С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 19 окт 2012, 15:56, 17880 прочитания

Скочи в математиката

Една история за това как уравненията, функциите и вероятностите могат да станат полезни и забавни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


ОБХВАТ
2300
деца учат по Jump Math със 130 учители през тази учебна година
"Пак ли сбърках? Помагай, Калояне", подканва учителят на 1А клас в 107 ОУ Румена Маринова, която току що нарочно е пропуснала едно число, докато брои от едно до десет. Калоян ентусиазирано я поправя. Съучениците му са съгласни. На бялата дъска започват да се подреждат групи магнити, децата се редуват да търсят връзките между тях, броят на пръсти, разсъждават коя е по-голяма и с колко. Мислят. Дават отговори. Интересно им е. И очите им светят.

"Браво, дотук се справяте чудесно. Справихме се с общи усилия отлично", поощрява ги Румена Маринова. Знае, че положителната обратна връзка е много по-силна от оценката в бележника. И когато пред себе си има спокойни деца, които вярват в себе си, нещата се получават. Без забележки и наказания.


Румена Маринова е един от учителите, които преподават математика по канадската система Jump Math. Тя е разработена от Джон Майтън – математик от Университета на Торонто и сценарист, а в България се превежда, адаптира и популяризира от Института за прогресивно образование. Екипът на неправителствената организация обучава учители, които искат да използват Jump Math и следи прогреса на техните ученици. Резултатите са впечатляващи - децата повишават успеха си още през първите месеци, стават по-уверени в себе си, спират да се притесняват от часовете по математика. Не защото учат по-лесен материал. А защото той им се представя по различен начин. Учителите поставят детето в центъра, изслушват го, съобразяват се с интересите и мнението му. Работят заедно с него, вместо да му диктуват теореми от учебниците и да дават домашни.

За да разберем защо е толкова важно обучението по математика да се промени, е нужен само бърз поглед върху резултатите от международните изследвания и външното оценяване. От последното издание на теста PISA през 2009 г. например стана ясно, че българските ученици не могат дори да достигнат нивото си от 2000 г. Анализът на външното оценяване тази година показа значителен спад в знанията на учениците между 4 и 7 клас. А общият успех на седмокласниците по математика беше "добър" 4.30. Завършващите училище предпочитат да отидат на матура по философия, отколкото по математика. Негативните ефекти от тези ниски резултати са дългосрочни.

Емоция от едно до десет



"Когато детето работи щастливо, спокойно в класната стая, когато се развива, това му носи удоволствие и знанията остават трайни", разбрала е Наталия Димитрова - учител в 84 ОУ в Герман. Тя преподава вече втора година по системата Jump Math и усеща разликите по самите деца - и то не само по успехите им, а и по начина, по който се чувстват. "Разбрах, че нещо не е наред в образователната ни система и започнах да търся нещо различно", разказва Наталия. Така тя попада на канадската методика и се запалва по нея основно заради различния подход към детето. "В нашата система детето е поставено в ролята на изпълнител, който има само задължения. Не се оценяват личността и способностите му, а това дали е постигнало някакви общи критерии", описва учителят. Според нея учениците трябва да се уважават, да им се даде право да се изкажат. "Когато едно дете получи уважение, покаже му се какво може, то започва да изпитва удоволствие", убедена е Наталия. Оттам идват и емоциите, радостта, че си се справил, и в крайна сметка трайните резултати.

"Не знаем как да си обичаме децата", е тъжният извод и на Евелина Миленова, методист в Института за прогресивно образование. Според нея липсата на адекватно общуване с учениците и несъобразяването с техните потребности са и част от причините за лошите резултати в училище. Учителите в повечето случаи са съсредоточени върху това да изпълнят изискванията на инспекторатите, да попълнят изрядно дневника и да предадат новия урок според графика, не според това дали целият клас е разбрал предишния. За родителите пък е важно да виждат шестици в бележника, без да са се замислили какво училището всъщност трябва да даде на децата им. "Няма заявени изисквания към образованието и затова имаме едно неработещо училище", категорична е Евелина Миленова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1400 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1503 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Биология на лукса

В днешния свят, основан на информация, подборът е ефективен единствено ако впечатляващият изглед се придобива на много висока цена и тази цена се знае от всички

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език