🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Добрият Джон Майтън

Всеки ученик може да бъде отличник, смята математикът и драматург, измислил системата за преподаване на математика JUMP Math

Джон Майтън вярва, че математиката трябва да бъде поднесена на малки логични стъпки.
Джон Майтън вярва, че математиката трябва да бъде поднесена на малки логични стъпки.
Джон Майтън вярва, че математиката трябва да бъде поднесена на малки логични стъпки.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Джон Майтън вярва, че математиката трябва да бъде поднесена на малки логични стъпки.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Повечето хора никога не разбират колко брилятни могат да бъдат. Те не намират учителите, които да вярват в тях. Убеждавани са, че са глупави." Думите са на асистент-учителя Том от филма Добрият Уил Хънтинг (Good Will Hunting), който разказва историята на нощния пазач, но истински математически гений Уил. В ролята на Том е Джон Майтън, канадски математик и драматург, който сам пише думите на своя герой във филма и консултира Бен Афлек и Мат Деймън за сюжета му.

И е истински убеден в посланието на "Добрия Уил Хънтинг". Майтън се е посветил на каузата да направи математиката разбираема - и дори обичана, от всеки ученик. По неговата система за преподаване JUMP Math учат близо 85 хиляди деца от над 400 училища и курсове по света. От няколко години тя се прилага и от близо сто учители в България благодарение на Института за прогресивно образование. Философията на JUMP (Junior Undiscovered Math Prodigies - Млади неоткрити математически гении) е, че всеки (дори най-изоставащият) ученик притежава потенциал за учене и той може да бъде реализиран, ако учениците са уверени и старателни, а учителите ги окуражават и подкрепят по пътя. Ролята на преподавателите е да определят какво точно знаят учениците, да разбият материала на малки стъпки и да направят така, че всеки ученик да бъде въвлечен и да участва. Резултатите се виждат веднага - по-бързите деца се справят още по-добре, а по-бавните постепенно ги достигат. А JUMP Math става една от четирите отличени сред сто най-добри образователни иновации в света.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    medesc avatar :-|
    Medesc
    • - 1
    • + 18

    Поздрави на автора за статията!

    Искам само да отворя една скоба относно споделеното от г-н Майтън:
    "Майтън дава пример с изследвания на шахматисти, които са показали по-добри резултати когато се подготвят първо с мини-игри с по-малко фигури, за да упражняват техники и позиции"

    Специалист съм по шахматна педагогика и държа да уточня, че това съждение е вярно само в част от случаите (около половината). Всъщност нещата при използване на този подход започват от дефинирането типа нервна система на ученика. Когато ученика има т.н. 'пасивна' нервна система - с него е по-ефективен именно описания от г-н Майтън метод. При деца с 'активна' нервна система се работи по обратния начин - от сложното към простото.

    Харесвам програмата създадена от г-н Майтън и работим в къщи с децата ми по нея, за което най-голяма заслуга има Института за прогресивно образование. Благодарности и към тях, за това че ги преведоха и разпространяват у нас.

    Нередност?
  • 2
    msi1410634508376769 avatar :-@
    Николай Дренчев
    • - 10
    • + 10

    Грам не ви вярвам!
    Разбира се, за системата най-лесно е да стовари отговорността - съответно вината за неблагополучията - на учителя!
    Но учителят е прикован от системата и от него нищо не зависи! Той не е свободен да избира материала, който преподава, поредността му, темпото му, не може да селектира децата на които да преподава или да избира методите на преподаване.
    Няма как да преподаваш едновременно на няколко перфектни ученика, а какво остава на десетки деца с най-различни интереси. Докато повтаряш за по-неподготвените - ощетяваш напредналите.
    Аз не съм виждал дете, печелило състезание по математика, което да не е подготвяно вън от училище. Може ли да погледнем постиженията на децата, подготвяни от стоте обучени по "джъмп мат" учители?

    Нередност?
  • 3
    petrof avatar :-|
    petrof
    • - 1
    • + 1

    [quote#1:"Paulbjork"]Харесвам програмата създадена от г-н Майтън и работим в къщи с децата ми по нея, за което най-голяма заслуга има Института за прогресивно образование. Благодарности и към тях, за това че ги преведоха и разпространяват у нас.[/quote]
    Може ли някаква връзка към този Институт?

    Нередност?
  • 4
    anitolina avatar :-|
    anitolina
    • - 1
    • + 4

    Системата е добра е за деца,които се справят по-трудно с математиката.А тези,които са добри по математика се развиват прекалено бавно с тази система.Учихме цяла година по нея и не съм доволна.А задачите бонус,които толкова хвалят са със същата сложност.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал