядки, цветя, книги и т.н.) са близо 3500 лв., а от маси на открито - 65 хил. лв.

А, и не търсете някаква обща мисъл или идентичност при павилионите. Те следват логиката на София като град. А именно, че логика няма.  

Ваши,

Люба и Зори

P.S. И все пак, скъпи Джон и Вики, не се отказвайте. Препятствията са затова - за да се преодоляват. Под смущаващата си повърхност София всъщност е един хубав град и си заслужава риска.

Скъпи Джон и Вики,

питахте ни за съвети за София. Първо, да се разберем - София не-е-град-за-пешеходци. Разходката ви пеша ще бъде тест за вашата ловкост, гъвкавост и съобразителност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    pavel_yan avatar :-|
    Павел

    'споделено място' или 'споделено пространство' :-) http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_space
    Това даже заслужава отделна статия.

  • 2
    laveol avatar :-|
    laveol

    Дам, нека си помечтаем за това какво може да бъде. Градският транспорт е бърз и удобен, на 4-членно семейство в столицата не се падат средно три коли, тротоарите са за пешеходци, детски колички и всичко, което трябва да бъде на тях (включително настилката им). Има хубави и наистина вършещи работа велоалеи. Липсват кучета, които да гонят велосипедистите и да се стараят всячески да ги захапят.

    Звучи добре. А сега тръснете глава и се сетете,

  • 3
    laveol avatar :-|
    laveol

    Оф, без да искам натиснах enter. Наистина трябва да има опция за редактиране на коментари.

    Та да продъложа: ...сетете се, че няма да стане, защото сме такива каквито сме. Ние не искаме да ние хубаво или поне не искаме на другите да им е хубаво. Затова винаги ще се стремим да им е гадно. Дори и цената за това е и на нас да ни е гадно.

    А между другото в моя квартал са взели очевидно "правилното" решение тротоарите да са асфалтирани. Така колите могат спокойно да се движат по тях и да стигат до детската площадка, където да паркират там, където трябва - под балкона си. Така всички са доволни. Е, поне, ако не са деца или родители, на които им пука за техните деца, или хора, които използват краката си, за да се приджвижват с тях.

  • 4
    theauthor avatar :-|
    theauthor

    Какво искате да кажете с това, че глобата от 30 лв е ниска на фона на това, че огромна част от населението живее със 7-10 лв на ден, с които трябва да си плати парното и лекарствата и да остане и за храна?

  • 5
    led_zep.23 avatar :-|
    Lady Zeppelin

    Човек в добро здраве горе-долу може да се промъкне по тротоарите между паркираните коли и дупките. За сметка на това, за възрастен трудно подвижен човек и родител с детска количка, тротоарите са изпълнени с непреодолими препятствия.

  • 6
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Не знам... Колкото и да се говори и пише по въпроса, нищо няма да се промени, просто защото сме в България, а тук си е джунгла - оцеляват само най-приспособените.

  • 7
    gallnare avatar :-|
    Мария

    До коментар [#6] от "geordgeo":
    [quote#6:"geordgeo"]Колкото и да се говори и пише по въпроса, нищо няма да се промени, просто защото сме в България,[/quote]

    Няма, но не защото е България, а защото няма яки глоби, които да се плащат на принципа "умиране има, отърване - не". Някъде видях коментар на съфорумец, че глоба от 30 лв. била много висока за бедна България. Нищо подобно, бедна България има избор - да спазва правилата и да не се налага да плаща глоби.


  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#7] от "Мария":

    По-точно е да се каже, че дори и да има разпоредби за глоби, няма кой да ги прилага на практика - нито общинската полиция е полиция, нито обикновения полицай си върши работата. Виж, да люпат семки обаче всички ги бива, а най ги бива да стоят безучастно отстрани и само да гледат безучастно...

  • 9
    mahony avatar :-|
    Mr. Mahony®

    Проблемът не е в плочките. Не че предложеният вариант не е по-добър, признавам ... така е и в повечето страни.

    Проблемите са: 1. Човешки фактор; 2. некачествено строителство/полагане и 3. Много много слаб контрол

  • 10
    pruch avatar :-?
    pruch

    Много голям проблем са данъците.Ако вместо 120 платищ 300 годишен данък на колата си повечето трошки веднага ще отидат за старо желязо.Ако платиш 1000 вместо 100 годишен данък за апартамента си повечето безрзботни ще си потърсят по-евтино място за живот.А когато започнеш да плащаш повече няма да ти е все едно как се харчат парите от данъците ти.Болката в дупето от данъка дето си го платил едва ли ще те остави равнодушен от поредния "наш човек" оставил си ръцете правейки тротоарът...А дано ,ама едва ли.Заспалите по нашите ширини с болка не можеш ги събуди.Най много да ги убиеш.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK