Гражданското образование - отново на фокус

Неправителствени организации обсъждат как училището (да) възпитава хора с позиция

С проекта си "Училище за граждани" неправителствената организация "Политроник" цели да наложи ученическите съвети като основен път за учениците да отстояват правата си и да решават проблемите си.
С проекта си "Училище за граждани" неправителствената организация "Политроник" цели да наложи ученическите съвети като основен път за учениците да отстояват правата си и да решават проблемите си.
С проекта си "Училище за граждани" неправителствената организация "Политроник" цели да наложи ученическите съвети като основен път за учениците да отстояват правата си и да решават проблемите си.    ©  Надежда Чипева
С проекта си "Училище за граждани" неправителствената организация "Политроник" цели да наложи ученическите съвети като основен път за учениците да отстояват правата си и да решават проблемите си.    ©  Надежда Чипева

Как да направим така, че всеки да е гражданин? Активен, критичен, с познания и позиция.

"Сигурният отговор е: Като почнем да работим за това от най-ранна детска възраст. Едва ли някой вярва, че на 18-тия си рожден ден изведнъж младият човек "съзрява" за тази важна роля", казва Надя Шабани, програмен директор в Българския център за нестопанско право. По думите й това следва да е процес, който "трябва задължително да се случва в училище, да е част от общообразователния стандарт и да сме сигурни, че всички деца са включени в него".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 12

    Имам известен опит на участие в подобен род дискусии между руски и американски партньори по грантове на Държавния Департамент, както и спорове вътре в американската страна по въпроса.
    Педагозите в образователната система на САЩ считат, че гражданската позиция се формира както чрез уроци по история, държава и нейното устройство, етика и т.н., така и с практически дейности в полза на обществото. Има група политолози, главно от НюДжърси и Ню Йорк, които се виждат в ролята на мисионерите които трябва да поведат заблудените народи, нещо като Моисей (аз лично се шегувах с тях като "комисари"). Те са за предмета "гражданско образование", но повтарям, такъв предмет в Американското училище няма и едва ли ще бъде приет предвид силната роля на принципите за свобода на мисленето.
    Накрая руските колеги бяха много радостни да прегърнат идеята за училищен предмет "Гражданско Образование" - заместител на "Научен Комунизъм" или нещо от този род което да извини обшеството за незаангажираността му с текста "Ами те са го учили в училище, ние какво да се месим?!". Пък и пари ще паднат от учебниците.

    Нередност?
  • 2
    red.mary avatar :-|
    red.mary
    • + 4

    Умението човек да формира позиция и да я отстоява не може да е плод на една дисцциплина в училище. Това е въпрос на изградена цялостна култура и познания. Познания, които са част от други научни дисциплини - история, етика, философия, литература и др.
    Въпросът или по-скоро проблемът на обществото ни, което се атомизира, на отделния човек, който е пасивен, не умее да формулира интреса си, да го защитава и т.н. е проблем на унаследената дългогодишна пасивност, страх и приемане на собствената ти държава като нещо отделно от самия теб. Държавата е такава и такава...българите са такива и такива....Може би. Всъщност няма общност, от която да си част и за която да се бориш. ОБЩност, която да има ОБЩ интерес.
    За това смятам, че написаното в първия пост е напълно вярно.
    [quote#1:"daskal1"]гражданската позиция се формира както чрез уроци по история, държава и нейното устройство, етика и т.н., така и с практически дейности в полза на обществото[/quote]

    Друг е въпросът, ако са усвоени едни парици, за да се разработи една програма по "науната" дисциплина "граждаснко образование".

    Нередност?
  • 3
    nikolavj avatar :-P
    Никола Йорданов
    • + 4

    Еееех, вече явно съм стар, понеже мрънкам и критикувам!
    Няма да стане така! Глупости са всички програми, които залагат на сократовата аксиома "само да знаеш кое е правилно и ще започнеш да го правиш." Понеже съм финансирал, организирал и менажирал поне 15 такива - знам го от личен опит.
    Какво работи ли? Ами да поемат отговорности учениците, да правят нещо, заедно, да го управляват и в хода на управлението ще развият знания и умения.
    Давам си сметка, че е малко радикално, но защо не се опита учениците да се редуват да се грижат за дисциплината, да си чистят училището и т.н. Естествено - и да се забавляват. Поне 1/3 от времето в училище да е за забавление. Ограниченията (пушене, гледане тъпи филми и т.н.) да бъдат обсъждани и налагани, и спазвани от самите ученици.
    Горките учители в момента се чудят за кое по-напред да се грижат.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал