С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 18 апр 2015, 8:04, 21714 прочитания

Как да тренираш дракон

Или за опита на няколко граждански групи в опитомяването на местната власт и ремонтирането на системните градски бъгове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Подредени в шпалир от черни палта, министрите и кметът на София слушат речта на премиера Бойко Борисов по случай откриването на новата линия на метрото, която най-сетне стига до летището. В обичайния си стил и под одобрителните погледи на свещениците, той първо благодари на Началника, "защото без него нищо не може да стане". След това потупва сам себе си по рамото за добре свършената работа, закичва директора на "Метрополитен" като "герой на социалистическия труд", поощипва политическите си опоненти с някоя друга плоска шега. И за финал извърта глава към Йорданка Фандъкова, за да отсече: "Въобще не трябва да се ядосваш на тези спасители. Ако не бяхме ние да спасим София от спасителите преди 7 години... Знаем грабежа на синя София. Да не ти пука. Айде, живи здрави."

"Спасителите", които заслужиха вниманието на премиера в любимата му поза на откриващ неща, са хората зад гражданското обединение "Спаси София". Те редовно изпотяват кмета и управата на общинските дружества, изобличавайки некачествените ремонти в столицата, направени с публични пари. Само две седмици преди официалната премиера на метрото във Facebook страницата им се появи серия от снимки на немарливо изпълнените чисто нови станции - стърчащи кабели, непокрит бетон, изпочупени елементи. Младежите от "Спаси София" са свикнали ту да бъдат игнорирани от властите, ту да бъдат привиждани като платени политически агенти. Дори се шегуват, че да общуваш със Столичната община е като да опиташ да побутнеш мамут - трудно е да го впечатлиш, като го дръпнеш за косъма.


През последните години обаче "Спаси София" не са сами в опитите си да притесняват мастодонта. Натрупа се критична маса от общности, които го настъпват от всякакви посоки с убеждението, че е окей гражданите да изискват от хората, на които са поверили грижата за града си. Различни по целите си, проблемите, които искат да решат и методите, с които си служат, тези групи и организации са достатъчно на брой и значими като въздействие, че да можем да ги наречем система. Независимо дали са избрали да спорят с главния архитект за хаоса в градското планиране като "Група Град", да контролират изпълнението на инфраструктурните проекти като "Спаси София", или да преобразяват всевъзможни градски грозотии като "Трансформатори", появата им върши най-бавната, но най-важна промяна - да превъзпита местната власт, че да общува с гражданите и да съгласува решенията си с тях е естественият ход на нещата. Усилията за това вече не идват само от София. Бургас, Варна и Русе също имат своите граждански двигатели, които по своя начин се опитват да поправят системните градски бъгове. 

Кои са тези хора

Макар че голяма част от тези общности разчитат на мускулите и енергията на ентусиасти, които се занимават с проблемите на града в своето лично време, е лесно да разпознаеш физиономията на двете професионални общности, които са най-активни - архитектите и IT секторът. За Ивайло Петков, един от шестимата архитекти, които формират "Група Град", това е повече от естествено. "Нас още в университета ни учат, че сме диктатори - каквото направим, хората го следват. До голяма степен архитектите предопределят дали хората ще са щастливи или нещастни - създават емоции, взаимоотношения, среда, икономика. Дали плочката ще кльопне и ще изпръска съседа - тези малки неща ни правят агресивни и ни влияят", дава пример той.



Принципът, на който се събират професионалистите в "Група Град", за да влияят върху решенията за публичната архитектура, е, че всеки от тях е направил поне една тоалетна с ръцете си, както се шегува арх. Петков. Тоест има опита, познанията, идеите и самочувствието - не се срамува да каже на някого в очите: "Не си прав." Целта им като група е да инвестират в по-качествена градска среда и в следващи поколения, които оценяват важността й: "Ако сега не направим публичните пространства привлекателни, да сформираме положително [отношение] у хората, които ги обитават, не можем да разчитаме, че след десет години ще имаме нормални политици, които ще се изслушват, ще вземат адекватни решения и ще разбират кое е хубаво и кое лошо." Според арх. Петков появата на "Група Град" е отговор както на нуждата от гражданско общество с позиция, така и на липсата на ценностна система, върху която то да стъпи.

"Единственият начин да направиш промяна е да изобличиш неправилното поведение на пътя."

Христо Борисов, IT специалист и съосновател на grajdanite.bg


Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
"Ако има проблем, най-малкото което ние като граждани можем да направим, е да помогнем с алтернативни, законни начини на системата да го реши", разсъждава и 27-годишният Христо
Борисов, мениджър в технологичната компания Telerik. Христо и неговите трима съмишленици - Иван Митов, Стоян Митов и Тодор Лилков, черпят вдъхновението си от бизнес модели, родени от изкривявания на средата, като тези на Uber и AirBnB, за да създадат мобилното приложение grajdanite.bg. Неговата цел е да подобри културата на шофиране в България, а създателите му съзират и възможност за иновативен бизнес модел. Приложението позволява на потребителите да качват снимки на автомобили и шофьори, хванати в нарушение - неправилно паркиране, каране в бус лента или в аварийна лента на магистралата, пререждане на светофар, неспазване на маркировката и т.н. Ако човек разпознае своя автомобил, има опцията да се извини на човека, качил снимката. А ако извинението му бъде прието, снимката се изтрива от системата. "Дадохме си сметка, че ако искаме наистина нещо да променим, трябва да го направим по позитивен начин. Дори с чувство за хумор", добавя Христо. Идеята му хрумва, когато самият той чака на светофар, за да се включи в движението, и бива предреден от нетърпелив гражданин с мерцедес. Христо му почуква на стъклото, а човекът вътре остава смутен, че някой го е забелязал. Тогава Христо осъзнава, че това е начинът да се промени подобно поведение, като го покажеш на всички, като го изобличиш и разчовъркаш съвестта на шофьора. Който вече знае, че освен КАТ го следят още 20 хиляди смартфона на пътя. Това дава увереност на авторите на grajdanite.bg, че компании биха инвестирали в подобряването на културата на своите шофьори и биха се абонирали за услугата, за да следят фирмените си коли чрез системата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2222 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3049 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
В страната на свободата и простите неща

Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата

Още от Капитал
Букурещ - по-големият офис събрат

Румънската столица има по-ликвиден пазар, повече инвеститори и по-големи наематели

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Песимизъм печели, оптимизъм - губи

Създаването на къс ETF фонд върху SOFIX отваря възможност за печалби при падащ пазар

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Кино: "Славни времена"

Романс по френски с пътуване в човешкото време

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10