С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 май 2015, 9:07, 21455 прочитания

Гражданското образование - отново на фокус

Неправителствени организации обсъждат как училището (да) възпитава хора с позиция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Как да направим така, че всеки да е гражданин? Активен, критичен, с познания и позиция.

"Сигурният отговор е: Като почнем да работим за това от най-ранна детска възраст. Едва ли някой вярва, че на 18-тия си рожден ден изведнъж младият човек "съзрява" за тази важна роля", казва Надя Шабани, програмен директор в Българския център за нестопанско право. По думите й това следва да е процес, който "трябва задължително да се случва в училище, да е част от общообразователния стандарт и да сме сигурни, че всички деца са включени в него".


Темата за гражданското образование днес отново е актуална и дискусионна покрай очаквания нов закон за училищното образование, който парламентарната комисия по образование и наука гледа в момента на второ четене.

Защо е важно

Гражданското образование формира определени знания и умения, които позволят на децата да вземат информирани решения, а в бъдеще - да могат успешно да защитават лична или обществена кауза. Нещо повече - учи ги да изслушват и уважават позицията на другия, да участват активно в обществения живот, да търсят решения по проблеми, които ги вълнуват, обобщава ползите Дани Колева, програмен директор в Национална мрежа за децата.



Мария Янкова, експерт Образование в "УНИЦЕФ България", също е убедена в предимствата на тези усилия. "Гражданското образование развива критично мислене, аналитични умения и нагласи. То помага на младия човек да се формира като свободна личност, която познава и отстоява своите права, свободи и отговорности", коментира Янкова.

"Когато в училище се изучават много и различни научни дисциплини като математика, история, химия и т.н., голяма част от фокуса в образованието се премества и човешките ценности убягват от учебната програма. А те са изначални", казва Ива Таралежкова, председател на управителния съвет на Форум "Гражданско участие", обединяващ над 120 активни неправителствени организации в цялата страна. Според Таралежкова този дефицит в образованието води до дълбока криза на ценностите в нашето общество. "Затова е важно гражданското образование в училище да заостри вниманието на децата от ранна възраст, при това по интерактивен интересен начин, който да развива критично мислене, аналитични умения и нагласи, за да ги ангажира и да ги накара да се чувстват съпричастни към случващото се в ежедневието", обобщава тя. И допълва, че за огромна част от организациите - членове на мрежата Форум "Гражданско общество", темата за въвеждане на гражданско образование в училище, е основна кауза, по която трябва да се проведе застъпническа кампания.

Сред дискусионните въпроси е дали гражданското образование да бъде отделен учебен предмет или знанията да са вплетени в различни учебни дисциплини, както е сега. Сериозен спор се води и по съдържанието на това, което (ще) се преподава.

Като отделен учебен предмет

"В момента гражданското образование в българското училище се осъществява по-скоро на теоретично равнище и се пренебрегва неговата практическа насоченост и приложен характер. Пренебрегва се и възможността то да се превърне в интерактивна дейност, която поощрява инициативността, креативността и отговорността на учениците", коментира Надя Шабани. Тя цитира международно изследване, което показва, че представянето на българските ученици по гражданско образование е под средното равнище на всички участници. "Това дава основания да се смята, че една от основните проблемни области е свързана с учебното съдържание. Когато е "хоризонтален предмет", вплетен в различни дисциплини, се размива много съдържанието, а обучението зависи от възможностите на конкретния учител", посочва Шабани. И подкрепя експертите, които смятат, че това трябва да е отделна дисциплина, "за да се гарантира, че за нея се отделя достатъчно време и внимание".

Милена Захариева, изпълнителен директор на фондация "Смарт", също подкрепя идеята гражданското образование да бъде отделен учебен предмет, който се изучава във всички класове. Фондацията работи с млади хора, които мотивира и подкрепя да развиват доброволческа и гражданска активност. "Много важно е и здравното образование да бъде отделен предмет. Преподаването трябва да стане по сериозен, добре регламентиран начин. Знам, че учебните часове са определен брой, но е важно още от началото децата да се учат целенасочено, че да си различен не е лошо, че всеки има своите права, че всеки има или може да има различно мнение от другите. Това би променило нагласите да си агресивен, да се подиграваш и да се държиш лошо с различните", обобщава Милена Захариева.

Като част от учебните предмети

Според Димитър Лазаров, експерт по глобално и гражданско образование в Центъра за приобщаващо образование, по-добрият вариант е гражданското образование да бъде вплетено в различни учебни дисциплини. "Един нов учебен предмет означава писане на нови учебници, чиито автори ще се чудят какво да сложат в тях, защото знанията вече съществуват под една или друга форма в различни учебни дисциплини", казва Лазаров. Той поставя още един принципен въпрос. "Трябва да се гледа по-напред. Вече узряхме за идеята да обучаваме учениците да бъдат граждани в собствената си държава, но светът ни изпреварва и се глобализира все повече. Затова вече говорим и за глобално образование. За да бъде активен съвременният гражданин, трябва да познава институциите не само в своята държава, но и глобално", обобщава Лазаров.

"Обучението трябва да е интердисциплинарно, това позволява гражданинът да бъде видян през аспектите на различните учебни предмети. Ако гражданското образование е отделна дисциплина, това означава, че ще има и оценки. Как може един да е гражданин за тройка, а друг – за шестица. Активното информирано гражданство е начин на мислене във всяка една сфера на живота ни. По същия начин е и в училище. Не е добре един учител да бъде носител на тези знания", коментира Биляна Захариева, ръководител на проекта "Училище за граждани" на сдружение "Политроник".

Няма единодушно мнение нито единен модел за гражданско образование, показва европейската практика. «Ясно е само, че то не бива да е самоцелно. Мнозина се опасяват, че ако се въведе отделен предмет в училище, това означава някой от другите учебни предмети да отпадне. Но кой? А и се смята, че всяка година натоварването в училище расте. Гражданите по душа обаче искат въвеждане на отделен учебен предмет», обобщава Дани Колева.

Не бива да се забравя, че освен прякото образование има различни други начини, с които учениците могат да бъдат възпитавани да мислят и действат като хора с позиция. Например - участие в ученически съвети, клубове, ученически парламент, в различни доброволчески инициативи, припомнят експерти.

Дискусия по темата се води и на сайта «Гласът ни», където всеки регистриран потребител може да изкаже мнение и да подкрепи съмишленици.
 
Европейският опит

Всички държави членки на ЕС са включили предмета "Гражданско образование" в учебните програми за основно и средно образование, но прилагат различни подходи, обобщава специален доклад на Европейската комисия. Всички европейски страни са въвели правила и препоръки, които насърчават демократичните практики и участието на младите хора в управлението на училището им - например избори на делегати на класовете, ученически съвети, представителство в училищните органи. В над една трета от европейските страни при оценяването на учениците вече се взема предвид участието им в училищни или обществени дейности.
Продължават обаче предизвикателствата, свързани с усъвършенстване на знанията и уменията за преподаване на предмета. Само две страни – Англия и Словакия, предлагат специализирано обучение за бъдещи преподаватели в програмите на първоначалното учителско образование, отчита докладът.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика 1 Чешкият акционер в Le Monde не гарантира независима журналистика

Доверието между ръководство и редактори във френския вестник все повече намалява

22 сеп 2019, 2176 прочитания

Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание Ралица Матеева: На учениците трябва да се даде шанс сами да произвеждат съдържание

Учителката от СОУ "Ангел Кънчев" в Русе Ралица Матеева пред "Капитал"

13 сеп 2019, 3005 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Общество" Затваряне
Като лъвиците

Защо Кения продължава да е едно от лошите места да бъдеш жена по света и как това спъва развитието й

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10