С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
59 17 яну 2014, 16:38, 28791 прочитания

На училище вкъщи

Защо някои родители предпочитат домашното обучение и какво означава това за образователната система

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Има ли нужда от закон

По въпроса дали домашното образование трябва да се формализира в закон има различни мнения, дори сред родителите, които са го избрали. Според някои образованието е естествен процес, който не произлиза от държавата и няма причина да се регулира от нея. "Това държавата да следи дали всяко дете е в границите на нещо, което се дефинира като нормално, е най-малкото ненужно, както е ненужно да се следи дали всички 7-годишни момчета са между 110 и 133 см", смята например Магдалена Соколова. Според нея, за да може нещата в сферата на образованието да потръгнат, е достатъчно да се премахне задължителният характер на училището и да се осигури достъп до материали и пособия на всяко дете, което иска да учи.

"Образованието, в каквато и да е своя форма, няма нужда да бъде узаконявано, защото то не е незаконна дейност, а фундаментално човешко право, една от основните свободи наред със свободата на словото и убежденията например", коментира и Гаяне Минасян. Тя смята, че държавата трябва да отвори вратите и правилниците на своите институции и сертифициращи системи за участие на ученици от всяка форма на обучение. Обратното за нея е дискриминиране на определени граждани, защото не са избрали точно определена форма на обучение. "Крайно време е да се пробудим от вековния си сън, който не ни позволява да видим, че училищното обучение се е променило от времето на килийните училища до днес – днес гражданите могат да се ползват от множество различни форми на училищно обучение – българско, чуждестранно, присъствено или дистанционно", обобщава Гаяне.


Според Милена Ленева трябва да има официален начин, по който хората да могат да си обучават децата вкъщи. Това, от една страна, ще даде свобода на родителите да изберат подходящия според тях метод, а от друга, държавата ще има регламентиран механизъм за контрол. Вариант е например родителите, които предпочетат домашното образование, да заявяват това в регионалните инспекторати, а държавата да проверява знанията и уменията на децата накрая. Всъщност подобен контролен механизъм трябва да се въведе не само за домашното образование, а в системата въобще. В момента държавата проверява училищата само на документи и е фокусирана много повече върху процеса на обучението, отколкото върху крайните резултати. "По какъв начин ще науча квадратното уравнение не е работа на държавата", дава пример Милена Ленева.

Един от най-честите аргументи за задължителното училищно образование е опитът да се обхванат всички деца, но практиката показва, че това също не работи. Процентът на децата, които не се обучават под никаква форма, никак не е малък и държавата не прави нищо за това. Едновременно с това отказва да допусне домашни ученици до кандидатстудентски изпити, а дори и до взимане на шофьорска книжка.

"Образованието е пазарен продукт и трябва да има конкуренция", смята Петър Порумбачанов. Според него институциите не трябва да се страхуват от алтернативните форми, а да помислят как да си сътрудничат с тях. Образованието в момента е глобализирано и лесно достъпно и няма как да се случва единствено в класната стая. Различните модели помагат и за обучение в трудни условия - например липса на достъп до училището през зимата. Идеята е те да се разучат, за да може държавата да не се паникьосва, когато някои родители (с право) решат да изберат нещо различно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2161 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 2974 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Родителството като бягане с препятствия

Големите социални плащания са параван за това, че държавата всъщност няма политика за подкрепа на семействата

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10