Фалшива тревога

Противно на медийната истерия учебните програми няма скоро да се променят. И точно там е проблемът

"Тютюн" и "Хамлет" вън от учебника." "Махат информатиката от часовете в училище?" "Без часове по история в 11 и 12 клас." Ако се съди по гръмките медийни заглавия от последните седмици, човек може да реши, че в Министерството на образованието и науката (МОН) кипи неуморен труд и съвсем скоро ни очаква кардинална училищна реформа. Всъщност не е точно така.

Идеите за промени в учебните програми, които привлякоха общественото внимание, са част от проект по оперативна програма "Развитие на човешките ресурси", започнал още през 2011 г. Тогава образователното министерство става бенефициент на 10 млн. лв., за да подготви проекти на нови държавни образователни изисквания, учебни програми и планове. На власт са ГЕРБ, пише се нов закон за училищното образование, който обаче не е приет от парламента. След като проектите са изготвени, те се качват на сайта на МОН. Междувременно идва правителството на БСП и ДПС с нови идеи за образованието.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    today avatar :-|
    today
    • - 7
    • + 21

    Скоро ще има в учебниците за новите "юнаци", от гара "Буново", които взривиха бомба във вагона за майки с деца. Кой стана депутат, кой бизнесмен, кой почетен лидер. Паметник имат, що да ги няма в учебниците? Та дори преди няколко дена един депутат гръмко извика от трибуната от трибуната на НС, как щял да защитава свободата си ... та кой му отнема свободата на него? И свободата слободия ли означава?

    Нередност?
  • 2
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking
    • - 7
    • + 9

    ма райони в България, където - Ботев и Вазов се знаят наизуст, но точно тези райони се спасяват първи, в чужбина!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 3
    bagatur74 avatar :-|
    bagatur74
    • - 16
    • + 8

    Говорим за явен държавен нихилизъм. Корпоративно-финансовите среди не могат да разберат думи като национално достойнство и патриотизъм. Не фигурират в програмите по мениджмънд и противоречат на лъскавия имидж на глобалния капиталист. За тях бъдещето е само печалба, лукс и нарцистично безвремие. Но има и друг свят...

    Нередност?
  • 4
    teri_beri avatar :-|
    Terry bear
    • - 3
    • + 15

    Това е повече от ясно. Кадри на партията нямат капацитета от знания и умения да планират и осъществят реформа. Те са научени, че когато възникне проблем, трябва да се сформира комисия! После разтягане на локуми и накрая всичко се забравя и покрива.

    Нередност?
  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 1
    • + 14

    "Фалшива тревога
    Противно на медийната истерия учебните програми няма скоро да се променят. И точно там е проблемът"


    Истинското става все по-малко в българското образование и това е причината за непрекъснатия спад на резултатите от международни тестове проведени сред българските ученици!

    МОН в същност трябва да се прекръсти на ГДБОП - Главна Дирекция за Борба с Образованието и Просветата.

    Нередност?
  • 6
    kirka80286 avatar :-(
    kirka80286
    • - 5
    • + 21

    Не знам какво променят и какво - не, не знам и дали само учебниците, т.е. съдържанието им е виновно - и ще обясня защо. Навремето (и не говоря за чак много отдавна, примерно за 90-те години) разцепвахме навсякъде. А учебниците пак бяха сменяни, па сменяни, па сменяни... с всяко едно правителство, без изключение. Едва ли все правилните неща са писали. Но ги четяхме. И книги също, толкова много книги. Това ви го казвам като калпазанин в училище, не като някоя "читанка". Сега учителите ми, с които още поддържам връзка са отчаяни. За децата, не толкова за учебниците. Казват тенденцията е страшна: не четат. Не отварят. Нямат речников запас да се изкажат. Общуват на ниво години преди реалната си възраст. Принудени сме да им предъвкваме уроците, с бегла надежда нещичко да остане. За все повече (!) деца няма случай да хване, да види в учебника, мани други източници.

    Някак си преди, учители и родители се справяха много лесно с този проблем: Бележника, подписи, в къщи шамарите ако трябва, по една - две родителски срещи да държат влага - и нещата се случваха! Просто се случваха.

    Оставям на вас да прецените какво се е променило толкова драстично. Ще стигнете до много тъжен извод.

    Нередност?
  • 7
    bluewater avatar :-(
    BlueWater
    • - 11
    • + 8

    [quote#6:"80286"]Оставям на вас да прецените какво се е променило толкова драстично. Ще стигнете до много тъжен извод.[/quote]Аз знам, какво се е променило.

    Сега има тотална БЕЗОТГОВОРНОСТ на учителите и директорите към служебните им задължения. Ще дам примери от "елитна" гимназия за да не съм голословен.

    1. Никой учител не изисква бележник на ученика и не нанася оценка в деня на изпитване.
    2. Никой учител НЕ попълва оценките които поставя на учениците в съществуващия електронен дневник на класа и съответно родителите не знаят за тях.
    3. Никой учител не уведомява в същия ден родителите, когато детето им отсъства от час.
    4. В класните стаи има камери но те не работят и "естествено" има много кражби на ценни предмети на учениците!
    5. Никой учител не вика родителите на децата, които имат непристойно поведение в час и пречат на съучениците си да учат.
    6. Много учители се оплакват на нас родителите ДВА пъти в ГОДИНАТА, че ТЕ учителите НЕ могат да въдворят ред в класните стаи повреме на часовете им!

    Мога да продължавам още дълго, но не желая защото започвам пак да се ядосвам и нервирам от некадърността им!

    Нередност?
  • 8
    kiki2000 avatar :-|
    kiki2000
    • - 2
    • + 12

    Образованието ни така се е капсулирало през последните 10 години, че има нужда от пълно рестартиране. И проблемът не е в това какво се изучава и какво не, а в начинът по който се поднася на учениците и в цялостната организация на учебния процес. Повечето учебници са написани на невъзможно висок стил, пълни са с излишен обем информация, който набиват в главите на децата и после - учениците не четяли книги, нямали интерес. А темата за патриотизма винаги се вади от нафталина, за да се замаже с нея безпомощното състояние на образователната ни система. Нужни са гъвкавост и нови подходи в обучението, а не механично вадене и прибавяне на теми и учебни материали в учебниците.

    Нередност?
  • 9
    hola avatar :-|
    hola
    • - 1
    • + 7

    Искам да споделя нещо за учебниците. Част от тях вече вървят с диск - което е добре, децата са свикнали с дискове и визуално представена информация. Опитва се нашата госпожа да пусне диска - не става. Търси помощ - оказва се, че има изискване ОС да е поне Уиндоус ХР - а техният е толкова стар, че даже бях забравила за тази версия. Сега ще търси помощ от директорката, но подозирам, че ще трябва да сменят не само ОС, ами всичко. И май няма да стане тази година. В издателство "Просвета", разбира се, не им е хрумнало, че може да има такъв проблем - и те като мен са забравили какво е било през 90-те. А в случая става въпрос за софийско училище. Всичко се прави на час по лъжичка - тази година дограмата, другата - покрива, слава богу компютърът чете другите дискове (нормални, не специално образователни), така че ще почака още.
    А що се отнася до четенето - мотивацията на малките да се научат да четат е да могат да разбират сами правилата на компютърните игри и да си четат субтитрите, за да не им е ограничен изборът само до дублирани филми. Даже някои си признават, че са научили английския не в училище, а от Картун тв - по времето, когато още не беше дублиран на български. Сегашните обаче учат роден език оттам (и хич даже не им е беден речникът, само дето няма нищо общо с действителността).

    Нередност?
  • 10
    nogica avatar :-|
    nogica
    • - 3
    • + 11

    Всички учебници са написани от комплексирани експерти.Децата не разбират в 60%какво е написано и какво да научат съчетано с безразличието на учителите и липсата на внимание от страна на родителите(които понякога също не могат да разбераткакво е написано)картината става шедьовър на тъпотията.
    И сега за да не ми дават пример с ученици които печелят състезания
    УСПЕХИТЕ СЕ ДЪЛЖАТ ИЗЦЯЛО НА РОДИТЕЛИТЕ.
    Свързано е с много разходи и време.Нкокй да не се учудва защо напускат след това България.Ние родителите ги подготвяме за това.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал