Промените, които Витоша заслужава

От закъснялата дискусия за бъдещето на планината излязоха само проблемите, не и решенията

Новите табелки на Витоша по проект на Дирекция Парк Витоша, финансиран от еврофондовете
Новите табелки на Витоша по проект на Дирекция Парк Витоша, финансиран от еврофондовете    ©  Надежда Чипева
Новите табелки на Витоша по проект на Дирекция Парк Витоша, финансиран от еврофондовете
Новите табелки на Витоша по проект на Дирекция Парк Витоша, финансиран от еврофондовете    ©  Надежда Чипева

Темата за бъдещето на Витоша е изключително чувствителна, особено след като миналата година планината до София стана символ на екологичните протести и блокадите на Орлов мост. Недоволството на младите хора обаче не беше насочено срещу смислените инициативи, а срещу злоупотребата с монопола на "Витоша ски" и наглите опити за застрояването на планината с нови писти и лифтове. Протестите бяха срещу държавата, която не може да гарантира на хората , че правилата се спазват, че дори и при констатирани нарушения институциите ще влязат в правомощията си и ще наложат санкции. Планината "увисна" в забрава, оплетена в сблъсъка на икономическия и обществения интерес и прехвърлянето на отговорност. 

Затова не е чудно, че мненията за нейното развитие покриват всички нюанси на спектъра – от "не я пипайте, така си е добре" до "свръхмодерен ски курорт с хотелска база".  По-балансираните от тях гласят, че по-ясно регламентирани правила, обновяването на съществуващите съоръжения и поддръжка на инфраструктурата ще донесат повече ползи, отколкото проблеми. В същото време обаче крачката между "правя подобрения" и "заливам с бетон" може да се окаже много малка и няма да е прецедент за защитените територии в България.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


22 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    На Момина скала съм ходила веднъж на релакс с видна наша балетистка:)

  • 2
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Хотели бол в софийското поле, инфраструктура и достъп му е майката, паркове, еко-пътеки, условия за зимни спортове, безплатни паркинги като в Австрия, толкова ли е сложно. Зададох си отговор :)

  • 3
    jugozombi avatar :-?

    Статията е повърхностна, не описва цялостното състояние на туристическата инфраструктура по северните склонове на планината, които са и най-важните за туризма, а също така съдържа някои неточности.

    "До планината стига една-единствена линия на градския транспорт, движеща се само през почивни и празнични дни, с цена на двупосочния билет 6 лв."

    Това не е точно. Не до планината, а до нейната висока част достига само една автобусна линия, тази от Хладилника до Център "Алеко". До множество други изходни точки обаче има редовен транспорт. Витоша се посещава през следните населени места в подножието й: Ярлово, Железница, Бистрица, Симеоново, Драгалевци, Бояна, Княжево, Владая, Мърчаево, Рударци, Кладница, Боснек.

    "Има една маршрутка до "Златните мостове" и кабинковия лифт от Симеоново до "Алеко", който невинаги работи през седмицата."

    Съществува и работещ седалков лифт от Драгалевци през местността Бай Кръстьо до Голи връх във високата част на планината (Голи връх е на около 5-10 минути пеша от Хижа "Алеко"), както и отдавна неработещ кабинков лифт от Княжево до Копитото.

  • 4
    jugozombi avatar :-?

    Промените, които Витоша заслужава, трябва да включват и следното:
    1. Системно поддържане на дървените мостове над реките и деретата, т. е. подмяна на гниещите дървени конструкции, изпреварваща пропадането им. Повтарям, над реките и деретата, защото практиката на поставяне на дървени скари над равни влажни участъци и изобщо произволни места по някои пътеки е излишна и понякога по-скоро вредна за туриста.
    2. Системно поддържане на туристическата маркировка с табели. Лентовата маркировка има практически смисъл само в откритите части извън горите и е напълно излишна по големите и добре оформени горски пътеки и алеи, които сами по себе си са ориентир за придвижване.
    3. Ремонт на ерозиралите алеи и пътеки и намиране на начин за щадящо природата ефективно превантивно укрепването там, където тя е в начален стадий. Ерозията все повече се очертава като основен проблем по пешеходните маршрути.
    4. Системно поддържане на зимната колова маркировка.
    5. Отваряне на някои неозначени и постепенно обрасли пътеки по северните склонове, т. е. уплътняване на мрежата от туристически трасета.
    6. Системно премахване на падащите по уристическите трасета дървета.
    7. Прекратяване на практиката на сеч по туристическите маршрути.
    8. Системно почистване на отводнителните канали на пътеките и алеите.
    9. Прекратяване на прокопаването на огромни дренажни траншеи по протежението на някои пътеки, какъвто е случаят с пътеката над Симеоновските езера.
    10. Въвеждане на система за наблюдение на появяващите се проблеми, например чрез форум в сайта на Природен парк "Витоша", където гражданите да могат да сигнализират и отправят предложения и критики.

  • 5
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "Consumer":

    Да, сложно е. Безплатни паркинги според мен не трябва да има. Точно обратното, паркингите трябва да са скъпи, за да ограничават използването на лични автомобили за навлизане във вътрешността на планината. Оптималното решение би било пълна забрана на личните автомобили във високите й части. Впрочем наличните паркинги не са особено големи, а разширяването им ще означава разрушения на природата. За предпочитане са други решения, основани на обществения транспорт и най-вече лифтовете. Фундаменталният проблем на достъпността до високата част на планината е в невъзможността за обществен контрол на работата на въжените линии след приватизацията на кабинковия лифт над Симеоново и седалковия лифт над Драгалевци. Ако те все още бяха общински, щяха както да ползват субсидии, за да е посилна за обикновения гражданин цената на билета им, така и да се модернизират чрез европейските фондове.

  • 6
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#4] от "Югозомби":

    Като в Австрия, означава не вътре в планината, а долу около начална станция, спирка на обществен транспорт, седалков лифт и т.н.

  • 7
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#6] от "Consumer":

    Прекрасно, но кои са началните станции? Долната станция на лифта при Симеоново е в свръхскъпи терени, повечето частни и застроени. Това е и единственото място, където в момента има по-голям паркинг. Долната станция на лифта над Драгалевци е в гората, нея ще изсечете ли? Началните спирки на повечето автобуси са на Хладилника и кръстовището до Онкологичната болница, на първото място има метростанция, на второто такава ще се изгради до две и половина години. Мислите ли, че общината би вложила пари за отчуждаване на терени за паркинги? Не, решението на проблема е съвсем друго и то е обществен транспорт. Метростанция при Хладилника и до околовръстния път при Симеоново, както и по-уплътнен график на автобусите до лифта над Драгалевци.

  • 8
    jugozombi avatar :-?

    [quote#4:"Югозомби"]3. Ремонт на ерозиралите алеи и пътеки и намиране на начин за щадящо природата ефективно превантивно укрепването там, където тя е в начален стадий. Ерозията все повече се очертава като основен проблем по пешеходните маршрути.[/quote]

    Лека редакция, да се чете:

    3. Ремонт на ерозиралите алеи и пътеки и намиране на начин за щадящо природата и ефективно превантивно укрепване там, където ерозията е в начален стадии. Тя все повече се очертава като основен проблем по пешеходните маршрути.

  • 9
    stan72 avatar :-|
    Станислав Генов

    На Витоша и трябва и модернизиране на лифтовете. Не може да се движат морални и физически развалини като Романски и Драгалевския. Трябват добре маркирани пътеки, уредени заслони и хижи. Трябва да се ограничи достъпа на автомобили но разбира се трябва да има алтернативен транспорт - най-вече лифтове и градски автобуси. Трябва да се рехабилитират и пътищата за достъп защото са в отчайващо положение.

  • 10
    redeemer avatar :-|
    redeemer

    Най-вече трябва да се махнат "Витоша ски". Миналата година, с цел да се прокарат промени в законите, демонстративно не пуснаха лифтовете, поради което Витоша изпусна най-добрата зима от 10 години насам.
    Поддръжката на лифтовете е недостатъчна, а тази година не знам дали изобщо са пускали "Романски", "Спас" и "Боби".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал