Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 23 яну 2015, 15:25, 31773 прочитания

#Как да живеем заедно

Светът и България след "Шарли Ебдо", видян от прозореца на българските мюсюлмани

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако бяхме карикатуристи и трябваше да нарисуваме как изглежда Европа след "Шарли Ебдо", щяхме да оставим листа бял. Само с хаштаг #как да живеем заедно. И една питанка за разкош.

Най-простият и най-сложният въпрос, който оплита в себе си всички останали след върволицата убийства в Париж. За свободата и границите й. За толерантността и фалшификациите й. За маргинализацията и последствията й. За религията и злоупотребите с нея. За крайнодясното и причините за възхода му.


В българския публичен дебат по тези теми философстваха знайни и незнайни експерти, правеха гръмки обобщения за исляма, произведоха много шум и малко смисъл. От разговорите, както обикновено, отсъстваше много важна гледна точка - тази на българските мюсюлмани. Въпреки че сме страна, където мюсюлманите са относително висок процент от населението и имаме натрупан опит за споделяне и обсъждане. Противно на приоритетите на правителството, от потенциални опасности ни пази не оградата по границата, а общуването. Разговорите вкъщи, в училище, на улицата, в медиите - това са начините, по които научаваме да се приемаме и разбираме.

Потърсихме три гледни точки - на Главното мюфтийство, официалното лице на мюсюлманите в страната, на теолог, който наистина познава исляма и интерпретациите му, и на обикновения мюсюлманин, който живее с последствията от демонизирането на религията му. Питахме ги как изглежда светът от техния прозорец след "Шарли Ебдо". Какво ни събира и какво ни разделя. Какво не знаем един за друг. Какво да правим с "Ислямска държава в Ирак и Леванта" и каква е ролята на мюсюлманите в борбата срещу нея. 

Ахмед Ахмедов: "Ислямът се развива най-свободно в демокрация"



"Ислямът има нужда от опознаване, за да ни станат ясни всички негови интерпретации, от които днес се страхуваме", казва говорителят на Главното мюфтийство Ахмед Ахмедов. Атаката над "Шарли Ебдо" е поредната провокация, която се нуждае от дълбок анализ, който разграничава тероризма от религията. Тероризмът просто не е инструмент в съвременния дебат, отсича Ахмедов. "Да, материята, с която борави "Шарли Ебдо", дълбоко ни осквернява, но не това е начинът, по който трябва да се подходи. Сблъсъкът трябва да е само на територията на дебата и нищо друго", категоричен е той. "Ние живеем в свят на идеи и на свобода, която се простира дотам, откъдето започват свободите и правата на другите. Да се възползваш от едни свободи, за да нарушаваш други, не се вписва в концепцията за свобода на словото", коментира Ахмедов, "а свободата на словото е нещо, което журналистите би трябвало да използват, за да отстояват каузи, не да провокират толкова деликатни теми."

Главният секретар на мюфтийството отбелязва, че макар и казусът "Шарли Ебдо" да постави едновременно въпросите за границите на свободата на словото и на толерантността, демократична и секуларна Европа е най-доброто място да се развива ислямът. "В демокрация той може да се развива най-свободно", убеден е Ахмедов. "Религиозният човек може да изучава, изповядва своята религия и да живее своите религиозни обязаности необезпокояван от никого. Общественият договор дава тази свобода на себеизява, на самоопределение. И не можем да говорим, че под някаква форма религиозните убеждения компрометират секуларизма."

Той смята, че Европа може да научи много за общото живеене от България, защото "ние никога не позволихме конфронтация". "Има още много да желаем от нашия етнически модел, но е факт, че ние не позволихме противопоставяне на различни пластове от обществото." Според него обаче България трябва да инвестира в този процес, в опознаването на религиите и общностите, не да разчита, че той ще съществува от само себе си. Както и Европа впрочем. "Дали на някого му харесва мултикултурна Европа или не, ние живеем заедно и това е факт. Въпросът е да намерим формите, в които не сме пречка един за друг, а като общност можем да генерираме просперитет."

Д-р Ариф Абдуллах:
"Не можеш да бъдеш добър мюсюлманин, а лош човек"

"И ако те се присмиват на знаменията на Аллах, отдръпнете се от тях. Докато те спрат с тяхната ирония. Няма текст в цялата нормативна база на исляма, в който да се казва, ако някой нанесе словесна обида към пратеника, към мюсюлманите и към Аллах, убивайте го." Така председателят на Научноизследователския център към Висшия ислямски институт д-р Ариф Абдуллах опитва да обясни защо мотивацията на братята Куаши да нахлуят в сатиричния вестник "Шарли Ебдо" и да разстрелят 11 журналисти не може да бъде обяснена с религията. 

"Всеки нормален човек остана шокиран след Париж, но още по-шокирани останаха тези, които изразяват принадлежност към ислямската религия. Тъй като в Корана намираме текстове, които говорят ясно, че хората, които не принадлежат на исляма, не ви прогонват от вашите домове, не ви убиват, трябва да ги уважавате и да се отнасяте с добро към тях", добавя той. По същия начин д-р Абдуллах отсича, че явлението ИДИЛ противоречи на широките принципи на ислямската религия. "Убиването на невинни хора, на кореспонденти, на жени. Всичко това не е от поведението на пратеника или пък е някъде базирано на Корана или на свещените текстове. Как бихме могли да разглеждаме действията им като легитимни или пък представящи общността", пита риторично д-р Абдуллах.

В седмиците след Париж, когато всеки размахва произволни цитати от Корана и прави "компетентни" обобщения за исляма, той е готов да обяснява дълго и търпеливо т.нар. противоречиви текстове и да дава религиозните аргументи. "Всички хора се интересуват от тези императиви: "Убивайте ги, където ги намерите", които се срещат в Корана. Има исторически обстоятелства, в които те са били създадени. Не можем просто да бъркаме и вадим думички, разкъсвайки цялостта на текста. Императивът "Убивайте ги, където ги намерите" се отнася за езичниците от меканската аристокрация, които са преследвали и убивали вярващите. Вярващите няколко пъти правят опити да се спасят и първото убежище, което мюсюлманите получават при тези гонения, е при християни. В Етиопия. "Убивайте, където ги намерите" е за обстоятелства на война, когато хората биват убивани, прогонвани от домовете си", разказва д-р Абдуллах и добавя, че това означава, че императивът за сражение в Корана не може да бъде мотивиран от различията на вероизповеданията.

Преподавателят не приема популярните призиви, че Коранът има нужда от редакция или от анулиране на отделни текстове от него, но казва, че за реформа на исляма се говори не само в западния свят, но и сред ислямските учени. "Между нашата действителност и автентичните извори на исляма стои един многопластов и сложен исторически период. Съществената част от него е средновековната, когато протича културна трансформация на ислям. Наслагват се исторически контекст, социополитическите отношения, междурелигиозните отношения и автентичният кораничен текст започва да се презентира през филтъра на историческите специфики. И тук вече той се изкривява. Реформата му е необходима, за да пречисти това наслояване и да погледне текстовете в светлината на нашите съвременни условия", обяснява д-р Абдуллах. Така се появява и новият подход при кораничното тълкуване - тематичният, който събира цялата информация за отношението на исляма към жената например и я анализира. В ислямското право също текат дебати за реформа.

Прекарал една част от живота си в Йордания, друга - във Великобритания, д-р Ариф Абдуллах дава ключ към това и как бихме могли да живеем заедно по-добре - въпрос, предизвикван и от домашно отгледания тероризъм, и от появата на антиислямските движения и партии в Европа. "Средновековните ислямски учени са разработили концепции за териториално разпределение на света в две основни категории - домът на исляма и домът на войната. Те са кодирали в този израз "домът на войната" немюсюлманите. Но парадоксалното днес е, че това, което в средновековието са наричали домът на войната, днес се оказва приют на мюсюлманите", отбелязва той, тъй като хората са в процес на постоянна миграция в търсене на по-добро качество на живот. И добавя, че мюсюлманите са приети в Европа и се възползват от нейните социална система, здравеопазване и образование като всички останали европейски граждани.

Това, което все още липсва, за да работи този мултикултурен модел на Европа, обаче е разбирането на различията. "Мултикултурализмът има няколко елемента. Преди години подчертан беше този за общите ни черти, който изигра много позитивна роля и обедини различните групи в Европа. Но общите неща са доста крехка основа, на която можем да съжителстваме. Напрежението произлиза от различията. Струва ми се, че това е бъдещето - да разработим платформа как да боравим с различията, така че те да не са източник на гнет и противопоставяне, а на вдъхновение, обогатяване и взаимно опознаване", казва д-р Абдуллах.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 12955 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2800 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Видео: #Как да живеем заедно

Светът и България след "Шарли Ебдо", видян от прозореца на българските мюсюлмани

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10