С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 5 дек 2014, 13:51, 17109 прочитания

Код "Червено" за "Червената къща"

Центърът за култура и дебат е пред закриване и това е симптом за състоянието на независимия културен сектор в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Духът напуска тялото. Така създателите на Центъра за култура и дебат "Червената къща" избраха да кажат на публиката, че се сбогуват с нея. Или поне че напускат дома си на ул. "Любен Каравелов", от който преди десет години започнаха с: "Духът намира тялото" (по изложбата на скулптора и патрон на центъра Андрей Николов - бел. авт.)

На повърхността казусът е имотен и засяга "Червената къща" в ролята на наемател и Министерството на културата (МК) в ролята на наемодател. В същността си обаче той е много по-дълбок и има някаква симпатична ирония в това, че Центърът за култура и дебат отваря широко поле за дискусия дори на прощаване - трябва ли и как държавата да подкрепя независимите културни пространства и кой е устойчивият модел, по който те могат да работят и създават смислен продукт.


За такъв разговор хвърлиха ръкавицата самите създатели на "Червената къща" в официалното си съобщение: "Ние искаме Центърът за култура и дебат "Червената къща "Андрей Николов" да продължи да работи. Просто на този етап това е невъзможно, ако държавата не ни протегне ръка." Пред "Капитал" Десислава Гаврилова, основател и председател на Съвета на учредителите на центъра, заяви, че те не са се отказали да отстояват правото му да го има. "Червената къща" не е място на хората, които сме го създали, тя е място на различни обществени групи - независими артисти, интелектуалци, граждански активисти", добави тя. Именно от тях тръгна онлайн петиция за намирането на изход, различен от затваряне.

Какъв е казусът

"Червената къща" е дом на Центъра за култура и дебат от 2001 г. Тогава Министерството на културата отдава бившата къща и творческо ателие на скулптора Андрей Николов за безвъзмездно ползване за десет години срещу инвестиция в ремонт и реставрация на сградата. Към онзи момент тя се намира в изключително лошо състояние - не само фасадите й се рушат, а липсват канализация, водоснабдяване и електричество. Фондация "Гъливер клиринг хауз", която подкрепя създателите на центъра, инвестира близо 750 хил.лева в реконструкцията на къщата, а после и в развитието на културно пространство за изложби, дебати, лекции, представяния на книги и литературни дискусии, филмови прожекции, социални и образователни програми и т.н. След изтичането на десетгодишния договор за ползване Министерството на културата обявява търг за отдаване под наем на пазарни цени. "Червената къща" се явява и печели търга и в продължение на две години успява да покрива разходите по наема и поддръжката на мястото. Освен около 80 хиляди лева годишен наем на МК центърът доплаща и на частния съсобственик на къщата, като така само наемът е близо 93 хил. лева на година. "Едва ли има нестопанска организация в България, която може да си позволи такъв наем при дейност, сходна с нашата. Малко са и донорските организации, които биха счели за правилно да покриват подобен разход, като така индиректно финансират Министерството на културата", пишат създателите на "Червената къща" в прощалното си съобщение.



Позицията на Министерството на културата е, че следва буквата на закона. След промени в законодателството отдаването за безвъзмездно ползване на имоти на държавата срещу ремонт и стопанисване е забранено и тя е длъжна да обявява публичен търг за ползването им. Законът също така не прави разлика дали имотът се използва за комерсиални цели, или за да се развива нестопанска дейност в полза на обществото. Така "Червената къща" на практика се конкурира с произволен бар, ресторант или офис, за да използва сградата. Според МК наемът, който плаща центърът за мястото, е възможно най-ниския по Правилника за Закона за държавната собственост. И все пак той е непосилен за неправителствена организация. В официалната си позиция до медиите министерството казва, че винаги е подкрепяло "Червената къща" и други независими културни пространства, "защото това са територии на свободен, демократичен дебат, от какъвто нашата култура има нужда". Добавя също така, че оценява приноса, който имат те в привличането и създаването на творци в областта на изкуствата. Но поне засега институцията не се е наела да намери решение извън прекратяването на отношенията си с центъра и да подкрепи съществуването му по друг начин.

Защо това е проблем

За хората, които се занимават с култура и граждански инициативи, затварянето на "Червената къща" е изключително лош знак. Не просто защото си отива качествена организация, допринесла много в България да се случва смислен дебат по обществени и културни теми. А защото на практика няма други независими пространства, които да поемат щафетата и да продължат да създават и свързват разговорите, хората, идеите. "Червената къща" е организация, която се превърна в институция за относително кратко време. Успя да заеме достойно място в нашия иначе смътен културен дебат. Ситуацията е показателна и защото с нейното изчезване би изчезнал цял един сегмент от културното ни съществуване", казва изкуствоведът и директор на Института за съвременно изкуство Яра Бубнова.

"Не се сещам за други примери освен "Червената къща" за пространства, които освен да са независими и постоянно действащи, да имат ясна концепция зад себе си. "Червената къща" никога не е била локална точка, тя беше и продължава да бъде врата към европейски и световни процеси. И ако нямаме места като нея, които да привличат такава енергия, няма как да имаме надграждане, развитие", смята и Юрий Вълковски, изследовател, преподавател и практик в областта на културните политики и мениджмънт. За него изчезването на "Червената къща" е част от по-сериозен проблем на средата. Той, от една страна, е свързан с липсата на независими пространства, но, от друга, с отсъствието на устойчивост въобще на независимия културен сектор в страната. Юрий Вълковски отбелязва, че дори "Червената къща" по-скоро е била изключение от правилото, защото благодарение на усилията на своите създатели, на контактите и убедителността си пред донорите е успявала толкова дълго да оцелее.

На практика независимата култура в България съществува изцяло благодарение на чужди донори и моделът на "Червената къща" е показателен за това - 99% от финансирането й идват от международни фондове и фондации и българския частния сектор, под 1% са български публични средства. През последните години общините частично започнаха да компенсират това, създавайки собствени фондове за подкрепа на културни продукти. Държавата обаче в лицето на Министерството на културата все още няма волята и не е създала инструментите за подкрепата на алтернативна, независима култура извън държавните културни институции. "Министерството продължава да бъде на нивото от преди 25 години - интересува се само от културните институции, които получават директно финансиране от него (музеи, театри, библиотеки и т.н.) - а не вижда себе си като отговорно за цялото поле", казва Юрий Вълковски. "Не се разпознава като фасилитатор, който се грижи за цялостни културни процеси и публики, а като главен счетоводител на група организации." Според него, ако културният сектор има някакви очаквания към държавата, те са на първо място да разпознае места и организации като "Червената къща" като ключово важна инфраструктура и да ги подкрепя по същия начин, по който плаща парното на театрите. Логиката, обяснява той, би следвало да бъде не кое е мое и кое не е, а кое върши работа на гражданите и кое не. "Това е първата стъпка, другото е инструментариум и е отново работа на МК да инициира промяна на закона", добавя Юрий Вълковски.

Системата по начина, по който е изградена в момента, не само създава излишна ревност между официалните институции и независимия сектор, но пречи на всякакво партньорство между тях, от което би могъл да излезе качествен продукт или промяна. Да вземем за пример театрите - те получават допълнителна субсидия от МК за всеки продаден билет за собствено представление, но ако поканят на своя сцена независими изпълнители - не. По същия начин, дава пример Юрий Вълковски, читалищата в страната, които са държавни или общински, получават европейско финансиране за ремонти и саниране, а тези, които са собственост на граждани (наследници на хората, които са ги създали през 20-те или 30-те години на миналия век - бел. авт.) - не. И това е проблем, защото и едните, и другите създават продукти, които обогатяват българската публика и българската среда.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 2120 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Трите грешки в казуса със "Спешна помощ"

Заплахата на Петър Москов, че линейките няма да влизат в ромските махали, не само е опасно и популистко, а и не решава никакъв проблем

Още от Капитал
Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10