// К1: Средата / Общество
Кое е образованието на бъдещето
Учителите, родителите и местната общност са ключовите фактори за една по-добра училищна система
Всяко дете може
"Ако оставим учениците на последния чин и им казваме, че не могат и няма да се справят, те се научават, че от тях нищо не зависи", подчерта и изпълнителният директор на фондация "Заедно в час" Евгения Пеева. Според нея, ако учителите не са отворени към нови неща, ако не ангажират родителите и самите ученици в справянето с проблемите, няма как да подготвят следващи поколения, адекватни към бъдещето. "Ние, учителите, трябва да си дадем сметка колко сме важни и да променим езика си. Той трябва да цени различията, напредъка и сътрудничеството. Няма краен резултат, има постоянен напредък", отбеляза още Пеева.
Учителят е номер едно
Промяната в образованието няма как да се случи без мотивирани учители, които търсят новото. Това беше един от основните изводи на форума, който беше представен и чрез конкретни примери от класната стая. Учителят по история и свят и личност Светлана Михайлова разказа през какво минава един преподавател в ежедневната си работа и как се организира разчупен урок въпреки бюрократичните спънки. А защо си струва? Защото, когато урокът излезе извън границите, с които учениците са свикнали, те "са поставени в ситуацията да тестват, да работят в група, да проявяват критично мислене, да събират информация - всички умения, които са ни нужни в XXI век", обясни Светлана Михайлова.
Мариана Банчева, директор образователни политики в Института за прогресивно образование, припомни, че най-важният ресурс в образователната система са хората и че знанието не е в учебника, а в това, което всяко едно от децата е придобило по време на ученето. А крайната цел е учениците да се научат да прилагат различните концепции, които им дават предметите, за да решават проблеми, а не за да повтарят заучени отговори, допълни Мариана Банчева.
Новото училище
Според Явор Джонев, съосновател на "Сирма груп холдинг" и председател на Института за прогресивно образование, България се нужда от съвсем нов тип училище, чиито цели да отговарят на съвременния свят. "Трябва да направим децата си добри комуникатори, да познават световните култури, да могат да водят съзидателен диалог. Да отстояват своите виждания, но и да разбират и приемат различното. Да разбират как работи светът – и в неговия физически и социален аспект. Да са здрави. Да могат да бъдат граждани на света, да имат европейска и българска идентичност, да могат да допринесат към света. Да имат изградени навици, възпитание, с основни нагласи за учене, за принос към обществото, за знание", заяви Явор Джонев. Той и екипът му от Института за прогресивно образование започват изграждането на такъв тип училище и цялата структура около него (повече за идеята можете да прочетете в предстоящия брой на "Капитал").
"Ако си струва да подготвяме децата за бъдещето, то това не е за някакъв хепиенд, а за предизвикателствата, срещу които те ще се изправят", заяви Зорница Христова, автор и издател на детски книги, чиято цел е да разширят обхвата на образователната тематика в България. И обобщи: "Най-ценният ресурс в образованието е въпросът, който ученикът иска да зададе. А най-безсмисленият урок е този, след който учениците нищо не са те попитали."
Повече от изказванията на лекторите на конференцията "Образование за бъдещето" можете да прочетете следващата седмица в специалното издание "Образование" към в. "Капитал", както и на capital.bg. Очаквайте и интервюта с Джон Майтън и Яна Палоярви.
Яна Палоярви, директор "Международни връзки" в Министерството на образованието и културата на Финландия: Във Финландия обичаме да държим нещата прости ![]() "Не много хора знаят, че през 60-те години на миналия век Финландия е била бедна и земеделска страна. Но през 70-те променихме изцяло образователната си система и това ни доведе на върха на световните резултати в PISA." С тези думи Яна Палоярви, директор "Международни връзки" в министерството на образованието и културата на Финландия, започна презентацията си на тема какво прави финландската образователна система толкова успешна. По думите й промяната на образователната система е нещо, което самите финландци оценяват високо. Около 80% от тях смятат, че това е най-забележителната иновация в историята на тяхната страна и това е основната причина за тяхното благополучие. "Ние имаме доверие на общините си, те имат доверие на учителите си, а родителите имат вяра в образователната система", каза по този повод Яна Палоярви. "Ние обичаме да държим нещата прости във Финландия", така тя обобщи принципите, на които се подчинява тяхната образователната система. Бюрокрацията е "възможно най-малко", като в тяхното министерство на образованието например само 16 души се грижат за основното образование. "Не влагаме ресурсите си в администрацията, а в класната стая - в отношенията между ученик и учител", подчерта Палоярви. Министерството дава само рамката на учебните план и програма, учителите и общините имат свободата да ги подреждат и допълват сами според собствените си нужди. По същия начин те могат да избират кога и как да оценяват децата. Във Финландия няма нито училищни инспектори, нито национални стандартизирани тестове. Има само матури, но резултатите от тях не се публикуват, а се дават на учителите и училищата, които взимат мерки. Учителите са високо ценени във Финландия. Те не просто имат пълна свобода, но и са едни от най-квалифицираните кадри, които излизат от местните университети. В педагогическите факултети се приема трудно, като едва един от всеки десет кандидатствали успява да влезе. |
Още по темата
Българските новатори в образованието за 2016 г.
Основателят на на фондация "Заедно в час" Евгения Пеева оглави тазгодишното издание на класацията на портала Uchi.bg
14 дек 2016За италианските железници и българското образование
Защо няма да се върна да преподавам като учител по математика и информационни технологии
23 авг 2016Екипът на "Българска история" прави знанието за миналото достъпно и актуално
11 дек 2015Облакът на знанието на 74. СОУ
Иновативен проект на Huawei цели да създаде образователна инфраструктура, а активни учители и хора от бизнеса запълват дупки в учебното съдържание
17 юни 2015Тестовете не дават пълна картина за нужните на децата умения
Бившият образователен министър на Южна Корея Джу-Хо Лий пред "Капитал"
5 юни 2015Коментари Daily 21 май - От списъчна номенклатура към списъчна клиентела
И още: Образователен д-р Менгеле; Държава, в която всичко е менте, не се нуждае от реформи
21 май 2015В страната на свободата и простите неща
Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата
18 апр 2015Всеки ученик може да бъде отличник, смята математикът и драматург, измислил системата за преподаване на математика JUMP Math
17 апр 2015Как преподавателят по история Светлана Михайлова разчупва часовете си и защо това си заслужава
17 апр 2015Ако не можеш да промениш системата - направи си сам училище
Явор Джонев от "Сирма груп холдинг" излиза от активния бизнес, за да работи за качествено образование за всички деца
17 апр 2015Хората, които променят образованието
Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици
17 апр 2015LIVE: Какво очакваме от образованието?
Държавата, бизнесът, неправителственият и културен сектор ще обсъждат какво трябва да дава училището в дискусия на MoveBG
15 апр 2015Най-важното от конференцията, която търси значимите идеи за промени в училищната система
7 апр 2015Фотогалерия: Какво училище искат децата
Няколко ученици споделят как времето, прекарано в класните стаи, може да стане по-приятно
6 апр 2015Как се променя учебната програма във Финландия
Учениците ще наблягат на проблеми от реалния живот и ще могат да участват в планирането на часовете си
2 апр 2015Идва ли краят на скучните уроци
Какво означава свободата, която новият закон дава на учителите и директорите
27 мар 2015
Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява
22 сеп 2019, 2155 прочитания

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"
13 сеп 2019, 2970 прочитания
6 дек 2019, 5215 прочитания
6 дек 2019, 4682 прочитания
6 дек 2019, 2824 прочитания
6 дек 2019, 2676 прочитания
6 дек 2019, 2036 прочитания
Как противоречивата легенда от Уолстрийт Джордън Белфорт успешно продаде себе си, събирайки 700 души на лекцията си в София