Училището като общност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Училището като общност

Shutterrstock

Училището като общност

Проект на Национална мрежа за децата показва как семейството и средата могат успешно да се включат в образованието

Люба Йорданова
25407 прочитания

Shutterrstock

© Shutterrstock


Представете си училището като център, чиито врати са винаги отворени не само за ученици и учители, но и за родители и цялата местна общност. Вместо онези затворени и често изолирани образователни институции, с надпис на входа "До тук".

Това е концепцията за училището като център в общността, която от години работи успешно в много държави по света и се превръща в двигател за генерална промяна на образователните системи. Идеята е, че училищата не са място само за преподаване на учебната програма, но и за връзка с всички участници в образователния процес и за създаване на сплотена общност в населеното място. Детето и неговите индивидуални нужди трябва да са в центъра, но влияние върху него оказват и семейството и средата, в която живее. Затова общностните училища взимат предвид особеностите на местната среда. Особено включването на родителите и индивидуалната работа с всеки в крайна сметка повишава и академичните резултати на учениците.

От февруари 13 училища в България също ще заработят по този модел. Проектът "Училището като център в общността" е на Национална мрежа за децата и целта му е да превърне учебните заведения в центрове, където цялата местна общност може да намери повод да се включи. Така към обучението и училищния живот могат да бъдат привлечени родители, значими близки, обществени фигури, които да участват с идеи и опит. Според експертите на неправителствената организация този модел е особено подходящ за региони с тежки социални и икономически проблеми, в които връзките в семейството са нарушени и децата не получават достатъчно подкрепа в своето израстване и развитие.

"Развиването на училището като общност е един от начините за постигане на така желаните промени в образованието, за подобряване на средата и климата в училище, за активно включване и участие на различни партньори от общността в училищния живот и за припознаване на училището като място за събиране и взимане на важни за общността решения", коментира при представянето на проекта изпълнителният директор на Национална мрежа за децата Георги Богданов. Той допълни, че за участие в инициативата са кандидатствали 167 училища от цялата страна. Сред 13-те избрани за начало на проекта са основни и средни училища във Вълчи дол, Горна Оряховица, Дерманци, Добрич, Игнатиево, Караджово, Сливен и София.

Готови за бъдещето

"Нашите общности се променят бързо и ние трябва да ги изпреварваме", заяви Крис Джоунс, международен експерт в сферата на създаване и развитие на общностни училища, която участва в обучението на българските учители. Според нея днешните ученици трябва да са подготвени добре за бъдещето и да притежават уменията на 21 век - да са конкурентноспособни, креативни, предприемчиви, адаптивни в работата в различна културна среда, да правят информирани избори за своето здраве и бъдеще. "Хората се обръщат към общностните училища и като възможност за отговор на проблемите, пред които се изправяме", допълни още Джоунс и даде пример с миграцията, промените в икономиката и в околната среда.

Тя цитира изследване на Чикагския университет, което е идентифицирало пет основни съставки на доброто училище. Това са директорът като двигател на промяната, истинското включване на семейството и общността, подкрепата за учителите, училищният климат и ясната и последователна учебна програма. Около тези фактори са формирани и стандартите за общностните училища. Сред тях са още включване в образованието на всички ученици, стимули за доброволчеството, учене през целия живот и партньорство с местните организации.

Интересен извод излиза когато се сравнят целите на общностните училища в различните държави. В тези от бившия социалистически блок моделът е помогнал за развитието на гражданското общество и налагането на демократични ценности. В западните пък фокусът е бил върху деца, които изостават в усвояването на нужните им умения, и върху намаляването на разликите между учениците от различни социални групи.

Представете си училището като център, чиито врати са винаги отворени не само за ученици и учители, но и за родители и цялата местна общност. Вместо онези затворени и често изолирани образователни институции, с надпис на входа "До тук".

Това е концепцията за училището като център в общността, която от години работи успешно в много държави по света и се превръща в двигател за генерална промяна на образователните системи. Идеята е, че училищата не са място само за преподаване на учебната програма, но и за връзка с всички участници в образователния процес и за създаване на сплотена общност в населеното място. Детето и неговите индивидуални нужди трябва да са в центъра, но влияние върху него оказват и семейството и средата, в която живее. Затова общностните училища взимат предвид особеностите на местната среда. Особено включването на родителите и индивидуалната работа с всеки в крайна сметка повишава и академичните резултати на учениците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK