Скочи в математиката

Една история за това как уравненията, функциите и вероятностите могат да станат полезни и забавни

В часовете на Румена Маринова децата се движат, решават задачи през игри и това им помага да стигнат до смисъла на математиката
В часовете на Румена Маринова децата се движат, решават задачи през игри и това им помага да стигнат до смисъла на математиката
В часовете на Румена Маринова децата се движат, решават задачи през игри и това им помага да стигнат до смисъла на математиката    ©  Надежда Чипева
В часовете на Румена Маринова децата се движат, решават задачи през игри и това им помага да стигнат до смисъла на математиката    ©  Надежда Чипева

ОБХВАТ

2300

деца учат по Jump Math със 130 учители през тази учебна година

"Пак ли сбърках? Помагай, Калояне", подканва учителят на 1А клас в 107 ОУ Румена Маринова, която току що нарочно е пропуснала едно число, докато брои от едно до десет. Калоян ентусиазирано я поправя. Съучениците му са съгласни. На бялата дъска започват да се подреждат групи магнити, децата се редуват да търсят връзките между тях, броят на пръсти, разсъждават коя е по-голяма и с колко. Мислят. Дават отговори. Интересно им е. И очите им светят.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hitrata_svraka avatar :-P
    Хит®ата Св®ака ;)
    • - 4
    • + 48

    Преди мноооого години, учителката по математика в 3-и клас ни представи книгата "Занимателна математика" - богато и цветно илюстрована, с интересни, разнообразни и разпалващи любопитство раздели. Превод от немски език. (Защо ли толкова много ги бива германците, дори след разрушенията на войната?!) "Игри с числата", "Отломки от древността"... забравила съм вече, пилето остаря. :)

    На онези пари книгата струваше 3,65 лв. (т.е. доста пари). Купихме я само 3 деца от класа (с одобрението и парите на родителите си). Случайно или не, ние 3-мата и момче от друго училище сформирахме отбора на града (голям, окръжен) по математика за "математическите празници"... вече не им помня името.

    Гледам назад в бъдещето и осъзнавам късмета си - случих и на учители, и на родители. Уви - много мои съученици не са имали такъв късмет. Е, главно за естествените науки говоря. За 11 години не помня да сме имали любим учител по бълг. език и литература. Навярно това е заради коренно различното устройство на мозъците на хуманитарите и техничарите - различни до непримиримост...

    Нередност?
  • 2
    harizanka avatar :-|
    Sevdelina Boikova
    • - 4
    • + 39

    Образователната ни система е толкова архаична и резултата се вижда с просто око. Разчита се на въпроизвеждането на знанието, а не на неговото осмисляне.
    Сегашните деца са толкова различни, те са пренаситени с информация от малки, много по широк кръгозор и знания имат.Нормално е училището със сухата материя и папагалщината да им е безкрайно безинтересно и да ги демотивира.Една част от лошите резултати се дължат именно на тази остаряла система на обучение.Там, в училището, има много таланти, но не намират стимул да се покажат. Системата изостава по бързо от темпа, с който се променят децата.В един момент тия деца ще са тотално неангажирани с училището, не защото са чалгари, а защото им е абсолютно безинтересно и нищо няма да успее да ги стимулира да усвояват знания.Те искат да им се чува гласа, да изразяват себе си, да са различни,не искат шаблон и стериотипи,по скоро ще ги разрушат,отколкото да ги следват.Много скоро системата ще е крайно остаряла и компроентирана.Децата не са глупави и невежи, а различни.

    Нередност?
  • 3
    tarator9 avatar :-|
    tarator9
    • - 6
    • + 33

    Изводът от цялата статия е, че ако има свестни учители, интересуващи се дали децата научават нещо, децата _ще_ научат нещо. А каква точно ще е програмата по която учат, не е от толкова голямо значение.

    Нередност?
  • 4
    fellix avatar :-|
    Божикравов
    • - 1
    • + 46

    Едно просто правило за всяка образователна система - учете децата как да мислят, а не какво да мислят.

    Нередност?
  • 5
    yankee avatar :-|
    Yankee
    • - 7
    • + 35

    Ако виждам малко по-надалеч, това е, защото съм стъпил на раменете на великани. Сър Исак Нютон, писмо до Хук - 1676 година

    Ако искате ваще деца да погледнат малко по-надалеч, не дръжте учителите им на минимален, мизерен доход.... И още, аз като бях ученик, когато учителя влизаше, класа ставаше на крак. Сега ги гледам в мрежата - замерят се с хартиени топки, снимат с камера - свинщина...Реда и дисциплината са в основата на образованието. Криворазбраната "сЛободия" унищожава всичко.

    Нередност?
  • 6
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 5
    • + 30

    "Капитал," уважаема Люба Йорданова,
    Бихте ли направили поне малък опит за критичност преди да публикувате и пропагандирате? Този метод никъде не е доказан в статистически построена извадка. Знаете ли колко такива велики идеи има по света? Питайте някой учител с над 30 години (пенсионер) да ви разкажат за "методът на Сендов" и други експерименти.
    Тия учители са мотивирани и опитват. Не че е лош методът, но отдавна се знае, че най-важни са броя на децата в клас и мотивацията на учителя.
    Какъвто и да е методът, той сам по себе си не може да мотивира 70-90% от учителите.
    Иначе вниманието към ромските деца е важно. Ама той братовчед ми на село отдавна го знае и има добри резултати. Без да е чувал за този метод.
    Разбира се - интерактивния подход, играта и уважението към всяко дете са много важни и полезни.
    Но това не означава да насърчавате всеки да идва и да иска да реформира цялото образование, при положение, че никога не е работил в системата. (А е бил програмист в Канада, например, и има успешен софтуеърен бизнес.)

    Нередност?
  • 7
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 3
    • + 33

    И всеки, който се е занимавал с преподаване в училище дълго време, знае, че системата е тромава, понеже е еднаква.
    А има поне три вида различни ученици:
    1. Ученици и родители силно мотивирани за успех - плащат пари за уроци, кандидатстват в добри училища и т.н. Там има дисциплина, понеже има и дълъг списък с чакащи.
    2. 60-70% от децата и родителите им смятат образованието за нещо задължително, но не го ценят. Просто да минава времето.
    3. Деца с родители, които реално не могат да се грижат за тях. За тази група трябва да сме доволни дори и само да са в час на топло, а не на улицата и "в проблеми."
    Няма как и при трите групи да има добри резултати, ако подходът, включително и заявените цели, са еднакви за различни случаи.

    Нередност?
  • 8
    dggm avatar :-|
    dggm
    • - 1
    • + 11

    До коментар [#7] от "Никола Йорданов":

    Браво! Страхотни коментари. Благодаря.


    Нередност?
  • 9
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • + 8

    [quote#3:"|"]Изводът от цялата статия е, че ако има свестни учители, интересуващи се дали децата научават нещо, децата _ще_ научат нещо. А каква точно ще е програмата по която учат, не е от толкова голямо значение.[/quote]

    Моят прочит на статията е различен! Необходимо е да се установи различна от сегашната система на уравниловка. Свестни учители винаги е имало и винаги ще има, но при установяване на правилна система, те ще са мнозинство, а не малцинство, както е сега. Децата тръгват на училище едва ли не като оформени (не напълно, но поне до някъде) личности в семейството. Не е случаен изразът за значението на първите 7 (сега - 6) години преди първи клас! Когато в едно семейство детето се чувства уважавано и неговото мнение се зачита (дори когато е погрешно, не се отхвърля без аргументи, а то се убеждава в това, че така не е правилно), то когато това дете се сблъска с уравнивиловката и сляпото следване на догмите в първи клас, то се шокира! След няколко месеца детето разбира, че не е по силите му да се пребори с тези догми и то просто избира по-лесния подход - да ги игнорира, да не се интересува от това! За първолаците е най-важно да им се привлече вниманието, защото не може да се очаква от едно дете, което до вчера основно се е занимавало само с игри, да се концентрира за повече от няколко минути. Не зная коя система е правилна (а и не ми е работа - за това си има специалисти в министерството на образованието), но твърдя, че сегашната система не е добра. Забелязвам, че в последно време има промени там ,където директорите на училища са се усетили и са по-отговорни. Дъщеря ми е в 6-ти клас в прилично СОУ (какво гадно съкръщение!) в София и от 2-3 години ми направи впечатление, че директорката на училището явно се е примирила с погрешната система на образование, но все пак иска да направи нещо,което тя смята за добро за момента. Та тази директорка с процедурни хватки концентрира в няколко паралелки по-добри преподаватели и по-перспективни ученици и изолира не добри преподаватели и лоши ученици в други, отделни паралелки. Това не е правилно решение със сигурност, но с оглед на обстоятелствата вероятно си струва. В негласно обявените за лоши паралеки ситуацията е трагична - дори класните стаи са станали на кочина! Другите поне имат някакъв шанс за развитие! Като заключение моето мнение е, че не само началното, а и средното и висшето образование в България сега е в трагично състояние! Дано да има по-умни от мен хора с власт, които да осъзнаят това и да го подобрят!

    Нередност?
  • 10
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • + 9

    До коментар [#6] от "Никола Йорданов":

    Уважаеми господин Йорданов,
    Според мен задачата на такива публикации е да показва иновациите в образованието и работата с децата. Примерите са достатъчно красноречиви. Дори е жалко, че рядко се дава трибуна на такива новатори като на хората от Института за прогресивно образование. Критиката в статията, макар и доста пестелива, е налице и напълно основателно е към Системата на държавното образование у нас.
    Знам, че има доста учители, които са запознати с канадската методика на преподаване по математика, но не могат да намерят пари(а вероятно и разбиране) за нужните учебници и помагала.
    Ако Министерството на образованието приложи собствената си концепция по закона, а и самите регламенти в него, трябва да отдели средства именно за такива учебници. А и самите издателства на учебници да се преориентират навреме. Както и статията завършва позитивно - с държавата или въпреки нея по-доброто може да се случи

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал