С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 13 фев 2015, 14:49, 26698 прочитания

Летящата класна стая

Технологиите няма да заместят учителите, но учителите, които ги използват, ще заместят останалите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



"А сега помислете как според вас свършва главата." Учениците на Джон Сийл току-що са изгледали началото на кратко видео, в което актьори играят сцена от "Големите надежди" на Чарлз Дикенс. След като дават своите предположения как завършва епизодът, Сийл пуска видеото до край и обсъжда с учениците техните идеи. Когато след няколко седмици стигат до финала на романа, урокът не приключва със срещата между Пип и Естела сред руините на Сатис Хаус. Учителят по английска литературата пуска следващо видео - разговор между Дикенс и негов приятел, след който писателят променя първоначално замисления тъжен финал - факт, който се разбира от биографията на Дикенс години по-късно.

Урокът на Джон Сийл беше представен на тазгодишното издание на международната конференция за технологии в образованието BETT. На нея директори, учители, образователни експерти и технологични компании показаха примери как новите технологии могат да бъдат полезни в училище. Като направят ученето по-персонализирано и според нуждите на всеки ученик. Като подобрят ефективността на училищния мениджмънт. Като представят сложни материи по разбираем начин. Изводът накрая е, че технологиите са даденост за днешните ученици и въпросът не е дали, а как се използват. Те никога няма да заместят учителите, но учителите, които ги използват, ще заместят останалите. И заедно с една съвременна учебна програма и мотивирани преподаватели технологиите могат да постигнат истинска промяна в образованието.


В крак с времето

"Знаем, че преподаването и ученето се променят", казва Хелън Кънингам от издателството на университета "Кеймбридж", което е автор на видеата за "Големите надежди". "Когато учениците видят или чуят съдържанието, това може да им помогне да го разберат или да си го припомнят, както и да им даде различни начини да стигнат до учебния материал и да се ангажират с него, независимо от стила им на учене", допълва Кънингам. Идеята на издателството се случва с помощта на фондацията AQA, която има за цел да развива потенциала на учители и ученици. Двете организации създават електронна библиотека с ресурси по различни предмети - от текстове до аудио- и интерактивно видеосъдържание.

Преподаването отдавна не се случва докато учителят диктува някакви неща от дъската, а учениците записват в тетрадките си. Днес съдържанието е навсякъде, достъпно е за всеки и децата много добре го знаят. Това, което искат от учителите си, е да им покажат как сами да го намерят, да различат полезното за себе си и да видят приложението му в реалния живот. Или както каза на конференцията BETT началният учител Крис Уотъруърт: "Ученето е най-ефективно когато е социален експеримент, в който деца и възрастни са ангажирани в общ диалог за решаване на проблеми и формиране на разбиране."



В презентацията си Уотъруърт също акцентира върху използването на видеосъдържание - не само в класната стая, но и вкъщи. Според него това работи добре, защото пести време в часа и позволява на учителя да се фокусира върху анализ и дискусии на материала. Освен това учениците могат да слагат видеата на пауза, когато не разбират нещо, да се връщат назад и да преповтарят урока. Ключово обаче е преподавателят преди това да е обяснил как видеото може да се използва най-ефективно за учене, например как се правят лесно записки, докато гледаш. А как учителят да знае дали учениците са гледали видеото? Като вгради например кратки анкети с въпроси между съдържанието и получава обратна връзка с отговорите на учениците. "Ако не всички ученици имат интернет вкъщи, давайте им DVD-та или USB памет. Или отваряйте класната стая по-рано и пускайте видеата там преди часа", съветва Уотъруърт. След като често не получава отговори на имейлите си, той открива по-лесна онлайн комуникация с деца и родители - през платформата Edmodo, която е нещо като Facebook за ученици.

"Начинът, по който проектираме класните стаи днес в крайна сметка ще определя нашите общества утре", сподели по време на конференцията и вицепрезидентът на образователната програма на Apple Джон Кaуч. Според него класната стая на бъдещето трябва да бъде креативна и адекватна на съвременността, да включва технология и добър учител, да ангажира учениците с полезно за тях съдържание и без учене наизуст. "Не е важно, че Колумб е открил Америка през 1492 г., а какво се е случвало по света по това време", даде пример Кауч. "Само вкарването на някаква технология в училище не работи", коментира още експертът и допълни: "Идеята на технологиите е да дадат възможност и да произведат нещо, което иначе не би работило". Една от ползите например е, че учителите могат да намерят нуждите на всеки ученик и да вървят към индивидуална учебна среда за всеки. Както и да обяснят по достъпен начин тема, която на хартия звучи непонятно за учениците. Такава цел има например унгарската компания Intellisense, която разработва софтуер за обучение по математика и физика. Той показва в детайли всяка стъпка в решаването на линейни и квадратни уравнения и дава възможност за създаване на симулации на различни физични закони.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина Готвим приема на първите студенти по хуманна медицина

Проф. д-р Магдалена Миткова, ректор на университет "Проф. д-р Асен Златаров"

10 май 2019, 2548 прочитания

Думата имат хората, които обикновено нямат думата Думата имат хората, които обикновено нямат думата

Представители на различни професии, обществени слоеве и образование ще разкажат историите си на събитието "ХОРА, които обикновено не говорят пред ХОРА"

11 апр 2019, 2537 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Желю Желев имаше вградено усещане за демокрация

Френският посланик за над 20-годишното познанство с първия български президент

Обратно броене в БСП

Корнелия Нинова има по-малко от година, за да покаже, че линията й в партията е успешна

Повелителят на отпадъците

Централите на Христо Ковачки масово заместват въглищата с RDF и биомаса

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Power to the Robots

Албена Баева, артист и куратор на първата изложба в България на произведения, създадени в колаборация с изкуствен интелект