Бегом марш към клас
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бегом марш към клас

Shutterstock

Бегом марш към клас

Или как часовете за военно обучение могат да се използват по-разумно

Люба Йорданова
7670 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Сирената изненадва децата по време на часа, но само за няколко секунди те вече са под чиновете. Учителите раздават каски, а по високоговорителя се чува вероятната степен на земетресението. Така учениците се ориентират доколко безопасно е да излязат навън или да останат в класната стая.

Тренировките за реакции при бедствия и аварии са част от всекидневието на учениците в Япония. Те започват още от детската градина, когато децата през рисунки разиграват какво трябва да направят в случай на земетресение или наводнение. В началните класове правят карти на вероятните опасности в средата, в която учат, както и на безопасните места по време на бедствия. Отбелязват адресите на хора, които биха имали нужда от помощ. Гасят хартиени пламъци с пожарогасители. Учат се как да направят носилка от одеяло и да пренесат ранен човек. Разиграват сцената, като се опитват да спасят огромна плюшена жаба. Идеята е ученето да бъде забавно, през практически упражнения и активно участие на децата. Ефектът е огромен - учениците се научават да извършват необходимите при бедствия действия почти автоматизирано. Така че, когато критичната ситуация наистина се случи, да реагират бързо и без паника.

В България в най-добрия случай повечето ученици най-вероятно ще тръгнат да бягат по стълбите. Без истински разработен и трениран план за евакуация. Просто защото никой никога не е говорил с тях какво е безопасно да направят. Или пък го е претупал с една-две power point презентации.

Вместо да наблегнат на уменията за реакции в (доста вероятни) критични ситуации като земетресение, наводнение, пожар или нужда от първа помощ, правителството (както предишното, така и сегашното) реши да запълни и без това натоварената учебна програма с още суха и ненужна теория под формата на военно обучение. В пет учебни часа всяка година деветокласниците и десетокласниците ще слушат за същността на гражданско-военните отношения, историята на въоръжените сили, задачите на резерва и приемането на военна служба (виж карето). В една от малкото на пръв поглед полезно звучащи теми - действия за оцеляване при актове от терористични, екстремистки и престъпни групировки и военни действия, сред смислените препоръки за реакция при експлозия и пожар са записани и някои доста спорни съвети, които могат дори да направят учениците параноични. Препоръчва им се например да си сменят маршрута по време на пътуване, да не изпъкват и да избягват публичността на обществени места, да не харчат големи суми пари, да не вземат стопаджии, да избягват честото минаване пред прозорците и застояването на балконите. Останалата част от урока пък е посветена на това как да разпознаят терорист, какво да правят с невзривени бойни припаси и какво, ако бъдат взети за заложници.

Някои от тези теми със сигурност може да са интересни на учениците. Но на фона на лошото гражданско образование, липсата на елементарни умения за справяне в живота, както и на време за истинско общуване между учениците и учителите поредните часове със скучни факти едва ли биха имали някаква практическа полза. И със сигурност има как да бъдат запълнени доста по-разумно.   

Ученици, на оръжие

"За пореден път заместваме истинското, важното, необходимото обучение за децата ни с някаква пародия, която не цели те да са по-добре, а едно министерство да си направи реклама", категоричен е психологът Иван Игов, който дълги години работи в сферата на образованието. Според него обучението се въвежда за 9 и 10 клас, за да могат учениците, които скоро ще навършат 18 години, да бъдат агитирани да се запишат в армията. В същото време децата от първи клас, дори от предучилищните класове, имат нужда да знаят как да реагират, за да се предпазят от опасност. За Игов е притеснително също, че в програмата на десетокласниците е включено запознаване с видове оръжия. Между другото в целта на урока за въоръжението и екипировката, записана в програмата, няма нищо, което може да е от полза на децата. Предвидено е "учениците да разберат, че със своите технически характеристики въоръженията в българската армия отговарят в голяма степен на съвременните изисквания за участие в бойни действия и второ, че личният състав на нашата армия е удовлетворен също в толкова голяма степен с полагащата му се екипировка за ежедневно и бойно използване". Не малка част от урока е реклама на автомат "Калашников", превърнал се според авторите на програмата в "икона" и "символ на оръжието".

"Социалистическият тип задължително военно обучение е остарял и ненужен", смята Боян Захариев, програмен директор "Образователни политики" в институт "Отворено общество". Той добавя, че военното обучение понякога се обвързва с ксенофобски тип патриотизъм и патриотично възпитание, от каквито българското общество няма нужда. Алтернатива според Захариев са летните лагери по желание, които се предлагат в някои европейски страни. В тях има възможност за запознаване с живота на военните и съвременното военното дело, както и за участие в игри с военен сюжет, например пейнтбол.

Граждани преди военни

Дебатът около въвеждането на военното обучение в училище е още по-абсурден на фона на това, че учениците все още не са добре подготвени да бъдат граждани. Фокусът на учебната програма продължава да бъде наизустяването на в много случаи безполезна теория, вместо да падне върху повече дискусии, анализ и критично мислене, които да развият уменията на учениците за взимане на решения и справяне в различни ситуации. Липсва и базисната подготовка за реакции при природни бедствия и ярък пример за това беше земетресението в Перник, което за дълго наруши нормалния ритъм на училищата от региона. А заради недобрата организация и координация както на населението, така и на държавата някои от пострадалите хора все още живеят във фургони.

Фабрицио Болдрини, директор на научния отдел на италианската организация Centro studi villa montesca, която разработва нови образователни методи, обясни пред "Капитал", че в райони с чести природни бедствия хората трябва да бъдат подготвени в две посоки - как да реагират адекватно по време на бедствието и как да възстановят възможно най-бързо след това обичайния си ритъм. Болдрини в момента координира проект за сигурна образователна среда в няколко европейски държави, между които и България. Той включва платформа за гражданска защита с образователен уеб канал, насочени към превенцията, училищното обучение за реакция по време на природни бедствия и доброволчество. Според Болдрини важното е уроците да бъдат предадени с модерни методи като видео, дискусии, истории.

"За да може нещо да привлече вниманието на учениците, то трябва да е практически насочено, а не нещо, което те могат да прочетат в интернет", коментира и преподавателят от Националната природо-математическа гимназия Илия Костов. Според него трябва да се наблегне на нещата, свързани с действия при кризисни ситуации, и часовете да се провеждат заедно с компетентно по темата лице.

"Липсва времето, в което децата да се научат да общуват помежду си качествено и да спазват последователно правила - за общуване и разрешаване на конфликти", смята председателят на управителния съвет на асоциация "Родители" Цвета Брестничка. Според нея не е подходящо часовете на класния да се заемат от уроци за военна подготовка, защото те са важни за изграждането на училищна класна общност, за работата в екип и по-доброто опознаване между учениците.

Или преди да се научат да маршируват, не е зле учениците първо да се научат да си говорят.

Повече по темата можете да прочетете в следващия брой на "Капитал Light".

 

Какво включва програмата

Теми за 9 клас:

- Същност и съдържание на гражданско-военните отношения

- Действия за оцеляване при актове от терористични, екстремистки и престъпни групировки и военни действия, както и при откриване на невзривени бойни припаси

- Задължения на гражданите по отбраната на страната

- Критична инфраструктура. Спасителни и евакуационни дейности с участието на въоръжените сили

- Оказване помощ на населението от въоръжените сили при кризи от военен характер

Теми за 10 клас:

- Въоръжените сили – история и настояще

- Въоръжения и екипировка на военнослужащите във видовете въоръжени сили

- Мисия и задачи на въоръжените сили. Участие в операции и мисии извън територията на страната

- Приемане на военна служба и на служба в резерва на въоръжените сили

- Същност, цели и задачи на резерва на въоръжените сили

Сирената изненадва децата по време на часа, но само за няколко секунди те вече са под чиновете. Учителите раздават каски, а по високоговорителя се чува вероятната степен на земетресението. Така учениците се ориентират доколко безопасно е да излязат навън или да останат в класната стая.

Тренировките за реакции при бедствия и аварии са част от всекидневието на учениците в Япония. Те започват още от детската градина, когато децата през рисунки разиграват какво трябва да направят в случай на земетресение или наводнение. В началните класове правят карти на вероятните опасности в средата, в която учат, както и на безопасните места по време на бедствия. Отбелязват адресите на хора, които биха имали нужда от помощ. Гасят хартиени пламъци с пожарогасители. Учат се как да направят носилка от одеяло и да пренесат ранен човек. Разиграват сцената, като се опитват да спасят огромна плюшена жаба. Идеята е ученето да бъде забавно, през практически упражнения и активно участие на децата. Ефектът е огромен - учениците се научават да извършват необходимите при бедствия действия почти автоматизирано. Така че, когато критичната ситуация наистина се случи, да реагират бързо и без паника.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Всъщност предлагате една пълна програма в рамките на "бой скаутското" движение (м/у другото основано в Англия). Това обаче не е образователна програма в рамките на училищната дейност, а доста по-широка и комплексна дейност.
    Мисля че военното обучение може да се промени по следния начин:
    а) да се отмени като като час от редовната заетост; и
    б) да се предложи като допълнително образование за тези ученици които мислят да следват този път, и да се организира, ръководи и заплаща от военните като подготвително за военна кариера.
    Иначе съм съгласен че в началното и основното образование са нужни практически занятия от типа "как да оживеем в екстремни ситуации".

  • 2
    reckless avatar :-P
    Consumer

    Ако смятат да ги провеждат както едно време без да отчитат съвременните тенденции и ситуации си е жива загуба на време и поредната сбъркана концепция. Нали си имаме "професионална" армия, какво налага такъв вид обучение?

  • 3
    mapto avatar :-|
    mapto

    Сигурно е хубаво да знаеш какво да правиш, когато изригне вулкан, но ако най-близкият изригнал вулкан от няколко хилядолетия е на над хиляда километра, е по-добре да се концентрираш върху нещо по-смислено. Япония е на другия край на света.

  • 4
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Истински качетсвеното образование е в пансион.

  • 5
    kirka80286 avatar :-|
    kirka80286

    До коментар [#4] от "Веселин Дечев":
    Да бе, тея дето не са от пансион - кучета ги яли.

  • 6
    pesheff avatar :-(
    Пешката

    пейнтбола ще ни спаси! Е това е простотия от световна класа. Една от най-добрите армии в европа се превърна в звено за охрана на чужди военни бази.

    слушайте отворено общество, те ще са в първите редици със пейнтбол пушка в ръка и плакат на Сорос вместо знаме.

    Безродници. Не искали учениците да виждат оръжие.

  • 7
    izabell avatar :-?
    izabell

    Много интересна статия:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK