// К1: Средата / Общество
Как си повярваха децата от Мирково и Пирдоп
Мотивираните учители и директори могат да променят класната стая
"Алекс, "не мога" не е дума, която ти давам да използваш", спокойно казва Владимир и връща петокласника към упражнението. Алекс изостава с материала от съучениците си, затова Владимир работи с него по различен план. Запълва дупки не само по своя предмет - човекът и природата, но и по български и математика, без които Алекс не може да продължи напред. Едновременно с това го учи да вярва в себе си, да си определя цели и начини да ги постигне. Учи с Алекс след часовете, следи развитието му, търси начините да стигне до него и да спечели доверието му. В края на учебната година Алекс най-вероятно ще е догонил съучениците си. Просто, защото някой му е обърнал внимание.
Владимир Цветков е един от учителите на "Заедно в час" - организация, чиято мисия е да осигури равен достъп до качествено образование за всяко дете независимо кое училище посещава или какви са финансовите възможности на родителите му. Те подбират мотивирани млади хора с лидерски умения, които работят като учители за две години в училища в трудни условия. Преподавателите на "Заедно в час" заварват в класните си стаи деца, на които никой досега не им е казал, че могат. Получили са клеймото "проблемни", без да са имали шанс да разгърнат потенциала си. Но достатъчно е зад гърба им да стои учител, който вярва в тях, с много усилия и отдаденост тези деца бързо се преобразяват.
Владимир преподава от септември миналата година в основното училище на Мирково - село с 1600 жители в подбалканския регион. Преди това завършва Химическия факултет на Софийския университет. Между вариантите да продължи образованието си в чужбина или да стане учител на "Заедно в час" за две години избира втория. Заради "страхотната възможност да направя нещо, в което виждам смисъл". След няколко месеца сериозно обучение Владимир сменя жълтите павета в столицата с площада на село Мирково.
"Господине, а има ли умишлени замърсители", пита Павел, чиято група има задача да помисли кои са замърсителите на въздуха и как можем да се справим с тях. "Няма верен и грешен отговор, вие търсите решение", съветва Владимир след шумна дискусия между групите. Дани вече е готов - предлага еко пръчка, която да помогне срещу замърсяването на водата.
Преди това двата екипа са представили идеите си за това какво включват кръговратите на въздуха и на водата. "Случва ли се това в Мирково", пита Владимир и се опитва през пример да им обясни къде попада дъждовната вода и как продължава веригата. "Опитвам се да им разширя света, защото за много от тях той свършва с Пирдоп", споделя ни след часа Владимир. Затова и често им разказва за конференцията в Индия, на която скоро ще ходи и се опитва да въвлече и децата в подготовката за нея.
|
В класната стая на Владимир няма такива ред и дисциплина, каквито си представят повечето учители. Учениците работят в екип, дискутират, спорят и се забавляват. Часът протича динамично, учителят обикаля из чиновете и обръща внимание на всяко дете. "Ще се справим много добре с това", окуражава ги той, а на нас ни се струва, че чуваме такива думи в класна стая за първи път. Според Владимир начинът учениците да се мотивират да учат е да видят, че нещата, които правят в училище, имат резултат.
Накрая на часа двете групи се оценяват взаимно, за да имат реална представа как са се справили и какво е нивото им. Така оценката става обективна и действа по-мотивиращо, обяснява Владимир. Той работи в училището от 7 часа сутринта до 4 следобед. След това играе футбол с децата, води ги на планина, някои дори държат да го заведат до дома си. След половин година в Мирково всички в селото го познават.
От Пирдоп до Лас Вегас по жицата
На около половин час път от Мирково, в СОУ "Саво Савов" в Пирдоп, часа си по информационни технологии започва Стефан Рашков. Той също е учител на "Заедно в час" от тази учебна година, преподава на 180 ученици между 5 и 12 клас. Стефан завършва института "Уорчестър политехник" в Масачузетс, САЩ, а след това работи като технически консултант в SAS Institute. Решава да се върне в България и да се присъедини към "Заедно в час" заради каузата, начина на работа и житейските умения, които вярва, че ще му донесе преподаването .
"Кои са двата протокола, без които Facebook не може да работи", опитва се да привлече вниманието на осмокласниците Стефан, а в класната стая звучи приятен джаз. В началото на часа им припомня концепцията за самодисциплина - да превъзмогнем някои желания в името на по-висша цел, или с други думи - да се откажем от Facebook в рамките на този час.
Пътят към висшата цел вече е свободен и на мониторите на учениците се появява Excel таблица с упражнения. Трябва да изберат произволни световни градове и в специален интернет сайт да тестват скоростта на качване и сваляне на данни. "Господине, къде се намира Лас Вегас?", чува се от задните редици. "Вляво, вляво, все вляво", предлага помощ съученик. Подобно на Владимир и Стефан не преподава само своя предмет. В часовете по информационни технологии прави връзки с математиката, географията, историята, дори с българския език. Скоро например е обяснявал формулата за изчисление на лихва.
Часът завършва с "билет за излизане" - няколко въпроса, на които учениците отговарят, след това Стефан проверява и записва резултата в папката на класа. Той мотивира учениците сами да проверят какво са постигнали, да преценят има ли нужда да наваксат и да го потърсят с идеи как да повишат резултата си.
След един срок преподаване Стефан вече забелязва развитие при учениците си, особено при деветокласниците. Забелязал е, че се е променила нагласата им към учебния предмет и ученето като цяло. "Бяха свикнали, че това е свободен час. Сега не мога да смогна на техния капацитет", разказва Стефан. Според него ключът е да убедиш учениците как упражненията в училище могат да им бъдат полезни в живота след това. За младия учител най-голямата дупка в образованието е, че повечето от учениците не си представят какво точно ще правят, след като завършат. А дори и да имат идея, не знаят какво стои зад нея - казват например, че искат да учат право в Софийския, но не знаят как изглежда живота на един адвокат. Затова Стефан кани в часовете си хора, които разказват за своята кариера и обсъждат с учениците конкретни казуси от нея.
Още по темата
Истински истории от класната стая (видео)
Няколко примера от учителите на "Заедно в час", които показват колко голямо е значението на различното преподаване
8 сеп 2014Как едно училище в Северозападен Лондон обучава успешно деца от ниски социални слоеве
15 ное 2013Марк Манела: Децата трябва да могат да взимат добри решения за себе си
Изпълнителният директор на KIPP Philadelphia Schools пред "Капитал"
8 мар 2013Кои са основните проблеми в образованието и колко малко ни трябва, за да ги решим
15 фев 2013Или как петокласници в Карлово се научиха да четат и пишат за шест месеца
2 мар 2012Новият закон за училищното образование върви в правилната посока, но има още какво да се направи
17 фев 2012Клуб "Капитал": Какво трябва да се промени в образованието
Видео и обобщение на дискусията за най-важните проблеми на образованието в България и възможните им решения
10 фев 2012Училището може да се промени само за няколко години
Изпълнителният директор и основател на Teach First Брет Вигдортц пред "Капитал"
29 апр 2011
Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява
22 сеп 2019, 2223 прочитания

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"
13 сеп 2019, 3051 прочитания
15 дек 2019, 2664 прочитания
15 дек 2019, 1754 прочитания
15 дек 2019, 1385 прочитания
15 дек 2019, 1061 прочитания
15 дек 2019, 930 прочитания
Кои са основните проблеми в образованието и колко малко ни трябва, за да ги решим