С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 8 мар 2013, 17:51, 5744 прочитания

Марк Манела: Децата трябва да могат да взимат добри решения за себе си

Изпълнителният директор на KIPP Philadelphia Schools пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Марк Манела

Фотограф: KIPP Philadelphia Schools

Профил

Марк Манела основава мрежа от училища със специален устав (charter school) по програмата "Знанието е сила" (KIPP) във Филаделфия през 2003 и в продължение на пет години е техен лидер. Преди това Манела преподава природни науки - като учител на мрежата Teach For America в Балтимор, а след това в charter гимназия във Филаделфия. Там вижда много будни деца, които се затрудняват с основни понятия в математиката и четенето. Това го кара да продължи образователната реформа едно ниво нагоре и така стига до KIPP. В момента Манела е изпълнителен директор на мрежата училища по програмата и работи за развиването им. Завършил е психология и биология в Университета Рочестър и образователен мениджмънт в Националния университет "Луис".
В 7 сутринта учителите на KIPP Philadelphia Schools вече са на работа. Подготвят уроци, проверяват имейли, срещат се с родители и обсъждат въпроси с колегите си. След половин час повече от хиляда деца от предучилищна до десети клас ще влязат в четирите училища и ще започнат работа. С една основна цел - бързо наваксване на дупки в образованието си и успешна подготовка за колеж. Часовете продължават до 5 следобед, а до 8 и половина вечерта учителите държат мобилните си телефони включени, за да разговарят с родители за успехите и проблемите на децата.

KIPP Philadelphia Schools са мрежа от училища във Филаделфия със специален статут. Те са част от програмата "Знанието е сила" (KIPP), която има за цел да повиши резултатите на ученици от бедни райони и семейства така, че да могат да завършат колеж. Програмата е създадена от двама млади учители в Тексас през 1994 г. Те преподават в бедни квартали с основно имигранти и забелязват, че децата искат да учат, но по някакви причини изостават сериозно от своите връстници в други училища. Без каквато и да е подкрепа от града, щата или държавата, те създават специална учебна програма за своите класове. Тя постига огромен успех и се разпространява на национално ниво.


Програмата обхваща основно деца от малцинствата (предимно афроамериканци). Училищата са от типа charter schools - публични и безплатни, но без обичайните бюрократични изисквания и автономни в избора на учители и учебна програма. Резултатите са удивителни - в края на осми клас 62% от учениците на KIPP се представят по-добре от връстниците си на национално ниво по математика, а 57% - по литература. Моделът е успешен, защото запълва огромната дупка между възможностите на деца от богати и бедни семейства. Проблем, който в голяма степен важи и за България. Външното оценяване всяка година показва колко далече са "елитните" училища в добрите квартали на големите градове от тези в проблемни райони на страната, които не могат да привлекат добри учители. Така шансът да получиш качествено образование зависи основно от мястото и семейството, в което си роден.

На училище и в събота

"В нашите училища децата вършат работата, а учителите само ги насочват", разказва за "Капитал" Марк Манела, изпълнителен директор на KIPP Philadelphia Schools. Там преподават по засилена програма от 8 до 17 часа всеки работен ден, а понякога и в събота. Учениците ходят на училище и един месец през лятната ваканция, за да наваксат изпуснатото. За да държат вниманието на децата, учителите се опитват да ги ангажират максимално - не диктуват скучна теория от дъската, а я обясняват накратко в началото на часа, след което учениците започват да се упражняват. Искаме децата да мислят и да са активни в часовете, допълва Марк Манела.



В училищата има ясна система от правила и всеки ученик е наясно какви са последиците, ако не се спазват. Както и с какво ще бъде поощрен, ако постигне високи резултати. "Искаме да научим децата да правят добри избори за самите себе си", казва Манела. Затова учителите в KIPP дават на учениците постоянно обратна връзка за това дали решенията им са добри или лоши. Така децата разбират, че от тях се очакват високи резултати - нещо, което е липсвало в предишните им училища.

KIPP Philadelphia Schools се намират в най-бедните и криминални части на града. За да обхванат максимален брой деца, учителите обикалят квартала и обясняват на родителите как и защо да запишат децата си в училище. "За нас връзката с родителите е изключително важна за успеха на учениците", коментира Марк Манела. Целта е всички участници в процеса да "дърпат в една посока". Учителите разказват на родителите какво правят в училище и ги насърчават да продължават обучението и вкъщи.

Рецепта за успех

"Ключът към нашия успех са отличните учители и ясно разбиране за какво работим", споделя изпълнителният директор на KIPP Philadelphia Schools. Директорите имат пълната свобода да назначават (и уволняват) преподаватели и търсят такива, които вярват в тяхната мисия - всяко дете да влезе и завърши колеж. Кандидатите за учители са много - според Манела заради идеята да работят с ученици, които имат най-голяма нужда от тях. "Най-голямата мотивация за учителите е възможността да работят в екип, който постига високи резултати", допълва той. Заплатите в неговите училища са между 5 и 10% по-високи, отколкото в останалите публични учебни заведения, но за сметка на доста повече работа и изисквания.

Бюджетът на KIPP Philadelphia Schools е около 16-17  милиона долара годишно, като 17% от него идват от дарения (около 2.5 милиона долара годишно). Останалото са публични средства според броя ученици. Допълнителни средства се събират за подобряване на училищната инфраструктура и за стипендии например. Училищата се одитират всяка година и щатът следи как се изразходва бюджетът. Сътрудничество с частния сектор се търси основно за летни стажове за учениците.

Голямата разлика с традиционните училища е в автономията. Директорът е независим не само в избора на учители, но и в подготовката на учебната програма и целите на училището. Той влиза в часовете, дава обратна връзка на учителите и ги оценява според наблюденията си и резултатите на децата. А те се следят регулярно, като целта е учениците на KIPP да достигат и надминават връстниците си в останалите училища в града и страната. И го правят - статистиката показва, че след две години в KIPP шестокласниците се справят по-добре по математика и литература от средното ниво на децата в училищния район. След още една година достигат средните резултати за страната, а накрая на четвъртата ги надвишават.

От децата, които влизат в предучилищна ни група, само около 14% са на нивото по четене, на което трябва да бъдат на тази възраст, дава още един пример Марк Манела. Но към края на първата година те наваксват и делът им надхвърля 90 процента. Перспективата за завършване на колеж се поставя още от малките класове, защото според Манела "това в момента е пътят към щастлив, независим живот в САЩ".

Усилията си заслужават - изчисления са показали, че всеки випуск от 320 ученици на KIPP Philadelphia Schools ще донесе в дългосрочен план над 100 милиона долара повече на икономиката, отколкото ако бяха продължили образованието си в традиционното квартално училище.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 7062 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Мартенските музикални дни отново събират световни имена в Русе

Фестивалът предлага 20 концерта, срещи с елитни артисти, дебюти и майсторски класове

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10