С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 15 фев 2013, 17:30, 19485 прочитания

Училището може

Кои са основните проблеми в образованието и колко малко ни трябва, за да ги решим

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Красимир е ученик в девети клас на средно по успех българско училище. Връстникът му Ян от Полша вече е година и половина по-напред в своите знания и умения. 15-годишният Мика от Финландия пък отдавна е изпреварвал и двамата. Това е един от изводите от международния тест PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, проведен през 2009 г. Икономистът Петър Стоянов изчисли наскоро в свой доклад, че ако България успее да запълни тази дупка в постиженията на днешните ученици, това би добавило 1.1 процентни пункта към годишния прираст на БВП в страната в дългосрочен план и 3.5 милиарда лева към националния продукт след 15 години.

Новият проектозакон за предучилищното и училищното образование стъпва плахо в тази посока, но приемането му изключително много се забави. Вече има реална опасност парламентът да не успее да го гласува до края на мандата, което съвсем ще отложи всякакви идеи за реформа. Новият министър на образованието, младежта и науката Стефан Воденичаров засега също не дава знак, че случващото се в училищата е негов приоритет. Смислени инициативи в образованието на общинско ниво се случват рядко и обикновено приключват със смяна на дограмата на училището.


Ако спрем и се заслушаме обаче, ще чуем движение, тътен за промяна. Директори с предприемачески дух успяват така да управляват училищните ресурси, че да инвестират не само в ремонт на двора, но и в електронна платформа за обучение. Амбициозни учители разчупват начина си на преподаване, за да отговорят на нуждите на учениците си. Активни родители следят учебната програма и дават идеи как тя може да се промени. Частни фирми виждат потенциала на учениците и им разказват за бизнеса си. Граждански организации са открили успешна рецепта за включване на децата от езиковите малцинства в учебния процес. Всички те не чакат закони и наредби. Действат. И доказват, че основните проблеми на училищното образование се решават в класната стая, не в кабинетите на държавната администрация. Тъкмо тези промени имат нужда от подкрепа. За да продължат да се развиват и да заразят повече участници в процеса.

Учителите

Във Финландия, която е пример за качествено образование не само в Европа, от всички кандидатстващи да станат учители се подбират само около десет процента. Това са половината от най-добрите висшисти на страната въобще. Ако България направи подобна статистика, резултатите ще се отчайващи. Само бърза справка в рейтинга на висшите училища показва, че средният успех от дипломата за средно образование на студентите в педагогическите факултети е забележимо по-нисък от този в икономическите и юридическите например. Мнозинството български учители отдавна са изгубили своя авторитет не само в класната стая, но и в обществото. Вървят с наведена глава и се страхуват да изкажат мнението си. А и никой не им го търси. "Училището е крепостта, в която учителят намира убежище", обобщава Цветан Цветански, председател на Центъра за образователни инициативи, който разработва и поддържа онлайн платформата u4ili6teto.bg, и допълва: "Неговият авторитет се гради единствено в рамките на класната стая и когато вече и там е атакуван, абсолютно капитулира." Програмният директор на центъра Емил Джасим засяга още един голям проблем за учителите - те са до такава степен затрупани с административна работа, че не им оставя време да вършат основното - да работят с децата.



"Българските учители като цяло са огорчени от системата и работят с усещането, че тя не ги цени. Че трябва да спазват правила, които са проформа и не отговарят на потребностите на учениците, но ако не го направят, ще бъдат административно наказани", коментира и Траян Траянов, програмен директор на "Заедно в час". Според него силната регулация в учителската професия не насърчава педагозите да пробват различни подходи и иновативни методи.

Учителите обаче са факторът, без който промяната в образованието няма как да се случи. Те могат да запалят учениците по предмета си, да им покажат къде могат да използват наученото в училище, да преподават умения вместо енциклопедични знания. За да го направят, имат нужда от свобода да разгърнат преподавателския си потенциал и признание, когато постигат високи резултати. "За мен лично най-голямата мотивация за учителя е свободата", споделя Ирина Каракехайова, учител по английски език от 15 години в Технологично училище "Електронни системи" към Технически университет - София. Според нея заплатите и задълженията на учителите трябва ясно да се дефинират, защото в момента като учител можеш да правиш страшно много - в училище и вкъщи, но и страшно малко и това не се отразява. Дава пример с това, че учителите не получават помощ в работата си с трудни групи и с проблемни деца.

Начинът усилията на учителите да се оценяват адекватно е през ясна система за атестация според резултатите на техните ученици. В момента критериите за допълнителни финансови стимули зависят по-скоро от фактори като участие в европейски проекти и работа с деца за олимпиади. Никой не анализира какви умения са придобили учениците в часовете и доколко успехът им се е повишил през последния срок например. Така за учителя прави повече смисъл да си попълни изрядно документите по проекта, отколкото да обърне внимание на изоставащите си ученици. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1291 прочитания

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 1821 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Фотогалерия: На училище в Мирково и Пирдоп

Две истории за това как успешни директори и вдъхновяващи учители могат да променят класната стая

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев