Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 окт 2014, 15:29, 6813 прочитания

Къща от картон

Децата в училище са изложени на насилие, но институциите често не разпознават проблема и реагират неадекватно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Петък, 19 септември. Майка забелязва необичайно поведение у 14-годишното си дете и сигнализира в училището му. Реакция няма. Понеделник, 29 септември. Родителите пускат жалби до пет различни институции, в които изразяват съмнения, че дъщеря им е била жертва на сексуална злоупотреба в училище. Отговор не получават. Понеделник, 6 октомври. Майката на детето публикува във Facebook притесненията си. Казусът веднага влиза в сутрешните блокове на телевизиите, а институциите назначават проверки - повече от две седмици след първия сигнал.

Случаят със съмненията за насилие над дете с аутизъм в помощно училище в София е поредното доказателство за добре написани на хартия, но неработещи на практика държавни системи. Правилата за действия в такива ситуации - т.нар. координационен механизъм, са в сила от 2010 г. и според тях получилият първия сигнал до един час трябва да уведоми отдела за закрила на детето, който пък до 24 часа е длъжен да направи проверка, да изготви доклад и насрочи среща на мултидисциплинарен екип, в който влизат представители на полицията, общината, образователното министерство, лекар и социален работник. Сроковете и отговорностите са ясни, подписано е споразумение между всички ангажирани институции, начертани са схеми за действия при различни ситуации и мониторинг на изпълнението.


Ако правилата бяха приложени в случая с детето аутист, още от първия ден на съмнения с него и семейството му щяха да работят психолози, а детайлите от личния му живот нямаше да преливат от вестникарските страници и телевизионните екрани. Проверките на училището пък можеха да се направят без медийна истерия и сочене с пръст. Както в този, така и в много други случаи обаче добре написаните схеми не са били спазени. А може би хората по веригата дори не са знаели за съществуването им.

Колко защитени са децата в училище

"Насилието в училище съществува във всички форми", категорична е Милена Николова, програмен координатор "Образование" и "Здраве" в Национална мрежа за децата (НМД). Според нея децата не са добре защитени на територията на учебните заведения, а оттам идва и една от причините за намаленото доверие в тях на родителите и обществото. Дори видимо средата не изглежда сигурна - охраната в училищата се състои най-често от възрастни мъже, чиято основна задача е да ограничават достъпа до сградата на родители и външни лица. Рядко някой има поглед какво се случва на двора или в междучасията, а учителите и останалият персонал не са обучени да разпознават видовете насилие и да действат адекватно. И това съвсем не се отнася само до помощни училища и деца със специални образователни потребности, какъвто е актуалният случай. 



"Като цяло учителите не са достатъчно подготвени да реагират или не са овластени да го направят", коментират от сдружение "Гаврош", което работи за правата на децата във Варна. Те дават пример със стигнал до тях случай, в който дете е пребито от роднини на служител в училище. От училището никой не подава сигнал, а неправителствената организация съобщава в регионалния инспекторат. Наказания и промени в училището не следват.

Статистиката на Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД) от проверките й в учебни заведения също не изглежда добре. За миналата учебна година тя е направила 67 проверки по сигнал, основно отнасящи се до правото на детето на закрила срещу насилие. Нарушения са установени в 53 от тях, а в края на 2013 г. в още седем училища за деца с девиантно поведение агенцията е открила данни "за упражнявано насилие и използване на методи на възпитание, които уронват достойнството и личността". Освен това според наблюденията на експертите част от директорите не предприемат адекватни мерки, за да гарантират нормалното протичане на учебния процес и защита правата на децата, а учителите и педагогическите съветници често не са подготвени да се справят с проблема с насилието.

"Проверките в образователни институции установяват тенденция за нарастване броя на постъпилите сигнали за насилие над деца, както и за нарушено право на детето на закрила за нормалното му физическо, умствено, нравствено и социално развитие", коментират от ДАЗД за "Капитал". Според тях трябва да се развият по-добре услугите за деца, пострадали от насилие, както и да се инвестира в подготовка на специалисти за работа с деца, жертви на насилие.

"Педагогическият и непедагогическият персонал в българските училища има много висок праг на търпимост по отношение на насилието и много ниска осведоменост за видовете насилие и признаците на извършено насилие върху дете", смятат и от Центъра за приобщаващо образование в становището си по случая с детето аутист. А дори и да имат чувствителност към темата, учителите и училищните психолози често са под стрес и огромно натоварване и нямат подкрепа за индивидуална работа с всяко дете. Подобна е и ситуацията на социалните работници, които работят по стотици случаи на година и нямат капацитет да обърнат достатъчно внимание на всеки.

Липсващите колела на веригата

В случая с детето с аутизъм информация е стигнала до отделите за закрила на детето чак след публикациите в социалните мрежи и електронните медии. Въпреки че според добре написания документ това са водещите в такива ситуации звена.

"Координационният механизъм е задължение за всяко училище, но съществува почти само на хартия", коментира Милена Николова от НМД. Според нея, ако учител забележи случай на насилие в семейството или в учебното заведение, той рядко знае как и къде да подаде сигнал. Така инцидентът лесно може да бъде замазан или дори скрит, за да не уронва престижа на училището.

"България е единствената страна в ЕС, в която не съществува законово изискване учебните заведения да имат собствена организационна политика за закрила и безопасност на децата с прилежащи към нея процедури за докладване на съмнения за злоупотреба с дете, обвързани с времеви срокове, отговорници, консултирани с родителите на децата и доведени до знанието на самите деца", категорични са и от Центъра за приобщаващо образование в своето становище. Координаторът "Детска закрила и участие" в центъра Стефан Йорданов допълва за "Капитал", че в кодекса за поведение на учителя не пише нищо за отношението към децата, а непедагогическият персонал пък въобще не подписва и не следва такъв. Друг голям проблем според него е, че при назначаване на нови служители в училище не се правят проверки на тяхното минало. "Всичко това е дупка в системата - кара се по инерция до момента, в който се случи нещо голямо", заключва Йорданов. Според него е важно споразумението между институциите за координирани действия в случаи на насилие над деца да се превърне в закон, за да е и финансово обезпечено. Както и хората по веригата да са добре обучени как да реагират.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14742 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 3054 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Как говорим за "Ислямска държава" в училище

Германски учители обсъждат как да подходят към проблема с разпространението на възгледите на групировката

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10