Алгоритъм за решения

PISA 2012 показа проблемите на българското образование, но и начините да се справим с тях

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Мартин е ученик в девети клас в езикова гимназия в голям български град. Знае, че математиката е важна за успеха му след училище и полага усилия да решава задачи. Използва добре информация от различни източници, прилага научените формули и се справя успешно със задачи, които не изискват много аналитично и пространствено мислене. Родителите му държат да има високи оценки в училище и го водят на частни уроци. Александър учи в бивш техникум в малък град. Харесва му да решава задачи, но не разбира материала в клас. Учителите му нямат време да му го обяснят допълнително, родителите му работят в чужбина. Александър изостава, не развива потенциала си и не придобива уменията, които ще са му необходими да се реализира успешно след училище.    

Мартин е от онези близо четвърт български ученици, които на международното изследване PISA достигнаха второ ниво на резултатите по математика при най-високо шесто. Александър е сред близо 44-те процента, които не успяха да минат критичния праг. Само 14 процента от българските ученици се класират на първите три нива, т.е. мислят логично и абстрактно, правят връзката между математическите знания и реалните ситуации, разчитат графики и стигат с аргументи до решенията.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    owen avatar :-|
    owen
    • + 9

    резултатите не само не са положителни, те са шокиращи. за страна, която оставя само Албания и Черна гора след себе си от всички европейски държави, реакцията в България беше слаба и на ниско ниво. много верни неща са отбелязани в статията, но не мисля, че Шанхай може да е пример за нас - икономическата столица на тоталитарна държава с напълно различна култура - откъде са данните, че учителите в Шанхай взимат по-малко от българските - това не може да е вярно.
    по-скоро Полша, Естония, Чехия са страни, от които може да се заимства нещо смислено.

    Нередност?
  • 2
    nye avatar :-|
    nye
    • - 1
    • + 8

    [quote#0:"статията"]Една от най-значителните причини за лошото представяне на PISA е неравният достъп до качествено образование, който и самото изследване доказва. Разликата между учениците от висок и нисък социално-икономически статус е близо три години обучение. Най-силно е влиянието на професионалния статус на родителите, броят книги в дома на ученика и езикът, на който се говори вкъщи. Според Боян Захариев, програмен директор "Образователни политики" в институт "Отворено общество", това влияние на социално-икономическите различия върху постиженията на учениците "води до предаване на бедността от поколение на поколение и на привързване на децата с голяма вероятност към предварително зададени от съдбата обществени прослойки".[/quote]

    Това разбира се не е вярно. Трябва да се прави разлика между корелация и причина (следствие). Две явления може да се корелират, без да има причинно-следствена връзка между тях и обратното. Езикът, на който се говори, не може да е причина за ниски резултати, но показва връзката между някаква причина (например липса на интеграция в обществото) и резултатите.

    При образованието ни има стремеж (наблюдаван в много други области и отрасли, дори в икономиката) за консолидиране и централизиране, което е противно на естественото. За НПМГ бяха премахнати специалният статут и собственият подбор на учениците и бяха заменени с обща система на оценяване спусната от министерството. Програмата (с разширено преподаване на природни науки и математика, както би се очаквало за природоматематическа гимназия) беше фактически форсирана, така че да в крак с вижданията на министерството. В крайна сметка бяха премахнати всички лостове, позволяващи на директора на училището да го издига и подобравя на локално ниво. Въпросът е, защо? Кому е небходимо да се слагат всички деца, с различни предпочитания и темпераменти, под един общ знаменател?

    Нередност?
  • 3
    owen avatar :-|
    owen
    • - 1
    • + 4

    До коментар [#2] от "nye":

    кое от цитата не е вярно?
    аз всъщност съм против това, което стана с НПМГ, но какъв е общия знаменател, който така ви притеснява? децата са различни, но в основните области, които писа измерва - четене и математика, всички те трябва да имат основни умения над определен критерий, и това е от полза за всички в обществото. не е лошо да има такъв общ знаменател.

    Нередност?
  • 4
    nye avatar :-|
    nye
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#3] от "owen":
    [quote#0:"статията"]Най-силно е влиянието на професионалния статус на родителите, броят книги в дома на ученика и езикът, на който се говори вкъщи. Според Боян Захариев, програмен директор "Образователни политики" в институт "Отворено общество", това влияние на социално-икономическите различия върху постиженията на учениците "води до предаване на бедността от поколение на поколение и на привързване на децата с голяма вероятност към предварително зададени от съдбата обществени прослойки".[/quote]
    Това имах предвид, че не е вярно. Авторът/Коментаторът наблюдава две явления, между които има връзка, и заключава, че едното е причината. Това не е така.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_causation
    (статията, не е много добре написана, но ще свърши работа на този етап)

    Нередност?
  • 5
    owen avatar :-|
    owen
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#4] от "nye":

    correlation does not necessarily imply causation; and it certainly does not exclude it.

    а в случая вие грешите. статуса на родителите предопределя образователните резултати на децата, според изследването.

    Нередност?
  • 6
    afektiranzritel avatar :-|
    спейс мен
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#4] от "nye":

    Точно това е причината хората да си мислят, че хомеопатията например действа.

    Нередност?
  • 7
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear
    • + 3

    "Най-силно е влиянието на професионалния статус на родителите, броят книги в дома на ученика и езикът, на който се говори вкъщи".
    Цитат на коментар [#0] от "статията"

    "Тя напомня за още един проблем - свръхконтрола в цялата образователна система. Учителите имат точно разписани програми, които трябва да следват и може да бъдат наказани, ако са изостанали с половин урок например. Учениците също са "изправени срещу изисквания и система от наказания, които ще ги връхлетят, когато не изпълнят изискванията".
    Цитат на коментар [#0] от "статията"

    Точно така. Проблемите тръгват още от първи клас и вместо да се решават в следващите класове, те се задълбочават. За качеството на учебниците и количеството от помагала, по които работят децата изобщо не ми се говори. Ако родителите не вземат мерки, на образователната система не може да се разчита.

    Нередност?
  • 8
    ranii avatar :-|
    ranii
    • + 2

    Делегираните бюджети са отровата, която убива вече толкова години образованието.

    Нередност?
  • 9
    marica66 avatar :-(
    marica66
    • - 1
    • + 3

    Мария Кьосева-Учителите трябва да поднасят материал по най-достъпният занимателен начин.Постепенно да се завишават изискванията.Да се обсъжда поднесения учебен материал,до затвърждаване на знанията.Да се спазва дисциплината в час,за което учениците са длъжни да изпълняват.В това отношение учителите трябва да бъдат безкомпромисни,базирайки се на вътрешния правилник на училището/задължителен/.Масово в училищата/правят изключение елитните/,не се внимава,не се усвояват знания.Учителите нямат никакъв авторитет.Не смеят да отстранят ученика от час,щом пречи на останалите.Няма оценка за поведение.При показване на минимум знания,се въздържат от слаби оценки.Това всичко е порочна практика в училищата,и вина за това има ръководството.Докато не се въведат строги правила в училищата,които да се спазват,ОБРАЗОВАНИЕТО И НЕГРАМОТНОСТТА ЩЕ СА НА ТОВА ТРАГИЧНО НИВО!!!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал