Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 31 авг 2012, 19:25, 16987 прочитания

Созопол - между митовете и истините

Най-старият черноморски град има потенциал да развива културен туризъм, но ако предложи повече от вампирски кич

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Обиколил съм триииийсет и пет държави. Е, такива красоти никъде няма. Созопол е перлата на планетата." Разперил безгрижно ръце на пейка срещу пристанището, с нахлупена моряшка шапка и обветрено лице, е застанал най-изкусният търговец в региона. По душа и по професия моряк, сега просто пенсионер - продавач на истории. Опакова и поднася Созопол в красиви думи със старанието на майстор на ръчно изработени сувенири. Макар и налудничав, пламенният му патриотизъм неизбежно пали усмивки в отговор. Не търси нищо в замяна. Само да го слушаш и да се връщаш там всяко лято.

Бреговете на Созопол раждат талантливи разказвачи - от сладкодумния моряк на пристанището до историка митотворец Божидар Димитров. И никак не е случайно, че намирате историите им по пожълтелите от слънце и скука страници на вестниците. Съберете ги накуп и имате сюжет за роман на Дан Браун - дълбоко в морето дремят останките от Ноевия ковчег, под могилите лежат приспани от вековете вампири, а по островите наоколо е бродил самият Йоан Кръстител. Созопол като перфектното плажно четиво.


Хълмовете и околностите на града днес действително приличат на разтворена книга. Зеят изкопи за проучвания, от които изскачат все нови и нови находки, издигат се скелета за ремонт на средновековни църкви и градеж на антични крепостни зидове, гигантски транспаранти опасват възрожденски къщи в Стария град, а отвсякъде надничат табели - доказателства, че всичко се случва с финансовата благословия на Европейския съюз. 26 века история. 26 пласта загриженост към културно-историческото наследство.

Всичко това, разбира се, не е самоцел. А част от усилията Созопол да се ребрандира като столица на културния туризъм в България. Да бъде градът, който да направи така желания завой в имиджа на страната като туристическа дестинация. Един кръстоносен поход, в който хилядолетната история подава ръка на туризма, за да счупи проклятието на формулата "море, слънце и евтин алкохол" и да започне да привлича по-качествени и платежоспособни туристи. Поход, който ще обхване цялата страна и ще струва 300 млн. лева в следващите две години - за реставрация на крепости и други туристически обекти с европейски средства.

Мощи и вампири вместо сувенири



Засега този грандиозен план за Созопол обаче е само на скеле. И само на пръв поглед изглежда, че всички, ангажирани да наливат основите на промяната, работят в хармония. Едно от най-ярките разминавания между легенда и действителност в града е въпросът с търговския ефект от двете най-шумно рекламирани "чудеса" на Созопол - мощите и вампирите. Няма как да не помните гръмкото изказване пред журналисти на говорителя на всичко, което излиза изпод земята и от дълбините на морето на Созопол Божидар Димитров: "Трябва да ви кажа, че мощите и вампирът в Созопол, които са един до друг, носят повече приходи, отколкото един средно голям завод. Това са многобройни групи туристи, някои идващи за това, други, водещи ги от Слънчев бряг към Златни пясъци, които стоят търпеливо на опашка, за да се поклонят или пред мощите, или да видят с любопитство вампира."

Кратката справка със самите туристи, разхождащи се в централната част на града във ветровития финал на август, обаче не потвърди тази заявка. Никой от произволно спрените чуждестранни гости на града не беше чувал ни за свещените кости, ни за средновековните вампири. Алексей и неговото семейство, които срещаме тъкмо пред църквата, в която се намират мощите, се вписват в профила на типичните за Созопол туристи през последните няколко години. От Русия са и търсят хубаво време, море и разнообразие. От нас научават за чудодейната реликва, но не изглеждат заинтригувани. Оценката им за това, което предлага най-старият черноморски град, се изчерпва с простичкото: "Everything's fine." Догодина ще почиват на друго място. "Все пак има толкова красиви места по света", казва Алексей, увесил огромен фотоапарат Canon на врата си.

Студентките Рианън и Арабела от Уелс са на еднодневна екскурзия до Созопол, иначе са отседнали в Крайморие. Тук ги води желанието да видят град, който е по-красив от Бургас, и засега Созопол покрива този критерий. Посрещат с "ха, готино!" историята за вампира, за която не са чували въпреки мимолетния флирт на британските медии с новината. Но повече ги привлича това, че в България храната е вкусна, а хората - гостоприемни. А намиращата се в златната си възраст Зузана от Чехия кръстосва Стария град с единствената задача да намери парче от онова тихо градче с калдъръмените улички и смокиновите дървета, което пази в спомените си отпреди 20 години.

Както ще обяснят прагматично туроператорите и хотелиерите, работещи в региона, мощите и вампирите може и да са ефектни PR акции, но съвсем не са продуктът, който Созопол продава или пък който носи приходите на града. "В никакъв случай не можем да кажем, че сега идват туристи на културен туризъм", категоричен е собственикът на един от големите хотели в града, Villa List, Иво Илиев. Управителят на туроператора гигант TUI в България Богдан Христов също е скептик относно отражението, което уникалните находки оставят върху бизнеса. "Специфичен туристически интерес в големи мащаби заради новите открития или по-старите според мен е химера. Те ще помогнат за привличане на сравнително ограничен брой туристи от целеви обиколни групи", отсича той. 

Но в същото време и двамата са на мнение, че идеята Созопол да развива културен туризъм има бъдеще. За разлика от своя архивраг Несебър той все още успява да се предпази от прекомерното комерсиализиране. А и гостите на града, и професионалистите в туристическия бизнес казват, че Созопол има свой почерк и индивидуалност, които все още не се използват достатъчно и умно.

Хотелиерът Иво Илиев смята, че е нужен повече интелект по цялата верига - от опаковането на туристическия продукт, през образованието на кадрите в бранша до обществената нагласа за посрещане на госта. А за Богдан Христов от TUI решението е в доброто "пакетиране" на ценностите на града - внимателна грижа за културните обекти и находки, находчивата им презентация и реклама и постоянство в поддържането на търсения имидж. "Созопол е  град курорт с добър баланс на това, което предлага - интересна градска, историческа и културна среда, а и за град плажовете му са много добри. Има потенциал. Ключът е в общината според мен. Да си подредят приоритетите и да решат дали гащите по сергиите, цацата във фритюрниците или нещо друго им е по-важно. Ако държавата помогне - добре. Ще им помогнем и ние с продажбите на този продукт на нашите, общо взето, културно индиферентни туристи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 13210 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2804 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Код червено, горещо и люто в София

Red Hot Chili Peppers доказаха, че знаят как да държат всички на крака

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10