Ако не можеш да промениш системата - направи си сам училище
Явор Джонев от "Сирма груп холдинг" излиза от активния бизнес, за да работи за качествено образование за всички деца
Представете си училище, в което децата ходят с удоволствие. Учат предметите така, че в бъдеще да могат да прилагат знанието. Взимат интердисциплинарни курсове, които им показват връзките между различните сфери. Всичко е преплетено с изграждане на навици за мислене и чувстване. Два дни от седмицата учениците са извън училище, имат лагери за обучение чрез преживяване. Учителите и директорите им са подготвени в специален институт, пренесъл най-добрите световни педагогически практики. Центърът за изследователска и развойна дейност анализира различните методи на преподаване и последните резултати от науките за учене, за да изгради подходящите за децата учебна програма и план. Цялата мрежа се управлява от училищен борд по примера на успешните частни компании. Местната общност е в училището и то е в нея.
Това не е фантазия, а реален проект, който ще започне през септември тази година с обучението на първите учители за новото училище. Самото то ще отвори врати година по-късно. Идеята е на основателя на софтуерната компания "Сирма груп холдинг" Явор Джонев и мрежата от представители на бизнеса и неправителствения сектор около него, обединени в гражданската инициатива "Диалог за бъдещето". От години те провеждат дискусии и изследват добри световни практики за това какво искаме от образованието и как това да се постигне. Сега Явор Джонев и екипът му вече са на следващата стъпка - да го осъществят.
"Първоначалната идея беше, че ще си изясним какво искаме и ще се опитаме да убедим целокупния български народ - който съвсем не е и целокупен, и политическата класа, че това е най-важното нещо за страната, да потърсим политически консенсус и да направим реформата", разказва Явор Джонев за "Капитал", "но дойде следващият въпрос - как правиш реформа на една такава тежка, бавна, затлачена с хиляди проблеми в нея система". Отговорът идва наскоро - не трансформираш старата, а правиш изцяло нова. Целта на Джонев и екипа му е да направят прототип на успешна образователна среда с надеждата, когато тя се докаже, да бъде внедрена навсякъде. "Разбрахме, че ако тръгнем да реформираме сегашната система, в ситуацията, в която сме, ще изхарчим ужасно много енергия и ще минат още десет години, и пак няма да сме успели", споделя той. А цената са 60-те хиляди ученици, които всяка година минават през образованието и голяма част от тях биват изгубени.
За Явор Джонев процесът по изграждане на идеята за ново училище тече отдавна. Започва още преди осем години, когато той все още живее в Канада, а пътуванията покрай бизнеса му му позволяват да изследва различни методи за преподаване. Връща се в България с идеята за частно училище за децата на служителите на компанията. Скоро обаче стига до извода, че това не е решението. Много по-важно е, казва Джонев, "вместо да се спасяваме поединично - т.е. да изтикаме нашите деца по-напред, защото имаме повече ресурси, да се опитаме да променим системата като цяло и да осигурим високо образование за всички деца - тогава и нашите ще са по-добре". Или иначе казано - "да се спасим заедно". В рамките на "Диалог за бъдещето" изкристализират новите изисквания към образованието - да направи от учениците свободни, отговорни и самостоятелни личности, които изграждат ефективни взаимоотношения с другите, мислят, решават проблеми и творят, отстояват тезите си, водят здравословен живот и имат принос към общността. Тези изисквания се превръщат в ясни цели на промяната - нещо, което Явор Джонев смята, че липсва при всеки опит за държавна реформа. За него каузата на образованието е вече на преден план - от средата на следващата година той ще замени позицията си на изпълнителен директор в бизнеса с работата по новата образователна среда - не като директор на училище, подчертава Джонев, а със знанията как се прави система, как се управлява изследователски и развоен процес и как се създават условия за творчески хора.
Още по темата
Резултатите от теста PISA 2015 отново показват, че системата на обучение в България има нужда от рестарт. Възможни пътища към него обаче вече има
6 дек 2016За италианските железници и българското образование
Защо няма да се върна да преподавам като учител по математика и информационни технологии
23 авг 2016Интересът към алтернативните методи за образование се засилва въпреки пречките от държавата
21 авг 2015В страната на свободата и простите неща
Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата
18 апр 2015Всеки ученик може да бъде отличник, смята математикът и драматург, измислил системата за преподаване на математика JUMP Math
17 апр 2015Как преподавателят по история Светлана Михайлова разчупва часовете си и защо това си заслужава
17 апр 2015Хората, които променят образованието
Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици
17 апр 2015Кое е образованието на бъдещето
Учителите, родителите и местната общност са ключовите фактори за една по-добра училищна система
7 апр 2015Или как технологичната индустрия се превърна в една от малкото успешни истории на българската икономика, но рискува да забави растежа си
20 фев 2015Най-важното за технологичен успех - хората
Усилията на IT индустрията да разреши проблема със специалистите може да положат основите на истинска реформа в образованието
20 фев 2015
Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти
18 яну 2019, 4491 прочитания

Пловдивската окръжна прокуратура се самосезира заради съмнения в изразходваните средства, изразени в медиите
16 яну 2019, 2701 прочитания
16 фев 2019, 811 прочитания
16 фев 2019, 640 прочитания
16 фев 2019, 607 прочитания
16 фев 2019, 488 прочитания
16 фев 2019, 399 прочитания
Как преподавателят по история Светлана Михайлова разчупва часовете си и защо това си заслужава