С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
73 7 мар 2015, 23:59, 63791 прочитания

Маркетинг гуру ли е Кобилкина

Каква е историята зад популярността и търговския успех на сексоложката и защо индустрията за самопомощ ще заема все по-голямо място

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Всичко е маркетинг

Бизнес консултантът й Мирослав Запорожанов я описва като далновиден човек с невероятен глад да се развива и самообучава. И смята, че една от най-силните й черти е, че не се притеснява да прави бизнес от това, с което се занимава. Според него това, което прави Кобилкина успешен бранд, са енергията и искреността й. При Наталия всичко е маркетинг. Дори фактът, че говори леко смешен и развален български, се използва, за да й придава чар и автентичност.

Но двата най-важни стола, на които се крепи целият й бизнес модел, са да бъде това, което преподава, и да бъде "най-добрата приятелка" на своя клиент. Не е случайно, че личният й живот е на показ, че разисква отношенията си със собствения си съпруг в женските предавания. Така създава усещането за близост и доверие с клиентите си - ключов момент в успеха на индустрията за самопомощ. "Моята религия е, че всеки трябва да бъде в реалния си живот това, което преподава. В моята академия аз не позволявам никой да преподава теми, през които не е преминал лично. Ако ти си успял в бизнеса, тогава можеш да кажеш: "Аз мога да ви кажа как да успеете." Ако аз съм лузър и обучавам хората да бъдат богати, това е абсурд, разказва Кобилкина и продължава: "Аз се уча от личните примери на хора, не от теории. Истории запомнят всички хора и това реално им влияе. Да се приемаш такъв, какъвто си. Да не се криеш зад академизма, както правят, да речем, често хората. Това въздейства и помага. Хората ми казват: "Все едно те познавам целия си живот, все едно си ми приятелка. Това, че те знаят живота ми, им дава усещането, че сме много близки и че аз много бързо ги разбирам, както и те мен."


Мирослав Запорожанов нарича това любовен маркетинг - да се влюбиш не в услугата, която продаваш, а в клиента си. Да изградиш силна и лична връзка с него, каквато никой от конкурентите ти няма. Да бъдеш човека, на когото той би вдигнал телефона или би поканил на вечеря за Коледа. Запорожанов описва средния потребител на услугите на Кобилкина като "жена на възраст между 25 и 45 години, която осъзнава, че не знае всичко, би искала да се развива и е готова да чуе различна гледна точка защо нещата може би не й се получават в живота".

Това, което Наталия им обещава е същото, с което филмите на Disney приспиват малките момичета - че ще се превърнат в принцеси. Според терапевтката повечето жени се чувстват като работни коне - изтощени, защото правят всичко сами. Те не позволяват на мъжете да им помагат, да бъдат джентълмени, държат да се налагат и това е причината често да са самотни и без партньори до себе си, смята тя. А всъщност всяка жена мечтае да бъде глезена, обожавана, носена на ръце.

Наталия Кобилкина не се притеснява да заяви, че е антифеминистка. За нея феминистките са "жени с топки, които се борят с мъжете, за да докажат, че са по-силни, по-умни, по-добри от тях, че са независими. "Аз не се боря за независимост, аз съм зависима жена", казва тя. "Аз обичам работата си, удоволствие ми е да развивам екипа, да осигурявам работа за хората, но не съм мъж, да се боря с мъжете. И признавам винаги моята слабост, моята глупост и моята беззащитност в нови ситуации. С кола съм безпомощна, абсолютна кифла и не знам какво да правя. И не искам да знам. Тоест дори не искам да влизам в тази тема, затова има мъже. Като компютри, техника - това са мъжките неща", разсъждава Кобилкина. Разказва, че всеки път като види по пътя жена да си сменя гумите сама, й иде да спре, да й подаде визитна картичка и да я пита: "Какво правиш, бе?"



Убедена е, че жената трябва да се бори за лидерство на работното място, но не и у дома. Там трябва да е мила, добра, женствена, красива, благодарна и сексуална. Да позволява на мъжа да бъде можещ, спасяващ, мъжкар. Едно от нещата, които Наталия изисква от посетителките на курсовете за принцеси, е да махнат панталоните. ("На курса за принцеси никого не пускам без дълга пола") "Жените са извоювали много неща и сега не знаят какво да правят с тях", отсича сексоложката.

Философия, която бихме нарекли най-малкото спорна - първо, защото схваща равенството на половете единствено като борба за надмощие, второ, защото се отнася повърхностно и с пренебрежително към постиженията на феминизма, и трето, защото принцеса не е истинско занимание дори за Кейт Мидълтън. Но като маркетинг концепция явно работи.
Предвид, че в българското семейство често липсва нежност и уважение в отношенията, е разбираемо защо (като доказателство ще ви припомним, че домашното насилие е факт във всеки четвърти дом в България - бел.авт.).

А Наталия има и друго обяснение на това защо хората се доверяват на How-to културата, която ги убеждава, че да намериш своята половинка или да станеш по-богат е въпрос на няколко техники и позитивно мислене. "Защото в училище никой не те учи на това как да бъдеш успешен и щастлив", казва тя. Впрочем същото разбиране стои зад пазарния успех на друг актуален онлайн феномен - Емил Конрад. Според Светлозар Желев, мениджър на онлайн книжарницата на bg-mamma.com, Конрад също може да се счита за представител на този жанр за тийнейджърите, които намират в него нещо между развлечение и подкрепа на начина, по който те самите гледат на света. Желев отбелязва, че нишата е във възход в България от гледна точка на присъствието на български автори в нея и добавя: "А и бих казал, че имаме традиция в тази сфера още от Петър Дънов насам."

От издателство "Софтпрес", което стои зад повечето издадени книги на Кобилкина,  казват, че приложната психология е най-продаваният вид литература по цял свят. "Причината за успеха ѝ е в принципното желание на хората да се усъвършенстват, в търсенето на щастието. В условията на обществена и финансова криза, в които се намира българската държава през последните години, подобен интерес е повече от очакван и обоснован", смятат те.

А Светлозар Желев се сеща за анекдот, който обяснява защо литературата за самопомощ винаги ще бъде на най-продавана в книжарниците. Хитър Петър и Настрадин Ходжа спорели коя е най-разпространената и популярна професия. "Лекарската", казал Хитър Петър, а Настрадин Ходжа му се изсмял, че е глупак. Но Хитър Петър сложил една кърпа през главата си и тръгнал из селото. Хората го спирали: "Какво става, зъб ли те боли. Сега ще ти кажа един лек и ще се оправиш." Всеки е лекар в някакъв смисъл и търси начини да диагностицира себе си.

 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 2112 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Сбогом на магията

Почина един от най-известните фентъзи автори и гениален хуморист - Тери Пратчет

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10