България може да се противопостави успешно на ИДИЛ само с подкрепа на българските мюсюлмани
Втора част на поредицата на "Капитал" и арабиста Симеон Евстатиев за мястото на нашата страна в контекста на глобалната заплаха ИДИЛ


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Доц. д-р Симеон Евстатиев е арабист ислямовед, доктор по история, доцент по история на арабския свят и исляма в СУ "Св. Климент Охридски", където е ръководител на Университетския център за изследване на религиите и на магистърска програма "Общество и култура на арабския свят". През последната година (2013–2014 г.) е работил в Принстънския университет, САЩ. Публикациите му включват десетки научни статии и студии в областта на близкоизточните изследвания и ислямознанието. Автор и съставител на няколко книги, сред които и монографията "Религия и политика в арабския свят: Ислямът в обществото" (изд. "Изток-Запад", 2012).
Интервюто е част от серия разговори със специалиста по исляма доц. д-р Симеон Евстатиев за явлението "Ислямска държава в Ирак и Леванта", кризата в арабския свят и къде стои България в контекста на глобалната заплаха ИДИЛ. Можете да проследите поредицата онлайн на www.capital.bg. Следващата сряда (12 ноември) очаквайте разговора за уроците след Арабската пролет и възможна ли е демокрация от западен тип в ислямските общества.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
7 коментара
С интерес прочетох и това интервю на Симеон Евстатиев.
Браво!
Интересно дали са го потърсили от нашите служби за някакъв вид анализ или за консултант?
Аз също следя този професионален анализ на Д-р. Евстатиев и съм впечатлен от широкия му поглед върху социално-правните механизми на мохамеданските култури. Репликата му за идеологическата опасност от уахабизма никак ке е напразна. Основната инвестиция в тази насока в Кавказките ислямски републики и Средна Азия още дава отровните си плодове в Чечня, Дагестан, Узбекистан и т.н., а и в татарската общност на Крим. Необходимостта за едно по-вироко сътрудничество с турската административна система и медии, които се слушат в България, е една остра необходимост за противодействие на тези джихадистки влияния. Понякога политическите атаки у нас се свеждат до етнични, като по този начин се налива масло в огъня на сектантите-уахабисти. Не сме толкова далеч от огъня и трябва да сме по-разумни.
До към средата на 1960-те България имаше начални турски и цигански училища с преподаване на турски в началните класове, целта на които беше улесняване на прехода, или по-скоро създаване на моста между етничната и българската) култура. Възможно е варианти на този подход да са уместни и днес, въпрос на стратегия.
Още веднъж, моето уважение към колегата Евстатиев и поздрави на редакцията за добрия избор на професионалист по тази деликатна тема.
Решението е просто бомбардират ги където ги видят с евтини оръжия за масово поразяване докато и последното безмозъчно копеле завони на умряло.
Надявам се господинът, знае че в истинския ислям няма сунизъм, алевизъм и темподобни. Това не са течения в исляма, а са си отделни религии. Нямат нищо общо с исляма, който е в корана. Ако наричащите се мюсюлмани проповядваха , това което е в корона, в момента те трябваше да са най-развитите и хуманни нации в света. Знаем, че е тъкмо обратното. Има само един господ и неговото последно послание към хората е само в корана, а не в измислици наречени хадиси.
До коментар [#4] от "benan_fetov":
Мисля че д-р Евстатиев много добре представя многообразието на теченията в исляма, където всяко от тях се представя за "истински" ислям, Ситуацията не е много по-различна и с християнските секти, водили кървави войни помежду си в продължение на хилядолетия. Теоретично разликите между сектантските идеологически платформи са доста малки, но позицията на "избрани" и "истински" им дава права над останалите и това е опиумът на властта.
На мен, като абсолютен лаик ми звучи доста сложно, но ако някой може да ми обясни, как хора, които дето има една дума не могат да се подпишат, се ориентират в тази джунгла, Аллах знае:)).
И доколкото хора с относително ниско, да не кажем никакво образование, са силно податливи, на всичко, което някой авторитет в техните очи им сведе и ако това е придружено и с някоя пара, за по-лесно смилане, нещата може да излязат от контрол.
Но при такава постановка, ще ни трябва нещо като ДАНС ( ама не нашия, той не става за чеп за зеле), а не свещеници, да изловят разпространителите на "правата" вяра,. И ще помогне, ако най-после стандарта ни стане по-приличен, та хората като българските турци и мохамедани, да не ги правят на маймуни, разни мошеници като ДПС и техните фирми за изкупуване на тютюна.
Моето мнение по въпроса е следното:
1. Първо, колкото и умерени и модернистични тълкувания на Корана и на хадисите да съществуват, никое от тях не е кой знае колко пригодно за модерните условия или за изграждане на едно добре функциониращо мултикултурно общество. Причината е много просто - ислямът, за разлика от християнството и християнската църква, е вървял по линията на най-малкото съпротивление при своето разпространение и налагане. Имам предвид това, че ислямът е налагал монотеизма, т.е. вярата в единния Бог, който за мюсюлманите е Аллах, без обаче съществено да променя съществуващите социални порядки и обичаи в покорените общества. Ислямът, както в Корана, но и особено в хадисите, на пратика е консервирал и сакрализирал множество предислямски практики и разбирания във всяко едно отношение - и семейство, и социални норми, и политика. Да не говорим, че голяма част от неговите норми се коренят в Талмуда, които пък е отражение на еврейското общество от времето на началните години на нашата ера. Когато базата ти е такава, кой знае какви "модерни" интерпретации трудно могат да се постигнат. Всъщност теолозите, за които Евстатиев говори от края на миналия век като Афгани например, първи развиват идеите на панислямизма, и са идеологическите основатели на Мюсюлмански братя. Колко модерни и напредничави са братята може да се види от Египет и Газа, където управляваха за кратко (Египет) или все още управляват (Газа).
2. Българските мюсюлмани в огромното си мнозинство изповядват един чисто битов ислям, който едно че е силно повлиян от местното фолклорно и дори официално християнство, друго че не разполага с никакъв особен интелектуален потенциал да се противопостави на модернизацията (буржоазна, социалистическа, глобалистка). Проблемът се състои в това, че този битов ислям няма как да се доктринализира и да получи легитмност в рамките на ислямския свят. За нас обаче, в рамките на България, такава легитмност не ни е необходима, така че това не е никакъв проблем. В момента този битов ислям е подложен на сериозен натиск от страна на различни групи, предлагащи висок "интелектуален" ислям. Различните видове интелектуален ислям пробиват най-вече в райони, където са съхранени по-малко или повече арахаични семейни и кланови порядки (ромски махали, високопланински райони, селски региони). В този смисъл на нас ни е необходимо не издигането на някое от многобройните правни и теологически течения в Исляма, във водеща доктрина на исляма в България (с "еретиците" какво ще правим),а разширяване на модернизацията, окончателно разпадане на арахичните семейни практики сред някои малцинствени общности, умерена феминизация и разбира се светско образование.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.