Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Какво й е на математиката?

Защо предметът затруднява толкова много ученици и как може да стане разбираем за всеки

В Триград всичко е по три. Има три букви в езика и три цифри в броичната система. Хората ходят винаги по трима и живеят в къщи с по три етажа. Ако имаме и само три цвята, колко различни сгради на три етажа можем да построим? Задачите на второкласниците звучат забавно, но всъщност са основата на иначе трудно разбираемата за много възрастни комбинаторика. Децата започват да строят сградите с лего и скоро разбират защо са точно шест. А после сами задават следващите въпроси.

Урокът е част от ателиетата по забавна математика, която група млади хора организират за деца от 4-годишна възраст до такива в четвърти клас. Целта им е да покажат увлекателната страна на предмета, която лесно може да запали интереса на децата, да развие математическите им умения, аналитичното и логическото мислене и вниманието към детайлите. Преподавателите използват неформални методи да представят материята, а децата имат свободата да избират, решават, грешат и опитват отново. Така те разбират много по-добре логиката на математическите задачи и успяват да ги свържат с реалния живот. Нещо, с което много ученици през последните години се затрудняват.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    pavla avatar :-P
    ПАВЛА
    • - 6
    • + 13

    Ако по мое време имаше такива методи, може би щях да заобичам математиката.

    Нередност?
  • 2
    barbq avatar :-P
    BarBQ
    • - 9
    • + 16

    Нищо и няма, просто е предмет за който се иска малко повече учене.

    Нередност?
  • 3
    simval avatar :-|
    simval
    • - 1
    • + 26

    Мерак трябва. Както за всяко друго нещо, ако няма мерак, нищо не излиза. В по-долните класове, учителите би трябвало да се стремят да "запалят" учениците.

    Нередност?
  • 4
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев
    • - 1
    • + 12

    ето един пробле на математиката.... Гръцки социалисти доказаха че не винаги два минуса правят един плюс. Съществува и натрупване на минуси което мое да ти докара много голямо задлъжняване и изгонване от Е.С.

    Нередност?
  • 5
    istorik avatar :-|
    ISTORIK
    • - 3
    • + 11

    Не ви върви математиката? Зарежете я!

    Ако през целия си съзнателен живот сте имали проблеми със смятането, то най-вероятно природата не ви е дарила с математически мозък.

    Последното проучване по въпроса доказва, че склонността към математиката се формира още преди раждането.

    Това, че на някои им „върви“ в областта на точните науки, към която спада и математиката, а други се насочват към хуманитарни или социални науки, всички го знаят. Досега обаче това се обясняваше като следствие от обучението и възпитанието.

    Американските психолози от Университета в Балтимор са категорични, че математическите способности или пълното им отсъствие по никакъв начин не зависят от обучението и настойчивостта на родителите. За да докажат твърдението си, учените провели експеримент с 200 деца до 4-годишна възраст.

    На всички тях показали екран, на който светели сини и жълти точки. После децата били запитани кои точки са повече – сините или жълтите. На малчуганите било разрешено да прерисуват точките на хартия и после да ги преброят. След това психолозите проверили способностите на децата да умножават.

    Оказало се, че тези, които най-точно определили броя на точките, се справили и най-успешно със задачите за умножение. Учените обясняват този факт с това, че склонността към математиката при някои деца присъства преди началото на процеса на обучение.

    Математиката е трудна на хората с насоченост към хуманитарни и социални науки.

    В човешкия мозък има центрове, отговарящи за различни неща. Развитието на различни центрове в мозъка при всеки човек е индивидуално. Именно от това зависи кои центрове ще се развият и дали човекът ще бъде предразположен към занимания с математика.

    Нередност?
  • 6
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • - 3
    • + 1

    Интересна статия.
    И в други страни има задължителна матура математика (Австрия например).
    Може би няма да е лошо да се направи това.
    Е - ако някой е решил да учи езикознание в скандинавия едва ли ще му трябва, но прецакани винаги има :)

    Нередност?
  • 7
    julia_says avatar :-P
    julia_says
    • - 2
    • + 10

    До коментар [#5] от "ISTORIK":

    Дори без математически мозък е полезно да знаете ако сте с точна сума в магазина кога да спрете да харчите.

    Базови познания по математика са ключови за справянето с дребни ежедневни задачи. Да не говорим за по-едрите, например логика по време на изучаване на чужд език.

    Нередност?
  • 8
    istorik avatar :-|
    ISTORIK
    • - 2
    • + 11

    Да, съгласен съм, че е важно да можеш да си сметнеш заплатата след данъци, рестото в магазина, процента на отстъпката в паричния му еквивалент, но - дотам. Няма нужда да се зубрят ненужни формули, които могат да се намерят в сборници и в интернет.

    Нередност?
  • 9
    patchev avatar :-|
    HXP
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#5] от "ISTORIK":

    В училище винаги имах проблеми с математиката, но това не ме спря да следвам икономика, където почти всичко си е математика. Е, не някаква висша, ама пак математика. Имах проблеми в началото, но вече смея да твърдя, че нивото ми се е подобрило с пъти!!

    Така че не е само до талант и генетика. До яко бачкане е по-скоро!!

    Нередност?
  • 10
    ndt1422890792389573 avatar :-|
    Gal Nikolova
    • + 1

    Важен е методът, да и не само математиката е предизвикателство в училище. Но хубавото е, че в България вече има доста успешни алтернативи за преподаване на училищен материал и то онлайн. Децата доста добре ги възприемат. Мисля, че ще се отрази и в по-нататъшни проучвания!:)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал