С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 19 окт 2012, 15:56, 17946 прочитания

Скочи в математиката

Една история за това как уравненията, функциите и вероятностите могат да станат полезни и забавни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


ОБХВАТ
2300
деца учат по Jump Math със 130 учители през тази учебна година
"Пак ли сбърках? Помагай, Калояне", подканва учителят на 1А клас в 107 ОУ Румена Маринова, която току що нарочно е пропуснала едно число, докато брои от едно до десет. Калоян ентусиазирано я поправя. Съучениците му са съгласни. На бялата дъска започват да се подреждат групи магнити, децата се редуват да търсят връзките между тях, броят на пръсти, разсъждават коя е по-голяма и с колко. Мислят. Дават отговори. Интересно им е. И очите им светят.

"Браво, дотук се справяте чудесно. Справихме се с общи усилия отлично", поощрява ги Румена Маринова. Знае, че положителната обратна връзка е много по-силна от оценката в бележника. И когато пред себе си има спокойни деца, които вярват в себе си, нещата се получават. Без забележки и наказания.


Румена Маринова е един от учителите, които преподават математика по канадската система Jump Math. Тя е разработена от Джон Майтън – математик от Университета на Торонто и сценарист, а в България се превежда, адаптира и популяризира от Института за прогресивно образование. Екипът на неправителствената организация обучава учители, които искат да използват Jump Math и следи прогреса на техните ученици. Резултатите са впечатляващи - децата повишават успеха си още през първите месеци, стават по-уверени в себе си, спират да се притесняват от часовете по математика. Не защото учат по-лесен материал. А защото той им се представя по различен начин. Учителите поставят детето в центъра, изслушват го, съобразяват се с интересите и мнението му. Работят заедно с него, вместо да му диктуват теореми от учебниците и да дават домашни.

За да разберем защо е толкова важно обучението по математика да се промени, е нужен само бърз поглед върху резултатите от международните изследвания и външното оценяване. От последното издание на теста PISA през 2009 г. например стана ясно, че българските ученици не могат дори да достигнат нивото си от 2000 г. Анализът на външното оценяване тази година показа значителен спад в знанията на учениците между 4 и 7 клас. А общият успех на седмокласниците по математика беше "добър" 4.30. Завършващите училище предпочитат да отидат на матура по философия, отколкото по математика. Негативните ефекти от тези ниски резултати са дългосрочни.

Емоция от едно до десет



"Когато детето работи щастливо, спокойно в класната стая, когато се развива, това му носи удоволствие и знанията остават трайни", разбрала е Наталия Димитрова - учител в 84 ОУ в Герман. Тя преподава вече втора година по системата Jump Math и усеща разликите по самите деца - и то не само по успехите им, а и по начина, по който се чувстват. "Разбрах, че нещо не е наред в образователната ни система и започнах да търся нещо различно", разказва Наталия. Така тя попада на канадската методика и се запалва по нея основно заради различния подход към детето. "В нашата система детето е поставено в ролята на изпълнител, който има само задължения. Не се оценяват личността и способностите му, а това дали е постигнало някакви общи критерии", описва учителят. Според нея учениците трябва да се уважават, да им се даде право да се изкажат. "Когато едно дете получи уважение, покаже му се какво може, то започва да изпитва удоволствие", убедена е Наталия. Оттам идват и емоциите, радостта, че си се справил, и в крайна сметка трайните резултати.

"Не знаем как да си обичаме децата", е тъжният извод и на Евелина Миленова, методист в Института за прогресивно образование. Според нея липсата на адекватно общуване с учениците и несъобразяването с техните потребности са и част от причините за лошите резултати в училище. Учителите в повечето случаи са съсредоточени върху това да изпълнят изискванията на инспекторатите, да попълнят изрядно дневника и да предадат новия урок според графика, не според това дали целият клас е разбрал предишния. За родителите пък е важно да виждат шестици в бележника, без да са се замислили какво училището всъщност трябва да даде на децата им. "Няма заявени изисквания към образованието и затова имаме едно неработещо училище", категорична е Евелина Миленова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1937 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2674 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Биология на лукса

В днешния свят, основан на информация, подборът е ефективен единствено ако впечатляващият изглед се придобива на много висока цена и тази цена се знае от всички

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10