Маркетинг гуру ли е Кобилкина
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Маркетинг гуру ли е Кобилкина

"Аз не съм феминистка. Ако някой е виждал щастлива феминистка, искам да ми я покаже. Аз избирам да съм щастлива, не да съм феминистка", казва Кобилкина.

Маркетинг гуру ли е Кобилкина

Каква е историята зад популярността и търговския успех на сексоложката и защо индустрията за самопомощ ще заема все по-голямо място

Зорница Стоилова
65301 прочитания

"Аз не съм феминистка. Ако някой е виждал щастлива феминистка, искам да ми я покаже. Аз избирам да съм щастлива, не да съм феминистка", казва Кобилкина.

© Цветелина Белутова


Зала "София" в хотел "Кемпински" се пука по шевовете. Жени, седящи и правостоящи, различни по възраст, форма и обем, дошли да овладеят практиките на личното щастие и финансовия успех. Някои носят тефтери и записват прилежно всяка дума. Други са довели партньорите си, които преброяват с неудобство, че са малцинство в публиката, и въртят очи отегчено. Бройката от триста места отдавна е запълнена. Отпред на десетсантиметрови токчета е жената, която предизвиква цялото това вълнение - Наталия Кобилкина.

Тя представя новата си книга "Психология на изобилието", която обещава да научи хората "как да правят верния избор, как да управляват потока на парите, как да действат във вселенски мащаб и как да овладеят трансформиращата сила на любовта". Премиерата е всъщност лекция със свободен достъп, която синтезира поуките от книгата.

Урокът по изобилие съчетава съвети, които английският език обобщава с услужливата фраза common sense ("Първо, трябва да знаеш какво искаш. Да имаш голяма мечта. Да имаш последователност и дисциплина, за да я постигнеш") с други мотивиращо-красиви изречения ("Дайте си право да надскочите себе си", "Представете си, че сте архитектът на живота си"), мантри ("Сега всички да затворим очи и да кажем три пъти на глас: аз заслужавам най-доброто"), практични съвети ("Как да убедя мъжа ми да бъде по-романтичен", на което Наталия отговаря: "Ако искаш нещо, помоли го. Не му казвай "направи нещо романтично", а поискай от него нещо конкретно"), малко релаксираща музика, закачки с публиката, а накрая и опашка за автографи. 

Но ключовата реплика, която Наталия прошепва на своята публика по време на безплатната сесия, е: "Реалността не съществува, реалността е това, в което вярваш." Ключова, защото е вход към всички въпроси, които си задаваме - защо е пълна залата, защо е толкова популярна Кобилкина, каква е основата, върху която стъпва цялата индустрия за себепознание и самопомощ, и какви са причините тя да е във възход в България и по света.

Не е случайно, че с последната си книга напористата рускиня дава заявка, че сексологията е наука, тясна за амбициите й, и вече се е преориентирала към по-съвременното, широко и перспективно поле на лайф коучинга. Стреми се да се позиционира като универсален продавач на надежда. Каквото и да вярваш, че ти липсва, Наталия може да ти продаде решението. На визитната й картичка вече пише: мениджър, сексолог, семеен терапевт. В този ред.

"Графикът ми е запълнен до края на пролетта, практически нямам никакви свободни часове. Работя по 14 часа на ден и не мога физически да се справя с работата", изстрелва още в началото на разговора ни тя, потвърждавайки трансформацията си в бизнес дама. Месецът на любовта и следващият го женски празник са за Кобилкина като световното първенство за бирените компании - най-доброто време за продажби. Отрано е по сутрешните блокове, по-късно я чакат още интервюта, снимки и медийни изяви. Изчакваме търпеливо асистентката й да фиксира с лак косата й и да я увери, че изглежда добре, преди да минем по същество. Навън е студ и лед, но Наталия е с рокля без ръкави, тънък чорапогащник и ботуши до коленете. "За да бъдеш принцеса, първо трябва да изглеждаш като такава", е нейната философия, но за това по-нататък. На живо я няма телевизионната й усмивка, видът и тонът й са по-скоро делови, но го отдаваме по-скоро на опита й с медиите и рутината, с която вече подхожда към задачата. Още от тези първи моменти ти става ясно, че Наталия Кобилкина е завършен бранд и зад всичко, което казва и прави, има стройна концепция.

Хобито вече е бизнес

От по-малко от година терапевтката работи с бизнес и маркетинг консултант, който й помага да построи цялата стратегия на бизнеса си за личностно развитие и щастливи отношения. Развива голяма част от продуктите й, поема изцяло грижата за нейното онлайн присъствие (Facebook страница, YouTube и vbox канали, онлайн предаване). Преструктурира уебсайта й, автоматизира процеса по записване и продажби за обученията и семинарите, учи я как да ги ценообразува. Или както обобщава самата Наталия, превръща хобито й в бизнес. По думите й сега компанията се развива с бързи обороти и за няколко месеца е увеличила оборота си наполовина. "Мисля, че личи, че инвестирам много в това. Да направим красив сайт, да вземем най-добрите специалисти. Идеята е това да бъде нещо high level, но достъпно за хората", казва сексоложката.

Зад гърба й в момента има екип от 25-30 души, които се грижат в програмата й действително да няма пропуск. В него влизат маркетинг и бизнес консултанти, хора, които й помагат да организира семинарите си в България и по света и да управлява образа си в социалните мрежи, дизайнери и програмисти, които се занимават със сайта - основната й бизнес платформа, оператори, монтажисти и режисьори, които произвеждат съдържанието за онлайн предаванията й. Бизнес моделът й няма да работи без всички тези хора, категорична е Наталия и добавя мъдро: "Това е най-важното условие - да инвестираш в екипа си. Да инвестираш време, да инвестираш пари, да наемаш много квалифицирани кадри." Една голяма част от хората, които работят за нея, оказва се, са нейни бивши клиенти - посещавали са семинари, повярвали са в продукта и са поискали да останат. Такъв е случаят с дясната ръка и личен асистент на Наталия София, която се грижи за всекидневния контакт с клиентите и връзката с медиите. Работата на Наталия пък е да "бъде идеен вдъхновител", да има цялата визия за развитие и да управлява посоката, в която се движи нейният личен бранд.

А той вече наброява впечатляващо количество по брой и вид услуги и продукти. В началото бяха книгите, които вече са четири на брой. Партньорството й с българското издателство "Софтпрес" започва, когато Кобилкина става рекламно лице на поредицата на американската авторка на любовни романи Силвия Дей. После излиза първата й книга "69 съвета за секс", чиито продажби по оценката на издателството са впечатляващи за български автор. В рамките на няколко месеца тя е преиздадена три пъти. По данни на най-голямата верига книжарници "Хеликон" и четирите й книги неизменно влизат в топ 10 на най-продаваните заглавия. Най-дълго в класацията се задържа "Пътят на щастливата жена" (Colibri) - 11 седмици.

Книгите служат като вход към поредицата от обучения, семинари и курсове, внимателно сегментирани според аудиторията. Най-масовите й продукти са дневните и уикенд събития, най-често на тема секс и хармонични отношения,  на които се събират по 200 - 300 души и които обикновено струват 69 лева (сещате се). На същата цена се предлагат и онлайн обученията и уебинарите (онлайн презентации в реално време), в които Наталия се смята за иноватор на българския пазар. За да привлича посетители за този тип услуги, тя разчита най-вече на промоции, ваучери за подаръци и други търговски похвати от арсенала на сайтовете за групово пазаруване. Във Facebook страницата й има отделна секция месечни промоции, която води към сайта й и предлага да откриеш своето предназначение в живота или своята перфектна половинка само сега от 300 на 69 лева.

Друга техника, която от екипа й смятат, че много работи върху психологията на потребителите, е раздаването на съдържание със свободен достъп. "Едно от нещата, в които вярваме, са безплатните продукти", обяснява и самата Наталия. "Правим огромно количество безплатни семинари, уебинари, лекции. За мен е важно хора, които нямат в момента възможност или не припознават, че за тях това би било интересно, да дойдат да проверят какво е това и дали ще им хареса. Като тестдрайв на кола - да дадеш на човек опция да изпробва този продукт. По нашата статистика хора, които са били на безплатни събития, почти винаги се връщат."

Основният и най-популярният й канал за разпространение на това съдържание е Facebook. Там нейните последователи наброяват 236 хиляди, а според оценката на онлайн консултанта й Стилиян Запорожанов постовете на Наталия достигат до около 2 милиона души. Той твърди, че това се постига с всекидневни усилия и непрекъснат поток от съдържание в най-различни форми - положителни статуси и картинки, видеа, уебинари и т.н. Facebook реклама използват само за да промотират записванията за конкретен курс. "Тя споделя своята философия за живота там, мотивира, вдъхновява, обучава и това прави онлайн връзката с потребителите толкова силна. В социалните мрежи човек резонира с друг човек, не с лого или компания", добавя Запорожанов.

Нишата, в която бизнес консултантите й биха искали да се развива Кобилкина обаче, са по-премиум продуктите. В момента те биват няколко вида: VIP тренинги (например за гейши или за мъже как да съблазняват жени - 450 лева), лични и skype консултации (120 лева на час), екскурзии до екзотични дестинации ала "Яж, моли се и обичай", съчетани с тренинги (варират между 400 евро и 3500 евро). Отделно компанията й си партнира и с агенция за запознанства, на която води клиенти.

Най-мащабният бизнес проект на Кобилкина в момента обаче е Академията за треньори. Нещо като магистратура в школата на терапевтката, в която тя хем предава знанието си на други срещу 2000 лева, хем подготвя треньори за свои наследници, които да развиват философията за самопомощ под нейния бранд. "В България тази ниша е празна. Сравнявам с Русия, Англия и Америка, където има милиони семинари. Тук има около десет, което е нищо. Тогава се замислих, че знания, които аз имам като система, тъй като преподавам от 15 години, мога да предам на хора и те могат да работят", разказва Кобилкина. "Не изисквам психологическо образование, но винаги казвам, че ако искат сериозно да се занимават с тази работа, трябва да завършат. От нашата първа академия много хора тръгнаха да учат психология и в момента се обучават", добавя сексоложката, която сама е завършила Научноизследователския институт по семейна системна психотерапия и медицинска психология в Русия и има диплома по психология на бизнеса. Тя лично подбира хората, които да обучава, и ги поставя в условия на глад и забрани за алкохол и цигари, докато тече академията. Тя е разделена на няколко модула, като едно от упражненията е поне веднъж да се изложат на публично място, за да се научат как да се справят със стрес, напрежение, негативни реакции на публиката и т.н. Изпитът им също се излъчва лайв в YouTube. Засега тя не смята, че те могат да работят с нейния успех без нейното физическо присъствие, но смята, че е въпрос на време.

Защото целта на това усилие в крайна сметка е Кобилкина да излезе на глобалния пазар и да се премести да живее в Лондон. Защо там? "Лондон е красив. На мен ми е важна тази красота, този мащаб, тази аристократичност. Дали ще стане - не знам, но човек трябва да пробва", обяснява тя. Затова и учи активно английски език и подготвя пускането на превода на книгата си в Amazon. Таргетът й в чужбина засега са предимно българи, които живеят там, но в Англия е открила потенциал и в голямата група на руски говорещи хора. "Екипът ми знае, че когато нещо измисля, те трябва да намерят начин то да стане. Наясно са, че за мен няма невъзможни неща и ги мъча, докато станат възможни", е философията, която стои зад голямата амбиция на Наталия.

Всичко е маркетинг

Бизнес консултантът й Мирослав Запорожанов я описва като далновиден човек с невероятен глад да се развива и самообучава. И смята, че една от най-силните й черти е, че не се притеснява да прави бизнес от това, с което се занимава. Според него това, което прави Кобилкина успешен бранд, са енергията и искреността й. При Наталия всичко е маркетинг. Дори фактът, че говори леко смешен и развален български, се използва, за да й придава чар и автентичност.

Но двата най-важни стола, на които се крепи целият й бизнес модел, са да бъде това, което преподава, и да бъде "най-добрата приятелка" на своя клиент. Не е случайно, че личният й живот е на показ, че разисква отношенията си със собствения си съпруг в женските предавания. Така създава усещането за близост и доверие с клиентите си - ключов момент в успеха на индустрията за самопомощ. "Моята религия е, че всеки трябва да бъде в реалния си живот това, което преподава. В моята академия аз не позволявам никой да преподава теми, през които не е преминал лично. Ако ти си успял в бизнеса, тогава можеш да кажеш: "Аз мога да ви кажа как да успеете." Ако аз съм лузър и обучавам хората да бъдат богати, това е абсурд, разказва Кобилкина и продължава: "Аз се уча от личните примери на хора, не от теории. Истории запомнят всички хора и това реално им влияе. Да се приемаш такъв, какъвто си. Да не се криеш зад академизма, както правят, да речем, често хората. Това въздейства и помага. Хората ми казват: "Все едно те познавам целия си живот, все едно си ми приятелка. Това, че те знаят живота ми, им дава усещането, че сме много близки и че аз много бързо ги разбирам, както и те мен."

Мирослав Запорожанов нарича това любовен маркетинг - да се влюбиш не в услугата, която продаваш, а в клиента си. Да изградиш силна и лична връзка с него, каквато никой от конкурентите ти няма. Да бъдеш човека, на когото той би вдигнал телефона или би поканил на вечеря за Коледа. Запорожанов описва средния потребител на услугите на Кобилкина като "жена на възраст между 25 и 45 години, която осъзнава, че не знае всичко, би искала да се развива и е готова да чуе различна гледна точка защо нещата може би не й се получават в живота".

Това, което Наталия им обещава е същото, с което филмите на Disney приспиват малките момичета - че ще се превърнат в принцеси. Според терапевтката повечето жени се чувстват като работни коне - изтощени, защото правят всичко сами. Те не позволяват на мъжете да им помагат, да бъдат джентълмени, държат да се налагат и това е причината често да са самотни и без партньори до себе си, смята тя. А всъщност всяка жена мечтае да бъде глезена, обожавана, носена на ръце.

Наталия Кобилкина не се притеснява да заяви, че е антифеминистка. За нея феминистките са "жени с топки, които се борят с мъжете, за да докажат, че са по-силни, по-умни, по-добри от тях, че са независими. "Аз не се боря за независимост, аз съм зависима жена", казва тя. "Аз обичам работата си, удоволствие ми е да развивам екипа, да осигурявам работа за хората, но не съм мъж, да се боря с мъжете. И признавам винаги моята слабост, моята глупост и моята беззащитност в нови ситуации. С кола съм безпомощна, абсолютна кифла и не знам какво да правя. И не искам да знам. Тоест дори не искам да влизам в тази тема, затова има мъже. Като компютри, техника - това са мъжките неща", разсъждава Кобилкина. Разказва, че всеки път като види по пътя жена да си сменя гумите сама, й иде да спре, да й подаде визитна картичка и да я пита: "Какво правиш, бе?"

Убедена е, че жената трябва да се бори за лидерство на работното място, но не и у дома. Там трябва да е мила, добра, женствена, красива, благодарна и сексуална. Да позволява на мъжа да бъде можещ, спасяващ, мъжкар. Едно от нещата, които Наталия изисква от посетителките на курсовете за принцеси, е да махнат панталоните. ("На курса за принцеси никого не пускам без дълга пола") "Жените са извоювали много неща и сега не знаят какво да правят с тях", отсича сексоложката.

Философия, която бихме нарекли най-малкото спорна - първо, защото схваща равенството на половете единствено като борба за надмощие, второ, защото се отнася повърхностно и с пренебрежително към постиженията на феминизма, и трето, защото принцеса не е истинско занимание дори за Кейт Мидълтън. Но като маркетинг концепция явно работи.

Предвид, че в българското семейство често липсва нежност и уважение в отношенията, е разбираемо защо (като доказателство ще ви припомним, че домашното насилие е факт във всеки четвърти дом в България - бел.авт.).

А Наталия има и друго обяснение на това защо хората се доверяват на How-to културата, която ги убеждава, че да намериш своята половинка или да станеш по-богат е въпрос на няколко техники и позитивно мислене. "Защото в училище никой не те учи на това как да бъдеш успешен и щастлив", казва тя. Впрочем същото разбиране стои зад пазарния успех на друг актуален онлайн феномен - Емил Конрад. Според Светлозар Желев, мениджър на онлайн книжарницата на bg-mamma.com, Конрад също може да се счита за представител на този жанр за тийнейджърите, които намират в него нещо между развлечение и подкрепа на начина, по който те самите гледат на света. Желев отбелязва, че нишата е във възход в България от гледна точка на присъствието на български автори в нея и добавя: "А и бих казал, че имаме традиция в тази сфера още от Петър Дънов насам."

От издателство "Софтпрес", което стои зад повечето издадени книги на Кобилкина,  казват, че приложната психология е най-продаваният вид литература по цял свят. "Причината за успеха ѝ е в принципното желание на хората да се усъвършенстват, в търсенето на щастието. В условията на обществена и финансова криза, в които се намира българската държава през последните години, подобен интерес е повече от очакван и обоснован", смятат те.

А Светлозар Желев се сеща за анекдот, който обяснява защо литературата за самопомощ винаги ще бъде на най-продавана в книжарниците. Хитър Петър и Настрадин Ходжа спорели коя е най-разпространената и популярна професия. "Лекарската", казал Хитър Петър, а Настрадин Ходжа му се изсмял, че е глупак. Но Хитър Петър сложил една кърпа през главата си и тръгнал из селото. Хората го спирали: "Какво става, зъб ли те боли. Сега ще ти кажа един лек и ще се оправиш." Всеки е лекар в някакъв смисъл и търси начини да диагностицира себе си.

 

Автор: Капитал

Зала "София" в хотел "Кемпински" се пука по шевовете. Жени, седящи и правостоящи, различни по възраст, форма и обем, дошли да овладеят практиките на личното щастие и финансовия успех. Някои носят тефтери и записват прилежно всяка дума. Други са довели партньорите си, които преброяват с неудобство, че са малцинство в публиката, и въртят очи отегчено. Бройката от триста места отдавна е запълнена. Отпред на десетсантиметрови токчета е жената, която предизвиква цялото това вълнение - Наталия Кобилкина.

Тя представя новата си книга "Психология на изобилието", която обещава да научи хората "как да правят верния избор, как да управляват потока на парите, как да действат във вселенски мащаб и как да овладеят трансформиращата сила на любовта". Премиерата е всъщност лекция със свободен достъп, която синтезира поуките от книгата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

73 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • -11
    • +152

    "Защото целта на това усилие в крайна сметка е Кобилкина да излезе на глобалния пазар и да се премести да живее в Лондон. Защо там?"
    Защото там са богатите емигранти от бившия СССР и може да се заработи. България е временна спирка за руската "сексуоложка".

  • 6
    whocares avatar :-|
    who cares
    • -11
    • +110

    ... стига бе... гуру... една не много сексапилна жена с фирма "Любовна академия" ЕООД, с 50 кинта капитал и 10 хил. печалба... финансово гуру...то и за секса се иска акъл...

  • 7
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    И все пак си е някакво гуру.

  • 8
    frequentflyer avatar :-|
    frequentflyer

    50 оттенка на Кобилкина

    Публикувано през m.capital.bg

  • 9
    nuzzo avatar :-|

    Кобилкина е само поредният пример, че докато има балъци да вярват в чудеса и готови рецепти за какво ли не, ще има и тарикати , които да правят пари от и чрез тях.

  • 10
    victor2 avatar :-|
    victor2

    [quote#9:"нуцо"]Кобилкина е само поредният пример, че докато има балъци да вярват в чудеса и готови рецепти за какво ли не, ще има и тарикати , които да правят пари от и чрез тях. [/quote]

    И желая да продължа вашата мисъл, в преходни времена се явяваха Кашпировски и цяла плеяда от екстрасенси,гадатели, предсказващи и какви ли не от тази порода. Преди години бяха налазили цяла България и то само да изкарат някоя кинта! Но наистина до като има будали ще има и такива!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK