Време за герои
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време за герои

"Портрет работилница за деца - мисия, в която деца на бежанци и на TEDx-ъри се запознават и общуват чрез творческа игра рисувайки портрети под менторството на артисти

Време за герои

Или как една онлайн платформа осигурява така необходимата среща на хора, които искат да помагат, и на каузи, които имат нужда от подкрепа

7376 прочитания

"Портрет работилница за деца - мисия, в която деца на бежанци и на TEDx-ъри се запознават и общуват чрез творческа игра рисувайки портрети под менторството на артисти


Текстът е част от специалното издание на фондация "Капитал":

Вдъхновяващи срещи от третия вид

Десет успешни истории на български неправителствени организации
Timeheroes ("Герои на времето")

Дейност: развитие на доброволчеството

Място: Цялата страна

Начало: 2012 г.

Web: https://timeheroes.org/

Да подържиш ръката на незрящ и да му "покажеш" частица от обозримия свят, който за тебе е даденост. Да подариш тефтерче и молив на дете, което не е имало късмета да има майка. Да сготвиш яхния в кухня за бедни или да почистиш някой природен парк. Да станеш ментор на младеж, на когото няма кой да му покаже посоката. Такива и още стотици други "мисии" могат да бъдат открити наhttps://timeheroes.org/ - един URL адрес, който свързва добротърсещи и добродаващи.

Онлайн платформата TimeHeroes дава смисъл извън егоцентричната парадигма. Това е уебсайт, който среща две общности, имащи нужда една от друга – граждански организации, търсещи доброволци, и хора, които имат желание и възможност да дарят времето и усилията си за смислени каузи.

Последни по даване

Допреди появата на TimeHeroes в началото на 2012 г. в България липсва място, което да среща хора, искащи да помагат, и каузи, които имат нужда от подкрепа. Фактическият старт на платформатаhttps://timeheroes.org/ е тогава, но идеята се ражда още през 2007 г. По онова време Яна Бюрер Тавание - като журналист във в. "Капитал", попада на статистика на Евробарометър за доброволчеството, която отрежда последното място на България от страните в Европейския съюз. За Яна това е учудващо. Не може да повярва, че едва под 10% от българите някога са се занимавали с доброволческа дейност при среден дял за ЕС около 25%.

"Сигурно заради факта, че бях редактор на отдел "Общество" и пишех по социални теми, моята представа съвсем не отговаряше на тази статистика. Приятели постоянно ме питаха за организации, в които могат да осмислят свободното си време, като доброволстват", разказва Яна. Това я кара да мисли, че енергията на доброволчеството я има, просто трудно се материализира заради външни обстоятелства. Прави извод, че всъщност причината за мястото на България на опашката на доброволчеството е не в това, че на хората не им пука и не искат да помагат, а защото им е трудно да намерят на кого и как да помогнат.

"По онова време, ако искаш да доброволстваш, трябваше или да имаш познат, когото да попиташ, или да обиколиш сайтовете на 50 неправителствени организации, да разгледаш дали случайно някой не е пуснал обява за доброволци и да кандидатстваш, разказва Яна, а не всеки е готов да извърви този дълъг и тромав процес."

След като през 2008 г. напуска "Капитал" и продължава кариерата си като журналист на свободна практика, Яна намира време да помисли и за идеята си да създаде хъб, събиращ на едно място всички доброволчески инициативи в България. Прави дълго и задълбочено проучване на световния опит в работата на подобни платформи. 

 

Представяме ви 10 вдъхновяващи примера на малки граждански организации и инициативи, които са постигнали впечатляващи успехи в полето, на което работят. Разчитаме вълнуващите истории да инжектират доза вяра и оптимизъм у повече хора и чрез популяризиране на добрите практики да въодушевим повече граждани и компании да подкрепят финансово смислените граждански инициативи и организации, освобождавайки ги от капана на краткосрочното проектно финансиране. Вярваме, че успешните истории ще са полезни за други, предимно малки НПО, които имат нужда от повече знания, опит и увереност, за да правят добри неща, които на пръв поглед може да им изглеждат невъзможни. 

Идеята й преминава през различни трансформации, докато в крайна сметка щастливата, а може би и телепатична случайност да срещне хора, които мислят точно като нея, дава живот на замисъла. Буквално няколко срещи с Алек Андреев, Павел Кунчев и Момчил Рогелов са достатъчни, за да се стигне до учредяването на фондация "Герои на времето" през есента на 2011 г. "Четирима души, които са мислили за едно и също нещо и които разполагат с ресурси, време и умения да случат тази платформа, без да е необходимо външно финансиране", е краткото обяснение на Яна за наличностите в началото. Знанията и уменията им по IT, маркетинг и PR, както и установените контакти с организации им дават основата да мислят, че могат да създадат и поддържат платформата, без значение дали някога ще успеят да намерят пари.

Все пак трудности има. Обусловени са от външни фактори. Заради липсата на опит в ползването на подобна платформа в България и "тясното" разбиране за доброволчеството като за "черна работа, която някой може да свърши в офиса ти", голяма част от гражданските организации, пред които екипът първоначално представя идеята, трудно осъзнават евентуалната полза за себе си. Срещали се два типа отговори – "не се занимаваме с доброволци, защото това е губене на време, а докато обучим човек, можем сами да си свършим работата", или "да, супер идея, обаче ние не работим с доброволци, но ако решим някога, ще се обадим". Събирането на първите 10 мисии за платформата "коства" на екипа около 50 срещи.

При все това след трудното начало идва стремглаво развитие. След като през януари 2012 г. https://timeheroes.org/ е официално представен на Годишната конференция ТЕDxBG пред публика от 700 души, които можели да се включат в първите 10 доброволчески инициативи чрез платформата по време на доброволческия ден след конференцията, ентусиазмът се покачил до неочаквани нива.

Без офис и работно време, но с визия, предприемчивост и доза смях. От ляво на дясно: Алек, Бистра, Антон, Яна, Павел
"Дарявайки труда си, даваш част от най-ценния си ресурс – ограниченото време, което имаш на тази земя"

"В следващите няколко дни и месеци нашите очаквания бяха пометени от реалността. В позитивния смисъл", казва с усмивка Яна. Добавя, че без да са изхарчили и стотинка за реклама, само по метода "от уста на уста", през първата година развитието им е внушително и бързо. Лавинообразно нарастват както желаещите да доброволстват, така и броят на организациите, участващи със свои мисии в платформата.

Днес, три години по-късно, включването на мисии в сайта е с обратен алгоритъм . "Докато преди статистиката сочеше, че само 10% от организациите включваха мисиите си по своя собствена инициатива, а останалите бяха в резултат на срещи и проактивна работа на екипа, сега 90-процентната активност е от страна на организациите", казва Яна.

Геройстване чрез времето

Смисълът, вложен в името Timeheroes (от англ. time – време, и hero - герой), може да има няколко интерпретации, обяснява Яна. Дали си герой на времето, в което живееш, или геройстваш, дарявайки най-ценното, което имаш на тази Земя – времето си, е все едно. Важното е, че интересът към доброволчеството е значителен. Числата са ярка обосновка на казаното – 700 мисии, инициирани от 430 организатори, и близо 24 000 "геройства" на над 70 места в страната.

Да, за хората от Timeheroes това са истински геройства. Екипът просто вярва, че всеки, който дарява времето си за някоя кауза, е герой. "Защото, разбира се, че даряването на пари на човек в нужда има огромен смисъл, но да дариш труда си е малко по-трудно и по-ангажиращо, защото ти даваш част от най-ценния си ресурс – ограниченото време, което имаш на тази земя. И именно това те прави герой в нашите очи", казва Яна. Обяснява, че всяка мисия има различни изисквания към доброволците си – някои изискват специфични умения, други не, трети са подходящи и за деца, но няма по-важни и по-малко важни каузи. "Всяка мисия е най-важна за някого, ще помогне на някого, а хората и каузите за мен са еднакво важни", казва Яна.

Разбира се, не всеки зов за събиране на доброволци може да намери място на платформата. "За да публикуваш мисия при нас, тя трябва да отговаря на определени изисквания", казва Яна и пояснява, че е необходимо мисията да е в очевидна подкрепа на кауза (а не предимно в подкрепа на личност или на компания например) и да има ясни гаранции за случването й. Организаторите трябва да бъдат в постоянна връзка с екипа на TimeHeroes и да предоставят информация за това как е протекла мисията - колко хора са дошли, какво е свършено, дали целта е постигната.

В TimeHeroes не могат да попаднат мисии, организирани от политически партии или формирования, мисии, които търсят участници за флашмобове, мисии за партита без съпътстваща културна програма, които имат нужда от помощен персонал. Организациите също не могат да събират доброволци "по принцип" , а само за конкретни предстоящи инициативи. "През TimeHeroes не се набират финансови средства, помагаме на личности и организации да намират хора, които ги подкрепят със своето време, труд или вещи", обяснява Яна.

 

В платформата са регистрирани над 15 хиляди доброволци

Мисии могат да организират не само регистрирани неправителствени организации. "Граждани или неформални групи също могат търсят доброволци чрез Timeheroes, което се случва все по често и ние го насърчаваме", казва Яна. Обяснява, че ако си активен гражданин и имаш идея как да подобриш средата, няма нужда да регистрираш организация. По думите й една от най-популярните инициативи е именно на гражданин на име Благовест Белчев, който организирал разходки за незрящи, първоначално в Южния парк, после и на Витоша.

"Благодарение на инициативата на този човек десетки хора подаряваха времето си и общуваха с незрящи от един дом в София, който иначе те не напускат", разказва Яна и допълва, че мисията създала много приятелства, защото "не става дума само това да държиш ръката на някого, а за много важна социална интеракция, която за незрящите от този дом е голяма необходимост".

Друга кауза, която привлича страшно много доброволци, е тази на Khan Academy – международна инициатива, в която по интересен и завладяващ начин се представя учебното съдържание с помощта на видеоуроци. Идеята е на децата да им е интересно и да разбират това, което учат. На родна територия мисията търси доброволци за превода на онлайн уроците от английски. В превода и озвучаването на уроците се включват повече от 400 доброволци, разказва екипът.

Доброволци в мисията "Покрепи възстановяването на Перник" помагат за ремонт на къщи пострадали от земетресението през 2012 г.

Още по-голяма концентрация на доброволци за много кратко време предизвиква мисията "Прочети история на незрящ", организирана от Съюза на слепите в София. За по-малко от месец се включват 649 доброволци, които подаряват аудиофайл с разказ, стихотворение или роман, които сами са прочели на глас и записали. Създадената виртуална библиотека има страхотен успех и положителни отзиви от потребителите й.

Заедно можем повече

 

Сайтът има амбиции за международно развитие, включително в Афганистан и Аржентина

В платформата за доброволчество има регистрирани над 15 хиляди доброволци. За да са напълно коректни, от Timeheroes казват, че те нямат информация дали всяко натискане на бутона "Ще участвам" води до съответното действие наяве и колко от заявилите участие наистина го правят. При все това близо 100% положителната обратна връзка от организаторите на мисиите им дава основание да вярват, че намеренията на хората, поне в огромната част от случаите, се материализират.

"Съществуването на Timeheroes се осмисля не от числата, а именно от това – от случаите, когато организация, осъществила мисията си, ни се обади и ни каже "благодаря ви, дойдоха много хора да помогнат и всички бяха страхотни", казва Яна.

А зад това "благодаря ви" стои работата на един ентусиазиран тим, движещ платформата. Личната мотивация е важен елемент за успеха им, особено като се има предвид, че повече от година след старта на платформата екипът работи без каквото и да е заплащане за усилията си. След това печелят финансиране от фондация "Америка за България", което позволява платформата да се развие. Яна и компания са непреодолимо зареждащи младежи, които работят по модерния и все по-налагащ се начин за хората със свободни професии – без офис и без установено работно време.

Събират се два пъти седмично в тихо заведение в София, където планират задачите си, и после всеки работи както и когато иска и може. Освен учредителите на фондацията, които са Яна, Алек, Павел и Момчил (който от няколко години не извършва оперативна дейност), в екипа е и Бистра Иванова. Тя е с тях, макар и не физически, още от първите дни на дейността им. "По собствена инициатива и без да се познаваме лично още от началото Бистра ни беше страшно полезна, защото проучваше кои организации имат нужда от подкрепа при търсенето на доброволци и ни пращаше мейли с тази информация почти всеки ден", разказва Яна.

Това е и причината, след като печелят първия си грант,, Бистра да е първият официално назначен човек в екипа. Освен в Timeheroes Бистра е двигател в екипа на "Мулти култи" (http://multikulti.bg/) - неправителствена организация, която от 2010 г. работи за интеграцията и постигането на равноправие на гражданите на Европейския съюз и на трети страни, бежанци и етнически малцинства в България.

"Портрет работилница за деца - мисия, в която деца на бежанци и на TEDx-ъри се запознават и общуват чрез творческа игра рисувайки портрети под менторството на артисти

Въобще всички са заети с по няколко проекта. Антон Стойчев, който заедно с Алек се грижи за развитието на Timeheroes в IT частта, е двигател на "Общество.бг" (http://www.obshtestvo.bg) – група независими IT специалисти, създатели на електронни инструменти и дигитални приложения, които улесняват достъпа на гражданите до публична информация и услуги. Павел (който е и маркетинг консултант и заедно с Яна развива международната FineActs.co), отговоря за популяризацията на платформата и заедно с Бистра осигуряват актуалното съдържание и комуникацията с организациите.

 

 "Няма по-важни и по-малко важни каузи. Всяка мисия е най-важна за някого"

Наталия Желязкова е счетоводителят на фондацията, а отскоро има допълнителни функции – да осъществява връзка с компании, с които от Timeheroes планират бъдещи инициативи. Яна наблюдава и координира цялостно работата по проектите на фондацията. Напоследък тя и екипът участват дейно и в писането и обсъждането на проекта на Закон за доброволчеството. Освен това Яна проучва и води преговори с потенциални партньори от балкански и източноевропейски страни, където да разкрият клонове на платформата си.

"Първите няколко подразделения ще бъдат имплементирани още тази година", казва Яна и пояснява, че партньорствата им с организациите в чужбина ще са нещо като франчайз, но не точно, защото всичко ще се случва на сайта на Timeheroes. Те ще предадат опита си и механизма, по който се движи платформата, а чуждестранните партньори ще пълнят сайта с актуална за съответната държава информация. За техническата поддръжка и предоставеното им ноу-хау партньорите ще плащат месечна такса. "За да можем да се развиваме бързо, партньорствата ни ще са либерални, а управлението ще е децентрализирано. Силата на нашата идея е, че е добре разработен механизъм, който работи на местно ниво с локално съдържание – а не на английски език, със съдържание за цяла Европа например.

Както подобава - доброволци участват в рекламната кампания на Timeheroes

Последния тип платформи са добри за "експати", не за местно население. Идеята е, ако си от Сърбия, като влезеш на timeheroes.org/rs (примерен домейн), да видиш информация на твоя език със съдържание от твоята държава", обяснява Яна, допълвайки, че екипът има изключително големи амбиции за разпростиране дори в далечни дестинации като Афганистан и Аржентина, където вече имат първоначални разговори с партньори.

На местно ниво Timeheroes също има амбициозни планове. Един от проектите, финансиран от Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП), е свързан с развиване на младежкото доброволчество и създаване на доброволчески клубове в училища от София, Пловдив, Варна, Бургас, Велико Търново и Благоевград. Идеята е да вдъхновят и да напътстват млади хора, които да започнат да мислят в насока на това да даряват времето и усилията си за смислени каузи. Timeheroes създават също наръчник за работа с доброволци, разработен на базата на стотици интервюта с НПО, които имат опит в работата с доброволци, както и на основата на проучване за други съществуващи примери по света.

 

За постигане на дългосрочна устойчивост платформата обмисля платени услуги за бизнеса

С финансовата подкрепа на международни донори като фондация "Америка за България", фондация "Чарлз Стюарт Мотт" и Програмата за подкрепа на НПО в България по ФМ на ЕИП и с много доброволен труд от Timeheroes успяват да вървят напред, чертаейки планове за развитие. За постигане на дългосрочна устойчивост на тяхната дейност планират предлагането на платени услуги, най-вече на бизнеса.

"Връзката ни с корпоративната социална отговорност (CSR) на компаниите е най-органична, затова сме се насочили към идеята в бъдеще да предлагаме платени услуги, които ще осмислят CSR стратегиите на бизнеса. Имали сме множество запитвания от компании за обучения на служителите им на тема доброволчество или за организация на тиймбилдинги под формата на доброволчески инициативи, но към момента поради липса на капацитет не можем да се отзовем", казва Яна.

В най-скоро време TimeHeroes ще стартира и микрофонд, който ще набира средства за малки проекти на други организации. "Например искаш да организираш почистване, но ти трябват 100 лв. за чували и ръкавици или са ти необходими пари за горивото, за да закараш доброволците до мястото, където организираш кампанията. Фондът, който учредяваме, ще предлага именно такова микрофинансиране, насочено към организации, които имат нужда от малко средства, за да осъществят своя инициатива", обяснява Яна като пояснява, че грантовете ще се отпускат на база на кандидатстване.

Въобще плановете за "порастване" на героите, които даряват времето си, за да помагат на някой друг, са големи и надеждни. Защото съществуването и развитието им се основава на един простичък модел – някой търси добро, друг дава добро. Timeheroes е мястото, където тези двама се намират, за да превърнат света в малко по-добро място. За мен, за теб, за нас.

 

Яна Бюрер Тавание, учредител и проектен мениджър 

Най-голямото предизвикателство във вашата работа?

Настройката на някои хора към много доброволчески инициативи, че "това е работа на държавата, защо да го правя". Но в същото време достатъчно хора знаят, че тази държава не е Барон Мюнхаузен и няма да се хване за косата и да се издърпа от блатото, и че излизането й от това блато е наш общ ангажимент. Kолкото повече се бавим, толкова повече затъваме.

Имало ли е момент, когато сте искали да се откажете?

По-скоро не. Имало е моменти, когато е било трудно, но именно те са ни амбицирали, приемали сме ги като доказателство, че трябва да продължим. Ние не изискваме идеална среда, за да съществуваме, напротив, ние съществуваме, за да спомагаме за подобряване на средата на всички нива.

Кое ви вдъхновява да продължавате?

Всяко "благодаря, че ви има". За щастие го чуваме често.

Ако можехте да промените едно нещо в сферата, в която работите, кое щеше да е то?

В момента активно се опитваме да спомогнем за един помислен и работещ закон за доброволчеството, който не пречи и не задушава средата – което е съществен риск. Искаме законодателство, чиято основна цел е не да регулира, а да насърчава правенето на добро.

Отвъд това искаме да вярваме, че с работата си допринасяме за увеличаване на разбирането към другия и за намаляване на страха и омразата към различния. Една от основните цели на дейността ни е да противодействаме на расизма и ксенофобията, като напълно осъзнаваме, че това е една много дълга игра. 
Текстът е част от специалното издание на фондация "Капитал":

Вдъхновяващи срещи от третия вид

Десет успешни истории на български неправителствени организации

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK