Какво вдъхновява ромските деца да останат в училище (видео)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво вдъхновява ромските деца да останат в училище (видео)

По данни на НСИ около 11 хиляди деца напускат образователната система между първи и осми клас.

Какво вдъхновява ромските деца да останат в училище (видео)

Проектът "Заведи ме на училище" се бори с ранното отпадане от образователната система

Зорница Стоилова
21438 прочитания

По данни на НСИ около 11 хиляди деца напускат образователната система между първи и осми клас.

© Цветелина Белутова


Да накараш група деца, които живеят в тежки условия и трудно могат да си представят бъдещето си, да повярват, че могат. Това е идеята на неправителствената организация "Съзидание", когато един студен съботен следобед събира ромски деца от софийския квартал "Факултета" с трима студенти от ромски произход, които искат да бъдат полезни на своята общност.

Студентите по право, медицина и журналистика Желязка, Борислав и Тереза, за които ви разказахме преди няколко броя в "Капитал", разговаряха с децата за това, че усилията в училище се отплащат. Независимо дали искаш да станеш боксьор или собственик на ресторант. За смелостта да мечтаеш и за това, че образованието е единственият смислен път, който можеш да извървиш до успеха си. Срещата между студентите и учениците беше и за необходимостта децата от ромски произход да разпознават позитивните герои в собствената си общност.

Събра ги проектът "Заведи ме на училище" на фондация "Съзидание", който се бори с един от най-сериозните проблеми в българското образование - ранното отпадане от училище. По данни на НСИ през учебната 2012/2013 г. системата са напуснали над 17.5 хиляди ученици, от които над 11.5 хиляди са били в основните класове между първи и осми. Най-голяма част от тях са се отказали по семейни причини, други заради заминаване в чужбина, трети поради нежелание да ходят на училище.

"Заведи ме на училище" организира занималня за 12 деца от ромския квартал "Факултета", където те могат да учат заедно и да си пишат домашните. С тях работят учители, които им провеждат допълнителни занимания по български и английски език и компютри и програмиране. Както показва и името й, програмата организира и транспорт за децата - микробус, който ги води и взима от училище всеки ден. Средствата за проекта идват от финландската църква "Уси Песола", а Българската хранителна банка осигурява продуктите за обяд и следобедна закуска на малчуганите.

Но едно от най-важните предимства на "Заведи ме на училище" е, че е проект от ромите за ромите. Учителката, която помага на децата с домашните, жената, която им приготвя обяда, шофьорът, който ги взема и връща от домовете им - всички са хора от квартала, които вярват в смисъла от доброто образование.

Идеята в квартал "Факултета" да има подобна занималня също идва от самата ромска общност, а с реализирането й се наемат трима души, един от които е адвокатът на свободна практика Петромир Кънчев. Неговият личен мотив да инвестира време и усилие в "Заведи ме на училище" е защото вярва, че образованието е ключ към това българските роми да преодолеят изолацията си от обществото и тежките условия, в които живеят. "Ако бяхме започнали преди 20 години, сега щяхме да имаме значима ромска интелигенция от лекари, учители", убеден е той.

 

Да накараш група деца, които живеят в тежки условия и трудно могат да си представят бъдещето си, да повярват, че могат. Това е идеята на неправителствената организация "Съзидание", когато един студен съботен следобед събира ромски деца от софийския квартал "Факултета" с трима студенти от ромски произход, които искат да бъдат полезни на своята общност.

Студентите по право, медицина и журналистика Желязка, Борислав и Тереза, за които ви разказахме преди няколко броя в "Капитал", разговаряха с децата за това, че усилията в училище се отплащат. Независимо дали искаш да станеш боксьор или собственик на ресторант. За смелостта да мечтаеш и за това, че образованието е единственият смислен път, който можеш да извървиш до успеха си. Срещата между студентите и учениците беше и за необходимостта децата от ромски произход да разпознават позитивните герои в собствената си общност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    wbk1424190256390809 avatar :-|
    Безуспешно чакащ промяна

    Айде повече такива. Ако има шанс да намалим дори и с малко броя на престъпниците в тая общност ще е добре за всички. Хубаво би било ако подобни неща са направят за всички деца, живеещи в тежки условия, от всички етноси, изнанедващо ще спомена и игнорирания български такъв, но като цяло е добра инициатива. Дано се превърне от частен случай в честа практика.

  • 2
    vloti avatar :-(
    vloti

    Аз работя с ромски деца. Ако коментирам може да ме обвинят в расизъм. Не учат. Не е само до бедност. Богати кардараши, детето разказва как ходило с баба си в Банско и тя харчела по 400 лв. на ден. Пак не учи. Бяло циганче , не е подложено и на расистски натиск от другите деца. Тотално са скарани с ученето и дори опитни и амбицирани педагози и психолози не могат да направят абсолютно нищо. Може би трябва да се обучават само в условия на много строга дисциплина на базова грамотност и придобиване на професия. Преди излизаха от строителните войски с професия и веднага започваха работа , не им оставаше време да се занимават с престъпления. Без строг ред и желязна дисциплина не е възможно да се обучават ромските деца. Наистина не съм расист. Обичам дечицата почти като свои и искам да им бъда полезен, но е почти невъзможно.

  • 3
    vloti avatar :-P
    vloti

    Проектите са за да се усвояват пари и не дават резултати или в редки случаи са минимални. На тази статия биха повярвали хора , които са мноого далече от тези неща. Все пак браво на автора.

  • 4
    krasikostadin avatar :-|
    krasi kostadin

    Циг...те идват на училище с телефони за 600 лв. и без химикал и тетрадка, щото нямали пари да си купят. Абсолютно незаинтересувани са какво се преподава,а учителя не може да им пише годишна оценка слаб 2, защото тогава е виновен учителя, а не рома. И докато правим проектчета с цел да усвоим някой лев, тази неграмотна пасмина ще ни залее.

  • 5
    shule avatar :-|
    shule

    До коментар [#2] от
    До коментар [#2] от "vloti":

    Абсолютно си прав.Подписвам се под всяка твоя дума.Имам колега, циганин с висше образование. Абсолютно интегриран в обществото.Често си говорим с него по темата и той ми каза,че първата му цел е била да изведе час по скоро семейството си от гетото.Т.е.от вредната среда.Пътят несъмнено е този,но трябва да се сменят поколения за да може родителите да са вече с променено мислене.Да осъзнаят,че само образованието и добиването на квалификация ще променят съдбата на децата им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK