Кое е образованието на бъдещето
Учителите, родителите и местната общност са ключовите фактори за една по-добра училищна система


Екип на Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Свободни учители, директори лидери, ангажирани родители и местна общност, учебна програма с фокус върху уменията за справяне в живота, модерна и стимулираща образователна среда, достъп за всички ученици без значение от произхода или нуждите им. Така изглежда качественото образование на бъдещето, което експерти, учители, представители на администрацията, бизнеса и неправителствения сектор очертаха на годишната конференция "Образование за бъдещето".
Форумът беше организиран от "Капитал" и Института за прогресивно образование и имаше за цел да даде отговори на въпроса какво трябва да бъде училището, за да движи напред обществото и икономиката.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
8 коментара
"Учителят е номер едно
Промяната в образованието няма как да се случи без мотивирани учители, които търсят новото." - Чудесно! Някой спомня ли си злощастната стачка на учителите от времето на тройната ламя? Орахарски и Серго тръгнаха да разтурят седянката, а обществото гледаше сеир отстрани. Какво толкова искаха учителите тогава - уважение и достойно заплащане. Получиха презрение и неразбиране. И досега думата "даскал" не носи нещо положително. Скучаещи ученици и обезверени учители, това е нашенското училище.
Ако искат да направят някаква промяна в образователната ни система, то първата крачка би трябвало да бъде увеличение на работните заплати на учителите, защото с тази мизерна заплата, която получават повярвайте ми никой не би бил мотивиран да мисли как да подобри качеството на обучение в класната стая.
Реформи са необходими в нашата изгнила образователна система със сигурност, но първо трябва да стимулираме настоящите учители, за да усетят поне някаква минимална подкрепа от страна на държавата. А след това можем да да очакваме и новото поколение да се стреми към професии насочени в образованието. Спомянам си, когато за пръв път излязох от България и разговарях, с младежи на моята възраст от скандинавските държави, и когато ми споделиха че искат да бъдат учители. Нещо, което в България е почти нечувано.
Образованието не само води до икономически растеж и социално развитие , но също води до подобряване на нивото в много различни сфери. Полша е много добър пример, където след падането на комунизма съумяха да въведат реформи в образователната си система и днес можем само да им завиждаме. Но ние все пак си имаме Чалга музиката, и терикатите облечени в черно и луксозните коли, които най-вероятно са взети на лизинг за да могат да се покажат пред Българския народ колко са "тежки".
Изумителното е че сме се примирили с този начин на живот и продължават да си ни тъпчат и управляват по този безъмен начин без бъдещте за младежта на родна земя.
Трябва да се увеличат учителските заплати поне със 100%. Ако има добро заплащане ще има и добри учители. Добри учители ще има ако има конкуренция между тях. Трябва директорите да имат по-голяма свобода и бюджет с който да разполагат. Нужна е и система за наблюдение за предотвратяване на злоупотреби и също зверски наказания за такива ако има. Образованието трябва да се изчисти от плявата която в момента е около 50%. Кому е нужно да знае един милион дати по история когато 2-3 години по-късно няма да помни нито една. Трябва децата да се подготвят за сегашните условия на живот, модерно мислене, гъвкавост, нови технологии, отворени за различното и различните, модерна програма за обучение а не такава от 80 години на миналия век. Доста неща могат да се направят, въпроса е дали търтеите в министерствата искат да си вършат работата и дали въобще имат някакви виждания за образование или просто са сложени там да взимат заплати 4 години.
Човек ако се замисли може да му дойдат милиони идеи как да се подобри образованието, аз лично имам такива в инженерното такова. В университета ми преподаваха неща които никога не са ми трябвали в професионално отношение и това бяха около 50-60% от целия материал. Да не говорим за технологии или езици за програмиране които още тогава не съществуваха а се пропускаха тези от които имаш нужда като завършиш. Абе въобще какво да говори човек.
В нашето образование залегнали няколко грешни парадигми, които докато съществуват само ще си говорим за "ново училище", "съвременно образование" и прочие хубави думички, но винаги ще се сблъскваме със ситуацията, която руснаците описват с израза "хотели по хорошему, получилось как всегда". Тези парадигми са:
- "безкрайна обучаемост" - всички деца са еднакви, различават се само по трудолюбие, при достатъчен натиск всяко дете може да бъде форматирано по предварително зададен от нас калъп. Действителността е, че децата са различни, едни са добри в едно, други в друго, това е генетична предпоставка и ние не можем да я променим. В резултат на така описаната парадигма ние харчим огромни усилия, пари и време за да учим децата на неща, които те моментално изхвърлят от съзнанието си, а децата на които тези знания действително биха били полезни се задоволяват с трохи.
-"Знанието е количеството информация, което детето може да възпроизведе". Грешно и вредно. "Библиотеката ми знае повече химия от мен, но химик съм аз, а не библиотеката" е казал Менделеев и е бил напълно прав. По същество нашето училище тренира единствено кратковременната памет, обявявайки ненужна и вредна способността за осмисляне, анализ, правене на изводи, водене на спор и т.н.
- всичките възвишени приказки за взаимопомощ, силните помагат на слабите и т.н. В действителност се касае за елегантно измъкване на учителите от задълженията им и прехвърляне на отговорността за изоставащите ученици върху техните по-добре представящите се другари. Дълбокоуважаеми преподавателю, задължението да преподаваш е твое, избрал си това занятие съзнателно, за това ти се плаща и никой друг не е длъжен да ти изпълнява задълженията и да ти носи отговорностите. Хич не пробутвай номера "аз съм дядо Господ, който само раздава задачите и оценява резултатите, а вие червеи се оправяйте сами, дърпайте слабите и треперете за моето благоволение".
- "учителят е отговорен за дисципината". Учителят трябва да предава знанията, за дисциплината трябва да се грижи отделна и независима структура.
- "този който върши работата, той я оценява". Няма защо да обяснявам, че е неправилно, това е очевидно. Оценяването трябва да бъде независимо от чиято и да било воля и да отразява действителното положение на нещата по обективен и съизмерим начин.
Няма "ново" и "старо" образование. Има добро и лошо образование. Така, както и всяка друга дейност.
Капитал, няма да е зле да направите едно разследване за учителскат мафия, за да стане ясно колко трудно се става учител в България, при условие че банките с данни на кандидати са препълнени, а учителите ревът че нямало млади дето да искат да стават учители.
И дано на някои заклети чугунени глави им просветне, че тази Финландия, която целия свят вече десетилетие дава за пример в областта на образованието се насочва към реформа в полза на система добре известна у нас като системата на академик Благовест Сендов.
land-schools-subjects-are-out-and-topics-are-in-as -country-reforms-its-education-system-10123911.htm l?cmipid=fb
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/fin
... а ние отново ще продължаваме да изхвърляме бебето заедно с топлата вода.
*
с мръсната вода.
(относно топлата вода се чудя до кога ще продължаваме да я откриваме)
До коментар [#1] от "gigabyte
И не само това,някои журналисти наругаха открито учителите, защото ,видите ли нямало кой да гледа децата им. Мога да ги цитирам поименно ,но честно казано малко ме е гнус.
Непрекъснато медиите кънтят от това какви права (БЕЗ ЗАДЪЛЖЕНИЯ) имат учениците и родителите, а да сте чули някъде,нещо за права на учителите ?! И като резултат обществото получава това ,което имаме сега. Гамени и безхаберници в училище.Родители, които си позволяват и удрят учител на работното му място (какъв "прекрасен" личен пример за децата)И разбира се демотивирани и смазани учители ,които след 5,10 год.съвсем ще изчезнат.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.