Хората, които променят образованието
Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Ако имаше рецепта за качествено образование, тя може би задължително щеше да има следните съставки:
Отворени към хората власти, които делегират отговорности, но и позволяват независимост на директорите и учителите. Активно общество, което следи какво се случва в образованието в световен мащаб, попива добри практики и упражнява натиск те да се случат и тук. Непримирими учители, които знаят, че днешните ученици имат различни нужди от това, което закоравялата система им предлага, и се опитват им ги осигурят. Търсещи изследователи, които отказват да приемат мита, че само някои деца могат.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
Благодарности за статията!
Ако позволите няколко забележки по текста "Отворени към хората власти, които делегират отговорности, но и позволяват независимост на директорите и учителите. Активно общество, което следи какво се случва в образованието в световен мащаб, попива добри практики и упражнява натиск те да се случат и тук. Непримирими учители, които знаят, че днешните ученици имат различни нужди от това, което закоравялата система им предлага, и се опитват им ги осигурят. Търсещи изследователи, които отказват да приемат мита, че само някои деца могат"
1. Отворените власти поемат отговорността, а не я делигират. Делигират водещата роля в образованието на учители, общественост, специалисти и родители.
2. Активното общество участва в процеса и търси отговорност от политиците и администраторите за разпределението на ресурсите и модернизацията на образованието като процес, инфраструктура, кадри.
3.Учителите - не обезателно непримирими, но осъзнаващи че ученикът е субек в учебния процес, а те самите не са безгрешни.
4. Изследователите - приемат че разните деца "могат" различно и търсят методи за успешно развитие.
Образованието в България е доста инертна и консервативна система . Учители стават в голямата си част тези , които добре са се напаснали в системата преди 20 г. и после я възпроизвеждат . Повечето са зубрачи , а не иноватори . Повечето са изостанали от времето , в което живеят и не могат да вдъхновяват новото поколение . Често дори предизвикват смях с изостаналостта си . Не случайно младите учители имат по-голям успех .
Да се набляга на назубрянето на тонове безполезна информация , вместо да се обучават децата за реалния живот , с реалните проблеми и решенията им е загуба на време .
Пиша това като човек завършил с отличие "елитна" гимназия и университет и осъзнал колко време е загубил за това . Всичко , което ме храни и помага в бизнеса , съм го научил извън образованието си .
Като професионален учител по ИТ и информатика ще отбележа, че е добре да има ангажирани хора, които работят за образованието.
До коментар [#3] от "magnas": Жал ми е за Вас, защото сте изгубил времето си, но нима не научихте нищичко в училище? Нима не срещнахте добри преподаватели? В гимназията има ЗП/задължителен минимум знания по всеки предмет, които се считат за необходими. Например грамотността, етичното и благоприлично поведение, уважението към родителите и мн. др. подобни.
В университетите всеки взема толкова, колкото иска, аз получих всичко, което ми беше необходимо за моята реализация. Мои колеги пропиха и пропиляха годините си, нима ФМИ на СУ им е виновен? Междувпрочем бях много добър студент.
Имам впечатление от образованието на 3 генерации - моето,на дъщерите ми и това на внука ми.Моята генерация се роди ,израстна и се изучи по времето на комунизма и зрелия социализъм,но няма да забравя учителят ми в 1-ви клас,който ми даде най-доброто от себе си и като знания и като навици.Дъщерите ми хванаха периода преди и след 10-ти ноември и имат изградена демократична система на ценностите,а внъкът ми е от ИТ поколението.
И до ден днешен аз продължавам да се самообразовам,израствам с внука ми.Искам да кажа,че образованието тръгва от семейството и после в училище и в университета.За щастие ние всички сме демократи и смятаме,че е крайно време образователната система трябва да се реформира истински,с нови хора,с широко отворени сетива за всичко ново.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.