Нищо лично
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нищо лично

Нищо лично

Социалните мрежи отдавна не са личен дневник. Какво означава това за публичните личности?

Люба Йорданова
10623 прочитания

© Инна Павлова


Когато на 27 май 2011 г. конгресменът Антъни Уайнър изпраща на 21-годишната Дженет Кордова линк към своя неприлична снимка от публичния си профил в Twitter, едва ли е предполагал, че три седмици по-късно ще обявява оттеглянето си на пресконференция в Ню Йорк. Уайнър бързо трие съобщението и първоначално отрича да го е пращал. Друг потребител на социалната мрежа обаче успява да му направи скрийншот и го изпраща на известен блогър. А медиите публикуват информация, че конгресменът е общувал онлайн и с други жени. Накрая той признава и публично иска извинение. След оттеглянето му скандалът затихва, но избухва отново през юли тази година, когато Уайнър се кандидатира за кмет на Ню Йорк. Така моментът невнимание в мрежата струва на политика най-вероятно цялата му кариера.

Макар и далеч от този пример, няколко случая през последните седмици отвориха дебата за това лично пространство ли са профилите в социалните мрежи и доколко официални са мненията на публични личности, изказани в тях. "Много ще се радвам, ако някой пусне една малка неутронка на Бузлуджа!", написа във Facebook в деня на традиционния събор на социалистите журналистът от БНТ Камен Алипиев и с това предизвика бурна вълна от реакции и призиви да бъде уволнен от телевизията. Твърдението на външния министър Кристиан Вигенин, че bTV използва архивни кадри при отразяването на протестите срещу кабинета "Орешарски", го вкара в режим на обяснения какво е написал "на личната си страница в социалната мрежа". А в същото време Вигенин въведе професионален кодекс на служителите в дипломатическата служба, след като постоянният представител на България в ООН Стефан Тафров използваше своята "лична страница" за критики към правителството. Корпоративна търговска банка (КТБ) пък поиска от Европейския парламент (ЕП) да накаже Виолета Станичич - бивш ръководител на Информационното бюро на ЕП в България (сега на подобен пост в Хърватия), за това, че със свой коментар във Facebook от пролетта е "допринесла за уронване авторитета на банката". Публикацията на Станичич засягаше кризата в Кипър, ефекта й върху банка - партньор на КТБ, и дела държавни пари в банката на Цветан Василев.

Казусите бяха широко дискутирани в онлайн медиите и доказаха, че Facebook отдавна не е личен дневник, който споделяш с кръг от избрани приятели. И че между написаното там и изкрещяното на площада по-скоро има знак на равенство.

На онлайн площада

"В първите години социалните мрежи изглеждаха като нахлуване на частното пространство в публичното, всеки правеше каквото ще - крадеше съдържания, псуваше, интригантстваше, пускаше еротични снимки. Виждаме как постепенно се изгражда един нов дигитален ред - от една страна, просто етикет, от друга - норми на общуване и водене на диалог, от трета - невиждано до днес следене, наблюдение, профилиране", коментира културният антрополог проф. Ивайло Дичев, който изследва новите медии. За него социалните мрежи са публично пространство, но особен вид - тип публичност "неглиже". "Знаеш, че си на обществено място, но се държиш по-неформално, имитираш частен човек", допълва Дичев. И предупреждава да не се заблуждаваме - всички ние много мислим какво и кога качваме във Facebook, кой приятел ще се обиди и на кого ще се харесаме. А за хората с амбиции за политическа или друга кариера това важи в още по-голяма степен.

Изпълнителният директор на PR агенция Intelday Solutions Деница Сачева също е на мнение, че като отворено за достъп място за общуване, в което се събират много хора, социалните мрежи са публично пространство. Особено ако допуснеш до страницата си хора извън най-близкото си обкръжение. "Facebook e инструмент и всеки сам може да реши как да го използва, като приема и разбира и добрите, и лошите страни. Публичността изисква управление, защото слънцето може да ни направи добър тен, но може и да ни донесе болести", коментира Сачева.

Журналистът от БНТ Камен Алипиев е учуден от реакциите след неговия статус, въпреки че е наясно, че Facebook няма как да е лично пространство. "Мислих, че проявявам чувство за хумор и че това е забавно. Естествено, че няма как да седна в мазето и да забъркам неутронна бомба", споделя той. Алипиев решава да отвори профила си в социалната мрежа, за да получава обратна връзка. Няма да го промени и след случилото се, блокирал е единствено няколко души. "Всеки има свободата да изразява мнението си такова, каквото е, независимо от позицията, която заема", вярва журналистът и смята, че ако на някого не му харесва това, което публикуваш в мрежата, може просто да те изтрие от списъка си с приятели.

Кодекс в мрежата

Големите компании и държавни институции по света поставят известни граници в свободата на онлайн словото на своите служители. Правила за комуникация в социалните мрежи съществуват отдавна и те са част от етичните норми в съответната организация. Британското външно министерство е първото, което публикува правила за употреба на социалните медии за своите служители и дипломати по света. То ги окуражава да използват новите канали, но отбелязва, че по тях не трябва да казват нищо, което не биха казали по друг публичен канал. Дипломатите са предупредени, че поведението им онлайн подлежи на същите дисциплинарни правила както това офлайн. Впоследствие подобни правила (но доста по-подробни) са публикувани и за цялото британско правителство.

Ръководства за лична употреба на социалните мрежи има и за служителите в европейските институции. Бойко Благоев от отдела за връзки с обществеността на Информационно бюро на Европейския парламент (ЕП) в България коментира, че служителите на Генералния секретариат на ЕП са свободни да създават свои профили в социалните медии, но трябва ясно да обозначат, че мненията, изразявани там, са техни лични и не отразяват позицията на институцията. Препоръчва им се да не публикуват конфиденциална информация и да не използват обиден език, който би могъл да навреди на репутацията на институцията. Правилата в Съвета на Европейския съюз припомнят на служителите му, че личните им мнения и коментари може да бъдат свързани с работата им за европейска институция, и ги съветват да бъдат предпазливи и сдържани във външната си комуникация - в социалните медии, така както и във влака или кръчмата например. Европейската комисия държи на обективност, безпристрастност, лоялност, дискретност и благоприличие онлайн. "Не мисля, че наредбите играят голяма роля, що се отнася до социалните медии - по-скоро става въпрос за здрав разум или просто за това да не бъдеш глупав", казва служител на европейска институция.

"Най-добрият съвет е да се обърнете към онлайн света по същия начин, по който и към физическия - с точна преценка и здрав разум", съветва служителите си ритейл компанията Tesco. Walmart припомня на своите да не опитват да отговарят на клиентски запитвания през личните си профили, както и да насочат оплакванията си от работата към мениджмънта (или не е хубаво да мрънкате във Facebook, че шефовете ви ви експлоатират например). Intel пък призовава за спокойствие онлайн и избягване на разгорещени спорове.

Конкретни напътствия има и британската обществена медия Би Би Си. Служителите на редакциите й нямат право да показват политически пристрастия. А ако искат да се включат в политическа Facebook група с работна цел, трябва да съгласуват това с шефовете си и да балансират с включване и към група с конкурентни възгледи - например, ако политически репортер проучва лейбъристите и стане член на тяхна група в социалните мрежи, трябва да се включи и в тази на консерваторите. Както и да е посочил къде работи.

Според Деница Сачева такива правила трябва да има, защото "информацията и комуникацията са кръвоносните системи на демокрацията", а "истинската свобода е и в истинските факти, качественият прогрес е функция и на качествената комуникация". "Публичните личности могат да бъдат напълно свободни да говорят и правят в мрежата каквото поискат. Но трябва да бъдат и напълно готови да понесат отговорността си за това", коментира PR експертът. За нея социалните медии всъщност са начин да бъдем по-почтени, защото много ясно се вижда кой с кого какво и как общува. Решиш ли да си публичен, трябва да приемеш, че ще бъдеш наблюдаван.

А Ивайло Дичев обобщава: "Публичната личност няма частен живот. Когато сте се хванали на хорото, няма защо да се оплаквате, че ви щипят."

По темата работи и Дарина Черкезова

Когато на 27 май 2011 г. конгресменът Антъни Уайнър изпраща на 21-годишната Дженет Кордова линк към своя неприлична снимка от публичния си профил в Twitter, едва ли е предполагал, че три седмици по-късно ще обявява оттеглянето си на пресконференция в Ню Йорк. Уайнър бързо трие съобщението и първоначално отрича да го е пращал. Друг потребител на социалната мрежа обаче успява да му направи скрийншот и го изпраща на известен блогър. А медиите публикуват информация, че конгресменът е общувал онлайн и с други жени. Накрая той признава и публично иска извинение. След оттеглянето му скандалът затихва, но избухва отново през юли тази година, когато Уайнър се кандидатира за кмет на Ню Йорк. Така моментът невнимание в мрежата струва на политика най-вероятно цялата му кариера.

Макар и далеч от този пример, няколко случая през последните седмици отвориха дебата за това лично пространство ли са профилите в социалните мрежи и доколко официални са мненията на публични личности, изказани в тях. "Много ще се радвам, ако някой пусне една малка неутронка на Бузлуджа!", написа във Facebook в деня на традиционния събор на социалистите журналистът от БНТ Камен Алипиев и с това предизвика бурна вълна от реакции и призиви да бъде уволнен от телевизията. Твърдението на външния министър Кристиан Вигенин, че bTV използва архивни кадри при отразяването на протестите срещу кабинета "Орешарски", го вкара в режим на обяснения какво е написал "на личната си страница в социалната мрежа". А в същото време Вигенин въведе професионален кодекс на служителите в дипломатическата служба, след като постоянният представител на България в ООН Стефан Тафров използваше своята "лична страница" за критики към правителството. Корпоративна търговска банка (КТБ) пък поиска от Европейския парламент (ЕП) да накаже Виолета Станичич - бивш ръководител на Информационното бюро на ЕП в България (сега на подобен пост в Хърватия), за това, че със свой коментар във Facebook от пролетта е "допринесла за уронване авторитета на банката". Публикацията на Станичич засягаше кризата в Кипър, ефекта й върху банка - партньор на КТБ, и дела държавни пари в банката на Цветан Василев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    wizard avatar :-(
    Wizard

    На фона на цялата статия, аз да питам тоя Вагинин кога ще си подаде оставката? Ейй, някои елементи на името си се мятат...

  • 2
    the_mad_mellon avatar :-|
    the_mad_mellon

    рабира се, че социалните мрежи са публично пространство. за това и, логично, се казват "социални мрежи". какво правиш/коментираш вътре в мрежата има пряко отношение към реалността. и обратното - действия в реалния свят влияят на отношенията вътре в социалната мрежа.

  • 3
    email avatar :-|
    email

    Аз да попитам тоз тупан който е изрекъл тези думи - "Много ще се радвам, ако някой пусне една малка неутронка на Бузлуджа!"

    - Защо точно неутронка бе брато??? Обоснови се? Целиш да гътнеш "чинията" или целиш да избиеш народа български? Щото, ако целиш да гътнеш "чинията" неутронката е най-неподходящата бомба... ако целиш да избиеш "добитъка"... то за това е подходяща... Та, кажи брато - каква е задната ти мисъл?

  • 4
    fiona avatar :-|
    fiona

    Да, социалните мрежи са публично пространство. Но случаят с Камен Алипиев показва, че те са и място за организирани атаки. Тъкмо такава, очевидно, беше масираната атака срещу него. Хуморът в думите му е очевиден, но мнозина преиграха и изписаха доста малоумия. Иначе всеки има право да изразява позицията си, особено ако не се срамува от нея.

  • 5
    kolyanova avatar :-P
    ръца пръца

    До коментар [#1] от "Wizard":

    изпревари ме, и аз отдавна го питам същото:)#ОСТАВКА

  • 6
    m37_unseen avatar :-|
    M37_Unseen

    Социалните мрежи са много добра реклама преди всичко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK