Новият дом за кучетата на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият дом за кучетата на София

След ремонта "Фермата" ще бъде приют и клиника за лечение и кастрация на бездомни животни

Новият дом за кучетата на София

За по-малко от три месеца Animal Rescue Sofia успя да събере близо половин милион лева дарения за нов приют за безстопанствени животни

Люба Йорданова
21507 прочитания

След ремонта "Фермата" ще бъде приют и клиника за лечение и кастрация на бездомни животни

© Велко Ангелов


КАУЗА

210

хил. евро успяха да съберат доброволците на Animal Rescue за нов приют за безстопанствени кучета

78 дни. Стотици доброволци. Хиляди дарители. 210 хиляди евро. 6 декара. 200 кучета. Много смисъл.

В начало на лятото едно малко стопанство на Ботевградско шосе, след изхода от София, ще се превърне в дом за изхвърлените на улицата кучета. И в първия изцяло неправителствен кучешки приют на София, купен с дарени средства. До него се стига, след като в края на миналата година изтича договорът със Столичната община на Animal Rescue Sofia за стопанисване на приют "Богров", който се намира на частен терен, чийто наем плаща общината. Организацията не успява да получи общински терен за нов приют и започва да набира средства, за да купи подходящо място. За по-малко от три месеца трябва да се съберат близо половин милион лева. Бюджет за кампания няма, а залогът е голям - в "Богров" тогава има 500 кучета, които могат да останат без дом. Освен това Animal Rescue Sofia е една от организациите, които успешно работят за хуманно и професионално решаване на проблема с безстопанствените животни (за три години са кастрирали над 5700 и са задомили още над 2500 бездомни кучета от улиците на София), хората ги познават и знаят, че могат да се обърнат към тях при проблем.

"Няма да стане", "целта е непостижима", "невъзможно в България" са първите отговори, които екипът на Animal Rescue Sofia чува от фирми, чуждестранни фондации и специалисти по PR и фондонабиране. На 18 декември обаче, две седмици преди "Богров" да бъде затворен, новият приют - "Фермата", е факт. Успешната дарителска кампания на Animal Rescue е пример, че с много мотивация, прозрачна работа и ясни цели дори една не толкова популярна кауза като грижата за бездомните животни може да достигне до много хора. И показва, че хората са склонни да даряват, стига да имат доверие, че парите и трудът им ще стигнат до правилното място.

Как се събират 210 хил. евро за 78 дни

За да достигнат крайната цел, доброволците на Animal rescue включват в дарителската кампания максимално много инструменти. Освен по банков път и с есемеси хората могат да се включат в благотворителни базари, разпродажби, концерти, изложби, уроци. Пред НДК дори се организира флаш моб с осиновени кучета. Помагат и контактите на организацията в чужбина - Animal Rescue от години работи с приюти и активисти в други европейски държави, които помагат за намиране на осиновители там. Равносметката - 130 хил. евро от дарения от България, повечето от благотворителните събития, 30 хил. евро от чужбина, 50 хил. евро от анонимен чуждестранен дарител. Средно са дарявани по 20 лева. Само за октомври сумата от есемеси е 10 хил. лв. Пикът е в началото на кампанията, но много хора даряват повторно и към края, за да са сигурни, че ще се достигне целта. От фирмите се включва само една - 60К, която удвоява сумата на индивидуалните дарения. От останалите компании, към които Animal Rescue се обръща, отговорът е, че е криза или че при толкова много гладни хора не могат да дарят за животни. Помощта от държавни и местни институции е нулева. От Столичната община обещават билбордове и city lights, но тях все още ги няма. 

За България толкова големи суми засега можеха да се постигнат само в спешните кампании за лечение на деца и възрастни, и то далеч не във всички случаи. Управителят на Animal Rescue Надя Станчева си обяснява успеха на тяхната дарителска кампания с това, че са открити и честни, хората знаят кои са и какво правят. "Не се жалвахме, а вършехме работа. А хората даряват, когато видят, че се върши работа", допълва Надя. И когато са сигурни, че парите им ще бъдат похарчени за конкретната кауза. По време на цялата кампания организацията редовно информира съмишлениците си на какъв етап е проектът, колко са дарените досега средства и колко остават. А след края й - за това как върви ремонтът на "Фермата", от какво има нужда и накъде се върви. Резултатът е, че дори след събирането на парите много доброволци се включват в ремонтните дейности и даряват време и усилия. "Българите са щедри, но за да отвориш щедростта им, трябва да си изградил доверие", обобщава Надя Станчева.

Фотогалерия: "Фермата" на Animal Rescue

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Цялата галерия

За директора на Българския дарителски форум Красимира Величкова кампанията на Animal Rescue е една от тези две-три на година в България, които се превръщат в "уникални бисери" сред всички останали, които съвсем не са малко - между 200 и 300 годишно. Такива са например кампаниите за набиране на средства за лечение за Емил Харизанов и за Аделина Коджабашева, както и тези за бежанците и за центъра на "Светът на Мария". "През призмата на тези кампании разговорът за благотворителността отива отвъд чисто професионалния разговор за стъпки на кампанията, комуникационен план, инструменти за набиране на средства. Тяхната магия са хората, които стоят зад тях", коментира Красимира Величкова. И допълва, че в случая екипът на Animal Rescue със силата на вярата в собствената си кауза е заразил всички останали, накарал ги е да повярват в невъзможното и да впрегнат всичките си сили, за да стане тази кауза реалност. Често хората, които стоят зад тези кампании, не остават само в своята сфера, а продължават да помагат и в други кампании. След един от благотворителните базари в подкрепа на Animal Rescue например доброволците даряват останалите дрехи за кампания за бежанските центрове на Българския дарителски форум.

А рецептата за успешна дарителска кампания е проста (въпреки огромния труд и отговорност, които стоят зад организирането й) - да има кауза, да има доверие към каузата и организацията и хората да могат да видят промяната, която се случва с тяхното дарение. Красимира Величкова споделя, че един от професионалните съвети, които се дават на обучения за набиране на средства, е също желаната цел да бъде постижима и реална. В случая обаче кампанията на Animal Rescue показва точно обратното - "че на пръв поглед непостижими цели могат да бъдат постигани, и то по начин, който отстрани да изглежда много лесен". 

"Определено трябва да има ясна идея и план за действие, които да ни допадат, но най-важното е каузата да се движи от мотивирани хора, вярващи в идеята и готови на всичко, за да достигнат крайната си цел." Така Аделина Великова, маркетинг мениджър на 60К, обяснява на какви условия трябва да отговаря една организация, за да може каузата им да бъде подкрепена от тяхната компания. Тя допълва, че 60К се стараят да избират повече каузи с обществено значение, за да могат действията им да окажат по-голямо положително въздействие и да въвлекат повече съмишленици. Досега са подпомагали например фондация "За нашите деца", фондация "Сийдър", баскетболното шоу "Мач на звездите", учебния театър към НБУ, културния фестивал UrbanCult и участието на българския отбор в международно състезание за електрически автомобили. От три години работят активно с фондация "Дечица" - не само с финансова подкрепа, но и с участие в техните творчески работилници, игри и занимания на открито.

За каузата на Animal Rescue 60К избират метода на съвместното дарителство. В него има фирма спонсор и множество малки дарители, като фирмата се ангажира да удвои всеки дарен по сметката лев. Идеята е това да привлече повече хора, дори и с малки дарения.

Красимира Величкова обяснява слабото включване на корпоративни дарители в кампанията на Animal Rescue освен с кризата и с вида на каузата. "Често се случва компаниите да не искат да се обвързват с каузи, които са възприемани двусмислено в обществото", казва тя. А българското общество не е дорасло напълно за това да се обедини около мнението за цивилизованото отношение към безстопанствените животни. Красимира Величкова обаче успокоява, че липсата на фирми донори не е задължително проблем. Според анализите на Българския дарителски форум кампаниите в България даряват близо 60% от общите дарени средства, а хората - 40%. В държавите, които се следват като модел обаче, от хората идват около 70% от даренията. "Това е устойчивата благотворителност - тогава, когато каузите се подкрепят от хората, от тези, които даряват труд, идеи, предмети, пари", коментира Величкова. И добавя, че кампанията на Animal Rescue всъщност е пример за  кампания по учебник, която е подкрепена от хората. Уникално за България е и това, че организацията успява да мобилизира и хора от чужбина.

Не приют, а дом

"Искаме да направим показно как трябва да изглежда един приют и как трябва да се работи в него", споделя бъдещите планове за "Фермата" Надя Станчева. Шестте декара ще се превърнат в закрито хале с къщички за животните, външни дворове за тичане и разходка и клиника "Франциска" за лечение и кастрация. "Фермата" ще е отворена всеки ден - както за хората, които са дарили, за да видят какво се случва, така и за тези, които искат да осиновят или пък само да разходят куче. За Надя приютът трябва да е място за почивка, където да потичаш с кучетата, а не да ги съжаляваш.

"Българите са щедри, но за да отвориш щедростта им, трябва да си изградил доверие", смята управителят на Animal Rescue Sofia Надя Станчева.
Фотограф: Велко Ангелов

За разлика от "Богров" във "Фермата" се предвижда да има място и за бездомните котки на Animal Rescue. В момента за тях се грижат приемни семейства. Както и за малките кутрета от "Богров", докато ремонтът на новия приют приключи. Надя Станчева има добри новини - както осиновителите на бездомни животни, така и желаещите да гледат временно такива, увеличават броя си през последните години. Освен това популацията на безстопанствени кучета намалява - основно благодарение на кастрационните програми (включително и на домашни кучета), но и в резултат на по-голямата чувствителност към този проблем в обществото. В приюта на Animal Rescue например все по-често идват хора, които водят случайно намерени на улицата кучета за кастрация. Ефектът се вижда и в числа - през пролетта преди две години пред приюта се изхвърлят около 200 кучета на месец. Миналата година са около 20.

Източникът на проблема обаче все още не е премахнат. Кучетата по улицата не се появяват просто така, а произлизат от изхвърлените домашни животни и раждането на нежелани. "Работим упорито в сферата на образованието, защото, ако не променим мисленето на децата, след 20 години ще правим същото", коментира Надя Станчева. За нея най-големият успех на Animal Rescue не са хилядите кастрирани кучета, а фактът, че са успели да стигнат с този проблем до съзнанието на хората. С "Фермата" организацията може да прибави още един голям успех. И той не е просто в събирането на даренията, а в това, че показа, че има хора, чувствителни към обществените проблеми, с желание да работят за решаването им и енергия да променят средата, в която живеят.

КАУЗА

210

хил. евро успяха да съберат доброволците на Animal Rescue за нов приют за безстопанствени кучета

78 дни. Стотици доброволци. Хиляди дарители. 210 хиляди евро. 6 декара. 200 кучета. Много смисъл.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum
    • -136
    • +19

    Тези са част от проблема с кучетата, а не от неговото решаване. Ако тях ги нямаше, щяхме просто да убиваме непоисканите до месец животни КАКТО ВЪВ ВСЯКА ЦИВИЛИЗОВАНА СТРАНА и нямаше да има нужда от нови приюти за милиони, нито изядени по улиците хора.

  • 2
    alegria avatar :-|
    Dum vivimus, vivamus

    До коментар [#1] от "ipsumlorem":

    И.Д.И.О.Т

  • 3
    2.5 avatar :-|
    2.5

    До коментар [#1] от "ipsumlorem":

    "щяхме просто да убиваме
    щяхме просто да убиваме
    щяхме просто да убиваме
    щяхме просто да убиваме "

    Проста работа, просто ... убиваш!
    И цивилизовано, отгоре на всичко!

  • 4
    suedlaender avatar :-|
    Schliwobeatz

    Знаете ли за ефекта на кобрата? В Индия имало адски много кобри и британците, за да се справят с проблема, започнали да раздават парична награда за всяка глава на кобра. В резултат на това, индийите започнали да развъждат кобри. Появили се и ели ферми.

  • 5
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    До коментар [#3] от "2.5":
    защо си го повторил само три пъти, вегетарианецо, който не носи обувки от кожа -- хората убиваме животни много повече пъти на ден за всякакви цели. Да убиваш други видове е най-естественото дело в природата -- правят го и милинките кученца, а милинките котенца са най-големият убиец на птици в САЩ. Оставени на ПРИРОДАТА СИ, милинките с удоволствие се изяждат едни други -- което привържениците на кастрирай и върни галено наричат "естествено регулиране на популацията". Аз не съм толкова жесток обаче и предпочитам дори опасните хищници да умират безболезнено и дори приятно чрез задушаване с азот, а не "естествено" разкъсани от събратята си или размазани от колите по улиците.

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#5] от "ipsumlorem":

    "защо си го повторил само три пъти"

    След като питате се замислих, че сигурно сте права!
    Не си струваше!

  • 7
    igla avatar :-|
    Дилема

    Тези снимки са ми ... смърт... Текстът сигурно е хубав.

  • 8
    julia_says avatar :-|
    julia_says

    Като се абстрахирам от каузата, шапки долу за добрата организация. Колкото до самата кауза, обаче... нормално е "българското общество да не е дозряло" при положение, че много хора едвам свързват или НЕ свързват двата края. Животинките са много мили и обичливи, обаче хората са ми на първо място. Сори.

  • 9
    svetlin3 avatar :-|
    svetlin3

    Всяка година хиляди български пенсионери умират от глад, мизерия и липса на елементарна здравна и човешка грижа. Броят на гладуващи, мизерстващи деца по домовете си стои над 10 000, а те тръгнали да се хвалят как събрали половин милион лева да задълбочат още повече проблема с озверелите,събиращи се на глутници и пренасящи болести столични псета. Псевдохуманизма ви е човеконенавистен и отвратителен.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    lalleen avatar :-|
    lalleen


    Моля всички да обърнат внимание, че тук става дума за ЛИЧНИ дарения. Официално. Защото всякакви държавни служби са отказали съдействие, доеи нефинансово, катог билбордове.

    Гневете се срещу злоупотреби с вашите данъци, пенсионни и здравни вноски, срещу пари, които се удържат от нас насила за добруването на съжаляваните от всички хора, за благоустройство, образование, медицина, а отиват в успели хора на 33 г. и всякаквите им там подобни.
    В България има пари, целият този лукс не са ни го подарили от ЕС заради черните ни очи, просто парите се крадат, а вас ви посочват с пръст, че някой му останали 20 лв, и вместо да си купи торта, евтини обувки, бутилка уиски или хитова книга, взел че ги дал за приют....
    И вие се хващате....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK