С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 13 юни 2014, 16:54, 3985 прочитания

Джеймс Дарли: Промяната ще дойде с повече свобода за училищата

Директорът на програмата за привличане на учители в Teach First пред Капитал

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Хората трябва да приемат преподаването като една от най-важните роли в обществото."
Teach First е благотворителна организация, чиято мисия е да се бори с неравенството в образованието като изгражда общност от учители-лидери в класните стаи, в управлението на училищата и сред обществото. Те преподават в училища в проблемни райони и на деца от по-неблагоприятна семейна и социално-икономическа среда. Наскоро организацията беше обявена за един от най-добрите работодатели във Великобритания, а преподаването в проблемни училища - за една от най-престижните професии в страната. Разговаряме с Джеймс Дарли, който е директор на програмата за набиране на учители в Teach First.

Как преподаването се превърна в една от най-желаните професии във Великобритания?


Преди 12 години във Великобритания беше трудно да привлечеш най-добрите завършващи към учителската професия. Промяната дойде като комбинация от целите на Teach First и политиките на правителството по отношение на учителската заплата, промяната на имиджа на преподавателите в обществото, професионалното им развитие и условия на работа.

Учителските заплати се увеличиха - както за нови учители, така и за тези, които изберат да останат в училище. Стартовата заплата на един учител все още е по-ниска от тази в корпоративната сфера, но ако остане в училище, възнаграждението му става сравнимо с това на повечето други професии. Правителството обърна голямо внимание и на маркетинга и популяризирането, като показваше добри примери от училищата и акцентираше върху това, че заплатите и условията за преподавателите са станали по-добри. Създаде се и национален колеж по преподаване и лидерство, отговорен за професионалното развитие и подкрепата на учителите. Освен това училищата днес са много по-овластени - директорът и ръководният екип управляват бюджета, могат да уволняват и назначават хора, да предлагат допълнителни учебни програми и имат много повече контрол.

Какво според вас може да направи България, за да се справи с проблема с недостига на учители?



Има нужда от увеличаване на престижа на учителите. Хората трябва да приемат преподаването като една от най-важните роли в обществото - за образованието на следващите поколения. Общности на всички нива, лидери и частният сектор трябва да подкрепят образованието, защото то е жизнено необходимо за успеха на страната. Има много примери по света, където комбинацията между държавна намеса и промяна в нагласата на обществото за това какво образованието може да направи за страната е задвижила реформата. Мисля, че промяната ще дойде от овластяване на училищата да контролират средата си и осъзнаване в обществото, че образованието е важно.

Как обаче се променят нагласите на обществото?

Идеята на Teach First е в краткосрочен план да се привлекат най-добрите завършващи висше образование да преподават в проблемни училища, да се разшири достъпът до възможности на децата там и да се намали ножицата между учениците от богати и бедни семейства. А в дългосрочен - успешните училищни лидери, които вярват, че проблемите са поправими, и знаят какви са решенията, да заемат позиции с влияние в обществото и да работят за качествено образование.

Трите ключови думи за мен са разбиране, вяра и действие. Обществото трябва да разбере, че има проблем, да вярва, че той може да се оправи, и да направи нещо по въпроса. В Англия мнозинството от хората не осъзнават, че има проблем. Според едно наше скорошно изследване само двама души от петима вярват, че бедните деца могат да успеят. А това означава, че по-голямата част от британското общество смята, че бедните деца са обречени на провал. И трябва да ги накараме да повярват, че с добро образование и подкрепа този проблем е решим.

Получавате ли подкрепа от държавата в работата си в проблемни училища?

Да, за нас винаги е било важно да работим и с трите основни политически партии и да бъдем независими от правителството. Работихме много за това да изградим добри връзки с тях и сме получавали финансова подкрепа и от трите. Освен помощта за Teach First правителството пусна и програма за допълнително финансиране за училища, в които учениците получават безплатна храна. Някои от тези училища инвестираха парите в учители на Teach First. Това е важно, защото във Великобритания само един от десет учители е готов да преподава в проблемно училище, докато нашите учители работят само в такива.

Teach First беше обявена за един от най-добрите работодатели във Великобритания. Каква е стратегията ви за привличане на нови учители?

Преди десет години организацията наемаше 180 учители годишно, тази година наехме 1400, а следващата планираме да са 2000. Това са 27% от всички нови учители в проблемни училища. Най-важното за мен е да направиш бранда на организацията толкова престижен, колкото и този на най-големите работодатели, ако не и повече. Във Великобритания има топ 100 на компаниите, за които завършилите искат да работят, сред които са Google, Apple и McKinsey. Когато преди десет години се присъединих към Teach First, бях убеден, че трябва да станем дори по-престижен бранд от тях. Предложението ни за работа никога не включва само преподаването, защото тази работа понякога е привлекателна - например по време на рецесията, защото е сигурна, но друг път - не. Така че преподаването е същинската работа, но предложението около бранда Teach First трябваше да бъде много по-вдъхновяващо. И само преди няколко месеца преподаването в проблемни училища се класира на трето място сред най-престижните според завършилите места за работа във Великобритания. Как го направихме? Първо добър маркетинг - трябваше да представим добре позицията, така че най-добрите млади професионалисти да искат да я заемат. Направихме проучване какво ги мотивира и вдъхновява най-много и къде искат да работят. Установихме добри връзки с най-желаните работодатели във Великобритания и ги убедихме да не гледат на нас като на конкуренция, а като на подготвящи кадрите за бъдещето. Обикновено около 60% от учителите ни остават, а 40% отиват да работят другаде, предимно при най-големите работодатели, които знаят, че наемат добре подготвени кадри с допълнителни умения. Освен това работим тясно с най-добрите университети и получаваме подкрепа от тях, за да разпространим идеите си. Така се създава и механизмът за привличане на завършили. За университетите също е от полза, защото ако най-добрите им завършили отидат да преподават в училище, те ще подготвят повече бъдещи студенти. И другото основно нещо е човешката стратегия за привличане на кадри. Говорим с всеки кандидат, благодарим му за интереса към качественото образование, даваме му насоки за следващите етапи. За разлика от механизираните тестове за просто пресяване на хора. Миналата година имахме над 7 хил. кандидатури, наехме над 1200.

От какво според вас имат нужда учителите, за да останат мотивирани и наистина да се фокусират върху преподаването?

Важно е да са започнали работа с правилните нагласи. В Teach First внимаваме всеки учител, който наемаме, да вярва, че всяко дете може да успее, и наистина да обича децата и работата с млади хора. Второто важно нещо е подготовката и допълните квалификации. Предлагаме на нашите учители възможности не само да разширят уменията си по педагогика, но и тези по мениджмънт например, като тук получаваме помощ от корпоративния сектор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новите от запаса 1 Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

23 авг 2019, 935 прочитания

Университети зад европейския борд 6 Университети зад европейския борд

Няма нито един от България сред селектираните консорциуми в нова инициатива за висшето образование в ЕС

9 авг 2019, 10430 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 4595 прочитания

23 авг 2019, 3964 прочитания

23 авг 2019, 2720 прочитания

23 авг 2019, 2030 прочитания

23 авг 2019, 1719 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
За буквите, които ни казват кои сме

Група дизайнери в граждански поход за съхранението на българската кирилица

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците