"K’во става бе, госпожо?"
Как преподавателят по история Светлана Михайлова разчупва часовете си и защо това си заслужава


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
"K’во става бе, госпожо?" Въпросът на дванайсетокласника най-вероятно ще хвърли в тих ужас всеки средностатистически учител. Светлана Михайлова обаче го приема спокойно - за нея това отношение не означава, че учениците не уважават учителите, а че просто го правят по различен начин.
Светлана е преподавател по история и философски цикъл. Става учител, защото това е нейният начин да е активна в обществото и да прави, "надявам се, някаква положителна промяна" като предава демократични ценности на учениците си. Програмата й е, меко казано, запълнена - преподава на V, VI, VII, IX, X и XII клас, занимава се и с проекти в сферите на образованието, младежката активност, социалните и половите неравенства. И събира идеи за това как училището да се превърне в място, където учениците са индивидуалности, достойнството им е защитено, а ученето е взаимен процес. И то не след пет, десет или двайсет години, а сега.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
17 коментара
Да е жива и здрава Светлана. Такива като нея връщат овцете в стадото.
До коментар [#1] от "ПАВЛА":
Жива и здрава да е наистина. Такива като нея изкарват овцете от стадото.
"Овцете... стадото..." !?!
Да ви имам уважението към учениците ви и към децата ни!
Всъщност нормално е за служител на системата за масово индоктриниране и обезличаване, погрешно наричана "образователна".
"Когато темата по история позволява, тя я свързва с чувствителни въпроси като феминизма, социалните неравенства или приемането на различията. "
-----------------------
Левичарско възпитание par excellence.
Съдбата да е благосклонна към тази учителка-будител, да е здрава късметлийка! Очарован съм от нормалния й и провокиращ мислене у децата подход! НО, хора, цялото й човеколюбиво усилие отива на вятъра при цялостно тъпи родители, не ли? Напомням ви една английска поговорка - "Не възпитавайте децата си, те така или иначе ще приличат на вас! ВЪЗПИТАВАЙТЕ СЕБЕ СИ!!!" Тази учителка-мъдрец трябва да преподава И в УЧИЛИЩЕ ЗА РОДИТЕЛИ, за да има смисъл от усилията й! Недялко Шаллиев
Дано повлече крак тази смела Светлана и повече учители я последват!
Впрочем, промяната от "долу-нагоре" се смята за доста по-устойчива и качествена, отколкото обратното. Дано повече учители и родители го осъзнаят, дано! Ако продължим да чакаме реформа от закостенелите административни плъхове, съвсем ще се обезличим....
Докато има такива учители, светлината на надеждата за нещо по-добро продължава да мъждука...
Хвала!
Който не е имал такъв учител, няма да го разбере. Аз съм имал и се радвам да го виждам отново и отново в учители, лекари, всякакви хора, включително се радвам да го виждам и у себе си. А на останалите: бе-е-е-е-е-е-е-е, надявам се, че сте ме разбрали!
Всяка система има за цел да контролира, а образователната не прави разлика. Госпожата просто използва методите, които работят днес. Да караш децата да учат наизуст; да пишат диктовки или да преписват уроци вече не върши работа. Затова подходът се сменя - стимулира се мисленето, работата в малки групи, творческия подход, НО истинска свобода няма, защото отново е според "наратива"
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.