Предприемачи и идеалисти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Предприемачи и идеалисти

Reuters

Предприемачи и идеалисти

От онлайн платформа за сексуално образование до програмиране за първолаци, социалните предприятия запълват дупки в образователните системи

Мартин Димитров
6677 прочитания

Reuters

© Maxim Shemetov


Там, където класическото образование не успява, трябват иновации. А никой не е по-добър в експериментите с новото от предприемачите. В последните години на Запад, а и в много други части от света, стартират нов тип организации, които се превръщат в двигател на промяната на иконономически и социални модели във всякакви сфери на обществото. Това са социалните предприятия - компании, които комбинират идеалната си цел с дългосрочен бизнес модел. За разлика от обикновените неправителствени организации (НПО), те не разчитат само на грантове и дарения, а изграждат модел на финансова устойчивост като продават услугите си. За разлика от класическите бизнеси обаче, не целят да максимизират своята печалба, а да изпълнят социалната си мисия. Четири такива проекта - всичките в сферата на образованието - представиха в понеделник организаторите от фондация Reach for Change в Дома на Европа. Всяка една от идеите или попълва празнина в класическата програма на училищата, или се опитва да излезе от утъпканите пътеки и да предложи алтернатива.

Да можеш да кодираш преди да можеш да четеш

Това, в едно изречение, е мечтата на Мартин Екснер от Дания. За да я постигне, бившият учител и настоящ социален предприемач е създал своя проект Coding Pirates, който цели да развие креативността и продуктивността на деца от 7 до 17 г. чрез информационни и комуникационни технологии (ИКТ), роботика програмиране, дизайн и други. По думите му е изключително важно информационните технологии да започнат да се използват като инструмент, който да учи децата на творческо мислене. "Бях разочарован от училището, в което преподавах, и затова го напуснах, за да създам училище, в което бих учил, ако бях отново ученик", казва той.

Според Екснер децата се нуждаят от "пясъчник", който да им позволява да изграждат идеите си, а не от ограниченията, които им се поставят в училище. Вдъхновен от един от многото иновативни проекти, които се спонсорират от естонското правителство през последните години - ProgeTiiger (уроци по програмиране от първи клас, във всяко училище), Екснер вижда, че за да бъде Дания конкурентноспособна в ИКТ сферата утре, децата трябва да израснат с такъв начин на мислене.

"Датчаните със сигурност са световни шампиони по търкане на тъч-скрийн екрани. Но трябва да идем отвъд това и да станем по-добри в програмирането, за да сме сигурни, че ще имаме IT индустрия и утре", казва Екснер. Моделът, който неговият отбор от учители и програмисти прилага, е комбинация от дидактически и технологичен начин на преподаване на принципите на програмирането.

В момента проектът се финансира от 500-те регистрирани членове в 14-те училища, в които той върви пилотно. Допълнителни средства идват от партньорството с компании в сферата, като най-сериозна подкрепа датчаните получават от Microsoft. Освен преподаването, Екснер има желание да разшири капацитета на проекта и чрез научноизследователска работа.

Мъжът и жената интимно.bg

По време на детството и тийнейджърските си години Николета Попкостадинова е имала само два разговора за сексуалността с родителите си. И не иска следващите поколения да се червят като предишните, нито пък да бъдат подложени на рисковете, които идват с липсата на информация по темата. Затова тя решава да създаде онлайн платформа за сексуално образование за тийнейджъри.

"Децата ни нямат знанията и уменията да говорят свободно и спокойно по тези теми и те вечно си оставят неловки", казва Попкостадинова. Според нея децата са оставени да научават за сексуалността от своите социални кръгове и от... порното. За липсата на базови познания по сексуално знание говорят статистиките - въпреки че 76% от българите не одобряват аборта, страната ни е е на челно място по аборти на глава от населението. Девет от всеки десет новозаболели от СПИН у нас в последните години са хванали болестта по полов път, докато преди това основната причина за предаване е било използването на недезинфекцирана игла при инжектиране на наркотици. А няма нужда да е така - Холандия, която през 70-те години на миналия век е била начело по аборти, се е справила с проблема като е превърнала целта в държавна политика.

Според Николета може да бъде създадена система, по която децата малко по малко да научават за различните аспекти на сексуалното си здраве. "Първо искаме да възпитаваме хигиенни навици, да обясняваме за разликите между телата на момчетата и момичетата, отношението към собственото тяло, а чак по-късно при съзряването - за секса, контрацепцията и т.н.", казва тя. Друг важен аспект от визията на Николета е да се промени начинът, по който се говори за сексуалността. "Малкото, което ни казват в училище, е свързано с ужасите на сексуалното здраве - нежеланата бременност, абортите, полово предаваните болести." Според нея подходът, при който подрастващите биват плашени с опасностите от секса, не взема предвид факта, че сексът в техните среди е известен основно с това, че е удоволствие.

Гидът, който Николета подготвя, има за цел да предложи кратка, точна и ясна информация за основните аспекти на сексуалността. Тя ще бъде внимателно подбрана, за да бъде съобразена с възрастта на потребителите и да не бъде профанна. "В семейна среда ни е срам да говорим по тези въпроси, а в интернет има много, но хаотична, а понякога и смешна информация", казва Николета. По думите й до момента не е усетила стигмата, която тегне над темата за сексуалността у нас. Дори обратното - повечето родители и учители, с които е говорила, са изказали изключително позитивно мнение за проекта. А за останалите, по-консервативни родители смята, че ще променят мнението си, когато децата им се почувстват по-спокойни да им задават въпроси.

Иновации в образованието от Танзания до Литва

Другите два иновативни социални проекти дойдоха от две съвсем различни системи. Фараджа Ниланду от Танзания представи платформата си за онлайн и телефонно обучение Shule Direct. Идеята на младата танзанийка е да предостави евтини, висококачествени материали за обучение на ученици и учители в провинциалната част на африканската страна, до които те не биха имали достъп по принцип. Затова Фаража събира хората, които могат да предоставят такова знание - мотивирани и квалифицирани учители от големите градове, с тези, които могат да направят възможно събирането на информацията в "банка на знанието" - интернет портал с материали по различните предмети, обучителни игри и тестове. Начинът, по който потребителите достигат до съдържанието на банката, е през интернет портала или чрез размяна на смс-и. Организацията праща текстове и изпити чрез текстови съобщения, а учениците отговарят със своите предположения.

Нериус Бювидас от Литва пък е подел инициативата за създаването на първото демократично училище в балтийската република, изградено на принципа, че всяко дете трябва да бъде чуто и да може да реши за себе си какво е най-добро за него в учебния процес. "Представете си как отивате на училище всяка сутрин, правите си чай и сядате с класа си, за да обсъдите нещата, които ви вълнуват, а в разговора участава и учителят. След това избирате с какво да се занимавате - дали с урок по английски или със спорт", казва Бювидас. Според него в основата на демократичното училище стои изборът - децата и учителите, на равни начела, решават най-важните въпроси, свързани с училищния живот. За литовеца ученикът трябва да е в центъра на учебния процес, а не учителят или директорът. "Трябва да се стремим на всеки ученик да му е лесно да учи това, което иска, а не на учителя - да преподава или на директора - да ръководи училището", казва още той. По думите му основни училищни въпроси, като например кога какво да се учи, дали и какви униформи да се носят, трява да бъдат решавани от учениците по демократичен начин.

Въпрос на финансиране

Никоя идея, колкото и да е добра, не може да оцелее задълго без адекватно финансиране. "Успяхме да убедим правителството да осигури полвината финансиране, а останалото идва от родителите. Да запишеш детето си в училището струва около 290 евро на месец, сума, която е около средната за частните училища в Литва", казва Бювидас. Спонсорство от партньорски организации и такса за участващите е начинът, по който се финансира проектът Codin Pirates, споделя създателят му Мартин Екснер. Основният начин, по който се издържа проектът на Фараджа Ниланду, пък е чрез договори с местен телеком, който осигурява финансирането и преференциалната цена на смс-ите. Съдържанието на уебсайта е безплатно за регистрираните потребители, които са 500 към момента. Други приходи идват от реклама на банкови услуги. Николета Попкостадинова търси начини, по които да финансира проекта си, като засега разчита на инкубатора Reach for Change.

Там, където класическото образование не успява, трябват иновации. А никой не е по-добър в експериментите с новото от предприемачите. В последните години на Запад, а и в много други части от света, стартират нов тип организации, които се превръщат в двигател на промяната на иконономически и социални модели във всякакви сфери на обществото. Това са социалните предприятия - компании, които комбинират идеалната си цел с дългосрочен бизнес модел. За разлика от обикновените неправителствени организации (НПО), те не разчитат само на грантове и дарения, а изграждат модел на финансова устойчивост като продават услугите си. За разлика от класическите бизнеси обаче, не целят да максимизират своята печалба, а да изпълнят социалната си мисия. Четири такива проекта - всичките в сферата на образованието - представиха в понеделник организаторите от фондация Reach for Change в Дома на Европа. Всяка една от идеите или попълва празнина в класическата програма на училищата, или се опитва да излезе от утъпканите пътеки и да предложи алтернатива.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новите от запаса

Новите от запаса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK