Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 13 юни 2014, 15:41, 16121 прочитания

Какво искат учителите

Важни за преподавателите са свободата, доверието и адекватното заплащане, системата ги смазва с бюрокрация и ненужни правила

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Половината от българските учители ще се пенсионират в следващите осем години. Само 3% от преподавателите са на възраст до 29 години. През 2011 г. тези данни, представени от образователното министерство, предизвикаха медийна истерия. За малко. След това темата утихна до края на миналата година, когато министър Анелия Клисарова ги повтори. Разлика в числата нямаше. За две години обаче отговорните институции не помръднаха и на йота да направят нещо.

Преди няколко седмици правителството прие национална стратегия за развитие на педагогическите кадри с хоризонт до 2020 г. Документът не блести с нищо повече от обичайния сух бюрократичен стил с много думи и малко действия. Проблемът със застаряването на учителите и липсата на млади кадри в системата е отбелязан, но без анализ на това къде отиват завършилите студенти с педагогическа способност (които като брой между другото са достатъчно, за да запълнят празните учителски места) и защо предпочитат друга професия. Изброява се статистика за заплащането и квалификацията на преподавателите, но няма конкретен план за мерки, които наистина да подобрят условията, в които работят учителите. Сред идеите в стратегията са държавно регулиране на учителската професия и създаване на национален съвет за квалификация на педагогическите кадри, но не става ясно за кога точно се предвиждат те и как на практика ще се осъществят.


А качествените преподаватели, които могат да променят системата, всъщност не искат много. Важни са им сигурността и адекватното на труда им заплащане, свободата да избират методите си на преподаване и да разчупват учебните часове, подкрепата и доверието, които получават в работата си.

Защо си тръгват учителите

Попитахме преподаватели защо според тях много от колегите им остават извън системата и избират да се реализират в друга сфера. Отговорите им бяха разнообразни - от ниското заплащане, през големия стрес на работното място до разочарованието от непоследователната политика на държавата в сферата на образованието. "На първо място е може би липсата на достатъчно самочувствие у досега действащите учители и доверието в системата", смята Йорданка Първанова, главен учител в начален етап в СОУ "Любен Каравелов" – Димитровград. Според нея първият стресов момент идва, когато учителят поработи известно време и усети, че "действителността е по-различна от мечтите". И се натоварва допълнително от пренебрежителното отношение, което чувства от голяма част от обществото, липсата на финансова обезпеченост и свръхочакванията към работата му.  



"За начинаещ учител заплащането наистина е обидно ниско", допълва преподавателят по история в ОУ"Св. Иван Рилски" в Хасково Христина Масалджиева. И дава пример - в някои училища се случва служители от помощния персонал да получават по-голяма заплата от младши учители, което действа много демотивиращо. Масалджиева обаче също вижда по-сериозните причини за отлива от учителската професия в отношението на обществото. Наблюдението й се потвърждава и от други нейни колеги. "Много родители гледат на нас като на обслужващ персонал, който трябва да се грижи и да възпитава техните деца", казва учител по география, пожелал да остане анонимен. И допълва: "Познавам учители, които си тръгнаха, защото не се справят със стреса, не виждат смисъл, обезверени и отчаяни са, че трудът им не се оценява." Голяма част от преподавателите остават разочаровани и след учителската стачка през 2007 г., чувстват се неразбрани в исканията си и неподкрепени от голяма част от обществото. "Образователната система е на автопилот – текат някакви инициативи, после се оказва, че не е точно така. В един момент има едно послание, после друго", коментира Дияна Боева, учител по български език и литература в езикова гимназия. Според нея новият закон за училищното образование трябва да се приеме, а системата да се осъвремени откъм учебни планове, програми и адаптация на учениците към живота.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 13005 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2800 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Джеймс Дарли: Промяната ще дойде с повече свобода за училищата

Директорът на програмата за привличане на учители в Teach First пред Капитал

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10