Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 20 май 2013, 17:06, 3854 прочитания

Избори 2013: пълна липса на медиен дебат

Фондация "Медийна демокрация" представи резултатите от изследването си на медийното отразяване на протестите и политическата кампания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Скандали, рязка промяна в отношението към политици и партии и липса на демократичен дебат в медиите – това са част от изводите от медийния мониторинг на екипите на Фондация "Медийна демокрация" (ФМД) и Фондация "Конрад Аденауер" за периода 10 януари - 10 май 2013г. В рамките на проучването, извършено с помощта на агенция "Маркет линкс", са били изследвани общо 9 720 материала от dnevnik.bg, "24 часа", "Труд", "Преса", "Телеграф", "Стандарт" и "Сега". 

Анализът показва, че след оставката на бившия премиер Бойко Борисов, той и много от министрите са изгубили медийната си публичност. Новините около предизборната кампания са били белязани от тежки скандали като незаконните подслушвания и казусът с 350-те хил. бюлетини с неизвестен произход, клевети и обвинения между големите партии, най-вече от страна на БСП и ГЕРБ.


В почти всички всекидневници, политическият дебат и развитието на страната след изборите не са били отразени подобаващо, според експертите от ФМД. С други думи, разговори за бъдещето са отсъствали изобщо от тази предизборна кампания.

Липса на ясна медийна ориентация

Резултатите от изследването рисуват мрачна картина за българските вестници: "Медийната среда е нестабилна, има конюнктурна промяна по време на предизборната кампания", казва изпълнителният директор на "Медийна демокрация " Орлин Спасов. При представянето на резултатите и от двете фондации отбелязаха критично, че в пресата липсва ясно разграничение между платената политическа реклама и журналистическите материали.



"В България липсват медии с ясно позициониране и ориентация. Германският вестник "Франкфуртер Алгемайне" например е консервативен, но се отнася критично към консервативното правителство", обърна внимание Кристиян Спар от Фондация "Конрад Аденауер". Сензационният тон, доминиращите скандали за сметка на политически дебати и липсата на ясна линия на много вестници, са представлявали дезориентация за читателя и не са допринасяли до демократичния дебат в медиите, подчертаха още изследователите. Много малки партии не са намерили публичност, заради високите тарифи за реклама в медиите и почти не са били отразявани преди изборите. 

Според данните от проучването, много медии рязко са променили отношението си към водещи политици след масовите улични протести през февруари. Най-силна е промяната при "24 часа", "Труд" и "Телеграф". Докато през януари тези вестници са отразявали лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и заместника му Цветан Цветанов по-скоро положително, то през май отношението им към същите политици се променя към негативно. "Единствено dnevnik.bg има константно отношение към тях, по-скоро неутрално до леко критично отразяване на Цветанов и Борисов", обърна внимание Орлин Спасов. (Dnevnik.bg е част от "Икономедиа", компанията-собственик и на capital.bg) 

Борисов изгуби солидарността на медиите

"Дори когато Бойко Борисов отсъства от медиите, той остава най-важен за тях", коментира още Спасов от ФМД. И през 2013 година Борисов остава доминиращото лице в медиите, последван от Цветан Цветанов и Сергей Станишев. Но рейтингът му в сравнение с миналата година драстично спада в следствие на протестите през февруари и скандалите по време на предизборната кампания.

Докато през 2012 година медийният рейтинг на Борисов е бил +2,4, то през 2013 година той пада на -2,8, какъвто е и към момента. Рейтингът се изчислява въз основа на това колко често медиите споменават един политик в негативен и в позитивен контекст. Тоест през 2012 медиите, включени в мониторинга, са публикували два пъти и половина повече положителни новини за бившия премиер, докато тази година съотношението на положителни към негативни новини е било 1 към 2,8. "На тази рязка промяна бившият премиер реагира с оттегляне от медиите и проведе предизборната си агитация главно по време на срещи с избирателите по страната", обясни изпълнителният директор на "Медийна демокрация".

Председателят на БСП Сергей Станишев успява да покачи медийния си рейтинг през тази година, въпреки че и той остава негативен: -6 към момента в сравнение с -13 през февруари. Станишев е и лидерът, който е отразяван най-негативно във всички изследвани медии, в сравнение с лидерите на другите партии. Лидерите на ДПС и Атака Лютви Местан и Волен Сидеров успяват да увеличат медийното си присъствие в печатните и онлайн изданията на вестниците. Местан е и с най-висок годишен рейтинг +2,5 от януари до сега.

Любопитни са и данните от отзвука на предизборната кампания в платформата за микроблогинг Twitter. Тук БСП и ГЕРБ са били отразявани и коментирани предимно негативно. За сметка на това много от малките партии са получили висока публичност от страна на юзърите. Цялото изследване на "Медийна демокрация", "Конрад Аденауер" и "Маркет Линкс" можете да прочетете тук
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14115 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2822 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Властелинът на шедьоврите

Ясен Гюзелев показва за пръв път оригиналните си рисунки към "Баскервилското куче"

Още от Капитал
Дезинфекция в ББР

Премиерът уволни Стоян Мавродиев и целия борд на държавната банка след пореден скандален кредит

Ударна дигитализация на пазара на имоти

Агенциите въвеждат виртуални огледи и е-договори, за да могат да работят. Това ще наложи брокерите да станат консултанти

Как коронавирусът разбърка пасианса на Путин

Комбинацията от пандемия и срив на петрола се оказва по-ефективна от всякакви действия на руската опозиция за подкопаване на подкрепата за президента

Големите въпроси около новата детска болница

Алтернативата на подписания договор за строителство беше проектът да се забави с години

Нова книга: "Равелщайн" от Сол Белоу

Последният роман на нобеловия лауреат вече и на български език

20 въпроса: Рубен Лазарев

Съсобственик и мениджър на подаръчния магазин Elephant

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10