"Стани, Лазаре!" - реанимация на мъртвия авторитет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Стани, Лазаре!" - реанимация на мъртвия авторитет

Артпоп 1, 2010г.

"Стани, Лазаре!" - реанимация на мъртвия авторитет

Забранената изложба на художника Калоян Илиев – Кокимото във Варна очерта опасна тенденция в отстъплението от светския характер на държавата

Спас Спасов
9778 прочитания

Артпоп 1, 2010г.

© Калоан Илиев - Кокимото


"Рекламирай Варна" - с този лозунг само преди месец местната администрация в града даде началото на кампания, която трябва да подкрепи кандидатурата му за Европейска столица на културата през 2019г. Но само преди дни – в началото на изтичащата седмица, призивът бе превърнат в пародия. Пак от местната администрация.

Три любезни писма

На 5 април в Градската художествена галерия във Варна (управлявана от общинската дирекция "Култура и духовно развитие") трябваше да бъде открита изложбата на авангардист Калоян Илиев – Кокимото. Но на 1 април, само четири дни преди определената дата, новият варненски и великопреславски владика Йоан изпрати тревожни писма до кмета на града Иван Портних и изпълняващия длъжността директор на галерията Пламен Аврамов. Многото думи в тях имаха за цел да представят като "молба" категоричното желание на митрополита изложбата на Кокимото да бъде цензурирана и отменена.

Причина за митрополитския гняв не бе само името й - "Еротична нотка в колелата на православната машина". Изложбата включваше колажи, изобразяващи иконизирани християнски символи, поставени в провокативен контекст. Като основа за три от въпросните колажи бяха използвани архивни групови снимки на монаси, свещеници, архиереи и светски лица. Върху тях бяха наслагани изображения, представящи ги с изплезени розови езици или мечтаещи за жени, мъже, храна и оръжие.

Привидно кметът на Варна не реагира на митрополитското писмо. Но още на 2 април Пламен Аврамов- временно изпълняващ длъжността директор на ГХГ му изпраща становище, което звучи по-скоро като предизвикан отговор. В него той най-напред обяснява, че "да се забрани една изложба ще бъде изключително скандален прецедент в културния живот през последните 25 години. (...) В демократичните страни подобни прецеденти са недопустими и немислими, особено когато става дума за изкуство – най-свободната сфера на човешкото мислене и изразяване".

С последния пасаж от писмото си директорът на варненската галерия не оставя никакво място за догадки. "В крайна сметка Градска художествена галерия е общински културен институт, който ще се подчини на официалното решение на кмета и неговата културна администрация, пише Аврамов. Ние бяхме длъжни да представим нашето професионално разбиране на създадения проблем (...) Предизвикването на шумен скандал и ожесточени критики към нашите институции непосредствено преди обсъжданията за културна столица на Европа не е най-разумното и далновидно действие".

Това писмо (отново привидно) остава без реакция.

Обходни маневри

Вместо кмета на Варна (ГЕРБ) пръв реагира Общинския съвет в града, също доминиран от ГЕРБ. В свое становище Председателският му съвет записа следното: "Изложбата да се представи след празника (Великден) на друго място, а не в Градска художествена галерия – Варна". Уточнението "след празника" е провокирано от междувременно разразилия се дебат, дали изложбата на Кокимото е уместна по време на привършващите Велики пости?

Трагикомични нотки прозвучават в друго становище по случая. Негов подател е т.нар. Обществен съвет по култура. Макар "обществен", той е назначен със заповед на самия кмет, за да съветва пак него. На заседание, състояло се миналия вторник, осем от единадесет участници в него заявяват следното: "изложбата (на Калоян Илиев – Кокимото) е срещу българското достойнство, християнски ценности и морал". Информацията, разпространена от пресслужбата на общинската администрация във Варна, включва и мнение, изразено от самия кмет Иван Портних. "Запознах се с тази позиция, както и със становището на председателския съвет към ОбС и ще се съобразя с тях. Защото Варна не е всеядна", гласи то.

Междувременно откриването на изложбата е отложено за сряда, 9 април, но ден по-рано Пламен Аврамов нарежда тя да бъде свалена.

От администрацията на Портних категорично отрекоха тай да е давал каквото и да било "писмено или устно" разпореждане за това. Но вероятно заради лоша комуникация в екипа му, по повод осуетяването на изложбата от името на Портних във Facebook се появи следния коментар: "Решението е мое, не на Съвета. Но мнението на творците в него беше важно за мен при взимането на това решение".

В сряда на телефоните си не отговаряше и новият, назначен само преди дни, директор на общинската дирекция "Култура и духовно развитие" Антония Йовчева. Галерията във Варна е част от ресора, който управлява.

Резултатът – в 18ч. на 9 април, денят който изложбата трябваше да бъде открита, вратите на Градската художествена галерия във Варна се оказаха заключени с верига и катинар.

Прекрачени граници, анексирани територии

В разгорелия се блиц-дебат около забранената изложба на Калоян Илев – Кокимото във Варна аргументът за качеството на изкуството му отсъстваше. Той се появи едва когато актът на цензуриране се наложи да бъде оправдаван. Но в същинския разговор за случилото се нямаше никаква стойност. Важните въпроси са други: Докъде сме стигнали в отстъплението си от светския характер на държавата, в която живеем? Каква част от територията на морала сме готови да отстъпим на църквата без да пожертваме и част от свободата си? И какви опасности крие двуличният, таен сговор на властта с църквата?

Само за няколко години в лицето на различни архиереи с променлив успех Св. Синод на Българската Православна църква направи серия опити за грубо прекрачване на границите в секуларната държава. Така пише в българската конституция.

През 2007г. Пловдивският владика Николай успя да спре представлението на пиесата "Лазар и Исус" по разказа на Емилиян Станев.

През 2009г. Св. Синод "изрази несъгласие" с предстоящия концерт на Мадона в София, като напомни, че датата, на която той трябваше да се състои – 29 август съвпада с тази, на която църквата отбелязва отсичането на главата на Св. Йоан Предтеча. По-късно на Мадона бе приписана вината за слабо земетресение.

През май 2012г. Знеполският епископ Йоан, (отскоро варненски и великопреславски митрополит) пробва да заклейми и спре друг концерт у нас – този на Лейди Гага.

Сега опитът на Йоан да цензурира изложбата на Кокимото във Варна успя. Случи се, защото попадна на отзивчив партньор – кмета на града. Прикритият сговор между църквата (в лицето на Йоан) и светската власт (в лицето на органи и организации, издържани с парите на данъкоплатците) сработи. В него от тук нататък църква и власт все по-често ще си преливат авторитет.

Изпълняването на прищевките, с които напълно загубилия курса си Св. Синод на Българската православна църква ще се опитва да оправдава съществуването си, поставя на изпитание светския характер на държавата. Толерирането на подобно поведение създава прецедент. След него различни аморфни обществени групи ще могат да поискат от структурите на централната и местната власт, от граждански сдружения, организации и политически структури да налагат силово волята им в името на "обществения морал".

Но така се озоваваме и само на крачка от агресията на религиозния фундаментализъм.

Той направи възможно заклеймяването на "Сатанински строфи" на Салман Рушди в края на 80-те години на миналия век, заплахите към автора на карикатурите на Мохамед, появили се в датската преса, през 2006г. и присъдите, произнесени от турски съд, срещу писателката Елиф Шафак и носителя на нобелова награда за литература Орхан Памук за "оскърбление на турския народ" съответно през 2006 и 2011г.

"За каква демокрация говорим, ако всъщност става дума за диктатура на либерализма?", каза по повод на забранената изложба на Кокимото варненският свещеник Василий Шаган. Думите не са изпуснати случайно. След като местната власт във Варна удовлетвори желанието на владиката Йоан да бъде наложена цензура, те означават, че фундаментални либерални ценности като свободата на съвестта, на изразяването и словото, твърде лесно могат да се окажат противоречащи на "християнския морал". От там до генномодифицираната диктатура, определена от Путин като "суверенна демокрация", подкрепяна от руския патриарх Кирил, крачката е малка.

Колкото до първичния естетически страх, че излязла от рамката на "православните ценности", провокацията може да измести изкуството, проф. Александър Кьосев дава най-успокоителния отговор: "Ако скандалът беше достатъчен, за да бъде изкуство - казва той, в. "Шок" щеше да бъде изучаван от историците на изкуството".

"Рекламирай Варна" - с този лозунг само преди месец местната администрация в града даде началото на кампания, която трябва да подкрепи кандидатурата му за Европейска столица на културата през 2019г. Но само преди дни – в началото на изтичащата седмица, призивът бе превърнат в пародия. Пак от местната администрация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

105 коментара
  • 1
    blockblock avatar :-|
    block

    църквата започна по метода на тези от които мърнка - вместо тежка и корава работа сред клошари, наркомани, бедни и прочие блъскани от съдбата хора на които явно им трябва подкрепа,
    нашите "духовни пастири" постъпват като една съща лейди гага разчитайки на евтино скандалче за да завземат територия. така симулират дейност ужким се грижат за душите на хората без да се налага да се пънат да помагат на сираци и прочие.

  • 2
    zaza avatar :-|
    zaza

    Не съм съгласен с изложбата, понеже хората, изобразени на снимките вероятно са били наистина водачи на нацията, духовни наставници, личности за пример, заслужаващи уважение. Сексуалната подигравка с тях ми прилича на онази с портретите на Ботев и Симеон.

    Ако вземе снимки на св. синод, на баба гуси и другите "духовници", които се подвизават в църквата и им нарисува - кой си мисли за мъже, кой за жени, кой за ролекс, кой за мерцедес... кой гони хора с увреждания от църквата като прокълнати, кой пиянства и преяжда... Това наистина ще е интересна изложба и тогава да се оправдават "духовниците", че не са такива.
    Използването обаче на хора за пример - защото църквата по времето на тези снимки е била институция за пример и със заслужено място в обществото, е оскърбително!

  • 3
    stela_ivancheva avatar :-|
    stela_ivancheva

    Благодаря на Капитал, че повдигате тази тема. Аз също мисля, че от известно време насам има отстъпление от принципа на неутралност на държавата от религиите и че това е много притеснително. Много се дразня, например, как по БНТ религиозността (по линия на православното християнство) активно се промотира и не само в предаването "Вяра и общество". Все пак тази телевизия се дотира с нашите пари като данъкоплатци.

  • 4
    hk avatar :-|
    the next K

    Това поръчкова статия в подкрепа на набеденитв за "творци" ли е?! Стига с тези творци, защото Кокимоки е творец, Шамара е творец и всеки тарикат е творец.
    А за тази така нарчена "изложба", която я поразгледах от линкове в нета, е някаква помия, носеща само обида към обществото ни, към духовенството ни, към паметта на починали хора! По-скоро се питам как изобщо е възможно от общината да се допусне представянето бна галерийно простраство за излагане на такава откровена простащина - да правиш колажи върху с нимки с залепяне на други образи в гей-контекст и пр. Защо този "творец" не направи подобен колаж на майка си, роднините си, на самия себе си и да ни "покаже" "гражданска" позиция и възпитание. Все повече се отвращавам от държавата ни, обществото ни и от медиите ни.
    Тук изобщо не става въпрос за цензура и свобода на словото, а за свбодия, профанизъм, посредтвеност, незачитане на морални ценности и норми и пълна духовна деградация!

  • 5
    wc1 avatar :-|
    WC1

    Чл. 13.
    (1) Вероизповеданията са свободни.
    (2) Религиозните институции са отделени от държавата.
    (3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание.
    Това е написано в Конституцията на РБ, а В.И.Ленин казва, че "религията е опиум за народите". На коя страна сте?

  • 6
    theangata avatar :-|
    theangata

    Не виждам защо трябва да се обръща толкова внимание на поредния клоун, провъзгласил себе си за творец, чието изкуство аз лично мога да надмина за 2 часа пред компютъра, използвайки фотошоп. Нищо скандално не виждам в това да се отмени една пародия на творчество. Не съм религиозен, не съм и консервативен, но "изложбата" и отзвука, предизвикан от нейното отменяне е нелепо.

  • 7
    alex_ks avatar :-|

    След, като авторът е дежурният плювач на православните християни - Спас Спасов. Всичко останало е ясно и без да му четеш простотиите. Явно понятието "толератност" за Спасов, Кокиморо и Мишо Шамара е да можеш да се гавриш с паметта на хората, да обиждаш вярващия народ, абсолютно безнаказано, използвайки думата "изкуство".

  • 8
    alex_ks avatar :-|

    До коментар [#3] от "stela_ivancheva":

    Естествено, че ще се промотира Православието, благодарението на което имаме писменост, език и сме имали ценности някога. Коя е Стела Иванчева, че ще претендира да дава посока на всички останали?

  • 9
    wc1 avatar :-|
    WC1

    светски характер или войнстващ атеизъм!

  • 10
    1024 avatar :-|
    1024

    Аз пък си мисля, че ситуацията е доста по-прозаична. Самият автор е предизвикал цялата полемика. Ако не се беше вдигнал шум, сигурно 90% от активното население нямаше и да разберат, че съществува този човек и неговата му изложба. И аз разгледах в достъпни в нета "творби". Без да съм експерт в изкуството, личното ми усещане е за кич. Но може и да не съм прав - да ми липсват ментални възможности да разбера и оценя творбите. :)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK