С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 8 мар 2013, 17:51, 5684 прочитания

Марк Манела: Децата трябва да могат да взимат добри решения за себе си

Изпълнителният директор на KIPP Philadelphia Schools пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Марк Манела

Фотограф: KIPP Philadelphia Schools

Профил

Марк Манела основава мрежа от училища със специален устав (charter school) по програмата "Знанието е сила" (KIPP) във Филаделфия през 2003 и в продължение на пет години е техен лидер. Преди това Манела преподава природни науки - като учител на мрежата Teach For America в Балтимор, а след това в charter гимназия във Филаделфия. Там вижда много будни деца, които се затрудняват с основни понятия в математиката и четенето. Това го кара да продължи образователната реформа едно ниво нагоре и така стига до KIPP. В момента Манела е изпълнителен директор на мрежата училища по програмата и работи за развиването им. Завършил е психология и биология в Университета Рочестър и образователен мениджмънт в Националния университет "Луис".
В 7 сутринта учителите на KIPP Philadelphia Schools вече са на работа. Подготвят уроци, проверяват имейли, срещат се с родители и обсъждат въпроси с колегите си. След половин час повече от хиляда деца от предучилищна до десети клас ще влязат в четирите училища и ще започнат работа. С една основна цел - бързо наваксване на дупки в образованието си и успешна подготовка за колеж. Часовете продължават до 5 следобед, а до 8 и половина вечерта учителите държат мобилните си телефони включени, за да разговарят с родители за успехите и проблемите на децата.

KIPP Philadelphia Schools са мрежа от училища във Филаделфия със специален статут. Те са част от програмата "Знанието е сила" (KIPP), която има за цел да повиши резултатите на ученици от бедни райони и семейства така, че да могат да завършат колеж. Програмата е създадена от двама млади учители в Тексас през 1994 г. Те преподават в бедни квартали с основно имигранти и забелязват, че децата искат да учат, но по някакви причини изостават сериозно от своите връстници в други училища. Без каквато и да е подкрепа от града, щата или държавата, те създават специална учебна програма за своите класове. Тя постига огромен успех и се разпространява на национално ниво.


Програмата обхваща основно деца от малцинствата (предимно афроамериканци). Училищата са от типа charter schools - публични и безплатни, но без обичайните бюрократични изисквания и автономни в избора на учители и учебна програма. Резултатите са удивителни - в края на осми клас 62% от учениците на KIPP се представят по-добре от връстниците си на национално ниво по математика, а 57% - по литература. Моделът е успешен, защото запълва огромната дупка между възможностите на деца от богати и бедни семейства. Проблем, който в голяма степен важи и за България. Външното оценяване всяка година показва колко далече са "елитните" училища в добрите квартали на големите градове от тези в проблемни райони на страната, които не могат да привлекат добри учители. Така шансът да получиш качествено образование зависи основно от мястото и семейството, в което си роден.

На училище и в събота

"В нашите училища децата вършат работата, а учителите само ги насочват", разказва за "Капитал" Марк Манела, изпълнителен директор на KIPP Philadelphia Schools. Там преподават по засилена програма от 8 до 17 часа всеки работен ден, а понякога и в събота. Учениците ходят на училище и един месец през лятната ваканция, за да наваксат изпуснатото. За да държат вниманието на децата, учителите се опитват да ги ангажират максимално - не диктуват скучна теория от дъската, а я обясняват накратко в началото на часа, след което учениците започват да се упражняват. Искаме децата да мислят и да са активни в часовете, допълва Марк Манела.



В училищата има ясна система от правила и всеки ученик е наясно какви са последиците, ако не се спазват. Както и с какво ще бъде поощрен, ако постигне високи резултати. "Искаме да научим децата да правят добри избори за самите себе си", казва Манела. Затова учителите в KIPP дават на учениците постоянно обратна връзка за това дали решенията им са добри или лоши. Така децата разбират, че от тях се очакват високи резултати - нещо, което е липсвало в предишните им училища.

KIPP Philadelphia Schools се намират в най-бедните и криминални части на града. За да обхванат максимален брой деца, учителите обикалят квартала и обясняват на родителите как и защо да запишат децата си в училище. "За нас връзката с родителите е изключително важна за успеха на учениците", коментира Марк Манела. Целта е всички участници в процеса да "дърпат в една посока". Учителите разказват на родителите какво правят в училище и ги насърчават да продължават обучението и вкъщи.

Рецепта за успех

"Ключът към нашия успех са отличните учители и ясно разбиране за какво работим", споделя изпълнителният директор на KIPP Philadelphia Schools. Директорите имат пълната свобода да назначават (и уволняват) преподаватели и търсят такива, които вярват в тяхната мисия - всяко дете да влезе и завърши колеж. Кандидатите за учители са много - според Манела заради идеята да работят с ученици, които имат най-голяма нужда от тях. "Най-голямата мотивация за учителите е възможността да работят в екип, който постига високи резултати", допълва той. Заплатите в неговите училища са между 5 и 10% по-високи, отколкото в останалите публични учебни заведения, но за сметка на доста повече работа и изисквания.

Бюджетът на KIPP Philadelphia Schools е около 16-17  милиона долара годишно, като 17% от него идват от дарения (около 2.5 милиона долара годишно). Останалото са публични средства според броя ученици. Допълнителни средства се събират за подобряване на училищната инфраструктура и за стипендии например. Училищата се одитират всяка година и щатът следи как се изразходва бюджетът. Сътрудничество с частния сектор се търси основно за летни стажове за учениците.

Голямата разлика с традиционните училища е в автономията. Директорът е независим не само в избора на учители, но и в подготовката на учебната програма и целите на училището. Той влиза в часовете, дава обратна връзка на учителите и ги оценява според наблюденията си и резултатите на децата. А те се следят регулярно, като целта е учениците на KIPP да достигат и надминават връстниците си в останалите училища в града и страната. И го правят - статистиката показва, че след две години в KIPP шестокласниците се справят по-добре по математика и литература от средното ниво на децата в училищния район. След още една година достигат средните резултати за страната, а накрая на четвъртата ги надвишават.

От децата, които влизат в предучилищна ни група, само около 14% са на нивото по четене, на което трябва да бъдат на тази възраст, дава още един пример Марк Манела. Но към края на първата година те наваксват и делът им надхвърля 90 процента. Перспективата за завършване на колеж се поставя още от малките класове, защото според Манела "това в момента е пътят към щастлив, независим живот в САЩ".

Усилията си заслужават - изчисления са показали, че всеки випуск от 320 ученици на KIPP Philadelphia Schools ще донесе в дългосрочен план над 100 милиона долара повече на икономиката, отколкото ако бяха продължили образованието си в традиционното квартално училище.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1967 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2699 прочитания

24 часа 7 дни

15 ное 2019, 1850 прочитания

15 ное 2019, 1465 прочитания

15 ное 2019, 1296 прочитания

15 ное 2019, 1016 прочитания

15 ное 2019, 938 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Мартенските музикални дни отново събират световни имена в Русе

Фестивалът предлага 20 концерта, срещи с елитни артисти, дебюти и майсторски класове

Още от Капитал
Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10