Момчетата ще бъдат момчета*

…или защо момичетата получават по-високи оценки в училище

Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това
Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това
Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това    ©  Цветелина Белутова
Момчетата имат средно по-нисък успех в училище, но повече кариерни шансове в живота след това    ©  Цветелина Белутова

"Защо катериците са весели според вълка?" А "колко са тъпите ъгли на триъгълника?" Това са два от въпросите, които най-много затрудниха четвъртокласниците на тазгодишното им външно оценяване. Те показаха, че не умеят да разбират смисъла на прочетен текст и да мислят логично - факт, който се констатира от години. Резултатите от изпитите потвърдиха и още една отдавна видима тенденция - момичетата получават по-високи оценки от момчетата, и то по всички предмети.

Разлика между двата пола в постиженията им в училище се наблюдава навсякъде по света, но в България тя е особено отчетлива. На международното изследване PISA през 2009 г., което измерва уменията и знанията на 15-годишните, България е на първо място по различие между успеха на момичетата и момчетата по четивна грамотност (виж графиката). По математика тенденцията е по-слаба, но за разлика от повечето други страни, в които момчетата се справят по-добре от момичетата, у нас те продължават да са по-назад. Показателен е резултатът по природни науки - докато другите страни успяват да изравнят резултатите на учениците, в България момичетата получават средно 20 точки повече от момчетата.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
39 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов
    • - 6
    • + 23

    Системата трябва да е удобна и за момчета и за момичета. И да има повече мъже. И най-вече по-малко деца в час и всичко да започва със събуждане и поддържане интереса на децата. (Както казва дъщеря ми на 10 г. - Искам да ходя на училище, понеже 1. Образованието ще ми помогна да си намеря по-добра работа, 2. Там се срещам с приятели и 3. Научавам неща, за които дори не съм и подозирала.)
    Част от натискът на "Запада" за квоти за жени идва от факта, че доскоро и в САЩ, и в западно-европейски страни жените са имали наистина големи ограничения. В България, за добро или лошо, еманципацията е влязла вихрено с очакването да работят и мъжа, и жената при социализма.
    Аз бях свидетел 1-2 пъти как холандка и българска "джендър" активистка срещнаха буквално яростна съпротива от български кметици/ партийни активистки/ депутатки при поднасяне на идеята за квоти в политическия и стопанския живот.
    Аз миналата година се наложи да прекарам 5-7 дни с една холандска сенаторка от зелената партия и така и не успяхме да се разберем докрай. (Тя искаше да има квоти за жени в частни акционерни дружества ВЕДНАГА, аз й казвах да не бързат да НАЛАГАТ нещо, което само по себе си според мен не е лошо.)

    Нередност?
  • 2
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 10
    • + 30

    "Парадоксално, оценките на момичетата в училище очевидно не им помагат много в живота след това. В световен план жените изостават в кариерното израстване от мъжете, за които е по-вероятно да заемат високи ръководни позиции. Тук идва и конфликтът по отношение на квотите за отделните полове."
    А какво да бъде, ако жена в разцвета на кариерата обикновено зарязва работата си? На 25-30 ражда дете, остава 2г извън работа, после се връща, пак почва да гради кариера, второ дете, пак 2г извън работата... Днес ми говориха за грузинка. Щяла да ражда след месец, но работи още, а при първото си дете почнала работа месец след раждането. Чудиха се доколко е масово извън ЕС, защото всъщност с рускини и грузинки са виждали това много пъти същите хора, които ми разказаха. А и жена с малко дете често отсъства по болнични. Това също няма как да не влияе на кариерата й. Работодателите винаги тръгват с идеята за тези 2-3, 4г проблеми, съответно трудно допускат млада жена на важна позиция,а след години просто мъжете са конкурентите с повече опит- нямат прекъсване, а ти на 40 вече си с деца, които могат да се оправят сами.

    Също така освен за ученето двата пола имат важни особености в психиката си. Мъжът се налага, при проблем търси сам решение, не се стряска. Жената е по-емоционален тип, по-трудно в конфликт се налага, при проблем по-лесно се паникьосва, почва да търси кой да й даде кураж и съвет. Но пък жените са много по-организирани, по-лесно работят еднотипна работа, по-лесно се вкарват в графици. Друг основен женски проблем в колектив е женската завист към колежките. Всеки е виждал какво става, ако в един офис са няколко жени. Почват да си гледат коя с какви дрехи е, коя била по-привлекателна за мъжете, да се заяждат на дребно. Мъжете общо взето не се връзват на интриги. Трети проблем- в колектив винаги жената би имала под себе си и мъже, ако е израстнала в кариерата. Рядко мъж приема лесно жена да му казва какво да прави, а така шефката много трудно може да организира хората си.

    Има си професии за мъже, такива за жени. Какво точно им пречи? Спрямо начина на мислене, всеки се развива.

    Иначе е лошо това в статията за отпадането на момичета след 4 клас. Мъжете имат повече шанс за професии с ниска квалификация- таксиметрови шофьори, хамали, общаци по строежи. Момиче с 4 клас не става и за продавачка- не може да оправя сметките.

    Нередност?
  • 3
    peppial avatar :-|
    peppial
    • + 36

    Не съм съгласна със статията, поне в частта точни науки. Ето малко статистика 4,5 и 6ти клас.
    http://alekdimitrov.com/20122013/default.asp

    4ти клас първенците са горе-долу по равно. В 5 и 6 са почти само момчета. Така е и в големите класове.

    Колкото до "Очарованието на първата любов в разказа "Ангелинка" не мисля че и девойките много се забавляват с безумните анализи, измислени от някой гений на соц образованието.

    Нередност?
  • 4
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 16
    • + 12

    [quote#1:"Никола Йорданов"]Аз миналата година се наложи да прекарам 5-7 дни с една холандска сенаторка от зелената партия и така и не успяхме да се разберем докрай. (Тя искаше да има квоти за жени в частни акционерни дружества ВЕДНАГА, аз й казвах да не бързат да НАЛАГАТ нещо, което само по себе си според мен не е лошо.)[/quote]
    Всъщност трудно ще се наложи само. Има жени мениджъри, но определено не са много. Представи си да назначиш шеф на отдел жена на 30, след година тя да роди. С правилата за майчинство при социалните държави тази жена 12м получава 90% от брутното си възнаграждение, т.е. повече от нетната си заплата при реални осигуровки, докато не почне работа. Тук става лошо- държавата я стимулира да стои до последно вкъщи. Какво става за фирмата? Наел си човек, но трябва да назначиш заместник, който ще се учи от 0 за мястото. След 12 до 24м този човек тъкмо се е научил и трябва да се маха- мястото на майката се пази. Идва ти пак на работа човек, който е изгубил контактите си, влиянието в колектива, трябва да навакса пак загубения във времето опит. Сам собственикът трудно ще се навие да наеме млада жена на отговорен пост, а миналата 35-40 ще е загубила 2г поне в развитието си в златната възраст за кариера, няма да е била допускана до отговорни постове в младостта си. Лошо е и до 40 жена да гради кариера и да чака за деца. Тогава пък идва проблем със зачеването, почват се мъки в инвитро клиниките. Може би просто трябват сериозни облекчения не за трайно безработни, а за работещи- безплатна ясла за работещи жени, майчинство да се полага и при почване на работа(т.е. заплатата ти да е плюс в бюджета за отглеждане на детето първата година) и т.н. Но нали пустият ляв популизъм се грижи не за работещите... С квоти нищо няма да стане- ще спънат икономиката, защото ще ти е нужен мениджър, ще наемеш мъж и жена, не може само мъж, ще плащаш две заплати, мъжът ще се обиди от ситуацията той да опъва, жената ще ти създава проблемите, заради които не си искал да заеме тя пост. Има по-лесни начини и те са в подпомагане на работещите майки, както и облекчения за фирмите, в които работят- примерно годината на майчинство да е без осигуровки- печели работодателят, печели и жената, която получава 10-11м майчинство плюс заплата, дългосрочно 2-3 месеца болнични не съсипват кариерата като 2г, не се налага назначаване на заместник, а за малко колега поема работата... Един политик да е споменал за подобни мерки възможни? А десните би трябвало да мислят по такъв начин, не как да дават социалки.

    И... Защо активистки искат равнопоставеност при всички професии? Жена кранист е най-доброто доказано, жена лекар, учител, при работа с деца е природно заложено, но в същото време жена трудно става инженер- женската психика, както и в статията казват по изследвания, е да се научи наизуст, мъжката е по-логическа и да се научат правила и връзки между нещата. Мъж много по-лесно решава непознати задачи, много по-лесно ще измисли иновация, затова и при липса на тестове и система с обучение с решаване на задачи мъжете винаги са по-добри в естествените науки, езиците, жените- литература, история, биология. Мъж детска учителка би ли издържал да има 100 деца на главата, би ли могъл да преподава, да издържи на глъчката? Остава и мъжете да почнат да искат квоти за женски професии, в които просто не ги бива.

    Нередност?
  • 5
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 10
    • + 9

    [quote#3:"peppial"]
    4ти клас първенците са горе-долу по равно. В 5 и 6 са почти само момчета. Така е и в големите класове. [/quote]
    В система с решаване на задачи или разработка на въпроси, а не тестове, жените винаги са напред в предметите с наизустяване- история, биология, литература, философия и т.н. Мъжете са напред в науките с логика и решаване на задачи- математика, информатика, физика, химия. Всичко опира до мозъка и процесите в него. Мъжкото мислене е логическо и търси връзки, бяга от наизустяването, лесно се отегчава, не може да издържи 10 прочитания на един и същи текст. Женското лесно търпи еднообразна дейност като 10 прочитания до запомняне, но наизуст в случая остава без връзката причина-следствие(Знаеш наизуст тема от преди година за тока и какво е ампер, но не може да го вържеш с новото наизустено за закона на Ом, съответно кога да го ползваш в задача.), може да знаеш наизуст определение или формула, но да нямаш идея откъде идва, как да го навържеш. При системи с тестове нещата се изравняват в точните науки- момчетата се иска да отговарят наизустени неща и в математика, физика, химия, а момичетата са наизустили отговори, системата отегчава момчетата, защото просто не им се разказва по техния начин- "Виж това. Какво беше с другото? Как сега да направим да стане нещо ново?"(Примерно по химия залагане на опити, в които да видят връзките на елементи, съединения и т.н.). На изпит с 3-4 задачи математика във ВУЗ или такъв за гимназия след 7 клас момичетата винаги са давали по-лоши резултати. В същото време без квоти в история, литература, география момчетата просто биха останали почти без бройки за висше. Но тия неща иди ги обяснявай на радетели за равенство на половете...

    Нередност?
  • 6
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 5
    • + 33

    "Парадоксално, оценките на момичетата в училище очевидно не им помагат много в живота след това."

    Това може да е парадоксално само за хора които не разбират, че оценките в училище много често не са адекватни на ТРАЙНИТЕ ЗНАНИЯ и РАЗБИРАНЕ НА ИЗУЧАВАНАТА МАТЕРИЯ.

    Нека всеки от вас си припомни колко момичета зубрачки е имало в неговия клас и колко момчета.

    На децата трябва непрекъснато да се обяснява и показва, че са важни трайните знанията и разбиране, а не оценките.

    Нередност?
  • 7
    beriya avatar :-|
    beriya
    • + 15

    По тези въпроси има писано много ето нещо което дава що- годе по- пълна картина по въпроса - http://chitanka.info/text/26532/3#textstart.
    Обобщено казано- случващото се е нормално.
    ----------
    Ако някой обаче може да ми разясни отговора на "Защо катериците са весели според вълка?" ?

    Нередност?
  • 8
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 8
    • + 8

    [quote#1:"Никола Йорданов"] И най-вече по-малко деца в час [/quote]Не съм съгласен с вас.

    Преди 1989г. класовете в елитните гимназии бяха от по над 35 деца, всички от които сега са лекари, инжинери, архитекти, артисти и т.н. Сега в най-добрите училища в Китай класовете са от по 64 деца което не им пречи да постигат успехи.

    Не е важна бройката на децата в клас, а учителя!

    Той или тя не трябва да е едно просто усртойство възпроизвеждащо многократно едни и същи знания, а истиски човек който дава пример във и извън училище, да мотивира учениците и да разпалва в тях жаждата да откриваш и изучаваш света.

    Нередност?
  • 9
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 1
    • + 1

    [quote#8:"BlueWater"]инжинери[/quote]Поправка - инженери :)

    Нередност?
  • 10
    owen avatar :-|
    owen
    • - 9
    • + 14

    браво за материала. доказателство за изостаналостта на обществото - от възпитанието вкъщи от раждането през образованието до работата. жените все са прецакани - от малки ги възпитават да са послушни, кротки, възпитани и ученолюбиви, затова и се напрягат повече в училище, но тъй като връзката между образование и трудов пазар у нас е особено слаба, те нямат особена полза от това. пък и в кариерата именно тези качества като кротост и послушание, с които момичетата са едва ли не закърмени от родителите си, много пречат.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал