С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
21 10 яну 2014, 14:36, 20286 прочитания

Новият дом за кучетата на София

За по-малко от три месеца Animal Rescue Sofia успя да събере близо половин милион лева дарения за нов приют за безстопанствени животни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


КАУЗА
210
хил. евро успяха да съберат доброволците на Animal Rescue за нов приют за безстопанствени кучета
78 дни. Стотици доброволци. Хиляди дарители. 210 хиляди евро. 6 декара. 200 кучета. Много смисъл.

В начало на лятото едно малко стопанство на Ботевградско шосе, след изхода от София, ще се превърне в дом за изхвърлените на улицата кучета. И в първия изцяло неправителствен кучешки приют на София, купен с дарени средства. До него се стига, след като в края на миналата година изтича договорът със Столичната община на Animal Rescue Sofia за стопанисване на приют "Богров", който се намира на частен терен, чийто наем плаща общината. Организацията не успява да получи общински терен за нов приют и започва да набира средства, за да купи подходящо място. За по-малко от три месеца трябва да се съберат близо половин милион лева. Бюджет за кампания няма, а залогът е голям - в "Богров" тогава има 500 кучета, които могат да останат без дом. Освен това Animal Rescue Sofia е една от организациите, които успешно работят за хуманно и професионално решаване на проблема с безстопанствените животни (за три години са кастрирали над 5700 и са задомили още над 2500 бездомни кучета от улиците на София), хората ги познават и знаят, че могат да се обърнат към тях при проблем.


"Няма да стане", "целта е непостижима", "невъзможно в България" са първите отговори, които екипът на Animal Rescue Sofia чува от фирми, чуждестранни фондации и специалисти по PR и фондонабиране. На 18 декември обаче, две седмици преди "Богров" да бъде затворен, новият приют - "Фермата", е факт. Успешната дарителска кампания на Animal Rescue е пример, че с много мотивация, прозрачна работа и ясни цели дори една не толкова популярна кауза като грижата за бездомните животни може да достигне до много хора. И показва, че хората са склонни да даряват, стига да имат доверие, че парите и трудът им ще стигнат до правилното място.

Как се събират 210 хил. евро за 78 дни

За да достигнат крайната цел, доброволците на Animal rescue включват в дарителската кампания максимално много инструменти. Освен по банков път и с есемеси хората могат да се включат в благотворителни базари, разпродажби, концерти, изложби, уроци. Пред НДК дори се организира флаш моб с осиновени кучета. Помагат и контактите на организацията в чужбина - Animal Rescue от години работи с приюти и активисти в други европейски държави, които помагат за намиране на осиновители там. Равносметката - 130 хил. евро от дарения от България, повечето от благотворителните събития, 30 хил. евро от чужбина, 50 хил. евро от анонимен чуждестранен дарител. Средно са дарявани по 20 лева. Само за октомври сумата от есемеси е 10 хил. лв. Пикът е в началото на кампанията, но много хора даряват повторно и към края, за да са сигурни, че ще се достигне целта. От фирмите се включва само една - 60К, която удвоява сумата на индивидуалните дарения. От останалите компании, към които Animal Rescue се обръща, отговорът е, че е криза или че при толкова много гладни хора не могат да дарят за животни. Помощта от държавни и местни институции е нулева. От Столичната община обещават билбордове и city lights, но тях все още ги няма. 



За България толкова големи суми засега можеха да се постигнат само в спешните кампании за лечение на деца и възрастни, и то далеч не във всички случаи. Управителят на Animal Rescue Надя Станчева си обяснява успеха на тяхната дарителска кампания с това, че са открити и честни, хората знаят кои са и какво правят. "Не се жалвахме, а вършехме работа. А хората даряват, когато видят, че се върши работа", допълва Надя. И когато са сигурни, че парите им ще бъдат похарчени за конкретната кауза. По време на цялата кампания организацията редовно информира съмишлениците си на какъв етап е проектът, колко са дарените досега средства и колко остават. А след края й - за това как върви ремонтът на "Фермата", от какво има нужда и накъде се върви. Резултатът е, че дори след събирането на парите много доброволци се включват в ремонтните дейности и даряват време и усилия. "Българите са щедри, но за да отвориш щедростта им, трябва да си изградил доверие", обобщава Надя Станчева.


За директора на Българския дарителски форум Красимира Величкова кампанията на Animal Rescue е една от тези две-три на година в България, които се превръщат в "уникални бисери" сред всички останали, които съвсем не са малко - между 200 и 300 годишно. Такива са например кампаниите за набиране на средства за лечение за Емил Харизанов и за Аделина Коджабашева, както и тези за бежанците и за центъра на "Светът на Мария". "През призмата на тези кампании разговорът за благотворителността отива отвъд чисто професионалния разговор за стъпки на кампанията, комуникационен план, инструменти за набиране на средства. Тяхната магия са хората, които стоят зад тях", коментира Красимира Величкова. И допълва, че в случая екипът на Animal Rescue със силата на вярата в собствената си кауза е заразил всички останали, накарал ги е да повярват в невъзможното и да впрегнат всичките си сили, за да стане тази кауза реалност. Често хората, които стоят зад тези кампании, не остават само в своята сфера, а продължават да помагат и в други кампании. След един от благотворителните базари в подкрепа на Animal Rescue например доброволците даряват останалите дрехи за кампания за бежанските центрове на Българския дарителски форум.

А рецептата за успешна дарителска кампания е проста (въпреки огромния труд и отговорност, които стоят зад организирането й) - да има кауза, да има доверие към каузата и организацията и хората да могат да видят промяната, която се случва с тяхното дарение. Красимира Величкова споделя, че един от професионалните съвети, които се дават на обучения за набиране на средства, е също желаната цел да бъде постижима и реална. В случая обаче кампанията на Animal Rescue показва точно обратното - "че на пръв поглед непостижими цели могат да бъдат постигани, и то по начин, който отстрани да изглежда много лесен". 

"Определено трябва да има ясна идея и план за действие, които да ни допадат, но най-важното е каузата да се движи от мотивирани хора, вярващи в идеята и готови на всичко, за да достигнат крайната си цел." Така Аделина Великова, маркетинг мениджър на 60К, обяснява на какви условия трябва да отговаря една организация, за да може каузата им да бъде подкрепена от тяхната компания. Тя допълва, че 60К се стараят да избират повече каузи с обществено значение, за да могат действията им да окажат по-голямо положително въздействие и да въвлекат повече съмишленици. Досега са подпомагали например фондация "За нашите деца", фондация "Сийдър", баскетболното шоу "Мач на звездите", учебния театър към НБУ, културния фестивал UrbanCult и участието на българския отбор в международно състезание за електрически автомобили. От три години работят активно с фондация "Дечица" - не само с финансова подкрепа, но и с участие в техните творчески работилници, игри и занимания на открито.

За каузата на Animal Rescue 60К избират метода на съвместното дарителство. В него има фирма спонсор и множество малки дарители, като фирмата се ангажира да удвои всеки дарен по сметката лев. Идеята е това да привлече повече хора, дори и с малки дарения.

Красимира Величкова обяснява слабото включване на корпоративни дарители в кампанията на Animal Rescue освен с кризата и с вида на каузата. "Често се случва компаниите да не искат да се обвързват с каузи, които са възприемани двусмислено в обществото", казва тя. А българското общество не е дорасло напълно за това да се обедини около мнението за цивилизованото отношение към безстопанствените животни. Красимира Величкова обаче успокоява, че липсата на фирми донори не е задължително проблем. Според анализите на Българския дарителски форум кампаниите в България даряват близо 60% от общите дарени средства, а хората - 40%. В държавите, които се следват като модел обаче, от хората идват около 70% от даренията. "Това е устойчивата благотворителност - тогава, когато каузите се подкрепят от хората, от тези, които даряват труд, идеи, предмети, пари", коментира Величкова. И добавя, че кампанията на Animal Rescue всъщност е пример за  кампания по учебник, която е подкрепена от хората. Уникално за България е и това, че организацията успява да мобилизира и хора от чужбина.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 1675 прочитания

Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас Нина Серкова: Моята работа е да ги запаля, а те знаят повече от нас

Учителката от 105-о СУ в София Нина Серкова пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2262 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
На училище вкъщи

Защо някои родители предпочитат домашното обучение и какво означава това за образователната система

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов