Ние, (при)страстните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ние, (при)страстните

Хората зад "Гневните" - блогъри, журналисти и един политолог, по правило не са безпристрастни. Те искат да изразят личната си позиция.

Ние, (при)страстните

или как възходът на гражданската журналистика бавно променя традиционните медии

Зорница Стоилова
6450 прочитания

Хората зад "Гневните" - блогъри, журналисти и един политолог, по правило не са безпристрастни. Те искат да изразят личната си позиция.

© Цветелина Белутова


Десетките мобилни телефони, които излъчват на живо в интернет как много млади хора са насядали по пътното платно и пеят "Хубава си моя горо" зад ограда от полицаи. И мълчанието в ефира на най-голямата национална телевизия, която в новинарската си емисия същата вечер въобще не регистрира, че се е случило събитие, което е блокирало ключов столичен булевард заради протест срещу лобистки поправки в Закона за горите. Това е примерът, с който създателите на платформата за гражданска журналистика "Гневни млади хора" обичат да обясняват появата си в лятото на 2012 г. "Нищо не можеш да скриеш вече, мрежата веднага реагира", казват.

И действително след протестите от "Орлов мост" доверието в една голяма част от традиционните медии съвсем се срина. Пред половинчатата истина, която те предлагат за действителността, хората започнаха да предпочитат субективизма на блоговете и социалните мрежи, в които всеки е репортер, енергията на нововъзникващи интернет медии, изградени върху силната обратна връзка с читателите като OffNews и документалната точност на сайтове като "Биволъ". Разочарованието от старите медии се превърна в двигател за популярността и на платформи като "Гневните", които се стремят да представят гледни точки, които смятат за подценени, скрити или незабелязани от мейнстрийма.


Хората зад "Гневните" - блогъри, журналисти и един политолог, по правило не са безпристрастни. Те не правят точно журналистика - не търсят баланс, а да изразят личната си позиция. Черпят сюжети от мрежата. Разговорите тръгват от статуси и Facebook чатове и преминават в предавания с включени камери и микрофони, по време на които обратната връзка със социалните мрежи продължава да е животрептяща и постоянна. "Ние отстояваме свободата на изразяване на хора, които са активисти като нас. Даваме им възможност да кажат какво мислят и ги провокираме да говорят", разказва един от членовете на екипа Антоанета Цонева, която иначе работи в Института за развитие на публичната среда.

"Гневните" се стремят да откриват и популяризират нови лидери на мнение, но и самите те формират обществено мнение. Обхватът им към момента е сравнително малък. Всяко тяхно предаване се гледа средно от около 1000 души, но са популярни тъкмо сред най-активната и шумна онлайн общност. Професорът по културна антропология Ивайло Дичев смята, че влиянието им вече със сигурност не е по-малко от това на традиционните журналисти. "Разликата е в това, че те де факто отричат старата журналистическа етика на безпристрастността – ангажират се лично с емоциите си, понякога - недопустимо пристрастно. Очевидно има нужда от такива хора: като че ли старите норми на публичното говорене започват да са ни тесни – искаме някой да ни говори off, да изразява непроверени мнения, да разконспирира, да се възмущава", разсъждава той.

Въпреки че се явяват антитеза на част от традиционните медии, "Гневните" нямат претенцията да компенсират техните дефицити. "Нашето е реакция, желание ние самите да научим повече по дадена тема. Не сме специалисти, не сме подготвени по всичко, нямаме бекграунд", обяснява Антоанета Цонева. И затова казва, че не само не са тръгнали на поход срещу медиите, но и търсят колаборация с тях. Често канят журналисти да водят някои от предаванията. Дават съдържанието, което създават, на медии, които искат да го използват. 

Но са убедени, че гражданската журналистика променя традиционните медии. Най-малкото те вече наблюдават внимателно какво се случва във Facebook, Twitter, You Tube и блоговете. Слушат тътена и той влияе на начина, по който подреждат новините. Това е добре, защото дневният им ред бавно и полека започва да се задава от гражданите, не от политиците. Според "Гневните" през последните месеци дори институциите са започнали да реагират на мрежата. Така например веднага след тяхно предаване с гости лидерът на "Зелени Балкани" Тома Белев и журналисти от "Капитал" и OffNews, в което те разкриват, че планински пасища в района на връх Миджур са обявени за продажба с поименни компенсаторни бонове, земеделският министър Мирослав Найденов се обажда на Белев, за да му съобщи, че пасищата ще бъдат извадени от търга. "Отчитаме като успешно всяко предаване, което е послужило като информационна основа за по-нататъшен медиен и обществен интерес", казват "Гневните".

Десетките мобилни телефони, които излъчват на живо в интернет как много млади хора са насядали по пътното платно и пеят "Хубава си моя горо" зад ограда от полицаи. И мълчанието в ефира на най-голямата национална телевизия, която в новинарската си емисия същата вечер въобще не регистрира, че се е случило събитие, което е блокирало ключов столичен булевард заради протест срещу лобистки поправки в Закона за горите. Това е примерът, с който създателите на платформата за гражданска журналистика "Гневни млади хора" обичат да обясняват появата си в лятото на 2012 г. "Нищо не можеш да скриеш вече, мрежата веднага реагира", казват.

И действително след протестите от "Орлов мост" доверието в една голяма част от традиционните медии съвсем се срина. Пред половинчатата истина, която те предлагат за действителността, хората започнаха да предпочитат субективизма на блоговете и социалните мрежи, в които всеки е репортер, енергията на нововъзникващи интернет медии, изградени върху силната обратна връзка с читателите като OffNews и документалната точност на сайтове като "Биволъ". Разочарованието от старите медии се превърна в двигател за популярността и на платформи като "Гневните", които се стремят да представят гледни точки, които смятат за подценени, скрити или незабелязани от мейнстрийма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    marin avatar :-|
    Марин

    Поздравления на новите медии и никога да не стават като старите!

  • 2
    momchil avatar :-?
    Момчил

    Доста тъпо. Признават си, че не разбират, а им дват грантове да се хранят. После държат сметка на други безхаберници. Бич плииз.

  • 3
    kableshkov avatar :-|
    kableshkov

    Дечицата на партиите, изпълняващи поръчки, уж от името на гражданите.

  • 4
    venci_kr avatar :-|
    venci_kr

    До коментар [#2] от "Момчил":


    [quote#2:"Момчил"]Доста тъпо. Признават си, че не разбират, а им дват грантове да се хранят. После държат сметка на други безхаберници. Бич плииз. [/quote]

    Момчиле, Момчиле! Наистина има нещо тъпо тука, но то не е при тези хора, нито в статията, а под нея, в някои от коментарите

  • 5
    komitata avatar :-?
    komitata

    Дечицата на партиите или хрантутици с грантове? О боже, обърках се!

  • 6
    bbs avatar :-|
    Lord

    Хубавото на 21 век е, че всеки може да покаже мнението си. Лошото е, че социалните медии и възможностите за лесно споделяне на информация могат да накарат хората да си мислят, че те изразяват общественото мнение, докато всъщност тяхното мнение се споделя от относително малък брой хора...

  • 7
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Мога да кажа само това - http://www.youtube.com/watch?v=kbj3AYzHUH4

  • 8
    zonker avatar :-|
    zonker3m

    До коментар [#6] от "Lord":

    Така е, четем и следим само теми, които ни вълнуват, дружим само с хора, които имат близки до нашите интереси и ценности. (http://api.economist.com/node/11581447)

    Лятото Капитал написаха хвалба за OffNews и какво направиха OffNews? Наеха стари муцуни като Карбовски, Каролев...само Кеворкян май не взеха да пише за тях.

    Интересно ми е как тази статия се връзва с тази статия на Капитал от Юни 2012:http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2012/06/15/1847089_ima_no_ne_stava/

  • 9
    bally avatar :-|
    bally

    Тази карта на "Репортери без граница" е показателна - ако не беше интернет, България щеше да е в тъмночервено като Русия и други подобни места в света.
    http://www.capital.bg/biznes/media_i_reklama/2013/01/30/1993670_bulgarskite_medii_-_vse_po-nesvobodni/

  • 10
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Добре познат закон на развитието. Време бе след 23 години 'път през пустинята' да започне да се усеща повей на промяна и гражданско съзнание.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK