За ромските деца, които не си играят с прасета по улиците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За ромските деца, които не си играят с прасета по улиците

Достъпът на ромски деца до качествено образование в момента се дължи много повече на усилията на неправителствени организации, отколкото на държавата

За ромските деца, които не си играят с прасета по улиците

Какво бих казал на Валери Симеонов, ако се засека в асансьора с него

22190 прочитания

Достъпът на ромски деца до качествено образование в момента се дължи много повече на усилията на неправителствени организации, отколкото на държавата

© Цветелина Белутова


Преди няколко дни лидерът на НФСБ и председател на парламентарната група на Патриотичния фронт Валери Симеонов прочете от трибуната в Народното събрание декларация, в която отправя обиди на расова основа към хората от ромски произход. На изказването му в пленарната зала реагираха единствено от ДПС, но отворени писма и изявления срещу езика на омразата имаше от Българския хелзинкски комитет, журналисти, представители на ромския етнос и от посолството на САЩ. Публикуваме реакцията на Деян Колев, преподавател и председател на "Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе". От години центърът работи за равноправно интегриране на ромите в българското общество, включително за достъп до качествено образование и качествени социални и здравни услуги.

Често възлагах на моите ученици задачата "Представи си, че пътуваш в асансьор с министър-председателя и трябва да му кажеш нещо важно. Ще имаш максимум минута, след което той ще слезе и едва ли ще го видиш повече. Какво ще му кажеш?". Тази задача дисциплинира мисленето на младите хора: да отсяват същността и да говорят кратко, точно и ясно.

Сетих се за тази задача вчера, след като изслушах как от трибуната на Народното събрание (най-високата трибуна в една парламентарна република!) Валери Симеонов изчете с плам Манифест на Анти-циганизма. Какво бих му казал, ако се засека в асансьора с него?

Първо си помислих да му обясня със същия плам, че допуска две огромни грешки. Първата е като етнизира социалните и криминалните проблеми. Престъпността, г-н народен представител, не е ромска или българска, а е престъпност! Тежко ни и горко, ако вземем да определяме битовата престъпност като "ромска", а тежката финансова престъпност като "българска" – аз не отричам, че много от извършителите на т.нар. "кокошкарски" кражби са роми, но и Вие, г-н депутат, едва ли ще отречете, че КТБ бе източена от българи... Тежко ни и горко, ако етнизираме престъпността и започнем да сравняваме коя е по-голяма (риторичен въпрос – кое ще се сравни с 4,5 източени милиарда лева). По "Етика и право" още в 10 клас се учи, че категории като вина и престъпление се отнасят до отделната личност, а не до общност. Допускате груба грешка, г-н депутат, и ако бяхте мой ученик щях да Ви пиша "Слаб" по "Етика и право".

Втората грешка е като пренася проблеми, свързани с част от ромите, върху всички роми. При това – проблеми, които по никакъв начин не произтичат от това, че са роми. Органите на властта имат проблеми не с ромите, а с маргинализираните семейства от общността. Изследване на Министерство на труда и социалната политика, проведено във всички ромски квартали само преди година, показа, че като "маргинализирани" могат да се определят под 11 % от домакинствата в тях. Впрочем, не всички от тях създават проблеми и с тях може и трябва да се работи. Освен това, маргиналите нямат етнос – характеристиките им си приличат независимо от етноса. По "Психология и логика" още в 9 клас се учи, че не може да се извежда индуктивен извод от предоставки, които се отнасят до малка част от цялото и не касаят същностни характеристики. Допускате груба грешка, г-н депутат, и ако бяхте мой ученик, щях да Ви пиша "Слаб" по "Психология и логика".

Така си мислех, че бих казал в асансьора, но после си казах "Дрън-дрън! Не може народни избраници, с висше образование, да допускат такива грешки – за "Слаб" в 9-ти и 10-ти клас. Те го разбират, а на твърдения на омразата не може да се отговори с рационални аргументи!"

И се сетих, че преди седмица издадохме учебник по доброта. Написан е от деца – ученици в ОУ "Г.С.Раковски" – с. Голямо Ново. Навярно изобщо не сте чували за това село, г-н депутат, може би не знаете къде се намира. Там политици не ходят, защото е далече – някъде в Търговищка област, скътано в горите. Училището е като повечето от училищата на "Амалипе" – до него свършва асфалтовият път, но започват истинските пътища: на просветата, учителската всеотдайност и детската любов... Всички ученици там са роми, но не си играят с прасета по улиците, както казвате, г-н депутат. И са решили да напишат свой учебник – по доброта. В него има 50 кратки разказчета, написани от самите деца. Най-хубавият учебник, който съм чел... Преподавал съм какво е добро, но не съм го правил по-добре от тези деца: в разказчетата им доброто диша с пълна сила.

Този учебник бих дал на Валери Симеонов в асансьора! И вместо да говоря, бих му прочел някоя кратка история. Например за баба Станка, разказана от седмокласничката Мария:

"Нашата комшийка се казва баба Станка. Тя е българка. Възрастна е и е болна.  Децата ѝ живеят в града и рядко идват. Баба Станка е много добра. Тя много често ни помага - когато бяхме малки, мама винаги ни оставяше при нея. Все ще намери с какво да ни почерпи. Често ни е съветвала. Все ни пита как се учим. Ние много я обичаме.

Един ден бях седнала на пейката пред нашата къща. Погледнах към къщата на нашата съседка и я видях как се мъчи да си насече дърва. Извиках брат ми да ги нацепи, а аз ги занесох в къщата. Запалих печката. Видях, че има чинии за миене и ги измих. Баба Станка много се  зарадва и ми благодари. Поиска да ми даде пет лева за работата, която свършихме, но аз отказах да ги взема. Не можах да взема пари от тази стара жена, защото знаех, че пенсията ѝ стига само за хляб и лекарства. А и никога няма да забравя колко ни е помагала.

Добро е да не забравяш добрината, която някой друг ти е направил."

И това е селска България, г-н депутат: много старци-българи са забравени от децата си, но им помагат съседски ромски деца (балканският "комшулук"). И не искат няколкото им останали лева, защото знаят, че не стигат за хляб и лекарства... Коя България искате да видите, г-н депутат: тази, която представяте, или онази, другата, за която разказват децата в Голямо Ново? Аз знам коя е по-хубава, но за нея никой не говори в Народното събрание... Дали е наистина народно?

Да е жива и здрава българката баба Станка от 16-та страница на учебника. И все така ромчето Мария да й помага! Да е жива и здрава баба Куна от 15-та стр., както и непозната старица от стр. 17, на която седмокласничката Албена помогнала като намерила загубените от бабата 10 лв. и ги върнала... И все така хубаво децата на Голямо Ново да разказват за Хората. Докато тях ги има, ще вярвам в България!

А учебника по доброта прочетете тук.

Преди няколко дни лидерът на НФСБ и председател на парламентарната група на Патриотичния фронт Валери Симеонов прочете от трибуната в Народното събрание декларация, в която отправя обиди на расова основа към хората от ромски произход. На изказването му в пленарната зала реагираха единствено от ДПС, но отворени писма и изявления срещу езика на омразата имаше от Българския хелзинкски комитет, журналисти, представители на ромския етнос и от посолството на САЩ. Публикуваме реакцията на Деян Колев, преподавател и председател на "Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе". От години центърът работи за равноправно интегриране на ромите в българското общество, включително за достъп до качествено образование и качествени социални и здравни услуги.

Често възлагах на моите ученици задачата "Представи си, че пътуваш в асансьор с министър-председателя и трябва да му кажеш нещо важно. Ще имаш максимум минута, след което той ще слезе и едва ли ще го видиш повече. Какво ще му кажеш?". Тази задача дисциплинира мисленето на младите хора: да отсяват същността и да говорят кратко, точно и ясно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    МНого уместни мсли, особено като се имат предвид демографските процеси в България. Решението определено не е в етническата изолация и профилиране. Гетата навсякъде са джунгла, излизането от която е прогрес и за личността, и за обществото.

  • 3
    inerave avatar :-|
    inerave

    Добър ден, добри, здравомислещи хора! Отдъхвам си след всички коментари и реакции в подкрепа на омразата.

  • 5
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#1] от "daskal1":

    Даскале, мислите са уместни и това е посоката в която трябва да се работи.
    Аз друго се питам :
    Как да помогнеш на някой, който не иска да му бъде помогнато?
    Как да накараш ромите да си пращат децата на училище, а не да чакат само на майчинските?
    Как да ги накараш и още куп други неща, когато самите политици ги научиха да живеят по този начин, с цел да си "осигуряват" гласове на избори?
    Неуките и прости хора, не визирам само роми, има и от други етноси, са лесна плячка за популисти от всякакъв ранг.
    То и избирателите на т.н. "националисти" не блестят кой знае с какъв интелект...
    П.П. Как си Даскале, не те "засичам" често напоследък...

  • 7
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    До коментар [#6] от "hrimthursum":

    Доста сте прав.
    Едно е да търкаш "жълтите павета" в София, да се правиш на интересен, да взимаш някакви пари по програми и да обясняваш как всеки, който негодува против циганския терор е "лош" . Ама е друго да отидеш в плевенските села и да видиш живота в очите - пребити и ограбени старци, окрадена собственост, тотално беззаконие.
    Езикът на В. Симеонов си е негов. Може да е остър, може на някой да му е нелицеприятен. Но когато едни истини бяха казани на глас всички от "жълтите павета" и "програмите за интеграция" скочиха като ужилени. Защото Симеонов каза едни истини, която всички знаем.
    Днес съм разпратил изказването му като смс на маса хора и всички, абсолютно всички се подписват под него - на 100 процента! И те ще имат още 1000 избиратели за следващите избори. Защото трябва да престанем да бъдем лицемери. Аз не съм от ПФ или от някой друг
    Защото циганският терор става повсеместен - в цялата страна. И което е най-лошо - толериран.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK