Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 2 апр 2015, 10:26, 17673 прочитания

Как се променя учебната програма във Финландия

Учениците ще наблягат на проблеми от реалния живот и ще могат да участват в планирането на часовете си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

"Финландия премахва преподаването по предмети" - тази новина обиколи световните, а и много български медии миналата седмица. Заглавието обаче се оказа не дотам вярно. В момента финландските власти и училища действително реформират учебната си програма с фокус върху изучаването на комплексни теми, но отделните предмети ще продължат да бъдат основна част от часовете. Въпреки това промяната е ключова - една от най-добрите образователни системи в Европа насочва учебния процес все повече към проблеми от реалния живот, за да подготви учениците си за него.

Какво се променя


Акцентът на сегашната реформа е върху съвместните практики в класните стаи - идеята е няколко учители да работят по едно и също време с учениците и да преподават мултидисциплинарни и проектно базирани теми. Всички училища трябва да разработят и да предложат минимум по един подобен курс за учебна година за всички ученици. Училищата и местните власти могат сами да изберат темите и начина на преподаване на тези интегрирани уроци. Промени ще има и в начина на оценяване - според финландските педагози целта на оценяването е да стимулира учениците и да насърчава ученето, като самите ученици трябва да се научат да разбират и анализират процеса си на учене и да поемат все повече отговорност за него.

"Какво най-много си заслужава да се учи днес в училище така, че да провокира устойчив начин на живот?" Това е бил един от въпросите, около които са се фокусирали експертите на Националния образователен борд на Финландия при новата реформа, обясни за "Капитал" Ирмели Халинен, която ръководи развитието на учебната програма. Други акценти са били как променящият се свят влияе върху живота на децата и на работата на училищата и как трябва да се отговори на това, как може да се подобри училищната култура, за да донесе радост при ученето и мотивация на учениците и как трябва да се усъвършенства принципа на учене.

Как новата програма стига до училищата



Реформата на учебната програма е ярък пример как действа децентрализацията в образователната система на Финландия. На национално ниво промените са били готови в края на миналата година, след като през 2012 г. правителството издава указ за основните цели и разпределението на часовете за основното образование. Местните власти и училищата имат време до началото на учебната 2016/17 г. да подготвят своите учебни програми на базата на националните изисквания. В процеса участват целите екипи на училищата, учениците, родителите, педагози и изследователи както и ключови хора от общността. "Работейки по този начин, се създава ангажимент и готовност да се постигнат целите на учебната програма", обяснява Ирмели Халинен.

Тя допълва, че и сега много финландски учители използват приниципите на реформата в работата си. Преподавателите там имат много свобода по отношение на методите на преподаване и начините за постигане на образователните цели. Рамката на националната, както и местната учебна програма им дават насоки, подкрепени са и с продължаващи обучения и допълнителни материали. "Без наказания, с подкрепа и окуражаване", отговаря Халинен, когато я питаме как учителите приемат промените.

Целите на реформата

"Преди всичко искаме да гарантираме високото качество на преподаването и на ученето", коментира Ирмели Халинен. Тя допълва, че фокусът в училищата ще се измести от отделните предмети към по-общи и по-широки компетенции. "Но силно вярваме, че учениците имат нужда от стабилна основа за знания и умения по различни предмети, за да са способни да използват специфични гледни точки, идеи и методи от разнообразни предмети, когато изследват по-големи теми или феномени", обяснява Халинен. По този начин финландските педагози смятат, че учениците ще формират и развият по-широки компетенции.

Друг ефект, който Халинен очаква от реформата, е по-добрата атмосфера и култура на съвместна работа в училище, както и това учениците да се чувстват добре, да са мотивирани и щастливи, когато учат. "Очакваме учениците да имат по-активна роля в училищата и да има повече сътрудничество сред учителите и учениците, както и с хора извън училището", така Ирмели Халинен си представя финландските училища след реформата. И допълва: "Искаме да помогнем на нашите училища да отворят своите врати и прозорци и да се превърнат в образователни общности."

"Финландските педагози с право смятат, че училищата трябва да преподават това, от което младите хора имат нужда в живота", написа миналата седмица по повод реформата образователният експерт Паси Салберг в The Conversation. И това не означава да имат високи оценки на националните тестове. А да получат комплексни знания и умения за теми от реалния живот.

Детайли за финландската образователна система ще разкаже следващата седмица Яна Палоярви, директор "Международни връзки" в Министерство на образованието и културата на Финландия, на конференцията "Образование за бъдещето", организирана от "Капитал" и Института за прогресивно образование. Очаквайте интервю с Яна Палоярви, както и обобщение от събитието, на capital.bg.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

И адвокати за всички! 1 И адвокати за всички!

Американският адвокат Фред Рууни, наречен "Бащата на правните инкубатори", и неговият принос в обучението на юристи за социални каузи

17 яну 2020, 14746 прочитания

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 3058 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Горица, която върна живеца на Пожарево

Младата кметска наместничка преобразява едно малко софийско село, защото успява да зарази хората с идеята за промяна

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10