Академия за мислещи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Академия за мислещи

Делия Смит (вляво) и Анабел Бейтс вярват, че всяко дете може да промени своята нагласа за учене

Академия за мислещи

Как едно училище в Северозападен Лондон обучава успешно деца от ниски социални слоеве

Люба Йорданова
8635 прочитания

Делия Смит (вляво) и Анабел Бейтс вярват, че всяко дете може да промени своята нагласа за учене

© Велко Ангелов


Най-силният фактор, който влияе на реализацията на учениците и техните шансове в живота, е качеството на преподаване.

Учениците на академия "Арк" в Северозападен Лондон, близо до стадион "Уембли", говорят на повече от 50 майчини езика. Някои живеят отдавна във Великобритания, други току-що са пристигнали. Повечето са от семейства с нисък социално-икономически статус, но в академия "Арк" това не си личи. Нито по външния им вид - всички носят униформи, за да се преодолеят социалните различия и да се създаде усещане за общност, нито по отношението на учителите - целта на училището е да гарантира качествено преподаване за всички ученици, независимо от техния произход.

"Вярваме в това, а и изследвания също са го показали, че най-силният фактор, който влияе на реализацията на учениците и техните шансове в живота, е качеството на преподаване, а не техният произход", споделя за "Капитал" Делия Смит, основател и директор на академия "Арк". Тя беше в София заедно със старшия учител и зам.-директор на академията Анабел Бейтс, за да участва в годишната конференция "Качествено образование за всяко дете" на фондация "Заедно в час". Делия, Анабел и техните колеги не вярват в това, че едно дете е умно, а друго - не. Вярват, че всяко може да промени своята нагласа за учене. И му помагат да го направи - с отдадено преподаване, добър мениджмънт и високи очаквания.

Училище извън формáта

Академията е отворена през 2010 г., защото в района липсват добри училища за деца от по-бедни семейства. Част е от веригата "Арк", чиято цел е да помогне на всеки ученик да влезе в университет и да се реализира според желанията си. Стремежът е 90% от учениците да продължат образованието си във висше училище - толкова, колкото е бил резултатът в предишното училище, в което е работила Делия Смит. Тя се занимава с училища в затруднено положение от 2004 г., обявена е за Национален образователен лидер в Лондон, а през 2008 г. в знак на признание за приноса ѝ към образованието е наградена с ордена на Британската империя.

Академия "Арк" се финансира от държавата по формула според броя ученици, деца от бедни семейства и такива със специални нужди. Училището има свобода да определя учебната си програма и часовете (в средните класове например те са по-дълги, отколкото в обикновените училища). Работи по собствен наръчник с политики и практики за преподаване и учене ("библията" на академията), написан след година научноизследователска дейност и три месеца обучения. Националната учебна програма се следва дотолкова, доколкото отговаря на нуждите на учениците. Учителите могат да използват и идеи отвън - по математика в началните класове например са адаптирали част от програмата на Сингапур, защото там са най-добрите резултати. Идеята е, че училището трябва да подготви учениците добре за финалните изпити, които са общи за всички във Великобритания. Но без британски аналог на българския регионален инспекторат да им виси на главата.

В момента в академия "Арк" учат 180 ученици, като целта е да се увеличат до 1600. Броят им в една паралелка варира до максимум 30. Учениците, които се нуждаят от повече помощ в ученето, са в по-малки класове с по двама учители. "Колкото повече децата се затрудняват, толкова по-малък е класът и по-голяма подкрепата", обяснява Делия Смит. Учителите в началните класове са 13, а в гимназията - 62.

Мултикултурни уроци

"Като познаваме всяко дете" е първата точка от метода на преподаване в академията. Питаме как го правят и разбираме, че учениците имат учители-наставници, които освен резултатите на децата в училище и това колко често го посещават, знаят и каква е атмосферата в семейството. Ако например бабата на един ученик почине, наставникът му предупреждава останалите учители да имат това предвид. Освен това всеки преподавател има достъп до онлайн база с оценките на учениците, нивото им по четене, това дали вкъщи говорят английски, дали получават безплатен обяд, дали имат специални образователни нужди. Там се вижда и прогресът на учениците, като статистиката не е за отчет на директора, а е в помощ на учителя в клас.

Анабел Бейтс нарича училището мултикултурно. Преподаването се съобразява с всяко дете и ако някое от тях има определени нужди, учителите се подготвят за това. По английски например се работи специално с деца, които току-що са пристигнали във Великобритания. В учебния материал се включва литература от други държави, празнуват се международни и чужди празници.

По време на часовете децата са активно ангажирани. "Колкото по-малко говори учителят, толкова по-добре", смята директорът. Отличителен знак на училището е, че в клас рядко се работи с вдигане на ръце, защото според преподавателите така участват едни и същи ученици и няма как да се знае дали всички са разбрали материала. Учениците не знаят кога ще бъдат питани и трябва да са активни през цялото време. "Опитваме се да създадем креативни хора, които мислят и питат, не такива, които просто искат да минат училището, за да правят нещо по-интересно", казва Делия Смит. И допълва, че "важно е не просто на какво ще ги научим, а какви граждани ще станат". Затова дебатират и по обществени теми като расизма и ксенофобията например.

Организацията на учебния процес в академия "Арк" е впечатляваща. Денят започва в 8:30 с половин час четене за всички ученици. През повечето дни има още шест урока. Те приключват в 4 следобед, а последният един час е за спорт, музика, театър или допълнителни уроци за изоставащи ученици. Обикновено в началото на един урок се прави връзка между новата тема и това, което учениците вече знаят. Новата информацията се прилага от учениците на практика, а накрая на часа учителят проверява какво са разбрали учениците. "Когато презентирам урок знам какъв въпрос на коя група ученици ще задам", споделя Анабел Бейтс.

Всички учители по даден предмет се срещат два пъти в седмицата, обсъждат миналите уроци, планират следващите и обменят опит. Прави се план за 6-8 седмици напред, който всеки учител нагажда според нивото на неговия клас. Директорът на всеки отдел обсъжда с членове на старшия екип какво е проработило в часовете, какво следва, защо един клас се справя по-добре от друг. Нагоре по веригата следват дискусии с директора и представяне на резултатите пред борда на училището. Според Делия Смит тази система на пръв поглед може да изглежда като допълнителни задължения за учителите, но общото планиране на практика спестява време. Конкуренцията между учителите не е проблем, защото за резултатите на учениците е отговорен целият отдел, а не отделният преподавател.

"Ядрото на това, което правим, е да подобряваме качеството на учителите и на преподаването", казва Делия Смит. Затова учителите на академия "Арк" имат обучения поне веднъж в седмицата, като най-важната е обратната връзка след часовете. Уроците на учителите се записват на видео, често в тях присъстват и други техни колеги, а след това се дискутира кои преподавателски методи са проработили и кои могат да се подобрят. Добрите примери се използват и в други часове, а често и самите ученици оценяват преподаването на учителите си. Както казва Делия Смит: "Учениците винаги могат да кажат кога един урок не е бил добър. Всъщност те са най-добрите ни критици."

Най-силният фактор, който влияе на реализацията на учениците и техните шансове в живота, е качеството на преподаване.

Учениците на академия "Арк" в Северозападен Лондон, близо до стадион "Уембли", говорят на повече от 50 майчини езика. Някои живеят отдавна във Великобритания, други току-що са пристигнали. Повечето са от семейства с нисък социално-икономически статус, но в академия "Арк" това не си личи. Нито по външния им вид - всички носят униформи, за да се преодолеят социалните различия и да се създаде усещане за общност, нито по отношението на учителите - целта на училището е да гарантира качествено преподаване за всички ученици, независимо от техния произход.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK