// К1: Средата / Общество
Фалшива тревога
Противно на медийната истерия учебните програми няма скоро да се променят. И точно там е проблемът
Илюстрация |
"Тютюн" и "Хамлет" вън от учебника." "Махат информатиката от часовете в училище?" "Без часове по история в 11 и 12 клас." Ако се съди по гръмките медийни заглавия от последните седмици, човек може да реши, че в Министерството на образованието и науката (МОН) кипи неуморен труд и съвсем скоро ни очаква кардинална училищна реформа. Всъщност не е точно така.
Идеите за промени в учебните програми, които привлякоха общественото внимание, са част от проект по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", започнал още през 2011 г. Тогава образователното министерство става бенефициент на 10 млн. лв., за да подготви проекти на нови държавни образователни изисквания, учебни програми и планове. На власт са ГЕРБ, пише се нов закон за училищното образование, който обаче не е приет от парламента. След като проектите са изготвени, те се качват на сайта на МОН. Междувременно идва правителството на БСП и ДПС с нови идеи за образованието.
Учебници без българи юнаци? Абсурд
Хвърлените в публичното пространство идеи за промени успяха да докарат част от обществото до истерия поради няколко причини. Нито голяма част от медиите, нито самото министерство успяха ясно да обяснят за какво всъщност става въпрос. Министър Анелия Клисарова влезе в обяснителен режим и вместо да повдигне смислен дебат за учебното съдържание, тя се качи на вълната на фалшивия патриотизъм. "Гарантирам, че история на България и български език, а по мое предложение и география, ще се учат задължително до края на учебния процес. Това е нашата национална гордост и нашето национално самосъзнание", заяви тя по отношение на идеите за програмата по история. Няколко месеца по-рано, когато се хвърли медийната бомба с часовете по литература, от които отсъстваха "Записки по българските въстания" и "Тютюн", министърът заплаши с уволнение експертите, подготвили проекта, и обеща материали, които не са одобрени от нея, да не се се качват на сайта на МОН. "Нито аз като министър, нито правителството има намерение да потъпква нравственото и патриотичното възпитание на нашите деца", успокои тогава тя.
Всъщност, ако ставаше въпрос за учебните програми по физика например, едва ли въобще някой (освен учителите по физика) щеше да се впечатли. "Има проблем с историята, с гледането към миналото на българите. Вървим напред, обърнати назад", коментира за "Капитал" Мария Донкова, историк и програмен директор на фондация "Пайдея". Според нея една част от обществото - хора с патриотични настроения, е "привидяла в отсъствието на история в последния гимназиален етап голяма заплаха да се разделим с нашето патриотично усещане". И са уплашени, защото "нашите власти изглеждат напълно безотговорни, изглеждат като хора, които не знаят какво правят". Но патриотизмът не се прави от предмета история, нито от предмета литература, убедена е Мария Донкова. А от общи ценности като честност, добрина и взаимопомощ.
"Не виждам никакви основания за каквато и да е истерия", смята председателят на управителния съвет на Центъра за образователни инициативи и автор на учебници по история Цветан Цветански. Той успокоява, че по новите програми общият брой часове българска история се запазва и всъщност доминира над този за всякаква друга история. Дебатът за Цветански е друг и е в това как българската история е включена в по-общото цяло. "Българската история безспорно трябва да се учи като национална, но ако останем фокусирани само в този обектив, няма да можем да видим по какъв начин тя е включена в по-голямата ни идентичност - защото освен българи ние сме например европейци и християни", коментира Цветански.
Още по темата
Важни за преподавателите са свободата, доверието и адекватното заплащане, системата ги смазва с бюрокрация и ненужни правила
13 юни 2014Седмокласниците увеличават успеха си по математика
Учениците се затрудняват с геометрични задачи и проценти, но се справят по-добре с разчитането на диаграми, показват резултатите от националното външно оценяване след VII клас
5 юни 2014Алберто Родригес: Образованието трябва да дава гъвкави умения
Мениджърът на Световната банка в сектор "Образование" за Европа и Централна Азия пред "Капитал"
28 фев 2014Какво ново в образованието вече дава резултат и защо трябва да се стремим към модела на Полша
28 фев 2014От какво образование имамe нужда сега, за да бъде България различна след 15 години
28 фев 2014Защо някои родители предпочитат домашното обучение и какво означава това за образователната система
17 яну 2014PISA 2012 показа проблемите на българското образование, но и начините да се справим с тях
6 дек 2013PISA 2012: България е в дъното на класацията по математика (допълнена)
Близо 44% от учениците се справят единствено с елементарни изчисления и не могат да приложат теоретичните знания на практика
3 дек 2013Как едно училище в Северозападен Лондон обучава успешно деца от ниски социални слоеве
15 ное 2013
Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява
22 сеп 2019, 2150 прочитания

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"
13 сеп 2019, 2962 прочитания
5 дек 2019, 2294 прочитания
5 дек 2019, 2138 прочитания
5 дек 2019, 2007 прочитания
5 дек 2019, 1885 прочитания
6 дек 2019, 1705 прочитания
Как две обикновени многодетни семейства се сдобиха със собствени жилища без банков кредит