Училището може

Кои са основните проблеми в образованието и колко малко ни трябва, за да ги решим

Стефан Рашков е пример как амбициозният учител може да вдъхнови учениците си
Стефан Рашков е пример как амбициозният учител може да вдъхнови учениците си
Стефан Рашков е пример как амбициозният учител може да вдъхнови учениците си    ©  Цветелина Белутова
Стефан Рашков е пример как амбициозният учител може да вдъхнови учениците си    ©  Цветелина Белутова

Красимир е ученик в девети клас на средно по успех българско училище. Връстникът му Ян от Полша вече е година и половина по-напред в своите знания и умения. 15-годишният Мика от Финландия пък отдавна е изпреварвал и двамата. Това е един от изводите от международния тест PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, проведен през 2009 г. Икономистът Петър Стоянов изчисли наскоро в свой доклад, че ако България успее да запълни тази дупка в постиженията на днешните ученици, това би добавило 1.1 процентни пункта към годишния прираст на БВП в страната в дългосрочен план и 3.5 милиарда лева към националния продукт след 15 години.

Новият проектозакон за предучилищното и училищното образование стъпва плахо в тази посока, но приемането му изключително много се забави. Вече има реална опасност парламентът да не успее да го гласува до края на мандата, което съвсем ще отложи всякакви идеи за реформа. Новият министър на образованието, младежта и науката Стефан Воденичаров засега също не дава знак, че случващото се в училищата е негов приоритет. Смислени инициативи в образованието на общинско ниво се случват рядко и обикновено приключват със смяна на дограмата на училището.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • nye
    • - 5
    • + 8

    "Ако България направи подобна статистика, резултатите ще се отчайващи. Само бърза справка в рейтинга на висшите училища показва, че средният успех от дипломата за средно образование на студентите в педагогическите факултети е забележимо по-нисък от този в икономическите и юридическите например. "
    Тогава тези факултети защо приемат и плащат за обучение на глава, все едно става дума за добитък. Защо университетите получават равни субсидии за единица студент независимо от акредитацията им? Защо беше премахнат специалния статут на НПМГ и беше превърнато от елитна гимназия с изисквания за минимален успех в средно квартално училище?!

    "Мнозинството български учители отдавна са изгубили своя авторитет не само в класната стая, но и в обществото. Вървят с наведена глава и се страхуват да изкажат мнението си."
    То никой вече няма уважение към учителите, нито ученици, нито родители ... какво да си изказват мнението. Миналата година като коментираха "домашното обучение", защо не питаха тези родители каква квалификация имат да преподават материал вместо учителите?!

    "Те могат да запалят учениците по предмета си, да им покажат къде могат да използват наученото в училище, да преподават умения вместо енциклопедични знания."
    А после авторът говори за обща култура:
    "Ако запаметяването на факти и формули не отстъпи място на анализа, общата култура и ключови умения като аргументация и работа в екип, училищата няма как да произвеждат мислещите хора, от които имат нужда обществото и бизнесът."
    Е как ще стане без да имаш общи знания да имаш обща култура, то това е дефиницията на обща култура ... противоречите си госпожо!

    "Това обаче очевидно няма ефект върху качеството на обучението - резултатите на учениците остават ниски."
    В тази чалгодържава се очаква с фуния ли да им наливат на учениците знанията. Разходете се из училищата да видите къде са и какво правят децата - през междучасието цигари на двора, а през часовете дълбока дрямка. А вкъщи учителите са виновни, че не са ги научили ... еми не става, да, ако няма желание и от двете страни, няма как да се получи ...

    "Точно такива смислени инициативи са шансът българското образование да излезе от своята черна дупка."
    Не, не е това шансът на българското образование, единственият му шанс е да останат кадърни и образовани хора в държавата, което е малко вероятно. От моя курс (физика, преди няколко години) учители станаха само най-слабите студенти, как може да се очаква да формират утрешния елит те?

    Изключително слаба и повърхностна статия. Обучението не е само да се цъка по компютрите и да се правят e-учебници, e-програми, e-класни стаи и пр ..!

    Нередност?
  • 2
    speakonline avatar :-|
    speakonline
    • - 7
    • + 5

    [quote#1:"eswen"]Миналата година като коментираха "домашното обучение", защо не питаха тези родители каква квалификация имат да преподават материал вместо учителите?![/quote]
    Квалификация и умение са две съвсем различни неща. Каква квалификация имат родителите да преподават на децата си ходене, ядене, говорене? Нима децата не учат тези неща от "неквалифицирани преподаватели"? Принципът на домашното образование е същият.

    Нередност?
  • 3
    nye avatar :-P
    nye
    • - 1
    • + 13

    До коментар [#2] от "speakonline":
    Браво на децата, че се учат да бозаят от "неквалифицираните" си "преподаватели", че иначе досега да сме изчезнали като биологичен вид. Наивността Ви наистина искрено ме разсмя, благодаря.

    Шегата настрана, вземайки предвид абсолютната неграмотност на средния българин, какво Ви кара да мислите, че той е достатъчно "умел" да преподава български език на подрастващите? Аз не смея да твърдя, че мога да преподавам физика на ученици, въпреки че това ми е специалност и професия, защо родителите са толкова арогантни да твърдят, че те могат?!

    [quote#2:"speakonline"]Каква квалификация имат родителите да преподават на децата си ходене, ядене, говорене?[/quote]
    Тези неща не се "преподават". Работа на родителите е (поне) да научат детето си на общественоприемливо държание, което в България уви не е факт. И тъй като родителското тяло е абдикирало от всякакви задължения, вината се търси в учителите, сякаш те са универсалното зло. Не са. Всъщност липсата на елементарна култура у българина е това, което съсипва и ще продължава да съсипва държавата. Нам все някой друг ни е виновен - или ще са политиците, или ще са ЕРП-тата, или ще е световната криза, времето ...

    Нередност?
  • 4
    trezven avatar :-|
    Трезвен
    • - 3
    • + 2

    "Училището е крепостта, в която учителят намира убежище"

    Учителят трябва да е уверен, харизматичен, кадърен при него учениците трябва да намират убежище. Що за глупост- учителя капитулирал, защото в класната стая нямало уважение към него. Пълни глупости на квадрат, учителя трябва навсякъде да е пример за личност и човек.

    Нередност?
  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 7
    • + 4

    Образователната система в БГ не е ефективна. Тя произвежда кадри с много богата обща култура и никакви практически умения.
    Ако направим аналогия с хищниците. Нека си представим един много добре отгледан хищник -едър , гладък косъм, здрави зъби и нокти.
    Но този хищник пуснат на свобода не може да се храни, защото няма изградени тези умения. Същото е и с българите. Има и хищници които намират пътя - ще ги видите в улиците с новите си коли и т.н.
    п.с образователната система не струва, защото произвежда некадърници с знания по всички науки, но все пак некадърници.
    Пример: Мой познат мениджър в банка наема отличник икономист от най-престижната специалност в бг университет. Моя човек ми каза, че момчето найстина има много богата основа от икономически знания, но е пълна нула в практиката, тоест нищо не може да прави. Чак след 3 месечно обучение КАКВО ПОДЯВОЛИТЕ ТРЯБВА ДА ПРАВИ момчето става кадърен работник :) Тази ситуация няма да я срещнете в нието една западна страна : )

    Нередност?
  • 6
    val3ri avatar :-|
    val3ri
    • + 5

    Всичко зависи от учителя ! Имаш ли насреща човек, който се старае да ти покаже и успее да ти покаже, че нещата не са толкова сложни и невъзможни, колкото изглеждат, веднага ученикът ще отвърне !!
    При мен се случи, дано и на други ученици се случи!

    Нередност?
  • 7
    rapidfire avatar :-|
    gigabyte
    • - 1
    • + 3

    Това са отделни фойерверки на фона на всеобща апатия. Докато учителите са на опашката като доход и авторитет, промяната ще си остане само в дисертациите на професорките по педагогика.
    Обществото е болно, оттам трябва да почне лечението. На първо място - да се приеме Декларация за задълженията на човека (вече е написана, лесно се намира с Гъгъл). Всичко друго идва после - когато хората научат, че имат и задължения, могат да станат по-почтени, да не ламтят за още и още. А сега идолите на младежта са тези, които правят лесни пари... мутрите и чалгаджиите.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал