Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 26 апр 2013, 18:14, 8020 прочитания

Класическа драма

Скандалът в НГДЕК отвлича вниманието от истински сериозните въпроси на образованието

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Докато Теодора Борисова разказва историята на въстанието на Асен и Петър, девети "А" клас на Националната гимназия за древни езици "Константин–Кирил Философ" (НГДЕК) е изцяло потопен в събитията от 1185 г. Преподавателят говори увлекателно, задава въпроси, кара учениците да стигнат сами до причините за случващото се тогава и неговите последствия. Работят с исторически източници, влизат в ролята на изследователи, дори възстановяват сами събития. Много от учениците на гимназията са избрали да учат там съзнателно, заради специфичния й профил и добрите резултати, които постига. Училището всяка година има класирани ученици на олимпиади, ще получи и допълнителни средства за висок успех на външното оценяване.

Зад вратите на учебната стая обаче атмосферата е различна. Учителите са разделени на лагери, общуват трудно помежду си, понякога дори не се поздравяват по коридорите. Шушука се на групички по ъгли или в затворени кабинети. Към лагерите се присъединяват и ученици и техните родители. Започват междуличностни атаки в социалните мрежи, интернет и жълти вестници. Конфликтът в НГДЕК от последните месеци е симптом на дългогодишното непрозрачно управление на училището и неговото наследство. Но вместо да поправи грешките на миналото и да започна да развива гимназията в правилната посока, той се изроди в агресивни действия и взаимни обвинения от двата лагера. Контролните органи пък предпочетоха да стоят настрани и се задоволиха със сухи препоръки. От всичко това страда крайният продукт - обучението на учениците, което рискува подобно на други т.нар. елитни училища да започне все повече да лежи на стара слава.


Тежкото наследство

Скандалът накратко е следният. През 2010 г. след над 30-годишно управление първият директор на НГДЕК Гергина Тончева е пенсионирана. Замества я Силвия Бакърджиева и пластовете в училището леко започват да се разместват. Софийският регионален инспекторат по образованието (РИО - София), който по времето на Тончева почти не е стъпвал на територията на класическата гимназия, започва проверки след жалба на ученик. Открити са административни пропуски във воденето на документацията, които Бакърджиева започва да попълва. През лятото на 2012 г. тя излиза в майчинство и изпълняващ длъжността директор става Мариела Папазова. Проверките продължават, основно в резултат на сигнали на родители. Освен административните нарушения излизат съмнения за неправилно разходване на финансови средства и грешки по европейски проект. Според Мариела Папазова те в момента се разследват от Икономическа полиция. Междувременно директорът уволнява четирима учители, които обжалват заповедите в съда. Проверка на РИО - София потвърждава, че в училището е била нарушена трудовата дисциплина и не са били спазени държавните образователни изисквания по някои предмети. Съдът още не се е произнесъл по отношение на закономерността на уволненията. Регионалният инспекторат открива и пропуск в работата на сегашния директор - свободните места за пет учителски позиции, както и тези за счетоводител и помощник-директор, на които Мариела Папазова е назначила нови хора, не са били обявени в инспектората.

Макар и повечето доказани нарушения да са по-скоро дребни, например непопълнени дневници и паралелки на латиница вместо на кирилица, основният въпрос е все пак къде са били контролните органи от създаването на НГДЕК през 1977 г. до пенсионирането на Гергина Тончева през 2010 г. "Авторитетът на Тончева е бил толкова голям, че да може да си го позволи", е обяснението на Мариела Папазова, която признава, че откакто е заела поста директор, работи като "разследващ журналист". "Обществото познаваше само плодовете на училището, които се съобщаваха по тържествен начин", смята и учителят по философия Орлин Йорданов, който е председател на едната синдикална организация в НГДЕК.



Ваня Кастрева, началник на РИО - София, заяви за "Капитал", че до 2010 г. в инспектората не са постъпвали жалби за НГДЕК. Същото е положението и в принципала на училището - Министерството на културата (МК). А явно единственият начин да се провери работата на дадено училище е някой да подаде сигнал за проблем. "Толкова работа имат контролните органи, че планови проверки на второстепенните разпоредители нали се сещате кога се случват", коментира Красимира Филипова, директорът на дирекция "Сценични изкуства и творческо поколение" в МК. Според нея преди промените това училище е било "тера инкогнита за всякакви проверки" и това е "рецидивирало" в разбирането, че то е по-специално от другите.

По повод скандалите от последните месеци МК излезе с официална позиция, в която призовава ръководството, учителите, служителите и учениците на НГДЕК да не "предприемат действия, които уронват престижа на гимназията" и да се придържат към нормите на етичния кодекс за поведение и за работа с ученици. Министерството заяви още, че не предвижда смяна на ръководството на училището и че споровете за трудови правоотношения се решават по съдебен ред.

Според адв. Александър Кашъмов обаче, който е завършил НГДЕК, Министерството на културата трябва да поеме по-сериозна отговорност. "Цари една безотговорност, която ще доведе до някакъв крах", смята той. Според него политиката на българските министерства, които са отговорни за образованието, трябва да претърпи съществена промяна и учителите да имат по-голяма свобода в преподаването и учебната програма.

И неясното бъдеще

И тук стигаме до по-важните въпроси, които би трябвало да отнемат повече обществена енергия, отколкото личните истории на конкретни учители. Подобно на други профилирани училища (математическите например), класическата гимназия търси баланса между задължителните за всички общообразователни предмети и специфичните за нея дисциплини. Според Орлин Йорданов часовете за профилирана подготовка не стигат, а министерствата предпочитат да търсят "най-малкото общо кратно", без да отчитат спецификите на всяко училище. "Има смисъл да има осем часа информатика седмично в Айтос например, но в центъра на София, където всички деца не само, че имат компютър вкъщи, но и в джоба си, може да са по-малко", дава пример Йорданов.

Силно централизираното управление на образованието наистина не решава проблемите - добрите училища нямат възможност да се развиват по-нагоре, а изоставащите продължават да не смогват, защото не се инвестира в целево решаване на техните трудности.

Липсата на типов учебен план за класическите гимназии всъщност е и една от причините за голяма част от административните нарушения в НГДЕК. В Закона за народната просвета класическото образование не съществува като термин, няма критерии за преподаването на класически езици и за учителите по тези предмети. А качеството на преподавателите е нещо, около което и двата лагера се обединяват. "Всичко зависи от хората, дори и да става въпрос за бригада за пренасяне на керемиди", коментира Орлин Йорданов. "Трябва да се повиши нивото на преподавателите - в момента не са поставени реални критерии за постъпване на учител там", смята и Гергина Ценова от родителското настоятелство на НГДЕК.

В НГДЕК всъщност са валидни същите нужди от реформа както и в останалите училища - атестация на преподавателите, осъвременяване на учебниците, по-гъвкава учебна програма. И може би ако се заровят томахавките, истинският дебат за бъдещето на училището може да започне.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14759 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 3073 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Състезание по дух и творчество

Защо си заслужава да обърнем внимание на надпреварата между българските градове за Европейска столица на културата

Още от Капитал
Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Общини на ръба на фалита

Над 210 млн. лв. по-малко приходи са събрали общините през първите четири месеца на тази година спрямо 2019-а

Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10