Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
3 18 апр 2015, 8:04, 20806 прочитания

Как да тренираш дракон

Или за опита на няколко граждански групи в опитомяването на местната власт и ремонтирането на системните градски бъгове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Гергин Борисов от "Спаси София": "Успешният кмет е човек, който не се страхува да управлява екипа си"

За очакванията за предстоящите избори, за идеалния кмет на София и за отношенията на гражданите със Столична община говори един от членовете на гражданската инициатива "Спаси София" .

24 сеп 2015

Пластична операция за София

Столична община замести дебата за проблемите на града и възможните решения с архитектурни конкурси

27 мар 2015

София въздиша

Конкурсът за нов облик на централните части на града протича с някои очевидни пропуски

27 мар 2015

0700-Оправете-нашия-град

Как работи комуникацията между гражданите и общината за решаването на проблеми с градската среда

21 мар 2015

Извини се, бе

"Гражданите" е приложение, улесняващо борбата с нарушителите на правилата за движение

21 мар 2015

Какъв въздух дишаме

Карта на замърсяванията с фини прахови частици и други вредни елементи в цялата страна

7 мар 2015


Подредени в шпалир от черни палта, министрите и кметът на София слушат речта на премиера Бойко Борисов по случай откриването на новата линия на метрото, която най-сетне стига до летището. В обичайния си стил и под одобрителните погледи на свещениците, той първо благодари на Началника, "защото без него нищо не може да стане". След това потупва сам себе си по рамото за добре свършената работа, закичва директора на "Метрополитен" като "герой на социалистическия труд", поощипва политическите си опоненти с някоя друга плоска шега. И за финал извърта глава към Йорданка Фандъкова, за да отсече: "Въобще не трябва да се ядосваш на тези спасители. Ако не бяхме ние да спасим София от спасителите преди 7 години... Знаем грабежа на синя София. Да не ти пука. Айде, живи здрави."

"Спасителите", които заслужиха вниманието на премиера в любимата му поза на откриващ неща, са хората зад гражданското обединение "Спаси София". Те редовно изпотяват кмета и управата на общинските дружества, изобличавайки некачествените ремонти в столицата, направени с публични пари. Само две седмици преди официалната премиера на метрото във Facebook страницата им се появи серия от снимки на немарливо изпълнените чисто нови станции - стърчащи кабели, непокрит бетон, изпочупени елементи. Младежите от "Спаси София" са свикнали ту да бъдат игнорирани от властите, ту да бъдат привиждани като платени политически агенти. Дори се шегуват, че да общуваш със Столичната община е като да опиташ да побутнеш мамут - трудно е да го впечатлиш, като го дръпнеш за косъма.

През последните години обаче "Спаси София" не са сами в опитите си да притесняват мастодонта. Натрупа се критична маса от общности, които го настъпват от всякакви посоки с убеждението, че е окей гражданите да изискват от хората, на които са поверили грижата за града си. Различни по целите си, проблемите, които искат да решат и методите, с които си служат, тези групи и организации са достатъчно на брой и значими като въздействие, че да можем да ги наречем система. Независимо дали са избрали да спорят с главния архитект за хаоса в градското планиране като "Група Град", да контролират изпълнението на инфраструктурните проекти като "Спаси София", или да преобразяват всевъзможни градски грозотии като "Трансформатори", появата им върши най-бавната, но най-важна промяна - да превъзпита местната власт, че да общува с гражданите и да съгласува решенията си с тях е естественият ход на нещата. Усилията за това вече не идват само от София. Бургас, Варна и Русе също имат своите граждански двигатели, които по своя начин се опитват да поправят системните градски бъгове. 

Кои са тези хора

Макар че голяма част от тези общности разчитат на мускулите и енергията на ентусиасти, които се занимават с проблемите на града в своето лично време, е лесно да разпознаеш физиономията на двете професионални общности, които са най-активни - архитектите и IT секторът. За Ивайло Петков, един от шестимата архитекти, които формират "Група Град", това е повече от естествено. "Нас още в университета ни учат, че сме диктатори - каквото направим, хората го следват. До голяма степен архитектите предопределят дали хората ще са щастливи или нещастни - създават емоции, взаимоотношения, среда, икономика. Дали плочката ще кльопне и ще изпръска съседа - тези малки неща ни правят агресивни и ни влияят", дава пример той.



Принципът, на който се събират професионалистите в "Група Град", за да влияят върху решенията за публичната архитектура, е, че всеки от тях е направил поне една тоалетна с ръцете си, както се шегува арх. Петков. Тоест има опита, познанията, идеите и самочувствието - не се срамува да каже на някого в очите: "Не си прав." Целта им като група е да инвестират в по-качествена градска среда и в следващи поколения, които оценяват важността й: "Ако сега не направим публичните пространства привлекателни, да сформираме положително [отношение] у хората, които ги обитават, не можем да разчитаме, че след десет години ще имаме нормални политици, които ще се изслушват, ще вземат адекватни решения и ще разбират кое е хубаво и кое лошо." Според арх. Петков появата на "Група Град" е отговор както на нуждата от гражданско общество с позиция, така и на липсата на ценностна система, върху която то да стъпи.

"Единственият начин да направиш промяна е да изобличиш неправилното поведение на пътя."

Христо Борисов, IT специалист и съосновател на grajdanite.bg


Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
"Ако има проблем, най-малкото което ние като граждани можем да направим, е да помогнем с алтернативни, законни начини на системата да го реши", разсъждава и 27-годишният Христо
Борисов, мениджър в технологичната компания Telerik. Христо и неговите трима съмишленици - Иван Митов, Стоян Митов и Тодор Лилков, черпят вдъхновението си от бизнес модели, родени от изкривявания на средата, като тези на Uber и AirBnB, за да създадат мобилното приложение grajdanite.bg. Неговата цел е да подобри културата на шофиране в България, а създателите му съзират и възможност за иновативен бизнес модел. Приложението позволява на потребителите да качват снимки на автомобили и шофьори, хванати в нарушение - неправилно паркиране, каране в бус лента или в аварийна лента на магистралата, пререждане на светофар, неспазване на маркировката и т.н. Ако човек разпознае своя автомобил, има опцията да се извини на човека, качил снимката. А ако извинението му бъде прието, снимката се изтрива от системата. "Дадохме си сметка, че ако искаме наистина нещо да променим, трябва да го направим по позитивен начин. Дори с чувство за хумор", добавя Христо. Идеята му хрумва, когато самият той чака на светофар, за да се включи в движението, и бива предреден от нетърпелив гражданин с мерцедес. Христо му почуква на стъклото, а човекът вътре остава смутен, че някой го е забелязал. Тогава Христо осъзнава, че това е начинът да се промени подобно поведение, като го покажеш на всички, като го изобличиш и разчовъркаш съвестта на шофьора. Който вече знае, че освен КАТ го следят още 20 хиляди смартфона на пътя. Това дава увереност на авторите на grajdanite.bg, че компании биха инвестирали в подобряването на културата на своите шофьори и биха се абонирали за услугата, за да следят фирмените си коли чрез системата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Манди Хиксън: Пътят към успеха е в това да се провалиш достатъчно пъти Манди Хиксън: Пътят към успеха е в това да се провалиш достатъчно пъти

Една от първите жени - пилоти на изтребител "Торнадо GR4", за това как се печелят битки, как се става лидер и защо не се влиза с телефон в газова камера

12 фев 2018, 3192 прочитания

Два свободни лъва повече 3 Два свободни лъва повече

Как две малки животни, почти загинали в Разград, станаха национална новина

1 фев 2018, 3607 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
В страната на свободата и простите неща

Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата

Защо бягат младите италианци

Италия страда от същия проблем като Източна Европа - около 10% от населението е зад граница, а миграцията на млади и активни хора се засилва. Изборите няма да решат това

Валери Симеонов: Времето ми в политиката е кратко

Лидерът на НФСБ е единственият в управлението, който си позволява открито да отправя упреци към премиера Борисов

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Книга: Уилям Уортън - "Отбой в полунощ"

Един от романите на Уортън, вдъхновени от ужасите, на които става свидетел през Втората световна война

Парма култура

Градът на Бертолучи и пармезана крие много изненади

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 8

Капитал

Брой 8 // 24.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал"

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 24.02.2018 Прочетете