Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Как да излезем от дупката в образованието

Изследване на "Световната банка" предлага три решения. Търсят се смели политици, които да ги случат

Ученици, които не разбират какво четат и какво показва една графика. Огромни разлики между успеха на деца от богати и бедни семейства. Елитни гимназии в градовете и замиращи техникуми в малките населени места. Мотивирани учители на отличниците и обезсърчени на изоставащите. Резултатът от всичко това накрая са слабо образовани граждани, зле развиваща се икономика и пасивно общество.    

Основните проблеми в българското образование и ефектите от тях са известни отдавна. Преповтарят се след резултатите от всяка матура или международно изследване. Личат си в класните стаи, обсъждат се от учители, скицират се в предизборните програми на партиите. Решенията обаче не се виждат. Сякаш знаем, че сме паднали в дупка, но колкото повече мислим за нея, толкова повече летим към дъното вместо към изхода. Най-новият доклад на Световната банка за образованието в България, който беше представен в петък на годишната конференция на фондация "Заедно в час", отново ни показа дълбочината й. Но и изброи няколко конкретни начини за път нагоре. Те не са никак лесни и минават през непопулярни реформи, които няма как да донесат много моментни позитиви за правителството, което ги извърши. Отражението им след няколко години обаче ще е толкова силно, че едва ли някой вече ще се съмнява, че е трябвало да бъдат направени.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 26

    Г-жо Йорданова, написали сте много смислен материал. Благодаря.
    Смятам, че образоваността на нацията (която и да е тя) е критерий за пригодността й да посреща предизвикателствата на времето.
    Българите се провалихме в това отношение. Защото мислим само с един управленски мандат напред, а ефектите на образователната система се виждат след 20 години.
    Язък.



    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 10

    Да, статията без много заобикалки интерпретира доклада на Световната Банка като а) отразява процеса на социално-икономическа стратификация на населението, разбирай създаването на своеобразни гета, и б) липсата на същата тази социално икономическа стратегия на страната на която образованието да отговори, като му се предостават съответните ресурси, права и задължения. Колегата в по-горното изказване е абсолютно прав за "забавения ефект" на образованието,пак като част на националната система. Пример: спомняте ли си какви бяха "мечтаните професии" за 16 годишните от средата на 1990-те?
    Същите проблеми са и в САЩ, чиято система се напъваме да копираме без разбиране на коренно различните исторически процеси довели до формирането и, но там стратификацията е по-ясна на база финансирането на училищата на база доход недвиьимост (районирането), разбира се при определен стандарт на финансиране от щата на всеки ученик.

    Нередност?
  • 3
    tulsa avatar :-?
    тулса
    • - 2
    • + 1

    Не ми стана ясно , каква е тази.. мЕЦА("страните от Европа и Централна Азия").Да не би да се опитват в тази група да вкарат страните от бившия СССР (начело с Русия..) без прибалтите?

    Нередност?
  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 5

    До коментар [#3] от "тулса":

    Да, така е. Прибалтите са Европа, останалите от СССР страни са Есточна Европа и централна Азия. Световната Банка има доста пари вложени в образованието и подготовката на кадри там (в бившите Азиатски републики) , пък и знаете че при тези програми между 80 и 909% се връщат обратно под формата на заплати и командировки на страните-грантори. Лошото е че съгласно този доклад и от тях (ЦА) сме по-зле:"Всъщност неравенството в образователните възможности в България е най-голямото сред страните в региона на Европа и Централна Азия, както и в ЕС."

    Нередност?
  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1

    е, не 909% а 90% :-)

    Нередност?
  • 6
    tulsa avatar :-P
    тулса
    • + 3

    До коментар [#5] от "daskal1":Грешката е вярна.:)Явно руските окупатори са действали по нерешително сред потомците на Омар Хаям и Улугбек, отколкото в нашата китна родина, дала ..езика и азбуката на дивите руснаци.Затова и разликата.А какво мислиш за магнет училищата в щатите?Питам във връзка с възможностите за преодоляване на сегрегацията( по скоро естествена, отколкото наложена в България)

    Нередност?
  • 7
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#6] от "тулса":

    Магнет" училищата имат един общ проблем с всички останали нетрадиционни форми: финансирането. За България по-скоро вариантът е"алтернативни" училища, но за целта трябва да се приеме ваучерна система за финансиране на всеки ученик и той да отива с ваучера в съответното училище (доплащания на родителите ще са необходими за заведенията изискващи това). Този подход обаче отслабва и отклонява вниманието от държавната учиищна система. Без гарантиран от държавата стандарт на финансиране на ученик не виждам училища по селата. Разбира се там лежи и проблемът: малко ученици-ниско финансиране.

    Нередност?
  • 8
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 8

    До коментар [#6] от "тулса":

    Тулса, като че препуснах и не отговорих на конкретния въпрос за магнет училищата в САЩ. По стечение на обстоятелствата имах възможността четири години на наблюдавам отблизо системата на училищата в щата Илинойс. Виждал съм и добри, и не дотам добри варианти на "магнет" училища, асоциирани училища, пилотни (Чикаго), лабораторни (при университети) , католически училища и т.н. Там се срещнах с парадокса от типа на високата успеваемост на ученици от частните католически училища в малки градове (села) с финансиране почти на 50% от държавните. Явно въпросът беше в единодействието на родители и учители и вярата им. Тези училища в малките градове нямат средства за финансиране на заведения за средно образование поради изискванията и липсата на финансиране, но децата продължават много добре и след това. Подобна ситуация съществува и в "магнет" училища със засилен контрол от страна на църкви, понякога силни фондации. Иска се убеденост на учителите и родителите.

    Нередност?
  • 9
    vanse avatar :-|
    vanse
    • - 1
    • + 20

    Матурите изобщо, ама изобщо не са критерий за оценяване и всеки минал през тях знае това много добре. Самите учители даже ти дават отговори за да изкараш висока оценка и по този начин се привличат деца (защото таква информация се разпорстранява бъзо и се знае масово), което е де факто ~1600лв/дете. Чиста търговия, делегираните бюджети са адска гадория, която още повече съсипва образованието ни. Двойкари през годините, изкарват на матурите 5ци/6ци. Как един ученик, който се е трудил през цялото време да учи, ще бъде мотивиран да учи по тази система?! Овен това учениците зная много добре, че са едни ходещи пари и училището има нужда от тях, което ги кара да се чувстват неприкосновени.

    Нередност?
  • 10
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 2
    • + 21

    Съжалявам, но ако това зависи от мен и хора като мен - българи с деца от големите градове - реформата няма да я бъде в този и вид.
    Незнайния експерт предлага да ликвидираме специализираните гимназии, които дават една идея по-добро образование и да влошим перспективите за реализация на децата си- за да научим циганчетата да четат и смятат ?! (абе що не го д****те?)
    Децата от български семейства показват по-добри резултати защото:
    1. При нас българите образованието е приоритет - съответно родители, баби и дядовци надзирават децата и ги (до?)обучават вечер в къщи и плащат за уроци за да запълнят дупките останали след учителите в училище.
    2. Ние българите имаме средно по-малко деца, което прави процеса от точка 1. по-лесно осъществим.
    3. Очевидно за малцинствата получаването на образование не е приоритет /не им осигурява препитанието/
    Не разбирам, как предлаганата реформа ще реши точки 2. и 3
    Подобно на дискусията за децата на емигрантите дето не почти не говореха български, но бяха решили да ги изпращат в едно селско училище в клас с две деца - това са пълни глупости, които няма да сработят, защото това не е пътят (просто още хора ще се напуснат съответния район или страната)- за справка питайте родителите на деца от Малко Търново, които се преселват в Бургас- за да не учат децата им с диви циганчета катунарчета.
    http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=2500280

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал