За ромските деца, които не си играят с прасета по улиците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

За ромските деца, които не си играят с прасета по улиците

Достъпът на ромски деца до качествено образование в момента се дължи много повече на усилията на неправителствени организации, отколкото на държавата

За ромските деца, които не си играят с прасета по улиците

Какво бих казал на Валери Симеонов, ако се засека в асансьора с него

22195 прочитания

Достъпът на ромски деца до качествено образование в момента се дължи много повече на усилията на неправителствени организации, отколкото на държавата

© Цветелина Белутова


Преди няколко дни лидерът на НФСБ и председател на парламентарната група на Патриотичния фронт Валери Симеонов прочете от трибуната в Народното събрание декларация, в която отправя обиди на расова основа към хората от ромски произход. На изказването му в пленарната зала реагираха единствено от ДПС, но отворени писма и изявления срещу езика на омразата имаше от Българския хелзинкски комитет, журналисти, представители на ромския етнос и от посолството на САЩ. Публикуваме реакцията на Деян Колев, преподавател и председател на "Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе". От години центърът работи за равноправно интегриране на ромите в българското общество, включително за достъп до качествено образование и качествени социални и здравни услуги.

Често възлагах на моите ученици задачата "Представи си, че пътуваш в асансьор с министър-председателя и трябва да му кажеш нещо важно. Ще имаш максимум минута, след което той ще слезе и едва ли ще го видиш повече. Какво ще му кажеш?". Тази задача дисциплинира мисленето на младите хора: да отсяват същността и да говорят кратко, точно и ясно.

Сетих се за тази задача вчера, след като изслушах как от трибуната на Народното събрание (най-високата трибуна в една парламентарна република!) Валери Симеонов изчете с плам Манифест на Анти-циганизма. Какво бих му казал, ако се засека в асансьора с него?

Първо си помислих да му обясня със същия плам, че допуска две огромни грешки. Първата е като етнизира социалните и криминалните проблеми. Престъпността, г-н народен представител, не е ромска или българска, а е престъпност! Тежко ни и горко, ако вземем да определяме битовата престъпност като "ромска", а тежката финансова престъпност като "българска" – аз не отричам, че много от извършителите на т.нар. "кокошкарски" кражби са роми, но и Вие, г-н депутат, едва ли ще отречете, че КТБ бе източена от българи... Тежко ни и горко, ако етнизираме престъпността и започнем да сравняваме коя е по-голяма (риторичен въпрос – кое ще се сравни с 4,5 източени милиарда лева). По "Етика и право" още в 10 клас се учи, че категории като вина и престъпление се отнасят до отделната личност, а не до общност. Допускате груба грешка, г-н депутат, и ако бяхте мой ученик щях да Ви пиша "Слаб" по "Етика и право".

Втората грешка е като пренася проблеми, свързани с част от ромите, върху всички роми. При това – проблеми, които по никакъв начин не произтичат от това, че са роми. Органите на властта имат проблеми не с ромите, а с маргинализираните семейства от общността. Изследване на Министерство на труда и социалната политика, проведено във всички ромски квартали само преди година, показа, че като "маргинализирани" могат да се определят под 11 % от домакинствата в тях. Впрочем, не всички от тях създават проблеми и с тях може и трябва да се работи. Освен това, маргиналите нямат етнос – характеристиките им си приличат независимо от етноса. По "Психология и логика" още в 9 клас се учи, че не може да се извежда индуктивен извод от предоставки, които се отнасят до малка част от цялото и не касаят същностни характеристики. Допускате груба грешка, г-н депутат, и ако бяхте мой ученик, щях да Ви пиша "Слаб" по "Психология и логика".

Така си мислех, че бих казал в асансьора, но после си казах "Дрън-дрън! Не може народни избраници, с висше образование, да допускат такива грешки – за "Слаб" в 9-ти и 10-ти клас. Те го разбират, а на твърдения на омразата не може да се отговори с рационални аргументи!"

И се сетих, че преди седмица издадохме учебник по доброта. Написан е от деца – ученици в ОУ "Г.С.Раковски" – с. Голямо Ново. Навярно изобщо не сте чували за това село, г-н депутат, може би не знаете къде се намира. Там политици не ходят, защото е далече – някъде в Търговищка област, скътано в горите. Училището е като повечето от училищата на "Амалипе" – до него свършва асфалтовият път, но започват истинските пътища: на просветата, учителската всеотдайност и детската любов... Всички ученици там са роми, но не си играят с прасета по улиците, както казвате, г-н депутат. И са решили да напишат свой учебник – по доброта. В него има 50 кратки разказчета, написани от самите деца. Най-хубавият учебник, който съм чел... Преподавал съм какво е добро, но не съм го правил по-добре от тези деца: в разказчетата им доброто диша с пълна сила.

Този учебник бих дал на Валери Симеонов в асансьора! И вместо да говоря, бих му прочел някоя кратка история. Например за баба Станка, разказана от седмокласничката Мария:

"Нашата комшийка се казва баба Станка. Тя е българка. Възрастна е и е болна.  Децата ѝ живеят в града и рядко идват. Баба Станка е много добра. Тя много често ни помага - когато бяхме малки, мама винаги ни оставяше при нея. Все ще намери с какво да ни почерпи. Често ни е съветвала. Все ни пита как се учим. Ние много я обичаме.

Един ден бях седнала на пейката пред нашата къща. Погледнах към къщата на нашата съседка и я видях как се мъчи да си насече дърва. Извиках брат ми да ги нацепи, а аз ги занесох в къщата. Запалих печката. Видях, че има чинии за миене и ги измих. Баба Станка много се  зарадва и ми благодари. Поиска да ми даде пет лева за работата, която свършихме, но аз отказах да ги взема. Не можах да взема пари от тази стара жена, защото знаех, че пенсията ѝ стига само за хляб и лекарства. А и никога няма да забравя колко ни е помагала.

Добро е да не забравяш добрината, която някой друг ти е направил."

И това е селска България, г-н депутат: много старци-българи са забравени от децата си, но им помагат съседски ромски деца (балканският "комшулук"). И не искат няколкото им останали лева, защото знаят, че не стигат за хляб и лекарства... Коя България искате да видите, г-н депутат: тази, която представяте, или онази, другата, за която разказват децата в Голямо Ново? Аз знам коя е по-хубава, но за нея никой не говори в Народното събрание... Дали е наистина народно?

Да е жива и здрава българката баба Станка от 16-та страница на учебника. И все така ромчето Мария да й помага! Да е жива и здрава баба Куна от 15-та стр., както и непозната старица от стр. 17, на която седмокласничката Албена помогнала като намерила загубените от бабата 10 лв. и ги върнала... И все така хубаво децата на Голямо Ново да разказват за Хората. Докато тях ги има, ще вярвам в България!

А учебника по доброта прочетете тук.

Преди няколко дни лидерът на НФСБ и председател на парламентарната група на Патриотичния фронт Валери Симеонов прочете от трибуната в Народното събрание декларация, в която отправя обиди на расова основа към хората от ромски произход. На изказването му в пленарната зала реагираха единствено от ДПС, но отворени писма и изявления срещу езика на омразата имаше от Българския хелзинкски комитет, журналисти, представители на ромския етнос и от посолството на САЩ. Публикуваме реакцията на Деян Колев, преподавател и председател на "Център за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе". От години центърът работи за равноправно интегриране на ромите в българското общество, включително за достъп до качествено образование и качествени социални и здравни услуги.

Често възлагах на моите ученици задачата "Представи си, че пътуваш в асансьор с министър-председателя и трябва да му кажеш нещо важно. Ще имаш максимум минута, след което той ще слезе и едва ли ще го видиш повече. Какво ще му кажеш?". Тази задача дисциплинира мисленето на младите хора: да отсяват същността и да говорят кратко, точно и ясно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    МНого уместни мсли, особено като се имат предвид демографските процеси в България. Решението определено не е в етническата изолация и профилиране. Гетата навсякъде са джунгла, излизането от която е прогрес и за личността, и за обществото.

  • 3
    inerave avatar :-|
    inerave

    Добър ден, добри, здравомислещи хора! Отдъхвам си след всички коментари и реакции в подкрепа на омразата.

  • 5
    kireto avatar :-|
    Кирето

    До коментар [#1] от "daskal1":

    Даскале, мислите са уместни и това е посоката в която трябва да се работи.
    Аз друго се питам :
    Как да помогнеш на някой, който не иска да му бъде помогнато?
    Как да накараш ромите да си пращат децата на училище, а не да чакат само на майчинските?
    Как да ги накараш и още куп други неща, когато самите политици ги научиха да живеят по този начин, с цел да си "осигуряват" гласове на избори?
    Неуките и прости хора, не визирам само роми, има и от други етноси, са лесна плячка за популисти от всякакъв ранг.
    То и избирателите на т.н. "националисти" не блестят кой знае с какъв интелект...
    П.П. Как си Даскале, не те "засичам" често напоследък...

  • 7
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    До коментар [#6] от "hrimthursum":

    Доста сте прав.
    Едно е да търкаш "жълтите павета" в София, да се правиш на интересен, да взимаш някакви пари по програми и да обясняваш как всеки, който негодува против циганския терор е "лош" . Ама е друго да отидеш в плевенските села и да видиш живота в очите - пребити и ограбени старци, окрадена собственост, тотално беззаконие.
    Езикът на В. Симеонов си е негов. Може да е остър, може на някой да му е нелицеприятен. Но когато едни истини бяха казани на глас всички от "жълтите павета" и "програмите за интеграция" скочиха като ужилени. Защото Симеонов каза едни истини, която всички знаем.
    Днес съм разпратил изказването му като смс на маса хора и всички, абсолютно всички се подписват под него - на 100 процента! И те ще имат още 1000 избиратели за следващите избори. Защото трябва да престанем да бъдем лицемери. Аз не съм от ПФ или от някой друг
    Защото циганският терор става повсеместен - в цялата страна. И което е най-лошо - толериран.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK