Момчетата ще бъдат момчета*

…или защо момичетата получават по-високи оценки в училище

Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това
Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това
Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това    ©  Цветелина Белутова
Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това    ©  Цветелина Белутова

"Защо катериците са весели според вълка?" А "колко са тъпите ъгли на триъгълника?" Това са два от въпросите, които най-много затрудниха четвъртокласниците на тазгодишното им външно оценяване. Те показаха, че не умеят да разбират смисъла на прочетен текст и да мислят логично - факт, който се констатира от години. Резултатите от изпитите потвърдиха и още една отдавна видима тенденция - момичетата получават по-високи оценки от момчетата, и то по всички предмети.

Разлика между двата пола в постиженията им в училище се наблюдава навсякъде по света, но в България тя е особено отчетлива. На международното изследване PISA през 2009 г., което измерва уменията и знанията на 15-годишните, България е на първо място по различие между успеха на момичетата и момчетата по четивна грамотност (виж графиката). По математика тенденцията е по-слаба, но за разлика от повечето други страни, в които момчетата се справят по-добре от момичетата, у нас те продължават да са по-назад. Показателен е резултатът по природни науки - докато другите страни успяват да изравнят резултатите на учениците, в България момичетата получават средно 20 точки повече от момчетата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове