С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 29 юни 2012, 14:22, 21757 прочитания

Рицари на четири гуми

Как от форум за любители на машините OFFRoad-Bulgaria прерасна в първата гражданска медия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Селото бедства!… Форумът може ли да направи нещо, за да помогнем?!!… Давайте да тръгваме..!!!" Това съобщение се появява 15 минути след като през февруари язовирна стена до Харманли се скъсва и започва да наводнява близкото село Бисер в един малко известен тогава форум на любители на големи коли, тежки машини и високи скорости. Тръгват наистина и са едни от първите в селото. Носят дрехи, одеяла, храна и лекарства. Помагат на хора в нужда. Предават от място какво се случва. Правят го, защото им пука и защото чувстват, че могат да са полезни.

Акцията за село Бисер е може би първата благотворителна инициатива на OFFRoad-Bulgaria.com, която излезе извън границите на форума и стигна до голяма част от обществото. Беше и доказателство, че той отдавна е престанал да бъде просто форум. Сега е общност. Съвкупност от приятелства, възникнали около споделената страст към машините, укрепнали в предадените опит и знания и проверени в редица офлайн битки и каузи. Чухме за тях  пак и покрай протестите за горите, когато OFFNews - новинарският сайт, роден от форума - беше припознат от хората от Орлов мост като по-честна алтернатива на повечето традиционни медии.

Колегата от форума



А всичко започва през 2004 г., когато OFFRoad-Bulgaria е малък сайт, в който шепа хора се уговарят къде да си карат "джипките" в неделя. Метаморфозата до днес обобщава Стефан Козаров, един от първите участници във форума: "От шофьорско сайтче стана място, на което се повдигат обществено значими въпроси."

Основен принцип на участие е да бъдеш полезен на другия. Всеки е със статут на експерт, от който можеш да научиш нещо полезно. А умният въпрос винаги получава адекватен отговор. Не случайно форумистите се наричат помежду си "колеги". Доверието е ръководеща ценност. Тук хората не се притесняват да се представят с истинските си имена и да оставят координатите си за всеки, който има нужда от помощ, консултация, съвет или друго.

Разнообразието от професии, занимания и познания на участниците е впечатляващо. Почти сме сигурни, че сравнението няма да им хареса, но по обхвата на темите и влиянието си OFFRoad-Bulgaria е нещо като мъжкия вариант на BG-mamma. Стефан Козаров, физик по образование, казва, че разговорите са за автомобили, риболов и техника само между другото. Всъщност всеки е там с тревогите и радостите си. "Когато имаш проблем, това е мястото", казва Методи Бояджиев, фен на риболова и палатките и собственик на сервиз за бяла техника. Лично за него е ценна и потребителската информация, която тече оттам нонстоп - от това откъде да не сипваш гориво, през това коя автоморга не е коректна до цени и маршрути за екскурзии. Форумистите са едновременно Wikipedia, Yellow Pages и Britannica един за друг. Димо Калайджиев, притежател на цех за дървени играчки и пътешественик, влиза за първи път, когато започва да реставрира стария мотор на дядо си. Срамежливо задава въпрос, убеден, че ще го изхвърлят, защото форумът е все пак  за OFFRoad. Но остава впечатлен от спокойния тон на разговорите, нивото на дискусиите и компетентността на коментарите.



Хората във форума са отзивчиви и толерантни според нетуърк администратора Георги Танев: "Когато се появи нов човек с въпрос по тема, по която вече е писано, никой не му казва "ползвай търсачката", а му обяснява още веднъж. И когато искаш да покажеш нещо, с което се гордееш - снимка например, няма автоматично да те критикуват колко е зле, както в други форуми, а ще ти кажат "браво".

За Георги, както и за повечето участници, форумът е мястото, на което си почиват. И са създали строги правила, за да го опазят "чиста и спокойна" територия. Модераторите са около 100, доброволци са, но се отнасят сериозно към работата си. В OFFRoad-Bulgaria e забранено да се пише на "шльокавица" (тоест на български с латински букви и цифрички), трият се коментари с правописни грешки и такива, които са встрани от темата. Блокира се достъпът на участници, които обиждат други. Запалените форумджии наричат това "естествено филтриране на аудиторията".

Затова онлайн познанствата често преминават в офлайн риболовни приключения, пътешествия и приятелства. Георги Георгиев от Севлиево, когото форумците познават като организатор на първото ховъркрафт шоу в България, е намерил и ценни бизнес контакти чрез OFFRoad-Bulgaria в начинанието, от което си изкарва хляба - стъклопластиката.

Частното в OFFRoad-Bulgaria е общо. Има например един сателитен телефон, собственост на моряк от Бургас, който е пътувал с най-различни форумци по цял свят - в Египет, Судан, ЮАР, на рали "Дакар" и къде ли още не. През 2010 г. Димо Калайджиев решава да тръгне към Памир с мотора си. Сам е единствено физически, всъщност целият форум пътува с него, следи къде се намира в момента. "При всяко спиране получавах sms, в който някой от форума ме пита дали всичко е наред и имам ли нужда от нещо. По това разбирах, че всички споделят това преживяване с мен", спомня си Димо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2194 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3030 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Forget Your Past

Никола Михов събира 34 фотографии на монументални паметници от времето на комунизма в един нетипичен проект – книгата Forget Your Past, която беше представена при голям интерес

Още от Капитал
LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10