Какво искат учителите

Важни за преподавателите са свободата, доверието и адекватното заплащане, системата ги смазва с бюрокрация и ненужни правила

Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище
Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище
Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище    ©  Анелия Николова
Системата от години не успява да привлече млади преподаватели в училище    ©  Анелия Николова

Половината от българските учители ще се пенсионират в следващите осем години. Само 3% от преподавателите са на възраст до 29 години. През 2011 г. тези данни, представени от образователното министерство, предизвикаха медийна истерия. За малко. След това темата утихна до края на миналата година, когато министър Анелия Клисарова ги повтори. Разлика в числата нямаше. За две години обаче отговорните институции не помръднаха и на йота да направят нещо.

Преди няколко седмици правителството прие национална стратегия за развитие на педагогическите кадри с хоризонт до 2020 г. Документът не блести с нищо повече от обичайния сух бюрократичен стил с много думи и малко действия. Проблемът със застаряването на учителите и липсата на млади кадри в системата е отбелязан, но без анализ на това къде отиват завършилите студенти с педагогическа способност (които като брой между другото са достатъчно, за да запълнят празните учителски места) и защо предпочитат друга професия. Изброява се статистика за заплащането и квалификацията на преподавателите, но няма конкретен план за мерки, които наистина да подобрят условията, в които работят учителите. Сред идеите в стратегията са държавно регулиране на учителската професия и създаване на национален съвет за квалификация на педагогическите кадри, но не става ясно за кога точно се предвиждат те и как на практика ще се осъществят.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pinkpearl avatar :-|
    pinkpearl
    • - 47
    • + 7

    Ако се съди по статията, учителите искат да ги направлява Фондация "Пайдея" и да им дават акъл английските им колеги.

    Нередност?
  • 2
    a_lizzard avatar :-|
    a_lizzard
    • - 2
    • + 34

    Ам не знам, аз още помня думите на една даскалка от 12-ти клас, тъкмо преди да завършим преди повече от 15 години: "И да не вземе някой от вас да стане учител!"

    Нередност?
  • 3
    spoooki4a. avatar :-|
    100ян Димитров
    • + 25

    Жалко е дори ,че само двама души са проявили интерес към тази толкова , толкова важна тема за нашето общество. Разбира се , че системата трябва да се премени , преди 2 месеца бях на лекции в софийския университет педагогическия факултет. Порази ме начина на преподаване на младия преподавател на 28 години , дори и самия тоя не си вярваше просто рецитираше учебника пред себе си. Имах чувството че се намирам във Възрожденската епоха. Господ да ни е на помощ !! И ако не си помогнем сами на себе си на народа си никой няма да ни помогне!!!
    Въпреки всичко аз Вярвам в България и ще направя всичко по силите си да пребъде за мен ,за моите деца, за моя народ.

    Нередност?
  • 4
    medesc avatar :-|
    Medesc
    • + 72

    "Много родители гледат на нас като на обслужващ персонал, който трябва да се грижи и да възпитава техните деца"

    ... дано това учителско мнение бъде правилно разбрано.

    Нередност?
  • 5
    slon avatar :-|
    slon
    • - 39
    • + 6

    " Голяма част от преподавателите остават разочаровани и след учителската стачка през 2007 г."
    Е какво мрънкат.. аз докато бях ученик една стачка не помня да е имало, дори когато всички стачкуваха по времето на Ф. Димитров, ми се струва, че нямаше учителска стачка.
    Като почнат сами да си отстояват правата, тогава може и да им се промени положението.

    Нередност?
  • 6
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious
    • - 1
    • + 24

    Във всички сфери, където държавата е намесена, ситуацията е аналогична - неадекватни правила, комплексирани хора, които ги прилагат, немотивирани изпълнители, необразовани бенефициенти... Тази държава си отива, дори статистиката работещи/пенсионери през годините го доказва. Аз лично не виждам полезен ход в тази ситуация, а персоналният спасителен пояс е терминала на летището.

    Нередност?
  • 7
    slon avatar :-|
    slon
    • - 31
    • + 10

    Още нещо бих добавил по повод безучастното съществуване на българските учители през всичките тези години на преход: Не може да даваш пример на младите като приемаш съдбата си без да съпротивляваш...
    Това сега тяхното е мрънкане и общо взето излизат с лозунги не, за да защитят професията си и съответно да подобрят образователната система, а просто искат по-големи заплати. В момента, в който ги получат и пак ще започнат да си карат по старо му.
    Положението е аналогично във всяка една сфера от обществото: лекари, миньори, земеделци... Всички мърнкат за пари, но не и за реална промяна.
    Видяхме ги как гласуваха някои под строй и после как се бият за храна на опашката в магазина. Та даскалите са същите... (и разбира се - винаги има изключения, но както от това...)

    Нередност?
  • 8
    maiski avatar :-|
    Хъм
    • - 1
    • + 45

    Моя приятелка, която се зае да преподава с огромен ентусиазъм, напусна училище поради три причини: 1) заплата, с която не може да си покрие базовите нужди, поради което се налагаше да дава частни уроци през уикенда = работа без почивен ден (което си е една друга тема); 2) неприемане и пренебрежително отношение от страна на кликата на останалите учители (тая за каква се мисли с нейните ,,модерни" работи); 3) разгневен баща я преследва и заплашва да я пребие, защото писала на отрочето му двойка.
    В момента е секретарка и взима двойно повече, но преподаването ѝ липсва.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 9
    blackfrogg avatar :-|
    blackfrogg
    • + 69

    Ниско заплащане, първобитни условия на труд, работа с големи групи ученици; незащитеност на преподавателите от родителски и ученически произвол; водене на умопомрачителна документация, никаква заинтересованост на министерството (пълно със служители без педагогическо образование и опит) към мненията и идеите на преподавателите и директорите; схема на финансиране на училищата според броя ученици, което превръща последните в недосегаеми и задължително завършващи (дори ако не могат да си напишат името на български); работа с учебници, писани от хора, които нямат досег с реалностите в българското училище; система на преподаване и изпитване, която все още се базира на заучаване и възпроизвеждане; псевдоквалификационни инициативи, демотивиращи допълнително младите преподаватели; нисък социално-икономически статус на учителите, което отблъсква младите кадри и гарантира пълна феминизация на образованието; липса на система от извънучилищни дейности, които да създават и развиват интересите на децата...

    Нередност?
  • 10
    baxter avatar :-|
    baxter
    • + 16

    Достойно заплащане - това иска всеки българин, учителите, медиците и всички останали, които наистина дават нещо на това общество. Ако това не се случи ще си ходим необразовани и ще умираме от липса на адекватно здравеопазване. Ще се затрием.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал